Debatten

Har du et emne du gerne vil diskutere med andre læsere?

Opret din egen debattråd.

Albert Nielsen30. november kl. 17:44
4Politikere ude med riven efter sommerens NemID-nedbrud: »Nets har ikke været sin opgave voksen«

Det ene hold skælder ud og det andet hold siger "Vi beklager dybt ...". Sag lykkeligt afsluttet uden konsekvenser for de ansvarlige politikere og virksomhedsledere.

Nis Schmidt30. november kl. 17:30
5Vi er Skandinaviens tabere inden for sprogteknologi

Ville gerne give en thumbs up, men af en eller anden grund er jeg forhindret i den slags i disse dage....det funker ikke...

Det kræver også (i disse dage) af og til en smule tålmodighed - af uvisse grunde? (Det virked for mig, som du kan se, gav jeg dig en "thumbs up";)

Men jeg har aldrig prøvet en dansk "snakke(ro)bot".

Albert Nielsen30. november kl. 17:27
46Hver fjerde dansker stempler MitID som 'dårlig'

så mange har skulle forbi Borgerservice

Ikke helt nemt, hvis man sidder i fx Paraguay eller - såmænd - Tyskland. Der er mange tusinder eller hundreder af kilometer og tusinder af kroner til nærmeste Borgerservice.

Albert Nielsen30. november kl. 17:10
616 dages ventetid: Forvirrede borgere invaderer borgerservice efter NemID-lukning

Det er ikke korrekt at pas eller Borgerservice er de eneste løsninger. Skaf f.eks. en digital nummerviser (den er gratis) og den fungere lige så godt som app'en``

Jaså!?! Jeg sidder her med en PC og har ikke oprettet MitID. Hvordan bruger jeg den digitale nummerviser til at få adgang til netbank?

Anne-Marie Krogsbøll30. november kl. 15:34
5Vi er Skandinaviens tabere inden for sprogteknologi

Tak for svar, Ditlev Petersen. Det lyder genkendeligt.

Ville gerne give en thumbs up, men af en eller anden grund er jeg forhindret i den slags i disse dage....det funker ikke...

Poul-Henning Kamp30. november kl. 13:54
7Teleselskaber går sammen om at komme spoofing til livs

De skal bare spærre for alt hvad der kommer fra udlandet med enten +45

Så ville danske mobiltelefoner i udlandet ikke kunne ringe hjem.

I modsætning til IP-nettet tager man sin addresse med sig i tele-nettet.

Thomas Jensen30. november kl. 13:16
7Teleselskaber går sammen om at komme spoofing til livs

Der kan være mange gode grunde til det som virksomhed. F.eks. medarbejdere der arbejder hjemme fra og benytter mobil, som de ikke ønsker tilbagekald på. Der kan det være en fordel at sætte virksomhedens hovednummer frem for at ringe fra "ukendt nummer". Grey routing er et andet tilfælde. Ofte kan der være mange penge at sparer ved at benytte en anden udbyder end sit danske telefonselskab til udgående opkald.

Maciej Szeliga30. november kl. 11:58
10Dårlig køkultur i din router er en flaskehals for din netforbindelse

At det er "lille program" til routeren ? - ja, det syntes jeg også!

OpenWRT er jo selve router softwaren og det lille program er SQM.

Hjemme bruger jeg separat router/firewall med OpnSense men i campingvognen har jeg en ACM3200 med OpenWRT så jeg skal afprøve SQM - der er næsten altid hakken når vi streamer - men jeg skal da lige se om der er SQM til OpnSense.

Maciej Szeliga30. november kl. 11:47
7Teleselskaber går sammen om at komme spoofing til livs

Det var godt nok bagvendt løsning!

De skal bare spærre for alt hvad der kommer fra udlandet med enten +45 eller manglende landenr. på de internationale forbindelser og så vil hele forretningsmodellen falde til jorden - problemet er bare at teleselskaberne tjener tykt på spoofing så den model er ikke noget de har lyst til at lave.

...og ja naturligvis kender de nummret ellers ville det ikke kunne vises!

Hvis et firma har behov for dansk nummer i udlandet så må det jo bare whitelistes.

Malthe Høj-Sunesen30. november kl. 10:56
11CBS-leder om Office-overvågning af medarbejdere: »Meget ubehageligt«

I dag skulle jeg lige se, hvad jeg havde sendt til 6 andre, bare for at være sikker på, at jeg ikke havde skrevet noget vås. Da jeg åbnede mailen fra Sendt-mappen kunne jeg se, at "60 % of recipients have opened this mail" fra Viva.

Jeg har ikke bedt om at se hvem der åbner mine mails. Der er altså tracking for mig, uden jeg har bedt om det eller brug for det.

Bjarke Rodas30. november kl. 10:54
4Jagten på det forsvundne Metaverse …

Metaverse - Opasia med VR briller. Det var så vildt og nu bliver det endnu vildere! I TeleDanmark's Opasia kunne man gå til bageren og ind på torvet. Snakke med andre brugere (mailto: links). Mulighederne var uendelige i det animerede CD-rom univers. Selv hende der fremtidsforskeren på DR fra MouseHouse syntes det var vildt. Lige indtil det ramte virkeligheden og folk spurgte "hvorfor?".

https://www.youtube.com/watch?v=wgk9ipRpYH0

Morten Brørup30. november kl. 10:42
10Dårlig køkultur i din router er en flaskehals for din netforbindelse

speedtest.net er for nyligt begyndt at vise ping-tider også mens upload og download kører

Ja, der er heldigvis ved at komme mere fokus på latency i offentligheden. Det er også noget, som fx Apple arbejder aktivt på, og har bl.a. publiceret et Internet Draft, Responsiveness under Working Conditions, med en mere tidssvarende målemetode end gode gamle PING.

Og ja, en kø per bruger (og per flow!) er en anden god måde at at forbedre netværksydelsen på!

Absolut! Vores nyeste skud på stammen, SmartShare StraightShaper CSP, har udover en kø per bruger også en kø per flow for hver bruger, så brugerens egne flows heller ikke forstyrrer hinanden. Men det kræver pænt meget RAM at håndtere et stort antal brugere og flows, så hvis ens hardware ikke er kraftig nok til at have køer per bruger og per flow, kan tilnærmede algortimer (fx flow hashing som i jeres FQ-CoDel) være et omkostningseffektivt alternativ.

300 ms latency ved speedtest på det nye 5G-netværk i Roskilde er et godt eksempel på, hvor køer per bruger (og evt. per flow) kan gøre en forskel: Hvis der var køer per bruger, kunne din speedtest (der har brug for den dybe kø for at undgå pakketab og dermed opnå højt goodput) nemlig køre uden at resten af familien også fik den elendige latency på 300 ms imens.

Network slicing har jeg til gengæld ikke så meget fidus til. ... og det er i hvert fald ikke noget der hjælper på almindelige slutbrugeres forbindelser.

Jeg er enig i, at det ikke hjælper på almindelige slutbrugeres forbindelser. Men det er en fordel for virksomheder at kunne købe garanteret kapacitet i et netværk, der ellers er "best effort". Og så kan teleoperatørerne jo tage sig godt betalt for dette. Du kan betragte det som et trådløst og mobilt alternativ til dedikerede faste forbindelser, lukkede kredsløb, MPLS og lignende erhvervsforbindelser. Hvis man ikke tænker forretningsperspektiverne for teleoperatørerne med ind i Network Slicing, lugter det ganske rigtigt som gammel vin på nye flasker!

Michael Roune30. november kl. 09:10
8Lyt ikke til galninge, men hør efter hvad de siger!

Jeg synes galning er pænt rammende. Sociopat helt ude af kontrol er også et godt bud.

Jesper Frimann30. november kl. 09:02
42NemID Nedbrud - 2/2

Men det der går galt indenfor IT idag er faktisk også simpelt, helt ned til ikke at teste sine nødplaner og reagere på advarsler fra skrivningen af sikkerhedskopier.

