Dagbog-bloggen

Coax og bridge mode: WTF?

Som bekendt er vi i fuld gang med vores test af TDC's coax-net, da vi ønsker at tilføje internet via coax til vores produktpalette.

Hastigheden er høj og pingtiden lav, men der er malurt i bægeret: Vi har testet bridge mode på deres Sagemcom F@st 3686 AC-routere, og vi må konstatere, at det ikke virker.

Når man sætter routeren i bridge mode, hvilket man som kunde har fuld adgang til via det tilhørende webinterface, bliver man lukket ind på et netværk hos YouSee, hvorfra der ikke er adgang til internettet - heller ikke til aktiveringssiden på aktiver.mitwifi.dk, som man ellers skal benytte for at registrere sin router.

Konklusionen er, at bridge mode på selve routeren i sig selv virker fint - mens resten af infrastrukturen hos YouSee ikke er gearet til det. Medmindre altså, man er YouSee-kunde - så virker det, som det skal.

Løsning: Et forældet modem

TDC's løsningsforslag er, at vi får en stak forældede Netgear C6250-routere tilsendt, som vi kan sende til de kunder, der gerne vil køre bridge mode. TDC har udfaset Netgear-routeren og leverer den officielt ikke mere, så det er næppe en holdbar løsning på sigt - og slet ikke, når vi en dag skal køre gigabit-hastigheder på coax.

Et andet issue med TDC's coax-routere er, at TDC har slået ICMP ping fra i firewall'en på routeren. Det gør, at vi ikke kan pinge vores kunders routere, og derfor kan vi ikke lade coax-kunder indgå i vores automatiske overvågning af nettet. Det øger responstiden, før vi opdager et eventuelt nedbrud, og det gør også fejlfinding mere besværlig at udføre.

Glæden ved en kommerciel aftale

TDC er Danmarks største internetudbyder, og de har mange års erfaring i branchen. Som tidligere nævnt har mange af deres medarbejdere adskillige års ansættelse bag sig, og det er mit klare indtryk, at der er tale om professionelle mennesker, der ved hvad de laver.

Derfor undrer det mig i den grad, at deres produkt falder igennem på denne måde. Det er jo ikke fordi vi arbejder med bleeding edge-teknologi - TDC har haft lang tid til at teste deres Sagemcom-routere, og de har jo tydeligvis ment at alt var fint, siden de udfasede deres Netgear-routere.

Nu vil jeg krølle min mørke sølvpapirshat sammen og i stedet glæde mig over, at vi på mandag modtager et spritnyt DOCSIS 3.1 coax-modem fra TDC, hvor vi skal teste om bridge mode virker. Med lidt held virker det, og med en smule mere held bliver det muligt for os at levere det i løbet af efteråret.

Kommentarer (25)
Michael Rasmussen

Netgear C6250-routeren er også elendig i bridge-mode, da den regelmæssigt skal genstartes. Når der er gået en hvis tid, slipper den simpelthen ikke flere IP pakker igennem, og eneste løsning er genstart (hvis man ikke er hjemme, er der kun supporten hos Yousee, der kan hjælpe). Det giver minder om gamle dage med Cisco's skildpadde;-)

Jens Jönsson

Hvorfor er der ikke mulighed for selvvalgt kabel-modem ?
DOCSIS er en standard, som er endog rigtigt godt beskrevet. De anlæg jeg har lavet, har jeg altid testet mange forskellige modeller kabel-modems. Netop for at undgå at jeg får problemer ved at skifte til anden model, skulle nuværende producent ændre pris, specifikationer osv.

Min konklusion er at rigtigt mange kabel-modems virker uden problemer. Skulle der være fejl, er producenten ofte meget hjælpsom med at få det til at virke, ved f.eks. at rette fejl i deres firmware.

Er det kun fordi TDC skal være besværlige ? Kan I ikke få certificeret jeres eget kabel-modem på TDCs net ?

Yoel Caspersen Blogger

Er det kun fordi TDC skal være besværlige ? Kan I ikke få certificeret jeres eget kabel-modem på TDCs net ?

TDC har valgt at vi kun skal kunne bruge deres modemer fordi det giver dem mulighed for at garantere den gode oplevelse for kunden og for os ;-)

Det har i hvert fald intet med den manglende konkurrence på området at gøre, og der er ingen sammenhæng med at vi køber (lejer) en palle modemer ad gangen, som vil være en kontinuerlig udgift for os lige så længe vi har kunden koblet på.

Sølvpapirshatten er smidt ud, men jeg kan muligvis folde en ny, hvis det bliver nødvendigt ;-)

Jens Jönsson

og der er ingen sammenhæng med at vi køber (lejer) en palle modemer ad gangen, som vil være en kontinuerlig udgift for os lige så længe vi har kunden koblet på.

Det kan jeg godt se, så ville konkurrencen for TDC blive alt for stor, for jeg tænker at prisen i skal give for et eget købt modem, ville spare jer for en hel del, ifht. hvad i skal leje et modem for hos TDC.

Jeg køber f.eks. modems hos en broker. De er brugte, men det kan ikke ses (tror aldrig de har været brugt) og prisen er det halve ifht. at skulle købe et nyt.
Er der så et defekt, så ryger det direkte ud, igen fordi prisen er så lav. Andet kan simpelthen ikke betale sig....

Yoel Caspersen Blogger

Hiper har samme problem.. gå sammen og tving TDC til en løsning, udover gammelt Netgear modem.

Man kan i øvrigt enbale ping på Netgear C6250, det virker fint.

Som en tidligere statsminister vistnok udtalte, så kommer der en god løsning i morgen. Eller på mandag, hvis vi er rigtig heldige.

Ellers må næste stop være Erhvervsstyrelsen, selv om det virker åndssvagt at skulle gå til sådanne yderligheder for en simpel detalje som bridge mode.

Jeg har ikke checket, men jeg vil tro at brugeren måske også kan enable ping på Sagemcom-routeren. Det hjælper bare ikke så meget, når det er TDC, der provisionerer CPE'en, og vi ikke kan få vores egen config til den. Vi kan ikke forvente at den enkelte bruger skal enable ping for vores skyld.

Yoel Caspersen Blogger

kan I overhovedet manage dem?

Både og. Vi har ikke direkte adgang til boxens webinterface, ligesom vi har på fx TDC's Homebox og vores egne Inteno-routere, men vi har nogle (meget begrænsede) options i TDC's fejlsøgningsportal, hvor vi kan rette i wifi-indstillinger og checke signal/støj-forhold på routerens indbyggede coax-modem.

Sagt på en anden måde, TDC's coax-net er ikke modent til alternative operatører p.t. Vi kommer nok til at bruge det alligevel, fordi vi er nødt til det, men det er tydeligt at se, at man for det første ikke ønsker at de alternative operatørers tilstedeværelse og for det andet ikke er blevet tvunget til at lukke ordentligt op.

Nikolaj Brinch Jørgensen

Jeg har haft adskillige forskellige Netgear modems/routers til ADSL og Coax, og alle har lidt af samme problem, nemlig at de skulle genstartes efter en periode, da de ikke lukkede mere traffik igennem.
2 af dem, kunne man disable Wifi delen, og det hjalp, så havde de en meget længere oppetid, men det resulterede altid i en genstart (den ene af dem, var det flere gange om ugen).
Jeg er nu på Alcatel modem (fiber) og det har kørt uden problemer siden december 2015 (i bridge mode).

Claus Krogsgaard-Mattsson

Ved du Yoel, om det er muligt at bestille F@st 3890 modemmet som kunde endnu? Går ud fra det er det DOCSIS3.1 modem du skal teste.

Synes generelt set det er skræmmende læsning med de problemstillinger, der kastes i vejen for jer, når man samtidig får fornemmelsen af den letsindighed, styrelser og ministerier lægger for dagen, med lovgivning om åbning af net :/

Yoel Caspersen Blogger

Ved du Yoel, om det er muligt at bestille F@st 3890 modemmet som kunde endnu? Går ud fra det er det DOCSIS3.1 modem du skal teste.

