Senest kommenterede indhold

Af Yoel Caspersen 
Re: XDP

Man kunne muligvis bruge eXpress Data Path til VLAN normaliseringen og måske endda L2 segmentering af kunderne.

Enig, det ligner et spændende bud på en løsning. Jeg har ingen idé om, hvor meget det kræver at skrive et plugin til XDP, men det virker umiddelbart som en god idé at køre det i kernel space, hvis hastigheden skal i vejret.

Af Jan Heisterberg 
Jeg forstår ikke hakkeorden i regionen .....

Der er naturligvis meget jeg ikke forstår, men i relation til artiklen vil jeg fokusere på formalia, som trods alt normalt spiuller en rolle i offentlig forvaltning.

Rigsrevisionen er en meget højt rangerende "myndighed", som vel kun er underlagt Folketinget. Det bliver ikke meget stærkere - bortset fra Højesteret måske.

Af artiklen fremgår at det er administrationen i Region Hovedstaden som svarer / kommenterer på den rapport som Rigsrevisionen har lavet.

Hov, stop, hør lige: hvordan kan et embedsmandsniveau, den ansatte hjælp i butikken, tillade sig det ?
Jo, jeg forstår de i princippet har den (faglige) indsigt, men hvorfor indstiller de ikke til Regionsrådet, at der svares således ........
Og så er det det politiske niveau, som jo ubestrideligt har ansvaret, der svarer ?

Når en minister stiller op og besvarer spørgsmål, så er det hans ANSVAR og han tager øretæverne hvis hans embedsfolk i ministeriet har forsynet ham med forkerte oplysninger.
Det samme MÅ gælde her - efter almindelige forvaltningsregler.

Hvordan kan det politiske niveau FORTSAT køre på frihjul - er de i praksis sat skakmat og gjort umyndige af deres egen administration ?
Og hvorfor råber den politiske oposition i Regionsrådet ikke op ?

Altså: udover vi har en rendyrket teknisk-brugsmæssig katastrofe, det siger alle, så har vi da også en politisk katastrofe med tilsyneladende helt uansvarlige politikere (eller politikere som unddrager sig ansvar).

Jeg håber inderligt, at Folketinget tager initiativer og indsætter en ansvarlig ledelse med beslutningsvilje og -kompetance !

Det går bare ikke !

Af Jan Heisterberg 
Er der en best practices ?

Som oplyst skyldes den fatale fejl en sammenblanding af produktion og test. Som nævnt af andre, så er det generelt en no-no, og i personfølsomme systemer er NO-NO.

Men det rejser et generelt, akademisk spørgsmål: findes der en standard, en vejledning, en retningslinie for design og drift af sådanne systemer ?
Eksempel: det er jo lettere at "videresende" en skærmkopi, en transaktion, eet eller andet, når der sker fejl. Den nævnte standard kunne jo sige: "det må som absolut hovedregel IKKE ske; og er det tvingende nødvendigt (fordi e.g. en fejl ikke kan genskabes), så kræver det særligt autoriserede personer, logning, kontrol af sletning osv.".

Er "vi" faktisk i den situation, at der IKKE findes en standard, en best practices, og hvor hver eneste af de mange små og store SW huse og udviklere SELV må opfinde egne regler ?
Hvis det er tilfældet, så er det da et mirakkel, at der ikke sker (opdages) flere kompromiterende situationer ?

Uanset om der er flere årsager, så forekommer det mig som en passende sanktion at fyre leverandøren. Det kan måske virke præventivt i "branchen".

P.S.: Min tandlæges SW system til bookninger og andet anvender FORTSAT ikke kryptering - hvor smart er det mon ?

Af Rene Fleron 
Skriftlige henvendelser til offentlig administration

I gamle dage var reglen at skriftlige henvendelser til offentlige myndigheder skulle besvares skriftligt.
Uden at kigge på selve indholdet i afsender/modtager:
Antag at det tager Jens R 90 sekunder at læse og besvare én mail, så skal han altså bruge i omegnen af 154 arbejdsdage (á 8h).
Der er jo ingen tvivl om at formålet ikke er at have en dialog.
Har man et vigtigt buskab er kutymen da at lave én besked og så evt bakke den op med en underskriftsindsamling.
Jeg forstår helt ærligt ikke at I alle sammen vender det blinde øje til chikanen. Jeg kan sagtens genkende at man møder holdninger man er uenig i, men vi kommer da ingen vegne med at obstruere hinandens arbejde?
Det vil kun give en ond spiral ned til et sted hvor ingen af os har lyst til at være.

