Telenor og Nextgentel ramt af mystisk driftsproblem

De norske myndigheder vil have en rapport om hændelsesforløbet.

Telenor blev natten til søndag ramt af det, selskabet kalder en fejl på DNS-systemet, altså navneservere, som oversætter domænenavne til IP-adresser.

Og de har ikke været alene om sådanne problemer. Det norske bredbåndssselskab Nextgentel har i weekenden også oplevet, at DNS-tjenesterne gik ned.

Software-fejl

»Trafikken begyndte at hobe sig op, og vores servere fik problemer med at svare. Der blev for lang kø i systemer, og vi har identificeret en softwarefejl. Det, vi arbejder på nu, er at finde ud af, hvorfor det fik de konsekvenser,« siger Telenors norske kommunikationschef, Kristine Meek.

DNS-opkald for trafik mod udlandet var ifølge Telenor nede mellem klokken 01:25 og 03:30. Det er en stille periode med relativt lidt internettrafik. Det er uklart, hvor mange kunder der mærkede noget.

Nogle kunder kom desuden igennem, mens andre ikke gjorde det. DNS-fejlen var ikke geografisk begrænset, men ramte bredt. Hændelsen skabte også ustabilitet og langsommelighed, fortæller Meek.

Har I mistanke om et DDoS-angreb?

»Det er ingen indikationer på, at fejlen på DNS-systemet kommer fra et DDoS-angreb,« siger Meek.

Hvilken slags softwarefejl det drejer sig om, vil hun dog dog ikke oplyse.

»En funktion i den software, vi har på DNS-serverne, har fejlet. Mere specifik information har jeg ikke.«

Telenor har samtidig observeret, at et par operatører i USA meldte om fejl på omtrent samme tidspunkt.

»Det kan være tilfældigt, men jeg kunne se, at folk med forskellige nationaliteter rapporterede om fejl bl.a. på Twitter,« siger Telenors kommunikationschef.

DNS-problemer også for Nextgentel

Søndag frygtede Nextgentel, at titusinder af norske kunder var berørt af fejl, kunne Nettavisen melde.

De giver ingen forklaring på, hvilken slags fejl de oplevede, men selskabets hjemmesider var også nede i samme tidsrum.

Selskabet offentliggjorde i går en melding om en større driftsfejl som årsag til, at mange af kunderne ‘havde været uden netforbindelse i en periode’.

Ved 12-tiden søndag var fejlen identificeret og rettet, skrev de. Mange svarer dog i tråden, at de fortsat havde store problemer.

Samtidig pegede flere på, at det hjalp at skifte DNS-server, f.eks. til Googles offentlige DNS-tjenester, som har IP-adresserne 8.8.8.8 og 8.8.4.4.

»Var jo ikke uden net som sådan, behøvede bare at ændre DNS-indstillingerne på netværkskortet til at have en sekundær DNS til f.eks 8.8.8.8, så virkede alt som normalt,« skrev en kunde.

Koncernchef Eirik Lunde i Telio, som ejer Nextgentel, har sendt en kort udtalelse, hvoraf det fremgår, at de oplevede en fejl i en firewall.

»Fejlen førte til, at cirka 15 procent af kunderne mistede adgangen til DNS mellem 11:23 og 13:30 søndag. I samme tidsrum var også kundesiderne utilgængelige. DNS-fejlen påvirkede hovedsageligt kunder omkring Bergen.«

Kan fejlen have sammenhæng med det, som Telenor oplevede?

»Nej, det er usandsynligt.«

Myndighederne beder om rapport - både fra Telenor og NextGenTel

Driftsforstyrrelser kan udløse et myndighedskrav om en rapport om hændelsesforløbet.

Og det vil ske efter weekendens hændelser, bekræfter den norske nationale kommunikationsmyndighed, Nkom.

»Vi har bestemt os for, at vi vil indhente en situationsrapport både fra Telenor og NextGenTel,« siger chefingeniør og ansvarlig for analyse i Nkom Alexander Iversen.

Iversen var vagthavende, da operatørerne fik problemer i weekenden. Han ved foreløbig ikke andet eller mere end det, Telenor har udmeldt til offentligheden.

»Vi har noteret os, at der skete to hændelser i weekenden. Telenors fejl ved vi skyldes problemer med DNS. Med hensyn til NextGenTel har vi ikke fået nærmere information,« siger han.

Nkom vil i begge tilfælde give operatørerne tid til at arbejde internt med at finde den dybereliggende årsag til problemerne.

Denne artikel strammer fra norske digi.no

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere