Debatten

Har du et emne du gerne vil diskutere med andre læsere?

Opret din egen debattråd.

Claus Bruun28. november kl. 17:34
5Kontroversielle kinesiske kameraer skal overvåge danske motorveje

Der skulle selvfølgelig stå 8MP

Anne-Marie Krogsbøll28. november kl. 17:34
5Kontroversielle kinesiske kameraer skal overvåge danske motorveje

Tak for svar, Claus Bruun.

Udover spørgsmålet med at politiet åbenbart har sneget totalovervågning ind igennem trafikovervågning (hvem har mon givet tilladelse til det, og hvem ved det?) så rejser det jo spørgsmålet om, at Kina vel næppe kan kaldes et sikkert 3. land, og at Vejdirektoratet derfor må være på direkte kollisionskurs md GDPR?

Endnu et eksempel på, at vore myndigheder simpelthen fuldstændigt mangler respekt for love, regler, GDPR og menneskerettigheder - og man må jo spørge sig selv, hvordan det kan være? Kan der være andre forklaringer, end at de mener at have "friends in high places", som beskytter dem?

Claus Bruun28. november kl. 17:27
5Kontroversielle kinesiske kameraer skal overvåge danske motorveje

Hvad er det egentlig, disse kameraer skal overvåge?

Jeg var inde og se "køkkenrullen" (den runde bygning Banedanmark og Vejdirektoratet bor i - imodsætning til "lokumsrullen", som er en tilsvarende lavere bygning, BaneDanmark har i Fredericia), og der fik vi forklaret, at vejdirektoratets folk kun kan se billeder på et niveau, hvor personer ikke kan genkendes, MEN politet har deres egen adgang, og der skulle de kunne se både ansigter og nummerplader. De nyeste Hikvision, der er hængt op har optisk zoom på 32-50+ og en opløsning på 8K, så man kan gå ret tæt på

Jesper Frimann28. november kl. 15:44
35NemID Nedbrud - 2/2

Det argument holder simpelthen ikke, for havarikommissioner virker fint i alle mulige andre brancher, der til gengæld ikke har et "X-projektråd" der er fyldt med lobbyister fra de leverandører der i stort omfang producerer problemerne.

Nu vil jeg ikke kalde medlemmerne af statens IT-projektråd for lobbyister. Det er de langt fra. Man kan kalde dem meget og undrer sig over at de sidder der, når man tænker på deres egne organisationers trackrecord. Men lobbyister ? Desuden er de også dybt afhængige af det sekretariat, der laver rugbrødsarbejdet.

Men du prøver at løse et kapabilitets problem ved at lave en organisatorisk enhed, som du 'cut-n-paster' fra andre brancher. Det bliver nok ikke mere klassisk 1B, centraladministrations måden at forsøge at løse noget på. Og det virker ikke.

Rigsrevisionen kigger udelukkende på IT-projekter fordi der forsvinder så mange penge ind i dem, uden at der kommer ret meget ud.

Det er faktuelt forkert. Hvis du havde ulejliget dig med bare, at følge linket ville du se, at du tager fejl. Man kunne også have besøgt deres hjemmeside og set at de også laver juridisk-kritisk revision og forvaltningsrevision.

Og det at lave en revision af at alle offentlige IT organisationer, havde implementeret og praktiseret de 'feedback' mekanismer, der gør at organisationerne lærer af deres fejltagelser ville virke.

Om man så lavede et kontor hos rigsrevisionen, der hed IT-haverikontoret og som kunne gennemgå 'IT katastrofer', jeg kunne ikke være mere lige glad. Fint for mig.

Men det rigtige ryk, kommer altså ved, at man gør alt det kedelige som involverer People and Processes og at man tager IT seriøst. Altså laver en rigtig business case, arkitektur governance etc. etc. etc.

Tja ja.

// Jesper

Anne-Marie Krogsbøll28. november kl. 15:42
1Irland giver Facebook-ejer kæmpe GDPR-smæk: Skal betale 2 milliarder kroner efter datalæk

Fint - hvor meget har de tjent på røveriet?

Derudover nævner artiklen en perlerække af gentagne overtrædelser bare de seneste par år, så der er intet, der tyder på, at bøderne gør indtryk.