Af Jakob Uffelmann 
Re: Open source.

Idéen med open source er fin, men det er super svært i praksis. Et EPJ består ud over en række understørrende funktioner af en masse integrationer, som skal fungere og spille sammen med resten af systemet. Både internt i regionen og mod landsdækkende systemer.

Jeg tror ikke det er muligt at finde en leverandør, som vil tage ansvar for systemets oppetid, opgraderingsmuligheder osv osv., hvis der er en masse forskellige leverandører, som arbejder i systemet.

Og det gælder nok ikke kun for EPJ'et itself, men også for de andre systemer, som spiller sammen med EPJ'et.
Hvis det skal have gang på jord, så vil det i praksis nok kræve, at regionen selv har kerneudviklingen og det direkte tekniske ansvar, men sådan er deres IT enheder slet ikke bestykket. Vi har en version af den model på sundhed.dk, hvor vi selv udvikler kernen og andre kan byde ind, men det er på ingen måde trivielt. (Og vi er ikke så komplekse som et EPJ)

Af Hans Nielsen 
Jo, det kan man altid ?

"Nordeas chef for databeskyttelse mener ikke, at banken kunne have gjort mere for at opdage fejlen, end hvad man allerede har gjort."

Men det koster selvfølgelig penge, ressourcer, eller gør noget mere besværligt.

Af Henning Wangerin 
Re: Normalt, hvis applikationen har ret til det

"Overvågning" er et lidt stort ord at bruge. Hvis man giver en App ret til noget, så bruger den denne ret. Det er ikke "overvågning", synes jeg.

Men det kan måske få folk til at tænke over hvor mange rettigheder der gives til diverse obskure apps.

Prøv at søge på google-play efter en lommelygte app og kig på hvilke rettigheder de ville have.

Jeg havde brug for en på et tidspunkt. Tror jeg skrottede de første ti der kom op. De første mange ville have adgang til kontakter, gps, internet, filer, telefon-detaljer og stort set alt andet. De blev selvfølgelig ikke installeret.
Lommelygten skal have adgang til kameraet for at tænde blitz-led'en. Alt andet er bullshit.

/Henning

Af Leif Neland 
Open source.

"Modvirkning af monopoleffekter - tilgængelig kildekode.
Det skal endvidere være et krav, at regionerne har adgang til kildekoden i systemet, hvorved man har mulighed for at købe tilretninger og opgraderinger hos andre udbydere i en konkurrencesituation. Dette er for at undgå de negative effekter af at have kun en enkelt udbyder i en monopollignende tilstand."

Af Claus Wøbbe 
Borgerforslag

Borgerforslag skal altså ikke "behandles" i Folketinget - de skal blot diskuteres. Der er ikke tale om at de bliver til officielle forslag, Folketinget skal tage stilling til.

Af Claus Bruun 
Af Benjamin Bach 
Af Niels Kristian Jensen 
Normalt, hvis applikationen har ret til det

"Overvågning" er et lidt stort ord at bruge. Hvis man giver en App ret til noget, så bruger den denne ret. Det er ikke "overvågning", synes jeg.

Hvis kameraet poppede ud i tide og utide, uden at nogen app havde fået ret til at bruge det, så var der noget lusk på færde.

Af Troels Henriksen 
Re: kommatal?

Nu er deres simulering jo skrevet i Python, så det ville være oplagt at de har skrevet et custom implementering af Decimal (eller en Python udgave af GMP), hvor de kommatals-baserede intensive numeriske simuleringer vil have uendelig/vilkårlig præcision - modsat float/double.

Det ville undre mig meget - sådanne repræsentationer er enormt langsomme i forhold til almindelige IEEE enkelt/dobbeltpræcisionstal, der jo altid er implementeret direkte i hardware.

Der er to ting der undrer mig ved udbuddet:

  • Kravet om x86. Bevares, det er klart det mest almindelige (og billigste), men der findes stadigvæk hurtige maskiner med IBM's Power-CPUer rundt omkring. En god del af de hurtigste maskiner på Top500 bruger Power9.

  • Intet ønske om GPUer? De er ikke velegnede til alting, men de giver ret meget rå kraft til dumme opgaver, til forholdsvist få penge.

Af Claus Petersen 
Re: Uhørt

Politiken har også talt med et par vrede regionsrådsmedlemmer/politikere
(Jacob Rosenberg og Christoffer Buster Reinhardt, formand for Sundhedsudvalget)

Så kunne jeg godt tænke mig at se, hvor vrede de bliver, når man finder ud af, at de "Gamle" systemer alligevel ikke kunne erstattes af SP.

Ledelsen i CIMT var ikke klar over, hvad de gamle systemer består af og troede at de kunne afvikles i forbindelse med implementeringen af SP.
Nu prøver man at pakke det ind i en outsourcing øvelse og lade hospitalerne betale regningen, en regning de allerede har betalt.

Af Sune Rastad Bahn 
Re: kommatal?

Der er (naturligvis) tale om flydende kommatal.

GPAW er skrevet i python med dele i C, og så bruger den numeriske biblioteker som alle benytter flydende kommatal.

Af Peter I Hansen 
Historiens vingesus i boomerang-stil

Lars Løkke smadrede i start nullerne muligheden for en fælles EPJ. Dengang var han minister i Sundhedsministeriet. Da han havde set sin ulykke opfandt han fluks GEPJ. Men ulykken var sket - 13 EPJ-projekter buldrede derudaf og GEPJ fik ikke et ben til jorden og blev skyldet ud med badevandet få år efter. Siden har man ikke ville røre EPJ-spøgelset med en ildtang - ihvertfald ikke på inde på Christiansborg. Man har trygt sagt at det er et regionsanliggende (og det er det teknisk set også).
Og nu har vi samme ballade som da Lars Løkke var Sundhedsminister hvor det bare var amterne med amtskongerne der hver ville have hver deres EPJ.
Men til hvis gavn? Ihvertfald ikke patienternes.

Og igen udestår Christiansborgs politikere alt imens blodbadet finder sted hvor IT-afdelinger autonomt selv tager beslutninger uden om politikere fordi det vil sende forkerte budskaber hvis man sagde ja - velvidende og på trods af at andre regioner pr kutyme tilsyneladende takker ja uanset deres eksisterende systemer. Sjove beslutninger tages af folk der senere siger de ikke blev oplyst tilstrækkeligt osv. Politiken har skrevet en spændende artikelserie om dette.

Borgerforslaget er en god ide (og jeg har selv sat mit stempel). Men jeg gætter på at det dør når det når borgen. Christiansborg-politikerne har brændt sig flere gange på EPJ-spøgelset. Deres argument om at det er og bliver et regionsanliggende er alt for stabilt til at kunne skydes igennem.

Engang sad jeg på en lokal bar her i Aarhus og kom til at snakke med en dansk healthcare-konsulent fra et større internationalt udviklingshus. Han grinte da jeg snakkede om MidtEPJ og generelt EPJ og sagde at Danmark var forlængst tabt. Mest fordi vi insisterede på at opfinde den dybe tallerken igen og igen - som fx i starten af nullerne med 13 dybe EPJ-tallerkener (en EPJ til hver amtskonge). Jeg forstår hans tankegang. Og jeg er enig. Til gengæld har vi intet lært da regionerne selv begyndte at gentage historien. Og den politiske velvilje til at gøre noget kan ligge på et meget lille sted. Det er simpelthen for ringe at vi stadig ikke er i stand til at se ud over vores egen regions næsetip. Politikens artikel-serie om SP vidner om at kulturen langt fra har modnet sig over tid - nærmest tværtimod.
Forløbet med EPJ'erne i Danmark siden HEP-rapporten udkom i 1995 bør stå som strålende klasseeksempel til fremtidens lærdom om hvordan man ikke bør gøre det.

Af Peter Hansen 
Re: Dårlige undskyldninger?

