Senest kommenterede indhold

Af Louise Klint 
Re: Er det ikke...

Er det ikke... på et niveau, som må sige at være en trussel for "statens sikkerhed"?

Jo. Det lyder sådan, for lægperson.

Dette her er så lagt ude, at man bliver tavs.

Af Louise Klint 
Re: Nej nej nej....

Tak for linket.

Artiklen kan være relevant, i denne sammenhæng, fordi en positiv nyhed, som ovenstående ^^, forsøgsvis sendes ud, så den kan ”skygge for” en dårligere, som kommer efter. Pressetaktik.

De godt 300 millioner, som Rigspolitiet/PSRM nu har kradset ind, er jo faktisk ganske mange penge.

Dog ikke i ovennævnte perspektiv.

Med de 850 milliarder+ og statsbudgettet, der er i fare. Eller i forhold til den anden aktuelle skatte-/gældsnyhed, denne:

https://politiken.dk/oekonomi/privatoekonomi/art8382904/Danskernes-g%C3%...

Af Anne-Marie Krogsbøll 
Er det ikke...

... på et niveau, som må sige at være en trussel for "statens sikkerhed"?:

"Skatteministeriets it-beredskab er så ringe, at der er risiko for, at opkrævningen af skatter for 850 milliarder kroner om året og udbetalingen af pensioner og uddannelsesstøtte bryder sammen."

Hvrdan kan samfundet i så fald fungere?

Hvordan kan det blive ved med at sejle sådan? Er der ikke nogen i skatteforvaltningen/ministeriet, hvis dedikerede opgave er at holde styr på sikkerheden?

Hvorfor kan skatteministeriet ikke finde disse huller, når Rigsrevisionen kan?

Af Albert Nielsen 
Forsigtighed indikeret

Når en kinesisk virksomhed betegner noget som ‘hypotetisk og ude af trit med virkeligheden’ er der virkelig grund til at passe på. Det er et kinesisk standardudtryk til at afvise alle mistanker, f.eks. også om militariseringen af det Sydkinesiske Hav, hvor kritik af alle deres militære installationer i strid med folkeretten betegnes som hypotetiske.

Kommentar til: Kære Rejsekort(et)...
Af Louise Klint 
Re: Passagererne er til for rejsekortets skyld...

Ej! Man bliver godt gammeldags indigneret, Anne-Marie Krogsbøll.

Og man får ingen kvittering på, at man har indsendt et forsøg på at rette op på fejlen.

Det er rent Kafka.

Af Louise Klint 
Re: Plejer det da at virke?

CFCS anbefaler, at myndighederne vurderer leverandørerne (mht. cybersikkerhed). En kompetence myndighederne ikke har. Eller et ansvar, man åbenlyst ikke ønsker at påtage sig.

På den ene side skal offentlige myndigheder og private virksomheder, i Danmark, tvinges til at tilslutte sig Netsikkerhedstjenesten, og lade sig statsovervåge. Ligesom vi har fået bl.a. cyberværnepligt, cyberlandsholdet og cyberhjemmeværnet, så CFCS/FE kan ”passe på os alle sammen” – og sikre den nationale cybersikkerhed.

På den anden side tillader man fri leg.

I hvert fald frit lejde – via SKI – for udenlandske spiontjenester/andre stater (fx. det store, folkerige land langt mod øst) at få overvågning eller andet ind.

Men det spiller måske ingen rolle for CFCS? For andre?

Hvorfor bruger vi så mange penge på dette gakkelak? Ved den ene hånd ikke, hvad den anden laver? Eller har begge parter bare travlt med at lukke øjnene i kor?

(Man tror knapt sine egne øjne).

Kommentar til: Kære Rejsekort(et)...
Af Per Dalgas Jakobsen 
ikke registeret nogen teknisk fejl på den stander."

Har lige fået en tilsvarende mail, check-in 05-09-2021 kl 17:37 (check-ud ca. 30 min. senere). Er sikker på at den blev checket ud, men computeren har jo altid ret...

Gad vide om der har været uforholdsvis mange "manglende check-ud" deromkring? Kunne også være interessant at vide om der har været andre check-ud på standeren i et tidsrum deromkring...

Kommentar til: Kære Rejsekort(et)...
Af Bjørn Agger 
NFC til aflæsning

Hej PHK.

Har du en telefon med NFC eller kan du skaffe en? Det må ikke være en iPhone! Jeg har installeret "kortlæser", der kan aflæse rejsekortet, når NFC er tændt.

Jeg har selv brugt app'en i flere tilfælde, hvor jeg har været i tvivl, om jeg nu havde tjekket ind/ud.