Jo, men er det egentlig rootcause ? Du har jo selv stykket (og tak for det btw.) en tidslinje sammen, der viser at man gik fra en dagligdag, hvor der blev lavet DR øvelser, hvor det alt andet end lige ser ud som om, at tingene kørte sådan nogenlunde "by the book". Så i jagten på den egentlige rootcause, er at stille spørgsmålet Hvorfor endnu en gang. Altså hvorfor holdt man op med DR øvelser og slækkede på tingene ? Vi skal dybere ind. Rootcause er i 80%+ af de 'IT relaterede haverier' (for at holde jargon'en) noget der har med især People og sekundært Processes at gøre, det er i det mindste min erfaring.

Selvfølgelig er en ITHK ikke en vidunderløsning der på ingen tid gør den bløde gane fast og fodsved til et ukendt problem, men det er en kendt, afprøvet og gennemdokumenteret måde at gøre en branche professionel på.

Igen det er konsekvens, professionalisme og kold analyse der virker, jeg er igen enig i det du skriver:

systematiske, fakta-drevne tilgang til at forhindre gentagelser, ikke også skulle virke med IT?

Jeg tror bare ikke, at vi er der hvor implementeringen af en IT-Havarikommission vil afstedkomme dette. For når du skriver:

og gennemdokumenteret måde at gøre en branche professionel på.

Så viser det jo at du allerede har draget konklusionen, på hvad problemet er. Det er IT-branchen der er problemet. Og hvorom der i mine øjne ingen tvivl er, at de er 'medskyldige', så forklarer det jo ikke alle de offentlige IT-projekter og initiativer, der fejler hvor det er 100% interne projekter, eller hvor en leverandør faktisk har lavet sit arbejde ordentligt. Offentligheden ser kun toppen af isbjerget.

Så der, hvor jeg mener, vi ikke er er alignede, er at jeg mener ikke at IT-branchens professionalisme er rootcause til det vi ser.

Mit bud er simpelt hen mangel på IT-professionalisme i det offentlige, især i ledelse og politisk. Hovedparten af ledere og ikke IT-funktioner, anser stadig digitalisering, som sådan noget der svarer til at købe kuglepenne. Der er store dele i offentlig ledelse, der synes det er en fordel ikke at forstå IT. Forstået som IT virkeligheden. Med det mener jeg IT folk, IT rammeværk, IT metoder, IT processer og IT. Og IT er sådan en ting, der bider hovedet af folk, hvis man ikke gør det professionelt. Man mangler den fundamentale respekt for IT-fagligheden. Det tragiske er så at det gør man også for mange andre fagligheder, så som sundhedsområdet, børnepasning, skoler mv.

Det er så mit take. Og jeg er sådan rimelig sikker på, at jeg ikke rammer helt forbi.

Hvordan kommer vi så det her til livs...

Jeg mener man må tage tingene seriøst og nedsætte en analyse gruppe, som analysere tingene igennem og kommer med en handlingsplan, som så kan implementeres.

Og .. jeg mener.. som jeg også har sagt.. at en IT-Havarikommission, vil være et relevant punkt på en handlingsplan, altså skal implementeres når niveauet af professionalisme i det offentlige er tilstrækkelig højt. Hvilket IMHO betyder, at man er startet på faktisk at have implementeret og faktisk bruge de Feedback mekanismer, der er til at opsamle viden omkring fejl og derved organisatorisk learning, i stort set alle IT rammeværk. Hvis man starter med en IT-Havarikommission, så bliver den opgave den skal løse næsten umulig, fordi tingene simpelt hen står for galt til. Det kræver et vist niveau af professionalisme, før den kan gøre nytte.

// Jesper

Anne-Marie Krogsbøll30. november kl. 06:54
1Efter ny Facebook-bøde: Meta skylder cirka én milliard euro hos irsk datatilsyn

"Den eneste sag, Meta ikke har anket, er fra i foråret, hvor Irland gav virksomheden en bøde på 17 millioner euro for 12 brud på persondatasikkerheden. Derfor var tilsynsmyndigheden i retten i går for at få bøden til at træde i kraft."

Hvordan skal det forstås? Vil Meta ikke betale bøden, selv om de ikke har anket den?

Emil Bock Nielsen29. november kl. 23:53
7Teleselskaber går sammen om at komme spoofing til livs

Det var godt nok på tide!!! Udbred det tak og stop med SMS til 2FA! Den ENESTE grund til at verdenen ikke er kommet videre fra 70’ernes SS7 protokol er, at staterne kan bruge sårbarhederne til spionage.

Der er begyndt at være værktøjer i USA til blokering af nogle af spoofing opkaldende:

“Consumers in the U.S. are receiving fewer robocalls than a year ago, but billions of unwanted calls continue to get through.

Phone providers were mandated last June to affirm that they have anti-robocall technology known as Shaken/Stir installed on their networks. The digital fingerprinting technology is designed to identify spoofed calls, which use a fake number to trick you into answering your phone.

Calls that aren’t recognized by the system get flagged, and the phone carrier can either block the call or tag it with a likely scam or spam call label, which appears on users’ phone screens. 

Yet the number of robocalls this year is expected to reach 48.5 billion, down only slightly from 50.4 billion in 2021, according to the latest figures by YouMail, a robocall blocking and tracking firm. And while the improvement is welcome, it still breaks down to an eye-popping 4 billion monthly robocalls.”https://www.consumerreports.org/robocalls/robocalls-decline-but-fcc-efforts-still-have-long-way-to-go-a3207179545/

Ditlev Petersen29. november kl. 23:26
5Vi er Skandinaviens tabere inden for sprogteknologi

hvad en chatbot kan, som en god søgefunktion ikke kan?

Mja, en god chatbot skulle være nemmere at bruge for mennesker, der er utilpasse ved at bruge en "almindelig" web-adgang til et eller andet. Eller som ser dårligt eller på anden måde ikke kan bruge de mere "geniale" it-løsninger.

Jeg må indrømme, at jeg gætter - jeg har aldrig oplevet sådan en. Jeg går uden om chat. Jeg er også usikker på, om der menes en fjernskriverlignende kommunikation (taste, taste, taste), eller der tænkes på telefon-adgang (stemme/voice)? Formodentlig begge dele.

Talegenkendelse over telefonen har jeg prøvet (og det gav mig næseblod). Jeg kan ikke huske hvor, muligvis banken. Men hvor var det dog ringe. Ja, så var der OS/2s talestyring/genkendelse - jeg fik det aldrig til at virke. En dag lykkes det måske? Jeg har set tale-til-tekst fungere. Der skal programmet så heller ikke forstå, det skal bare omsætte lyde til ord og ord til sammenhængende og sandsynlige sætninger.

Toke Høiland-Jørgensen29. november kl. 22:39
10Dårlig køkultur i din router er en flaskehals for din netforbindelse

Kan faktisk ikke huske om det var i et SJ- eller DSB-tog. Men helt enig, internetforbindelsen i togene er oplagt at få fixet!

Toke Høiland-Jørgensen29. november kl. 22:37
10Dårlig køkultur i din router er en flaskehals for din netforbindelse

Det er rigtigt at forskellige AQM-algoritmer kan have forskellige trade-offs i hvordan de reagerer på kødannelse. Men desværre viser det sig at det i praksis mere er et spørgsmål om at få en hvilken som helst AQM-algoritme aktiveret der hvor der er brug for den (dvs ved flaskehalsen i netværket).

Vi har fx for nyligt fået 5G-dækning i Roskilde. Det giver op mod 1Gbps throughput i en speedtest på mobilen; med 300 ms pingtid imens, hvilket ved den hastighed svarer til en bufferstørrelse på omkring 40 MB! (speedtest.net er for nyligt begyndt at vise ping-tider også mens upload og download kører; det er tit ret oplysende at holde øje med dem). Det er ligegyldigt hvilken AQM-algoritme man sætter på, så kan man forbedre det med i hvert fald en faktor 10...

Og ja, en kø per bruger (og per flow!) er en anden god måde at at forbedre netværksydelsen på! sch_cake (som er algoritmen der ligger under SQM-funktionen i OpenWrt beskrevet nedenfor) har også en funktion der kører round robin-scheduleren per IP; det kan give en fin effekt på delte netværk.

Network slicing har jeg til gengæld ikke så meget fidus til. Efter min mening er det mest bare et buzzword 5G-leverandørerne har fundet på som egentlig bare dækker over en genlancering af QoS/DiffServ - og det er i hvert fald ikke noget der hjælper på almindelige slutbrugeres forbindelser.