Ja, men Søren Lauesen giver også udtryk for, at det er stort set omkosningsfrit at sige ja til optionen, og irrationelt at sige nej, mens Burchwaldt forsøger at gøre det meget svært og ressourcekrævende at sige ja.

Jeg tror du misforstår Søren Lauesen (eller at jeg fejltolker dit svar). Det Søren Lauesen forhåbentlig mener er, at det er tæt på omkostningsfrit at sige "ja" til at få indskrevet optionen i kontrakten. Hvis han derimod mener at det er omkostningsfrit at benytte optionen og dermed skifte EPJ system, så har han et alvorligt forklaringsproblem, for det er slet og ret forkert.

Af Magnus Jørgensen 
Re: Nyt borgerforslag ...

Kun ET operativ system i brug i hele landet.

Ja det kunne minde lidt om det.
Eller:
Alle danskere SKAL spise leverpostej fra Stryhns .. også hvis de ikke kan lide leverpostej.

Af Anne-Marie Krogsbøll 
Re: Dårlige undskyldninger?

Søren Lauesen giver sådanset udtryk for det samme som Per Buchwaldt, i Politiken:


Ja, men Søren Lauesen giver også udtryk for, at det er stort set omkosningsfrit at sige ja til optionen, og irrationelt at sige nej, mens Burchwaldt forsøger at gøre det meget svært og ressourcekrævende at sige ja. Mon ikke de respektive koncernledelser kunne have valgt at sige ja, og så henvise til, at det er mere eller mindre almindelig procedure at sige ja til den slags, og at det ikke har noget at gøre med at åbne for skrotning af SP?

I stedet valgt man at brænde broerne - for en sikkerheds skyld....

Af Peter Hansen 
Re: Dårlige undskyldninger?

Hvis Søren Lauesen har ret, så falder Burchwaldts begrundelser vel til jorden? De har vel mest karakter af at brænde alle broer bag sig - uden at være nødt til det?

Søren Lauesen giver sådanset udtryk for det samme som Per Buchwaldt, i Politiken:

»Hvis der er konflikter og problemer med det, man har, så kan man jo bruge optionen, og så bliver det sværere at styre for regionen, og det ønsker man ikke. Jeg kan godt forstå, at de handler sådan, men det er ikke rationelt«

Det eneste region sjælland ville spare ved optionen, det er en ny udbudsrunde. Per Buchwaldt har helt ret i, at man ikke "bare" skifter et EPJ-system ud, det viser Sundhedsplatformen jo med al tydelighed. At sidstnævnte lyder til at være et skod produkt, det er en helt anden sag.

Af Henrik Mølgaard 
Skibs roaming

Jeg vil gerne gøre opmærksomt på at det ikke er teleselskaberne som tjener på denne "skibs roaming data " men færgeselskaberne. Disse kæmperegninger som kunderne modtager for brug af roaming på skibe er lige så stort et irritation for teleselskaber som det er for kunderne. Der er kun en der tjenere på skibs roaming data og det er det skib som du sejler på.

Af Martin Storgaard Dieu 
Re: kommatal?

Nu er deres simulering jo skrevet i Python, så det ville være oplagt at de har skrevet et custom implementering af Decimal (eller en Python udgave af GMP), hvor de kommatals-baserede intensive numeriske simuleringer vil have uendelig/vilkårlig præcision - modsat float/double.

Af Henrik Biering 
Jens er vel ude blandt strand- og park kommunisterne ..

.. i det gode sommervejr.

[quote]»1/7 Altid hyggeligt, når net kommunisterne hacker og spammer min pc i parlamentet. 50.000 mails siden weekenden med stort set enslydende tekster. Denne gang fordi jeg i morgen stemmer for, at kunstneres ophavsret gælder på nettet som alle andre steder

Så Jens Rohdes tavshed kan vel skyldes travlhed med at konfiskere ghettoblastere blandt de mange strand- og park kommunister, der tror at ophavsret kun er noget, der gælder på nettet.

Af Morten Fordsmand 
kommatal?

"Kommatals-baserede intensive numeriske simuleringer."

Jeg ville tro at begreber som flydende tal nok er nærmere til DTUs intentioner.
Ellers kommer man jo til at tro der er tale om et krav om at hardwaren skal understøtte den gode gamle COBOL COMP-3 format?

