Handelshøjskole i outsourcing-chok: Afrikansk it-firma trak stikket ud

Copenhagen Business School har lært om risikoen ved outsourcing på den hårde måde. En leverandør fra Mauritius lukkede, og Handelshøjskolen står nu tilbage med et halvt projekt.

Interne problemer i et mauritisk it-firma har givet it-afdelingen på Copenhagen Business School (CBS) en forskrækkelse. To projekter var outsourcet til firmaet M-ITC i Mauritius, da firmaet besluttede at trække stikket ud og opsige alle kontrakter, beretter avisen CBS Observer.

»Det er super-ærgerligt, men ikke nogen katastrofe,« forklarer it-chef på CBS, Annie Stahel, til Version2.dk.

Det afrikanske firma lukkede nemlig ikke fra dag til dag, som it-folkene først frygtede, men sørgede for at overlevere projekterne.

»Det har betydet, at det ikke har været en hård opbremsning, men snarere en udfasning,« siger Annie Stahel.

CBS IT havde ved lukningen to opgaver undervejs hos M-ITC, nemlig udviklingen af registreringssystem til studerende på sommerkurserne, samt en prototype af et nyt HR-system til universitetets fælles administration.

I sommerens løb fik CBS IT drypvist at vide, at alt ikke var, som det skulle hos M-ITC. Til sidst stod det klart, at firmaet var ved at lukke helt ned. Og så begyndte sveden at springe hos CBS IT. Det vidste sig dog, at M-ITC blev afviklet stille og roligt, og det lykkedes også at få gjort prototypen til HR-systemet færdigt, inden firmaet var helt dødt.

Det andet projekt, registreringssystemet, strandede halvvejs på grund af M-ITC's lukning. CBS IT har fået udleveret dokumentation og kildekode og må nu finde andre til at arbejde videre på systemet.

Ikke højere krav

Balladen med det mauritiske offshore-selskab har ikke fået CBS IT til at tabe modet på at sende opgaver til udlandet.

Nu bruger Handelshøjskolen i stedet Fujitsu Services' afdeling i Estland, og ved at bruge en stor, solid leverandør forventer Annie Stahel, at samme problem ikke opstår igen. Men hun mener heller ikke, at der var nogle faresignaler ved at bruge M-ITC, som CBS IT burde have opdaget i tide.

»Vi valgte M-ITC efter at have gennemført en udbudsproces i sommeren 2007, hvor der var en række krav til selskabet. For eksempel i forhold til gæld og økonomi, og M-ITC levede fint op til alle kravene,« forklarer hun.

Skal CBS IT ud i en ny udbudsrunde, vil de derfor stille samme krav og ikke prøve at skrue dem op.

»Det var interne problemer i firmaet, der gjorde de lukkede, og ikke et økonomisk krak. Den slags er svært at gardere sig imod,« siger Annie Stahel.

M-ITC har tidligere været brugt af blandt andet Erhvervs- og Selskabsstyrelsen og den offentlige indkøbsorganisation SKI. Begge steder oplyser til Version2, at det er flere år siden, at de havde opgaver lagt ud til det mauritiske firma.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (11)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Anders Gammelmark

tror lige der skal modereres med EB øjne her et øjeblik.
Kommentaren fra de berørte kan strække sig til "Det er super-ærgerligt, men ikke nogen katastrofe" - tror at chokket udeblev i denne omgang.

  • 0
  • 0
Anonym

HELT enig.

Overskriften hænger bare ikke sammen med indhold i artiklen.

"Handelshøjskole i outsourcing-chok: Afrikansk it-firma trak stikket ud"

er IKKE lige med

"Det afrikanske firma lukkede nemlig ikke fra dag til dag, som it-folkene først frygtede, men sørgede for at overlevere projekterne.

»Det har betydet, at det ikke har været en hård opbremsning, men snarere en udfasning,« siger Annie Stahel."

Faktisk er de 2 texte modsat ...

Forkeret overskrift ER lige med dårlig kvalitet hos Version 2.

Desuden kunne dette lige så godt være sket med et Dansk underleverandør, så overskriften er ikke blot forkeret men tangere Propaganda.

Å&F
PJW

  • 0
  • 0
R. Winther

Enig!

Det er den slags EB-overskifter der fik mig til at skifte fra ComputerWorld.dk til Version2.dk.

Der kunne have været brugt mange andre ord end "-chok" i overskriften, som var langt mere korrekte, og stadig ville have fået os til at læse artiklen.

  • 0
  • 0
Stig Johansen

Stof til undervisningsmateriale i en cost/benefit-analyse.

Ja, cost/benefit er nogle gange spørgsmål om aftaler og forventninger.

'A story from reality':
Byggeriets Realkreditfond, nu kaldet BRFkredit valgte at outsource driften af EDB-afdelingen til SDC (Dengang det stod for Sparekassernes DataCentral), da de forventede en besparelse.

Selve tilbudet viste også en (drifts) besparelse i forhold til de aktuelle driftsudgifter.

Det gik også godt i starten, men da der skulle laves ændringer i systemerne begyndte taxameteret edderhakkemig at tælle.

Jeg vil gætte på, at BRFkredit kører insourcing 'ever since'.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere