VR-entusiasmen har ramt en betonvæg - men er dog ikke død

Foto: Alfa Studio/Bigstock
VR-hypen er kølet ned, men teknologien er ikke på vej ud ifølge en udvikler og en analytiker.

Både 2016 og 2017 har været skuffende år for virtual reality fans. Prisen på high-end VR-headsets er stadig stor, og de færreste hjem har en gaming computer stående, der kan køre de nyeste spiloplevelser i de virtuelle verdener.

Alligevel mener den nordamerikanske medieanalytiker Carter Rogers ikke, at man skal erklære teknologien for hverken død eller som en gimmick.

»Virtual reality gør det faktisk godt set i en historisk kontekst,« siger Rogers, der er senioranalytiker i SuperData Research til seminaret PLAY: VR after the hype i den københavnske biograf Cinemateket.

Han underbygger sin pointe med en graf, der viser, at adoptionskurverne for andre medieteknologier som TV og internettet i USA steg langsommere, end adoptionskurven for VR-teknologi.

Brændte børn skyr ilden

At mange analytikere ser skeptisk på teknologien skyldes ifølge Rogers, at analytikere som ham selv forventede, at 2017 ville blive året, hvor VR virkeligt solgte stort.

Salgstallene for headsets i 2017 ser dog ud til kun at være vokset meget lidt. Hans firma regner med, at der blev solgt 6,2 mio. headsets over hele verden i 2016, mens der vil blive solgt 7,7 mio. headsets i 2017, og at de tal har fået tech-giganterne til at blegne.

»Microsoft er både stille og forsigtig med VR. Man kan næsten ikke finde demonstrationer af deres headsets eller marketing af dem. Google har også gået stille med dørene omkring deres nye Daydream 2 headset, selvom deres første udgave blev markedsført vidt og bredt, og Apple tror vi aldrig kommer til at gå ind på VR-markedet,« siger Rogers.

Apple har i stedet lagt fokus på AR med lancering af ARKit, deres app-framework til udvikling af augmented reality apps.

Ingen grund til pessimisme

På trods af den indledende skuffelse, så mener danske Bo Bennekov, at der stadig er masser af værdi at hente i at udvikle indhold til VR-headsets.

»Det, vi ser lige nu, er det modsatte af et hype-train. Analytikerne havde travlt med at overbyde hinanden om, hvor meget teknologien solgte, og nu har de travlt med at sænke alle forventningerne igen,« siger Bennekov, der er direktør i VR-spiludviklingsfirmaet Bolverk Games, i oplægget efter Rogers.

»Du har ret i dine beregninger og tal, men jeg så ikke forretningsomsætninger hos VR-udviklere blandt dine tal, og dem mener jeg altså er fine, og vil stige de næste par år,« siger han.

»Forskellen på VR nu og i gamle dage, er at de store drenge kæmper om markedet. Der er kæmpe investeringer i hardware, og softwareudviklingen vil blive ved med at flyde sammen med den udvikling,« siger han.

Begge mænd er enige om, at næste generation af headsets især er værd at holde øje med. Her nævner de især det kommende Oculus Santa Cruz’ headset, der både tracker din krop og hænder ligesom Oculus Rift headsettet, men som er trådløst og ikke kræver en separat, dyr computer.

»Og så har vi jo slet ikke snakket om business-to-business VR, som er et kæmpe marked. Forretninger og firmaer vil have VR, de ved det bare ikke endnu,« siger Bennekov.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (2)
Jens Jensen

Som kæmpe VRFan og naturligvis ejer af et HTC-rift kan desværre se at det lugter lidt af teknologien lige skal ud på en omvej.

De store headsets Vive og Occulus er supergode, men det virker lidt som "gameren" i dag er lidt doven.

Der er lidt setup, og der skal ryddes gulvplads, hvilket stopper rigtig mange. Selv inde på divs VRspils sider piver VR-ejere over om man ikke kan få udgaver af spillet hvor man kan sidde ned og spille.

Når man så er inde i spillet så er man stadig låst af at grafikken er lidt mere utydelig end man er vandt til fra 2D, og man kan heller ikke løbe 100m i en retning, uden at skulle "Out of Character" og mindes om at man står i et VR-spil hvor man enten skal teleportere rundt, eller trykke på en uvandt knap.
Gamere har i 20år trykket på W for at løbe fremad, og det kan de gøre uden at tænke over det. VR har endnu ikke samme fordel.

Dertil kommer at det faktisk er lidt fysisk hårdt at spille VR-spil.

Ser man udelukkende på hvor meget underholdning man får for pengene, så taber VR desværre lige nu til alle andre helt normale spil.

Producenterne ser ud til at have forstået dette, og er tilsyneladende i fuld gang med at lave "billig headsets" uden room tracking, for bare at få den almindelige bruger med på vognen.

Desværre kommer det nok til at koste 2-4 års yderligere ventetid for dem som gerne betaler prisen og besværet for den unikke oplevelse, som VR nu engang er.

Dennis Lerche

Hvor mange købte smartphones til at starte med og hvad var prisen ?
Hvad med de første intel pc'er ?
Ny teknologi er for de få engagerede til at starte med og så udvikler det sig stille og roligt, og så langsomt går det vidst heller ikke https://www.canalys.com/newsroom/media-alert-virtual-reality-headset-shi...
Derudover så har jeg lidt svært ved at forstå "Microsoft er både stille og forsigtig med VR" de er lige kommet med en opdatering af windows 10, netop for at understøtte de mange MR headset der er kommet på markedet. Ja, microsoft har valgt at kalde VR for mixed reality, selvom det stadig er VR.

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 2017

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017