Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Anmeldelse: "Jobs"

27. august 2013 kl. 14:304
Artiklen er ældre end 30 dage

Den første film om Steve Jobs har premiere i næste uge. Jeg fik mulighed for at se filmen til en forpremiere allerede i denne uge. Filmen hedder kort og godt ”Jobs” og har Aston Kutcher i hovedrollen. For alle der er nogenlunde fortrolige med Steve Jobs bedrifter i IT-verdnen er der sandt at sige ikke meget at hente i ”Jobs”. Filmen følger hans liv fra slutningen af universitetsårene og frem til lanceringen af ipod’en i 2001. Filmen forløber som en serie highlights fra denne periode, og den bliver derfor mere en stribe køligt registrerende glimt fra et bemærkelsesværdigt liv end et bud på en forståelse eller tolkning af hvorfor tingene gik som de gjorde for Steve Jobs.

Aston Kutcher gør det på det ydre plan vældig godt som Steve Jobs, men filmen kommer aldrig rigtig ind under huden på erhvervsmanden Jobs eller privatpersonen Steve. Man kommer aldrig til at føle hverken med eller imod ham – eller forstå ham. Når så tilmed persongalleriet omkring hovedpersonen - alt fra ingeniører til de fine herrer ved bestyrelsesbordet - er tegnet meget stereotypt, medvirker det altsammen til, at filmen fremstår uden gnist og gennemslagskraft.

For dem der ikke er så fortrolige med Steve Jobs’ bidrag til udviklingen af den personlige computer, den grafiske brugergrænseflade og de lækre industridesigns kan filmen fungere som en fornuftig, kortfattet historiefortælling.

4 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
5
29. august 2013 kl. 09:07

Når en film braser ud i biograferne så kort efter manden bortgang, så er det de kommercelle kræfter der overtager. Det er den klassiske smede-mens-jernet-er-varmt, så en film om Jobs på dette tidspunkt vil ikke have de rette motiver. Så lad os i stedet vende tilbage til The Social Network. Se DET er en film om teknologiens indvirkning på vores kultur, med udgangspunkt i historikken bag Mark.

4
27. august 2013 kl. 19:49

For et års tid siden begyndte jeg at interessere mig meget for Steve Jobs. Jeg købte biografien som lydbog, og har set stortset alle videoklip der findes af ham. Han var en mand der forstod at markedsføre sit firma, produkterne, og sig selv. For mig som produktudvikler var han en stor inspiration ift. hans søgen efter bedre og mere indbydende produkter - produkter der beriger og berører vores liv. Jeg skal naturligvis se filmen, omend jeg forventer at biografien dykker dybere ind i Jobs univers end filmen. Men hvis man vil spare de 100 kroner, så findes der mange gode videoklip på YouTube. Jeg synes følgende er gode:

Interview med Bill Gates og Steve Jobshttp://www.youtube.com/watch?v=_5Z7eal4uXI (part 1)http://www.youtube.com/watch?v=lK_HThS8DZo (part 2)http://www.youtube.com/watch?v=Scf6dV4FSf8 (part 3)http://www.youtube.com/watch?v=cCvLTlQWT6A (part 4)http://www.youtube.com/watch?v=wuhHIqJyjY0 (part 5)http://www.youtube.com/watch?v=PXKv9jc-otc (part 6)http://www.youtube.com/watch?v=D_rxpAgBFQo (part 7)http://www.youtube.com/watch?v=X2aLYBC5onk (part 8)http://www.youtube.com/watch?v=hM8K1yexO6s (part 9)http://www.youtube.com/watch?v=QGH-1L-0zo4 (part 10)http://www.youtube.com/watch?v=oQwhbazr5ug (part 11)

Steve Jobs Stanford Commencement Speechhttp://www.youtube.com/watch?v=UF8uR6Z6KLc

3
27. august 2013 kl. 16:09