Ja, det er et Sagemcom F@st 3890, og det er netop ankommet. Bliver interessant at se hvordan det ter sig. Mig bekendt bliver det først tilgængeligt for kunderne senere på efteråret.

Synes generelt set det er skræmmende læsning med de problemstillinger, der kastes i vejen for jer, når man samtidig får fornemmelsen af den letsindighed, styrelser og ministerier lægger for dagen, med lovgivning om åbning af net :/

Erhvervsstyrelsen har åbent indrømmet, at den manglende regulering af coax skyldes at man gerne vil give TDC incitament til at investere i en opgradering af deres net.

Med andre ord, TDC har dygtigt argumenteret for at de ikke har råd til at opgradere deres coax-netværk medmindre konkurrenterne bliver begrænset til den såkaldt kommercielle aftale, hvor TDC egenhændigt bestemmer samtlige vilkår.

Jeg har ikke været i branchen længe nok til at vide, om det var samme cirkus man havde dengang hvor DSL-nettet skulle åbnes, men det virker som om man starter på fuldstændig bar bund, når det kommer til coax-nettet.

Claus Krogsgaard-Mattsson

Erhvervsstyrelsen har åbent indrømmet, at den manglende regulering af coax skyldes at man gerne vil give TDC incitament til at investere i en opgradering af deres net.

Lyder det ikke lidt som statsstøtte? Det er mig bekendt ulovligt, men jeg er ikke i branchen og er heller ikke jurist. Det kan være skadeligt for markedet, at TDC får sådan en positiv særbehandling. Hvorfor skulle andre investere i net, hvis de ikke får lige og rimelig vilkår at konkurrerer på?

Palle Hansen
Bent Jensen

De har haft meget med TDC at gøre før i tiden, og deres routere har indbygget ADSL som virker med TDC net. Måske de har noget som virker, desuden kan de få ændret firmware hvis det er problemmer, da de selv laver både hard og software, og ikke er så store, at der ikke er hul igennem til software udviklerne.

Ring til Henrik H. på 70 22 06 09 om ikke andet, har han måske en anden løsning.

Kasper Lund

.. Og gerne ifbm. TDC. Men jeg tror du kan ligge den væk i denne sag. Jeg har været YouSee kunde i en pæn årrække og her i de sidste ~2år skal jeg igennem den helt store support mølle hver gang jeg skal igennem aktiveringen med et nyt modem+bridge mode. Og det er fuldstændig irrelevant om jeg cloner MAC adr og what not. Ofte tager det adskillige kald, fordi deres firstline - uden pis - end ikke ved hvad en MAC er.

Emil Stahl

Både og. Vi har ikke direkte adgang til boxens webinterface, ligesom vi har på fx TDC's Homebox og vores egne Inteno-routere, men vi har nogle (meget begrænsede) options i TDC's fejlsøgningsportal, hvor vi kan rette i wifi-indstillinger og checke signal/støj-forhold på routerens indbyggede coax-modem.

Sagt på en anden måde, TDC's coax-net er ikke modent til alternative operatører p.t.

Jeg har lige snakket med en speciel Gigacoax afdeling hos YouSee, da de har opgraderet nettet hos min mor til Gigacoax. I den forbindelse har de nulstillet modemmet, så jeg ville gerne have dem til at enable remote mangement igen.. Men YouSee selv har også kun adgang til remote mangement på xDSL. De kunne engang på coax, men det kan ingen i YouSee længere.

Yoel Caspersen Blogger

Har du fundet ud af noget med Bridge mode? Eller står den stadig og venter på TDCs tilbagemelding?

Det virker ca. lige så skidt som det hidtil har gjort - TDC har ikke specielt travlt med at få løst problemet, for det virker jo fint for YouSee-kunder ;-)

Med den nye model virkede bridge mode i ca. 30 sekunder, hvorefter vi mister forbindelsen. Vi antager, det er noget provisionering, der går galt, når den bliver sat i bridge mode, men vi ved det ikke med sikkerhed.

Log ind eller Opret konto for at kommentere