Der er jo tale om skruppelløse vaneforbrydere. Hvornår er der nogen, som ryger i fængsel?

Og hvorfor er ingen indtil nu røget ind bag tremmer? Bestikkelse?

Jes Vestervang Jensen28. november kl. 15:37
30Få så lavet gov.dk

Mon ikke staten i første omgang skulle prøve at forbedre kompetencerne til at udlicitere IT-projekter? Andre virksomheder har jo fint held med det, og det offentlige har jo haft væsentligt bedre held med at udlicitere f.eks. byggeri.

Nis Schmidt28. november kl. 14:37
10CBS-leder om Office-overvågning af medarbejdere: »Meget ubehageligt«

Den slags var naturligvis strengt forbudt i Olsen's gamle firma (DEC)!

Nis Schmidt28. november kl. 14:34
10CBS-leder om Office-overvågning af medarbejdere: »Meget ubehageligt«

Kina viser vejen

og dem tror du på? ;-)

Ditlev Petersen28. november kl. 13:56
5Kontroversielle kinesiske kameraer skal overvåge danske motorveje

UKs mørke magter har haft stor glæde af nummerpladeovervågning. Selv om Danmark var førende på andre overvågningsområder, så har vi sakket bagefter her. Det skal der nu rådes bod på.

Poul-Henning Kamp28. november kl. 13:50
35NemID Nedbrud - 2/2

Mon ikke det er der, hunden ligger begravet?

Der ligger bestemt mindst en hund begravet der.

Men det forandrer ikke på at Skidt Sker og at vi har brug for en ITHK for at få udredt hvorfor det fik de konsekvenser det fik og hvordan vi kan undgå det.

Palle Simon Simonsen28. november kl. 13:15
10CBS-leder om Office-overvågning af medarbejdere: »Meget ubehageligt«

Her er PC mags liste af employee monitoring tools:

https://www.pcmag.com/picks/the-best-employee-monitoring-software

NB: så vidt jeg kan læse mig frem til, er det en opt-out mulighed i Viva.

Anne-Marie Krogsbøll28. november kl. 12:40
35NemID Nedbrud - 2/2

der til gengæld ikke har et "X-projektråd" der er fyldt med lobbyister fra de leverandører der i stort omfang producerer problemerne.

Mon ikke det er der, hunden ligger begravet? Lobbyistvældet i den danske digitalisering? Det er min frygt med et IT-ministerium: At det bare bliver tech-branchens ambassade i regeringen.

Poul-Henning Kamp28. november kl. 12:31
35NemID Nedbrud - 2/2

"Mht. en IT-Havarikommission. Det at lave en stand alone organisatorisk institution, vil næsten helt sikkert virke lige så dårlig som IT-projektrådet, som jo er ment som en up front konstruktion til, at forhindre at IT projekter går dårligt."

Det argument holder simpelthen ikke, for havarikommissioner virker fint i alle mulige andre brancher, der til gengæld ikke har et "X-projektråd" der er fyldt med lobbyister fra de leverandører der i stort omfang producerer problemerne.

"Og vi har jo allerede en IT-Havarikommission, den hedder Rigsrevisionen. Og i den kontekst har de jo set lidt på det her:"

Nej, ikke engang tæt på.

Rigsrevisionen kigger udelukkende på IT-projekter fordi der forsvinder så mange penge ind i dem, uden at der kommer ret meget ud.

En ITHK har et helt andet og meget enklere formål: At undgå at den samme begivenhed gentager sig.

Anne-Marie Krogsbøll28. november kl. 11:47
5Kontroversielle kinesiske kameraer skal overvåge danske motorveje

Hvad er det egentlig, disse kameraer skal overvåge? Køer? Trafikuheld? Trafikføret?

Hvad er detaljeringsgraden af billederne? Nummerplader? Ansigter?

Gælder GDPR for overvågning af motorveje?

Kender Vejdirektoratet overhovedet GDPR?

Med mindre det er meget gnidrede billeder, kunne det se ud til, at Vejdirektoratet er ved at spæne frontalt ind i en GDPR-brøler med dertil hørende harmonikasammenstød. Vi må håbe, at de har sikret sig en kattelem ud af kontrakten.