Mvh Bjørn

Kommentar til: Kære Rejsekort(et)...
Af Anne-Marie Krogsbøll 
Re: Passagererne er til for rejsekortets skyld...

Ja, det er da trist, at det først træder i kraft om nogle år, Benny Amorsen. Hvis ikke der er nogle tilsvarende danske regler, må man jo appelere til deres anstændighed/moral... (sikkert vældigt effektivt...).

Kommentar til: Kære Rejsekort(et)...
Af Benny Amorsen 
Kommentar til: Kære Rejsekort(et)...
Af Anne-Marie Krogsbøll 
Passagererne er til for rejsekortets skyld...

... det burde være indlysende: https://dk.trustpilot.com/search?query=rejsekortet&search-button=

Jeg bøvler netop selv med Rejsekortschikane, i det jeg forsøger at hjælpe et gammelt familiemedlem (i 90-erne) med at kunne køre med Movia, uden at ende med at være ruineret af bøder, eller risikere spærret kort.

Indtil for et år siden kunne pensionister i HT-området investere i et mimrekort, som for mange fungerede uden problemer (bortset lige fra spærretiden). Det kostede mellem 300 og 400 kr. for et kvartal. Det er så afskaffet, og erstattet af et rejsekort, som koster nær 900 kr. for et kvartal. Det rene røveri, når man ikke har et meget stort kørebehov i den alder.

Ergo må et pensionistrejsekort forsøges (oprettet og vedligeholdt af familiemedlememr, derkan finde ud af den slags), og der igangsættes "hyggelige" træningsture med bus og tog, for det er jo noget nyt for de ældre, at man så skal huske at tjekke både ind og ud. Ikke helt let.

Det går så rigtigt godt - tror vi! Lige indtil der - efter reddefristens udløb- tjekker mail ind om, at der ikke er tjekket ordentligt ud. Meget mærkeligt, da jeg selv var med, netop for at sikre dette. Men opringning (flink kundesericemedarbejder) opklarer, at man i forbindelse med corona-krisen har opsat både ind- og udtjekkestandere ved midterdørene, hvor der kun plejer at være ud-standere. Og hvis man er gammel og ret syns- og hørehandicappet, er det stort set umuligt at afgøre, hvilken stander, der så er hvilken. Resultatet er manglende udtjek, selv om man tror, man har gjort det rigtigt.

Jeg har så forsøgt tjekudvej-funktionen for at få afsluttet turen for vedkommende. Den er godt nok svær at finde og tung at danse med - og der er ikke mulighed for at forklare den manglende tjek ud med standerforvirring. Forklaringsmulighederne er foruddefinerede Og man får ingen kvittering på, at man har indsendt et forsøg på at rette op på fejlen. Og sagen skal så vurderes - ingen siger, at forklaringen godtages.

Og jeg har sørme - efter indsendelse af tjekudvej-forklaring - fået endnu en påmindelse om, at samme tur ikke er korrekt tjekket ud. Med forklaring om, at de har tekniske probemer, så måske er det en fejl.

Jeg har så skrevet til administrationen via mailadresse, fundet af forskellige omveje (klageformuleraen på hjemmesiden kan ikke håndtere den slags uautoriserede klager) . Jeg har gjort opmærksom på, at man på den måde handicapper en del borgere mere end nødvendigt, og opfordret til at sikre, at også syns- og hørehandicappede har mulighed for at anvende standerne korrekt.

Jeg har fået et forholdsvis hurtigt, og bestemt venligt, "Det kan/vil vi ikke gøre noget ved, har du selv nogle forslag?"- svar. Angiveligt kan man ikke gøre standerne mere let genkendelige, da de skal kunne stilles om fra den ene funktion til den anden.

Dårlig undskyldning! Handicappede er også passagerer, og busserne skal indrettes så de også har en chance for at begå sig. - Sørg for, at displayet skifter farve efter funktion. Det kan være lettere at se, hvis man læser dårligt. - Opsæt store, MEGET STORE, tydelige skilte/pile, som viser, hvilken stander, det er. - Sørg for at lave MEGET TYDELIG lydmæssig forskel på ind- og udtjek- stander.

Der er garanteret mange andre gode løsninger. Men for Rejsekortet er det letteste selvfølgelig bare at sige "Det kan vi ikke gøre noget ved, og i øvrigt er passagerne jo til for vores skyld - ikke omvendt".

Så ja - Rejsekortet må være noget af det ringeste, og har store chancer for at vinde vandrepokalen til evigt eje i den katagori.

Kommentar til: Kære Rejsekort(et)...
Af Ditlev Petersen 
Rejsekortet har måske et fortrin

Det får mig til at se frem til min pension. Lidt naivt måske.

