Sponseret indhold

Digital lejemorder får legat af staten til ny animationsteknologi

Innovationsfonden har tildelt det danske spilfirma IO Interactive et legat til at udvikle et nyt animationssystem. Virksomheden, der står bag spilsuccesen Hitman, vil endnu længere frem i feltet for animation.
Af TECH RELATIONS for IO Interactive
Motion matching er en ny måde at tænke animation på. Det anvender AI, som tager stilling til omgivelserne, dine handlinger og kombinationen af de handlinger, du udfører. IO Interactive har fået støtte til at udvikle teknologien, og CTO Maurizio De Pascale (i midten) har derfor brug for dygtige talenter til at realisere dette. Illustration: Jeppe Carlsen

Innovationsfonden har fundet penge til at støtte udvikling af ny software hos spilfirmaet IO Interactive. Fonden har til formål at støtte virksomheder, der nytænker og skaber værdi for Danmark, og de gør netop det hos det danske spilfirma. Helt specifikt er pengene øremærket til en ny animationsteknologi, der er baseret på princippet om motion matching.

Virksomheden IO Interactive er mest kendt i computerspilbranchen for sin Hitman-serie, der så dagens lys i 2000. Den handler om den unavngivne Agent 47, der sniger sig langs væggene og på sindrig vis tager livet af sine ofre. Serien lever stadig og har fostret 10 forskellige spiltitler og to spillefilm ind til videre.

Legat skal give Danmark flere muskler i spilbranchen

”Teknologien i computerspil rykker hurtigt, og nye ting opstår hele tiden. Vi følte, at vi var bagud i forhold til markedet på animationsfronten, så vi satte os for at udvikle en ny teknologi, ” siger Maurizio De Pascale, der er CTO i IO Interactive.

Spilindustrien er en større forretning end film. Filmen ’Avengers: Endgame’ omsatte for 2,8 mia. dollars i 2019 og sammenlignet har spillet ’GTA V’ omsat for over 6 mia dollars. Der er ingen tvivl om, at spilbranchen har potentiale, og konkurrencen er hård.

”Selvom vi er et relativt lille spilstudie, så gør fonden det muligt, at vi prioriterer kostelig udvikling af ny teknologi. Vi kigger på at udvide spektret med vores nye animationsteknologi med ambitioner om at blive leverandør til andre studier. Vi vil helt frem i spidsen af feltet for animation.”

”Jeg synes virkelig, det er et stærkt budskab fra staten, at de støtter små danske virksomheder, der tager nogle chancer med udvikling,” siger Maurizio De Pascale.

CTO i IO Interactive Maurizio De Pascale har brug for dygtige kandidater til at hjælpe den danske spilvirksomhed med at rykke op i superligaen af animations-studier. Illustration: Jeppe Carlsen

Ifølge Maurizio De Pascale skal IO bruge hele legatet til manpower på projektet. Det betyder, at der skal hverves nogle dygtige kandidater for at løse opgaven.

Ny AI sørger for, at du hopper fedt

Motion matching er en ny måde at tænke animation på. Det anvender AI, som tager stilling til omgivelserne, dine handlinger og kombinationen af de handlinger, du udfører. Det er en kendt teknologi, men stadig ny, at studierne stadig er ved at finde den bedste måde at bruge det på. Så nu tager IO Interactive et stort skridt for at komme foran de andre konkurrenter.

”Motion matching kommer til at give en mere naturlig måde at bevæge sig på. Vores AI sørger for, at du ikke bare laver et standard hop, fald eller slag, hvis det ikke passer er realistisk i den situation, du er i,” siger Maurizio De Pascale.

Det betyder også, at der ikke har siddet en animator og lavet alle de enkelte sekvenser af bevægelse, men der er lavet et stort bibliotek af bevægelser, som AI’en afvikler, når det passer ind i omgivelser. Det er ikke bare en række af forudsatte handlinger, der afvikles, når du trykker på aftrækkeren i computerspillet.

Det bliver ifølge CTO’en et skifte i kultur, når det nu er en computer, der tager de endelige beslutninger og ikke en animator.

”Animatorerne kommer til at skulle slippe den endelige magt med bevægelserne. Det bliver ikke nemt,” siger han.

Animation er en af tre fokuspunkter i IO Interactive

Animation er et område, IO Interactive prioriterer.

”Vi har tre teknologi-søjler, vi fokuserer på i vores nuværende setup. Animationen, for at blive bedre i vores egne spil og markedsledende på teknologien. Multiplayer er søjle to, for det er et marked, der er gigantisk, så der skal vi også gøre os gældende. Og slutteligt er vi ved at lave en ny arkitektur for hele vores kerne af kode, så den bliver mere effektiv.”

”Vi er allerede nu så langt fremme med animationsteknologien, at vi tester den på et af vores projekter. Det er de første spæde skridt, og der mangler meget, men det ser virkelig lovende ud,” siger Maurizio De Pascale.

IO Interactive regner med, at det sidste spil, de sender ud med den eksisterende grafikmotor, bliver den næste Hitman-titel i januar 2021. Fra 2022 og frem, så er det udelukkende den nye teknologi, der bliver anvendt.

IO Interactive er på udkig efter nye medarbejdere. Måske er du en af dem? Læs mere her: