Modeltog gør datalogi mere håndgribeligt på KEA: »Vi laver ikke traditionelle forelæsninger«

Programmering skal gøres mindre abstrakt og mere konkret, mener flere undervisere på Københavns Erhvervsakademi. Derfor kan eleverne nu programmere systemer til en stor togbane som en del af undervisningen.

Københavns Erhvervsakademi (KEA) har købt en stor togbane, så programmering bliver mere håndgribelig og lettere at forstå. Togbanen blev foreslået af en af akademiets egne undervisere, og har kostet akademiet et femcifret beløb.

»Til at begynde med synes folk, at det lidt var noget mærkeligt noget – det synes jeg da også selv, da der kom en underviser og foreslog, at vi skulle købe en togbane. Så tænkte jeg hvorfor fanden skal vi bruge det offentliges penge på det?« siger Jesper Nordentoft, uddannelseschef og ansvarlig for fire IT-uddannelser på KEA.

Efter at have tænkt over togbanen lidt tid, accepterede Jesper Nordentoft dog idéen, og togbanen er i dag blevet billedet på akademiets alternative tilgang til undervisning i it.

»Fidusen er, at det at lave kode er meget abstrakt og ikke-synligt for nogle. Togbanen kan man se og røre, så det kan være en vældig god idé, at de studerende styrer togene,« siger Jesper Nordentoft, der tilføjer:

»De lærer også, at man faktisk er nødt til at lave en analyse af, hvad programmerne skal kunne gøre, før man programmerer dem.«

Og selvom KEA uddanner datamatikere, der kan karakteriseres som programmeringshåndværkere, så skal de stadig have forståelse for, hvad programmerne kan, og hvad de skal kunne.

»Jeg plejer at sige, at når vi brugte en halv milliard på politiets system, hvor vi måtte kassere det meste af det, så var det næppe fordi, der sad en java-programmør, der ikke havde styr på sin syntaks. Det var nok mere fordi, det er svært at få en fælles forståelse af, hvad systemer skal kunne.«

En god introduktion til et nyt sprog

Togbanen er en del af et valgfag på fjerde semester, hvor eleverne kan bruge det store anlæg til at lære at kode C. Inden da starter de med at lære java, som man også ofte gør på universiteterne.

Se en kort video af toget på sin bane her

Jesper Nordentoft fortæller, at togbanen, der startede ud som en spøjs idé, har fået opmærksomhed fra både andre uddannelsessteder, men også andre store organisationer har besøgt akademiet for at få inspiration.

Vil ikke undervise på den klassiske måde

Undervisning i programmering foregår ofte ved klassisk tavleundervisning, hvor en lærer forklarer om funktioner, klasser, enheder og syntaks, men KEA vil sætte den studerende i centrum fremfor læreren.

»Vi laver ikke traditionelle forelæsninger. Når underviseren har snakket i tyve minutter, så skal de studerende i gang. Så vi laver opgaver, hvor underviseren kan støtte de studerende,« siger Jesper Nordentoft.

Selv i de tilfælde, hvor det er nødvendigt med en dybere præsentation, forsøger akademiet at tilgå undervisningen fra anderledes vinkel.

»Slideshows kan da være en fin måde at undervise, men det skal omsættes til noget praktisk hurtigt for de studerende. Det, vi i stedet gør meget, er, at underviseren koder live foran klassen. Det afdramatiserer processen, da de studerende kan se, at han også laver fejl, der skal rettes,« forklarer uddannelseschefen.

Forskel på matematik og datalogi

Han oplever, at mange af de studerende, der går på KEA, har valgt akademiet fremfor universiteterne, da de netop vil være praktikere – og ikke nødvendigvis vil slide med tunge forelæsninger om algoritmer og matematiske sammenhænge.

»Jeg har lidt den holdning, at der i for høj grad bliver sat lighedstegn mellem matematik og datalogi. Det er altså ikke det samme. Jeg anerkender, at man i nogle sammenhænge absolut har brug for masser af matematik til nogle systemer, men du kan godt lave en database uden matematik,« siger Jesper Nordentoft, der tilføjer:

»Det er ikke en kritik af universiteterne, da det sikkert er relevant for dem. Men vi uddanner programmører som gode håndværkere, og du kan godt være en dygtig håndværker uden at skulle være en dygtig arkitekt samtidigt.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (10)
Hans Schou
  1. Er der lavet en simulator man kan downloade og øve sig på hjemme?

  2. Kan man som ikke-studerende få lov til at prøvekøre sin kode på den rigtige togbane?

En togbane fylder alt for meget til vort hjem, til at jeg selv vil anskaffe en, men det kunne klart være noget der kunne få børnene engageret i noget kodning.

Ivo Santos

I stedet for at betale 20+ milliarder til et produkt som ikke endnu er klar til produktion, så kunne man ligeså godt have investerede pengene i et Dansk Firma med forbindelse til et eller flere uddannelses steder.
I dette samarbejde burde Københavns Erhvervsakademi også indgå.

Bliver det et success er der vel også en større chance for at sælge det til andre lande, og hivem ved, til billigere penge.

Asger B. Clausen, KEA Digital

Ja og vi behøver såmænd ikke gå så langt væk.

På øverste etage af Hamburgs Bymuseum er en modelbane, der blev grundlagt af studerende tilbage i 1949 :

http://www.mehev.de/de/index.html

Den er udført i spor 1. P.g.a. sin alder kører den kun på bestemte tidspunkter, så hvis man vil se den, skal man holde sig orienteret.

Men i begge tilfælde er det jo netop glimrende eksempler på, at samspillet mellem programmering og modelbaner har været frugtbart gennem mange år.

Asger B. Clausen, KEA Digital

Simulator - nej desværre.

Prøvekørsel - nej vi har desværre ikke ressourcerne til det. Men vi samarbejder med andre uddannelses institutioner - senest med Next gymnasiets programmeringslinie.

Vi præsenterer også banen ved KEA Connect, KEAs åbent hus arrangement, der løber af stablen 2 gange om året :

http://www.kea.dk/da/det-sker/nyheder/vis-nyhed/news/detail/News/aabent-...

Men banen behøver absolut ikke være stor. På KEA Digital har vi introduceret en "køreskole" (faktisk 4), hvor der er en oval med et sidespor (altså 2 sporskifter med dekodere), hvor man kan nå langt med sin kodning.

Med bestået Køreskole ka man så kode til den store bane, hvor sikkerhedsapektet netop bliver væsentligt.

Asger B. Clausen, KEA Digital

Nyhed, nej næppe. Men at det stadig huskes af studerende ved Aarhus Købmandsskole 20+ år senere understreger vel netop, at det er en god ide.

Og et eller andet sted på DTU og 3 universiteter i Tyskland (ved desværre ikke hvor) har jeg ladet mig fortælle har, at de har modelbaner på samme måde.

Men jeg tror nu, at der er en større forskel end blot prisen. En digital modelbane af i dag styres ikke af relæer men via kommandoer, der sendes gennem den elektriske strøm til lokomotiverne, sporskifter og signaler. Eller rettere deres decodere. Vi anvender DCC protokollen, der til forskel fra f.eks. Märklins er offentlig.

I valgfaget anvender vi en Arduino Uno computer og C programmering til at danne de nødvendige ordre til banen. Derefter følger så sikkerhedsaspektet, så to tog ikke støder sammen eller danner en deadlock situation.

Men er der nogen, der ved om banen stadig eksisterer i Aahus ?

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 2017

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017