Kommentar til: Kære Rejsekort(et)...
Af Martin Ploug 
Mobile enheder og MobilePay

Det kan tilføjes, at rejsekort.dk ikke er tilpasset mobile enheder, og at der ikke er mulighed for at betale med MobilePay og lign.

Kommentar til: Kære Rejsekort(et)...
Af Henning Wangerin 
Godt man bor .....

..... hvor offentligt transport alligevel ikke kan bruges til noget i praksis.

Så kan man da slippe for alt det bøvl med rejsekort ;-)

/Henning

Af Robert Winther 
Re: Big blue watching youuueee

De fjerner fx torrent programmer uden at sige noget om det.

Der er en kæmpe forskel på, ikke at kunne KØRE eller INSTALLERE programmer, og så på at programmer bliver fjernet uden at brugerne bliver orienteret/advaret/informeret:

Er der nogen der har eksempler på, at programmer er blevet fjernet uden at brugerne er blevet orienteret/advaret/informeret?

Eller er det kun noget Nicki Minaj's fætters ven har oplevet?

Af Michael Damsgaard 
Re: Det giver ikke meget mening

Altså, hvis de skattepenge der financierer dette show skal gå til bøder, kan jeg så i det ikke mindste selv bestemme hvilke bøder de så skal gå til ?

Jeg synes personligt hastighedsbøder er sjovere end GDPR-bøder :-)

Man græmmes over hvad borgernes skattepenge i virkeligheden går til.

Der burde falde bøder !

Af Michael Cederberg 
Amatører!

... mens man hos SKI peger på, at man i samarbejde med CFCS er klar til at reagere straks, hvis der opstår problemer med et givent produkt ...

Endnu engang: man kan ikke se på et IT produkt om den kinesiske regering (eller andre) har indbygget bagdøre. Hvis man opdager en bagdør så er det allerede for sent - så er den allerede i brug. Og selv hvis en bagdør er i brug, så er det ganske sandsynligt at man ikke opdager det. Specielt hvis man ikke har en meget detaljeret overvågning. SKI er en flok amatører når det handler om IT sikkerhed og burde holdes langt væk for den slags beslutninger.

Af Morten Fordsmand 
Re: Nej nej nej....

En meget velskreven artikel om manglende ITberedskab men den har jo ikke så meget med denne artiklels emne at gøre, ud ovewr at begge dele foregår i skats mørke

øvrigt kan det også læses her https://rigsrevisionen.dk/revisionssager-arkiv/2021/sep/beretning-om-ska...

Af Mogens Ritsholm 
Re: Vil man gerne være en excelskubber?

Præcis, og altid! Uden denne dialog har begge parter fejlet. vi har allesammen et ansvar for at ressourcer ikke spildes.

Sundhedsdatastyrelsen har naturligvis også et ansvar, og de burde have røde ører. Men det gør ikke andre involverede -herunder IT-leverandører og deres systemprogrammører - ansvarsfri.

På min sundhed.dk er fejlen selvfølgelig også. Først er der under vaccination en belæring om, at der højst må gå 42 dage mellem 1. og 2. stik.

Når jeg så klikker på mit pas er min 1. vaccination væk, mens min 2. optræder som første og 3. optræder som 2. Og der er over 4 mdr mellem 2. og 3.

Det er simpelthen for dumt.

Jeg sad i sin tid med Lone dybkjær m. fl. i en udredning, der hed IT år 2000. Nyrup regeringen mente, at sundhedssektoren kunne forbedres med IT uden at omkostningerne blev øget.

Men her næsten 30 år senere er der stadig helt håbløs brug af IT i sundhedssektoren. Man bliver spurgt om de samme oplysninger igen og igen, selv om man har tilladt deling. De render rundt med papirer mens man i timevis venter på skadestuen osv.

Men IT har stadig stort potentiale i sundhedsektoren, hvis det gøres med kvalitet af sundhedssektoren og dens leverandører.

IT skal ikke bare bruges til at burokratisere behandlingen af borgerne. Det skal levere noget reelt med synlig værdi til borgerne.

Og det er coronapas ved 3. stik et tydeligt eksempel på, at man slet ikke lever op til.

Tænk hvis APM styring af transport via IT havde lignende fejl

Af Ole Tange 
Re: Det giver ikke meget mening

At give en region eller en anden offentlig myndighed en pengebøde

Desværre fru Hansen, De kan ikke blive opereret i år. Vi har klumret med datasikkerheden og fået en bøde, så der er ikke råd til operationen.

Og netop derfor giver det mening at give det offentlige bøder: Hvis ens budget bliver ædt af bøder, så vil det med tiden få konsekvenser, som ikke kan skjules for borgerne og dermed vil jeg forvente, at det også får konskvenser for den ansvarlige.

Af Johnny Lüchau 
Re: Spot on, men hvorfor siger man så ikke det til virksomheder

Man mangler den politiske opbakning.

Det tror jeg du har ret i. Vores politikere lægger jo ikke skjul på at de prioriterer fremmede magters interesser langt højere end danske borgeres rettigheder eller ønsker.

Jeg ville nu alligevel ønske at Gulisano viste lederevner og, hvis man vil undskylde mig udtrykket, udviste mandsmod nok til at gøre sit arbejde ordentligt.

Af Anne-Marie Krogsbøll 
Re: Nej nej nej....

Det gør ondt i øjnene at læse artiklen:

"Skatteministeriet har kun kunnet beskrive it-beredskabet for 7 ud af 45 it-systemer, som ministeriet vurderer som kritiske. Annoncørbetalt indhold fra Europa-Parlamentet Symbolpolitik, smuthuller og ophedede debatter: Europa-Parlamentet er blevet LGBTQI-rettighedernes kampzone For de øvrige 38 kritiske it-systemer og for ministeriets øvrige 185 it-systemer har Skatteministeriet ikke noget overblik, fremgår det af beretningen. Skatteministeriet har i det hele taget »haft vanskeligt ved at fremskaffe de eksisterende it-beredskabsplaner«, skriver Rigsrevisionen. Og det er ikke så godt, da »det er afgørende, at ministeriet hurtigt kan finde« de relevante beredskabsplaner, skriver Rigsrevisionen." https://politiken.dk/indland/art8381798/Opkr%C3%A6vning-af-skatter-for-8...

Af Anne-Marie Krogsbøll 
Af Ivo Santos 
stalking

Det kunne da ellers være dejligt, hvis det var muligt at dømme Whatsapp for stalking på baggrund af den nye opdaterede lov.

Af Sugrd Sigurd 
Re: Spot on, men hvorfor siger man så ikke det til virksomheder

Mangler man teknisk viden i Datatilsynet?

Man mangler den politiske opbakning.

Cristina bliver næppe populær hos sin chef (Justitsminister Nick Hækkerup) ved at forpurre regeringens øvrige politik.

Hvor mange politiske partier mener overhovedet, at borgernes privatliv bør vægtes højere end erhvervslivets og statens økonomiske interesser?

Af Søren Steinmetz 
Re: Big blue watching youuueee

Jeg måtte til sidst skifte et lysstyrings program (til teaterlys) ud, fordi Defender hårdnakket hævdede programmet var en virus.

Desværre for det var et billigt og rigtig godt program til især skoler og andre steder hvor begyndere skulle prøve at bruge pc til den slags opgaver.

Samme med en (officiel) add on til et lydprogram, som gav nogle specielle mastering codecs, der tændte Defender helt af på add-on.

Så det sker.

Af Martin Dahl 
Vil man gerne være en excelskubber?

Hvis det offentlige beder om en service, så mener du, at man skal give et tilbud, hvor man i nogle henseender ignorerer krav og klargør til eventualiteter som måske aldrig kommer til at ske?

Der er et utal af situationer hvor professionelle leverandører tager beslutninger, som gør en leverance væsentlig bedre, selvom man ville have kunne sparet håndøre på at klippe hjørner eller levere ordret hvad der stod i briefet eller tilbuddet.

Kig i spejlet og spørg om man har bragt værdi til processen.

Hvis man ser noget dumt, forkert, tydeligt suboptimalt, (...fortsæt selv listen) bør man udfordre sin kunde – både under udbudsrunde og implementering.

Præcis, og altid! Uden denne dialog har begge parter fejlet. vi har allesammen et ansvar for at ressourcer ikke spildes.

Der står ingen steder at brødet er hjemmebagt på den gode restaurant. Men det er det.

Af Anne-Marie Krogsbøll 
Plejer det da at virke?

"Center for Cybersikkerhed (CFCS) siger til Altinget, at man anbefaler, at myndighederne vurderer leverandørerne, mens man hos SKI peger på, at man i samarbejde med CFCS er klar til at reagere straks, hvis der opstår problemer med et givent produkt."

Bliver vi aldrig klogere...?

Af Anne-Marie Krogsbøll 
Ja da....

"»Dette kontroltab er sandsynligvis specielt krænkende for de ikke-brugere, der aktivt har fravalgt tjenesten på grund af privacy-bekymringer.«"

Det er et overgreb (Jeg mener det). Hvor meget får jeg i erstatning?