Af Anne-Marie Krogsbøll 
Re: SP

Interessant, Michael Hansen.

Som amatør på området har jeg nogle muligvis helt ubegrundede "undringspunkter":

  • "Enterpriselicensen dækker endvidere en række moduler, som ikke er ibrugtaget i forbindelse med Sundhedsplatformen. Dermed kan Region Hovedstaden og Region Sjælland ibrugtage moduler, uden at det vil have en yderligere licensmæssig omkostning.
    Dog kan der være væsentlige omkostninger forbundet med at konfigurere og implementere modulerne, herunder behov for tilkøb af specialudviklet funktionalitet som ikke er en del af standardmodulerne. Eksempler på moduler som ikke er ibrugtaget er: "

    Er der nogen dybere mening i at tilkøbe disse licenser halvt på denne måde? Enten skal man vel bruge dem på længere sigt - og så virker det mærkeligt, at man ikke fra start har indregnet de samlede udgifter til dette. Eller også har man ikke brug for dem, og så virker det mærkeligt at betale for at have ret til dem. Er det et forsøg på at "sminke" de samlede omkostninger, at man fordeler dem lidt over nogle år?

  • Oversigten s. 3 over samlede omkostninger: Er det korrekt at indregne driftsomkostningerne i evt. tab ved skrotning af SP? Man skulle vel under alle omstændigheder have driftsomkostninger i de år, SP (i et eller andet omfang) fungerer. Det samlede tab er vel kun de ekstra udgifter, som en kuldsejlet SP har påført regionen? Og en del af den anskafffede hardware kan vel også bruges til et evt. nyt system, så degt er vel heller ikke rent tab?

  • "Endvidere bemærkes, at det vurderes at være en grundlæggende forudsætning, at såfremt Region Hovedstaden skulle beslutte at stoppe anvendelsen af Sundhedsplatformen, ville man skulle anskaffe en anden EPJ-løsning – forventeligt via et udbud. Omkostningerne forbundet med at stoppe anvendelsen af Sundhedsplatformen vil således også omfatte omkostninger forbundet med anskaffelse og implementering af en ny
    EPJ-løsning."

    Igen: Er det ikke at tælle nogen omkostninger dobbelt?

  • "Kontraktuelle konsekvenser i forhold til EPIC Programstyregruppen for Sundhedsplatformen godkendte 21. december 2017 EPIC’s
    overtagelsesprøve (hvor regionerne godkender leverancen fra EPIC forbundet med selve anskaffelsen og implementeringen) med meget få udskudte leverancer. EPIC har også bestået den efterfølgende driftsprøve af løsningen."

    Igen: Patienten lykkedes efter tidsplanen, men patienten døde desværre pga. af det, der ikke var sat tid af til.

  • "Da beslutning, anskaffelse, konfiguration og implementering af en ny EPJ-løsning estimeres til at tage 3-5 år vil opsigelse og udløb af EPIC kontrakten (jf. ovenstående) kunne løbe parallelt med forløbet omkring en ny EPJ-løsning. Det vurderes således pt. at der ikke ville skulle betales ekstraordinære vederlag til EPIC for opsigelse, så længe ovennævnte frister og forhold opfyldes"
    Jeg kan ikke gennemskue - Er dette ikke et argument for, at det vil være smartest at tage en beslutning om udskiftning nu?

Af Sune Marcher 
Re: Kontraproduktivt

Jeg ved egentlig ikke om det er værre at få kaldt sin email for "spam" eller at blive kaldt "Net kommunist".


I det mindste har "Netkommunist" delen medført nogle fine t-shirts...

Men det er sgu ærgerligt at Rohde straks sprang i angrebs-mode, i stedet for at reflektere lidt over at der er en helvedes masse borgere, der er betænkelige ved lovgivningen.

Af Joakim Ditlevesen 
Nyt borgerforslag ...

Kun ET operativ system i brug i hele landet.

Af Michael Hansen 
SP

En mulig forklaring på hvorfor man ikke lukker SP ned:

https://www.regionh.dk/politik/spoergsmaal-fra-regionsraadet-til-adminis...

close
Får du vores nyhedsbreve?expand_lessmail_outline
Nej tak