Sponseret indhold

God trivsel betaler sig - også på bundlinjen

I et arbejdsmarked, hvor stressen stiger, har Thomas Krag, der leder Atea Workspace & Infrastructure, en klar strategi. Han sætter mennesket først og arbejder med trivsel som vigtigste succesparameter.
Af TECH RELATIONS for Atea
Thomas Krag, der leder Atea Workspace & Infrastructure, sætter trivsel og åbenhed i fokus. Illustration: Jeppe Carlsen

En undersøgelse fra Ingeniørforeningen viser, at 57% af ingeniørerne i Danmark har oplevet en kollega gå ned med stress i løbet af det seneste år. Det tal forsøger man målrettet at få ned i Workspace & Infrastructure, hvor man har et skarpt fokus på den daglige trivsel.

Workspace & Infrastructure

Workspace & Infrastructure beskæftiger sig med rådgivning og implementering af infrastruktur, og opgaverne spænder fra store datacenter-løsninger over analyser af enterprise-arkitektur til DevOps-projekter.

»Vi skaber løsninger, der binder teknik og forretning sammen. Vores konsulenter rådgiver bl.a. om, hvorvidt store infrastruktur-løsninger skal placeres hos kunden selv eller i skyen. Det kræver indsigt i teknologi, i forretning og i kundens specifikke behov,« siger Thomas Krag.

Enheden, der har 85 konsulenter, har i de seneste år oplevet en markant vækst i personale og økonomi. Det mest bemærkelsesværdige er, at man har oplevet en tilsvarende stigning i medarbejdernes trivsel. Det kommer bl.a. til udtryk i den ekstremt lave medarbejderomsætning i enheden. Kun 6% af medarbejderne skifter job i løbet af et år, og måler man det op mod branchestandarden på 17%, står trivslen lysende klart.

Trivsel er mere end fest og flæsk

Mange virksomheder holder flotte arrangementer for at “ryste deres medarbejdere sammen”. Men Thomas Krag mener ikke, at arrangementer kan stå alene for at skabe trivsel.

»Vi holder skam også arrangementer med medarbejderne og har fx en årlig Tour de Stegt Flæsk. Men trivslen skabes ikke kun til festerne, den skabes i højere grad mellem festerne, og skal tænkes ind i alt, hvad man gør i afdelingen.«

For Thomas og hans lederteam er åbenhed det vigtigste mantra. Derfor har han også en tæt og uformel dialog med medarbejderne, og alle kan booke møde hos ham eller nærmeste leder, hvis de har noget på hjerte.

»Det er vigtigt at have en åben dialog, så vi kan forebygge problemer. Vi kan jo kun handle på det, vi ved. En medarbejder fortalte mig, at han lå i skilsmisse, og det kan være svært, når der både er pres på i privaten og på jobbet. Derfor skærmede jeg ham fra de mest krævende projekter i den følgende tid, og det betød, at han kom godt gennem krisen,« siger han.

Trivsel er godt for økonomien

Nu er det ikke kun fordi, Thomas er godt menneske, at han fokuserer på trivsel. Der er faktisk også god økonomi i hans filosofi:

»Det er dyrt at skifte en konsulent ud, så vores lave medarbejder-omsætning giver store besparelser. Samtidig smitter trivslen af på kunde-relationerne. Kunderne kan jo mærke, om konsulenterne er glade for at gå på arbejde, og de sætter pris på at konsulenterne ikke skiftes ud i tide og utide.«

Personlighed vigtigere end faglighed

Illustration: Jeppe Carlsen

For Thomas Krag er personlige egenskaber også vigtige på det faglige plan, for det er afgørende, at der er en god forståelse og kommunikation mellem konsulent og kunde.

»Jeg foretrækker et match med 100% kemi og 80% faglighed frem for det omvendte. Konsulent og kunde skal kunne formidle budskaberne, så de forstå hinanden.«

Vil gøre alt for at bakke konsulenter op

Det sker, at en konsulent kører træt i et projekt, fx når man ikke “klikker” med kontaktpersonerne. I den situation tilbydes konsulenten altid at blive taget af projektet.

»Jeg fortæller kunden, at konsulenten ikke trives - og hvorfor. Det kan gøre ondt at sige til kunden, men den gensidige kemi skal være der, for at samarbejdet bliver optimalt. Vi vil gøre alt for at bakke vores konsulenter op - det er også til kundens bedste. Alternativet er at konsulenten finder et andet job, og så forsvinder konsulenten fra projektet alligevel. På denne måde kan vi gøre det som en kontrolleret proces.«

I enheden gøres der meget for at understøtte intern sparring og teamwork. Det sker bl.a. på det ugentlige road call, hvor konsulenterne deler succeser, udfordringer og frustrationer på igangværende projekter. Her kan de bede om hjælp til konkrete opgaver, og det er helt almindeligt, at kolleger på andre projekter byder ind på at løse dem. Det kan de gøre, fordi man måler på fælles mål i enheden, så det ikke koster noget at hjælpe kollegaen.

En af de udviklingsmuligheder, Thomas Krag tilbyder, er at give praktiske ledelseskurser. Et par timer hver tredje måned samler han de medarbejdere, der interesserer sig for ledelse, og folder sin ledelsesstil ud i teori og praktiske eksempler.

»En af mine tidligere konsulenter er i dag leder i min enhed, og jeg vil gøre alt, hvad jeg kan, for at understøtte mine medarbejderes karriereønsker. I min optik behøver et jobskifte ikke nødvendigvis være et firmaskifte.«