I denne debattråd udtrykker skribenten alene deres egen holdning om emnet. Hold venligst vores debatregler i tankerne hvis du ønsker at deltage i debatten.

Drift af 3. parts leverandør-software

1
12. juni 2008 kl. 17:46

Jeg kunne godt tænke mig at høre folket om, hvordan I gør i jeres biks mht. at drifte software fra 3. parts leverandører...?

På mit arbejde har vi egen udviklingsafd., men meget ofte kommer der også software ind udefra. Vi har en procedure, som hedder 2-3 miljøer; Udvikling, Test, Produktion. Leverandører får adgang til Udv og Test og skal levere dokumentation, så min afd. kan drive deres software på Prod.

Men tit går dette galt og vi må åbne op for leverandøren kan komme ind på Prod for at fejlsøge.

Hvordan styrer I dette hos jer? ... Og føler I det virker?

settingsDebatindstillinger
2
19. juni 2008 kl. 11:24

Jamen, metoden er ikke anderledes hos os i princippet.

Når du skriver som du gør, så undrer jeg mig over nogle ting:

  1. Har i sat kriterier for hvornår ting går fra test til drift?
  2. Har i bedt jeres leverandør om en roll-back procedure?

I virkeligheden er det de primære ting for at kunne gøre noget fornuftigt i første hug.

Venlig hilsen

Peter

2
4. juli 2008 kl. 15:40

Jeg "ejer" en global Sharepoint platform, hvor de lokale lande i organisationen kan få deployet Sharepoint applikationer på.

Udvikling sker på den lokale leverandørs udv. miljø. Vi kører test og produktion og al deployment til disse to miljøer udføres af den leverandør der er ansvarlig for disse miljøer. De lokale leverandører får ikke OS adgang og al fejlsøgning sker i samarbejde med den centrale leverandør. Vi har stillet krav til de lokale leverandører, at applikationens logning skal være så omfattende som mulig med henblik på at bruge disse logs i en fejlsøgningssituation, når den lokale leverandør ikke selv kan få adgang på OS niveau til platformen.

Den centrale leverandør udfører deployment i test efter skriftlige instruktioner fra den lokale leverandør. Denne deployment skal ske uden problemer, ellers er det om igen. ALT vedrørende installationen skal være dokumenteret, så enhver fra den centrale leverandør kan udføre en re-installation - selv hvis man ikke har haft med applikationen at gøre før. Der skal ligeledes være instruktioner både for en re-installations scenarie samt for et opgraderingsscenarie.

Vi har endnu ikke haft problemer med applikationer i prod, men skulle det ske, ville fejl skulle re-produceres på test og fejlsøgningen ske dér.