Men GDPR-problematikken gælder jo nok også for andre fabrikater - desværre.

Dennis Victor Knudsen28. november kl. 11:12
1IT Talent 2022 | Top 5 i IT-projektleder kategorien

Tillykke til vinderne! Jeg synes i al retfærdighed på Novataris' vegne, at jeg vil gøre opmærksom på, at Kim Schultz er fra Novataris og altså ikke Novartis.

Maciej Szeliga28. november kl. 10:41
10CBS-leder om Office-overvågning af medarbejdere: »Meget ubehageligt«

Sandsynligvis er det ikke. Data kan først for alvor anonymiseres når det er indsamlet ergo så er Microsoft her sandsynligvis i direkte konflikt med GDPR og telemetri (som de kalder det) serverne er for stor del i USA....

...og alle som bruger O365 er nu også på røven.

Anne-Marie Krogsbøll28. november kl. 10:31
10CBS-leder om Office-overvågning af medarbejdere: »Meget ubehageligt«

Gad vide, om det også gælder ledere og ejere?

Jesper Frimann28. november kl. 10:10
35NemID Nedbrud - 2/2

Først fremragende gennemgang, og tak for det. Der er jo rootcause og så rootcause, jeg husker engang,hvor jeg var sat til, at sikre at en rootcause analyse faktisk kom frem til rootcausen. Og da Problem mgt. så kom med deres analyse og sagde, at rootcause var kombinationen af en Server og en storage server der ikke var patchet, og mente at så var den ged rundbarberet, var jeg fræk nok til at spørge, men direktøren var til stede, jo at det da var meget godt men, men hvorfor var de ikke patchede ? Ja, man kunne godt sige, at den manglende patching var en teknisk rootcause, men nu var det jo en service vi ydede, og en service består af mere end bare teknik, det er en fuld 360 graders leverance, der indeholde andre ITIL processer (nu practices i ITIL V4), så hvorfor fejlede disse processer der skulle sikre at ting blev patchet ? Det førte til en del tomult, for sådan virkede det jo ikke, men for at gøre en lang historie, kort viste det sig, at det var manglende træning og fejl ift. intern sourcing.

Og jeg synes at PHK stopper lidt for tidligt, for han er jo på rette spor når han siger:

Endelig er der alt det dokumenterne slet ikke kigger på

Og det er jo helt rigtigt, hvis man siger at en Rootcause analyse bliver ved, til den når rootcause, altså ikke nødvendigvis stopper ved en teknisk rootcause.

Så hvorfor stoppede man med at lave DR test ? Hvis man google lidt kan man finde de oprindelige planer for udrulning af MitID, og disse siger jo at MitID skulle være, startet Medio 2021 og afsluttet Ultimo 2021.

Så det kunne måske være grunden til at sidste DR test er:

2020-05-28 Nets tester deres Disaster recovery

Om det så er NETS eller kunden, kontrakten eller ... ja det er jo det som er spørgsmålet. Men det er nok der hunden ligger begravet.

Mht. en IT-Havarikommission. Det at lave en stand alone organisatorisk institution, vil næsten helt sikkert virke lige så dårlig som IT-projektrådet, som jo er ment som en up front konstruktion til, at forhindre at IT projekter går dårligt. Men lets be honest, det virker jo ikke, tingene er jo ikke blevet bedre i den virkelige verden.

Det betyder jo ikke, at kapabilitet (evnen til at gøre noget) ikke skal opbygges i det offentlige. MEN det her drejer sig om en professionalisering af IT i det offentlige. Og her er root cause analyser og Lessons learned i projekter, CSI (ITIL) etc. etc jo netop nogle af de mekanismer, der driver/tvinger forbedringer. Og hvis vi nu fik et IT-ministerium, så ville det jo være det rammesættende focal point for at drive en sådan professionalisering igennem.

Og vi har jo allerede en IT-Havarikommission, den hedder Rigsrevisionen. Og i den kontekst har de jo set lidt på det her:

https://rigsrevisionen.dk/revisionssager-arkiv/2022/nov/beretning-om-statens-it-beredskab

// Jesper