At vores verden er i konstant forandring, er der ikke noget nyt i, sådan har det altid været. Men kravene til hvor hurtigt, vi skal respondere på det foranderlige accelererer konstant.
Det kan vi takke den digitale æra for. Der har været mange gode tanker om, hvordan man bedst muligt agerer på forandringer, og den bedste løsning er ikke ny, tværtimod. De første agile principper blev afprøvet i 1980’erne og det agile manifest blev skrevet i 2001 – altså for 21 år siden.
Arbejdsmetoderne har haft skiftende navne, for tiden kalder man dem for Organisational Agility, Lean Portfolio Management, og Minimum Viable Product – og metoderne er i fuld gang med at blive implementeret i stort set alle danske virksomheder i de her år for at sikre evnen til at pivotere og reagere på de skiftende markedskrav.
Som en, der bruger al sin tid på at hjælpe danske og internationale organisationer med agile transformationer, ser jeg desværre, at nogle af begreberne bliver misforstået og ikke anvendt rigtigt.
Minimum Viable Product (MVP, red.) er et godt eksempel. Det er et helt centralt element af en agil operationsmodel, men hvis ikke du kan mestre tankerne bag MVP er der en alt for stor risiko for, at du udvikler det forkerte og dermed ikke opnår det ønskede resultat. Alt for mange gange har jeg hørt sætningen ”bare tænk MVP” eller ”lav en lille MVP” og det som i virkeligheden menes er ”lav et draft”, og her er vi meget langt for tankerne bag Minimum Viable Product.
MVP-begrebet blev introduceret i 2001 af Frank Robinson, som var co-founder af SyncDev, og blev defineret som et produkt, der har den helt rette størrelse til at skabe tilfredshed hos brugerne og som de samtidig vil betale for. Så det handler om at finde sweet-spottet mellem Return of Investment og Risk, og det er netop derfor, det er så vigtigt et element af de agile implementeringer.
Den kommercielle tanke mangler ofte, når jeg hører større organisationer tale om MVP løsninger og her kan vi lære noget af iværksætterne. Mange af de store unicorns, såsom Airbnb, Uber og Dropbox er alle startet med en minimal løsning, som kom på markedet og genererede omsætning, og den omsætning blev så brugt til at re-investere i den næste produktfeature. Iværksættere har ikke råd til at tænke anderledes, behovet for at få penge ind for at overleve, presser dem til at tænke i MVP.
Det behov har større virksomheder ikke altid, men det er ikke ensbetydende med, at vi ikke kan lære af iværksætteren, for der er masser af besparelser at hente ved at gøre det på den måde.
Er du product owner eller product manager i en større virksomhed eller organisation, så hav de her tre tanker med i din næste planlægningsseance:
- Hvor godt kender du dine kunder/brugere?
- Hvornår har du sidst set dine kunder/brugere bruge dit produkt?
- Har du styr på, hvad den næste feature, som dine kunder/brugere ikke kan leve uden, er?
Hvis du kan svare fyldestgørende på de tre spørgsmål, så er du godt på vej. Hvis ikke, så er der meget værdi i at implementere et Minimum Viable Product mindset for jer.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.