Kære alle

Som engageret i online backup branchen (Saveme.dk)kunne jeg godt tænke mig at vide, hvad folk her inde ser som de største forhindringer for onlinebackup både for private og små og mellemstore virksomheder. Mange mener jo at vi står overfor en "backup" revolution og at alt om få år vil være online, men hvorfor ikke nu? hvilke forbehold har folk?

Dbh

Christian

Nichlas Hummelsberger

Den store forskel i prisen på forskellige backup service-udbydere gør det svært for folk at gennemskue. Nogen udbyder uendelig backup for 5$ mens andre skal have 300,- for 10GB plads. Men folk aner ofte ikke hvad de har brug for, så de tør ikke begynde på noget.

Mængderne er et problem i forhold til den hastighed folk sidder med. Hvis man ikke lige er blevet tilbudt fiber eller forbindelse gennem sin ejendomsforening har de fleste adgang til maximalt 5Mbit, mens normalen formentlig stadig ligger under 2Mbit - det gør det simpelthen ikke muligt simpelt og hurtigt at lave backup af sine fotos. De fylder jo gerne omkring 1-10 MB og mange har flere tusind af dem liggende.

Til sidst er der manglende standard. For dem der har eksperimenteret med online backup er løsningerne simpelthen vidt forskellige - og kun meget få følger nogen form for standard. Dette gør at man er nødt til at vælge backup-service alt efter hvordan man foretrækker at administrere det selv. Det er i samme omgang ikke muligt at flytte sin backup fra én udbyder til en anden.

  • 0
  • 0
Emil Petersen

Som bruger på version2 er man jo lidt techsavvy og repræsentere nok ikke den danske befolkning.

Men jeg har undersøgt markedet, og for mig at se er det danske løsninger for dyre i forhold til de internationale.

F.eks. saveme.dk tager 110kr for 10gb. Det er en del mere end de internationale tager. keepit.com tager f.eks. 39 for unlimited.

Derudover kan man ikke være sikker på hastigheden, der i mange tilfælge er lavere end ens DSL upload på kun 2mbit.

Nu skal jeg selv have backup af 400gb data, og det tager 4-5 uger på min DSL linie. Det er stadig ikke godt nok.

Priserne skal ned og det hele skal gøres mere brugervenligt, før der rigtig sker noget.

  • 0
  • 0
Jens Skov

Christian.. du nævner Mozy og Crashplan. Er der er businessudgaverne du bruger, og har du lyst til at dele dine erfaringer?

Er der nogen af jer der har prøvet Secobackup (som bruger Amazon S3)? Den minder meget om Jungle Disk, men selve softwaren koster ikke noget.

  • 0
  • 0
Christian Bering

Hej Jens. Jeg bruger de private versioner af begge løsninger. Jeg har betalt for Mozy og bruger den til online backup. Det kører problemfrit og med ret hurtig upload. Jeg har omkring 500 GB liggende i skyen på den måde. Det har taget en del tid af få alt uploadet, men jeg har prioriteret de vigtigste filer først og så er resten fulgt efter over en lang periode.

Jeg bruger Crashplan til at tage backup af venner og families computere til min hjemme server og til at tage backup af nogen af mine filer til deres computere. Der skal åbnes porte og leges en del med routeropsætninger før det kører, til gengæld koster det ikke noget at komme i gang. Når mit Mozy abonnement udløber tror jeg også at jeg vil bruge Crashplan til online backup.

Jeg har ikke prøvet Secobackup. Det ser interessant ud, men problemet med Amazon er at man skal betale pr. GB, pr. måned. Det kan hurtigt gå hen og blive dyrt ift. de dedikerede backup tjenester med ubegrænset lagring.

  • 0
  • 0
Jens Bech Madsen

Hej

For private er barrierne i mine øjne:

1) Forståelse af at der er et problem der skal løses. "Hvad er backup?" - "Hvad er online backup".

2) Kendskab til løsninger - der er ingen kendte løsninger - Microsoft og Google har mig bekendt ikke nogen løsning til private.

3) Install-and-forget. Der må intet være at konfigurere. Det skal bare virke.

4) Pris og båndbredde som nævnt ovenfor. Hvorfor skal man betale 100-1000 kr om året for noget som man ikke bruger til noget. Det er naturligvis ligesom ens brandforsikring med se punkt 1.

Til erhverv er barrierne

1) Troværdighed af leverandøren. Jeg lægger ikke min firma backup hos Saveme, Keepit eller noget lignende. Hvis jeg skal lægge mit firmas hjerteblod hos et eksternt firma, så skal der være nogle seriøse (og (aner)kendte) muskler bag.

2) Pris

Jeg bruger selv personligt CrashPlan til alle de maskiner som jeg sørger for backup på. Det fungerer uproblematisk og er som tidligere nævnt gratis hvis man kun laver backups mellem ens egne eller venners computere. Jeg bruger dog CP's online storage - det kører hurtigt nok til mit private forbrug og prisen er ikke afskrækkende.

Jeg har prøvet Mozy, Keepit, Spideroak og Carbonite og mener at CrashPlan er det bedst af de nævnte. Der er lidt roderi med backup af NAS-bokse men det fungerer ok, når man har lavet setuppet.

Jeg har i forbindelse med mit arbejde været i kontakt med Code 42 Software som står bag CP og ifølge de personer jeg har talt med der, bruges erhvervsversionen af CP af bl.a. Google og Adobe til backup af laptops og workstations. Jeg har ingen tal på installationernes størrelse. Erhvervsversionen er i øvrigt den samme som consumer-versionen, bortset fra der er mulighed for at lave backupservere og styre klienterne 100%. Og så er der en serverdel, som gør det muligt at sætte egne backupservere op så man selv har kontrol over data ligger.

  • 0
  • 0