Sponseret indhold

Fri os for forældede VPN-løsninger

De seneste 12 måneder har alle organisationer fået testet deres evner til at lade medarbejderne arbejde hjemmefra. Det burde køre som smurt med elegante cloud-løsninger, men ender tit i en masse besvær med tunge VPN-løsninger og ting, der alligevel kræver, at man kommer forbi hovedkontoret. Det kan gøres langt mere elegant, mener en ekspert med 25 års erfaring.
Af TECH RELATIONS for Atea A/S
Palle Hedegaard er Technology Architect hos Atea. Hans arbejde går ud på at skrue løsninger sammen, som fjerner problemer og udnytter teknologien bedre. Det gør han hovedsageligt ved at implementere Microsofts Modern Workplace-løsninger, da Atea hører til blandt de største Microsoft-leverandører i verden. Illustration: Jeppe Carlsen

»Det er altså ret grotesk, når medarbejderne kører forbi hovedkontoret bare for at holde nede på P-pladsen, så de kan logge på via wifi, skifte passwords og opdatere sikkerhedspakker – og så køre hjem igen,« siger Palle Hedegaard, der er Technology Architect hos Atea.

De irriterende ture til P-pladsen er slet ikke usædvanlige her midt coronakrisen, hvor alle er pålagt at arbejde hjemmefra. Men turene er helt unødvendige, mener han.

»Det er spild af medarbejdernes tid, gammeldags i tankegangen, og det kan gøres langt mere elegant,« understreger Palle Hedegaard, der hovedsageligt arbejder med at implementere Microsofts Modern Workplace-løsninger.

Han har 25 års erfaring hos Atea – med et enkelt år, hvor han lige skulle se, om græsset var grønnere på den anden side. Men mere om det senere.

»Mange baserer stadig deres løsninger på forældede VPN-principper og en forventning om, at medarbejderne jævnligt kommer forbi kontoret. Når de så pludselig ikke gør det længere, så holder meget op med at fungere,« forklarer han.

»Vi er faktisk nået til det niveau, at hvis en medarbejder mister sin PC, så har vi løsninger, hvor medarbejderen såmænd kunne få leveret en helt ny computer fra Atea, forbinde den til nettet, og så kan den gøres fuldt køreklar – inkl. management og sikkerhed – helt uden, at de kommer forbi kontoret,« forklarer Palle Hedegaard.

Som at arbejde med en meget stor kasse Lego

Hans arbejde går netop ud på at skrue løsninger sammen, som fjerner den slags problemer og som udnytter teknologien bedre.

En af de fordele, Palle Hedegaard nyder mest ved at være i et stort IT-hus, er, at det altid er muligt at finde en ekspert, som kan tilføje ny viden til et projekt.

»Vi havde en kunde, hvor medarbejderne sad med nogle monsterstærke PC’er af den type, der koster 50.000 kr. stykket, fordi de arbejder med 3D-rendering. De henvendte sig egentlig, fordi de var interesserede i at sikre maskinerne med multifaktor-autentifikation, men vi endte med at levere en hel anden løsning.«

Kundens største problem viste sig at være, hvordan de kunne udnytte de maskiner, de har, mere optimalt. Det er nemlig maskiner, man ikke lige tager med hjem. Desuden er denne type maskiner i høj kurs, og det udgør en potentiel risiko for tyveri.

»Tilfældigvis havde jeg en kollega, som havde arbejdet med nogle andre teknologier i helt andre brancher. I virkeligheden kunne vi pulje de her PC’er i et serverrum og så arbejde med en teknologi, hvor vi kun flytter skærmbilledet i en form for remote desktop. På den måde kunne man udnytte maskinerne langt mere fleksibelt i en sikker løsning.«

»Det er faktisk det, jeg elsker mest: Når man kan skabe en løsning, som ingen havde forventet. Når man arbejder i så stort et hus som Atea, så er det ligesom at sidde med en meget stor kasse Lego, hvor man kan bygge næsten alting,« siger Palle Hedegaard.

International indflydelse

Atea hører til blandt de største Microsoft-leverandører i verden, og det har en vis betydning.

»Vi får faktisk ret god taletid hos Microsoft,« siger Palle Hedegaard.

»En gang om måneden har jeg et møde med en af Microsofts folk i London, hvor vi har en åben dialog om ting, der ikke fungerer, eller udfordringer, vi står med, når vi arbejder med Microsoft Endpoint Manager ude hos kunderne.«

»Vi ville gerne gøre det nemmere at slå sikkerhedsfunktionerne til for brugerne i nogle af vores løsninger. Det input blev der lyttet til, og så gik de i gang med at forbedre funktionen. Det er enormt motiverende at have den slags indflydelse,« slutter Palle Hedegaard.

Men når han er så glad for arbejdet hos Atea, hvorfor stak han så af til en af konkurrenterne efter tyve år, og hvorfor kom han tilbage bare et år senere?

»Jeg var sidst i 40’erne og havde bare brug for luftforandring, og så tænker man, at græsset måske er grønnere på den anden side,« fortæller Palle Hedegaard om dengang, han tog det store skridt.

Efter 20 år i Atea skiftede Palle Hedegaard til en konkurrent, men allerede året efter var han tilbage igen. Illustration: Jeppe Carlsen

»Jeg blev ringet op af en fyr, der ville fortælle mig om et projekt i et andet firma.«

Han tog chancen og skiftede til det nye job.

Det nye sats gik godt et stykke tid – lige indtil der blev rykket rundt i organisationen på en måde, han ikke var så glad for.

»Jeg mistede arbejdsglæden,« konstaterer han.

Kan gøre en forskel

Men Palle Hedegaard havde holdt kontakten med sin tidligere chef.

»Han spurgte undervejs, om jeg var tilfreds i det nye job, og han gjorde det klart, at der altid var plads til mig, hvis jeg havde lyst til at komme tilbage.«

Netop på det tidspunkt gik Atea igennem nogle store forandringer, og det betød, at han tog det store hop tilbage til Atea. Og det har han på ingen måde fortrudt.

»Der er faktisk en del ting, der har forandret sig til det bedre i forhold til, da jeg først ankom,« understreger Palle Hedegaard.

»Det, der motiverer mig er, at jeg føler, at jeg kan gøre en forskel og give kunderne noget med værdi. Derfor er det vigtigt, at chefen er i stand til at skærme en, så man får ro til at hjælpe kunderne,« siger Palle Hedegaard.

»Og det er blandt andet det, der giver mig arbejdsglæde«.

Læs mere om Ateas løsninger her.