I sidste uge indførte Apple nye App Store-regler, der begrænser, hvordan udviklere kan udnytte oplysninger om iPhone-ejeres venner og andre kontakter. Dermed lukker virksomheden et smuthul til en årelang praksis, der lader virksomheder høste data fra personer uden samtykke.
Nyheden fik modsat adskillige andre nye skridt fra virksomheden ikke scenetid ved deres netop afsluttede udvikler-konference, men måtte graves frem i går af det amerikanske medie Bloomberg.
Virksomheder får adgang til kontaktoplysninger gennem et eksplicit samtykke fra enhedens ejer. De oplysninger bruges så i nogle tilfælde af virksomheder til markedsføring og videresalg, uden at kontaktpersonerne selv har givet samtykke.
Men det forsøger Apple nu at sætte en stopper for. De nye regler forbyder udviklere at lave databaser over kontaktoplysninger, som de indhenter fra iPhone-brugere.
Samtidig bliver det ulovligt at dele eller sælge oplysningerne, mens apps skal anskaffe flere samtykker, hvis dataindsamlingen skal benyttes til flere formål.