It-konsulent: Accepter aldrig at blive lænket til et milliondyrt ERP-projekt

Milliondyre specialtilretninger af ERP-systemer bør høre fortiden til, mener ERP-konsulent. Vælg modulbaserede løsninger som kan tilpasses fuldstændig som apps på en smartphone.

Alt for mange ERP-kunder overtales stadig til investeringer på flere millioner i specialtilpassede ERP-løsninger, hvilket dels giver en alt for lang tilbagebetalingstid og dels låser kunden til et system, som der er alt for stor risiko for bliver forældet på få år.

Advarslen kommer fra Sune Lohse, der er ERP-konsulent og Chief Strategy Officer i it-konsulenthuset Abakion A/S.

»Jeg ser stadig mange eksempler på millionstore anlægsinvesteringer i specialtilretninger i ERP, som ofte gør at kunderne i årevis er bundet til én bestemt leverandør. De bliver prisgivet systemet – og jo længere de venter med at opgradere til et mere moderne modulært ERP-system, jo mere sakker de agterud og mister mulighed for at agere forretningsmæssigt agilt,« siger han.

Den høje pris skyldes lange analyse-, udviklings- og uddannelsesprocesser, som ender i en specialkodet løsning, som altså er vanskelig at komme ud af.

Men et specialtilpasset system indebærer også, at det bliver sværere at indføre f.eks. et webshop-modul eller et modul til mobil ordrehåndtering hurtigt, fordi det kræver håndkodning.

»Problemet forstærkes af, at vi er langt fra det adstadige udviklingstempo i ERP, som kendetegnede 90’erne. I dag er den teknologiske udvikling svær at holde trit med, og mange kunder vokser hurtigt ud af deres ERP-løsning. Derfor gælder det om at kunne skifte komponenter og funktionalitet hurtigt,« siger han.

Problemet med ERP-løsninger med tilpasset kode er også, at kunden risikerer at stå med et ansvar for kodeændringerne, som de fleste har svært ved at påtage sig.

»Hvis man får kodet tilretninger af sit ERP-system, så er man ude af en tangent, hvor man som systemejer selv må tage ansvar for koden – uden at man har forudsætningerne for at gøre det. Problemet er, at mange kunder tager forskellige konsulenthuse ind med tiden, og de siger altid, at de ikke kan tage ansvar for de eksisterende tilretninger, lavet af de tidligere konsulenthuse. Til og med klasker de nye konsulenter sig ofte på låret over, hvor dårligt noget tidligere er bygget,« siger han.

Billigere hurtigere og mere fleksibelt

Målet er ifølge Sune Lohse et modulært og mere standardiseret ERP-system, som ikke kræver kodning og dermed ikke at man trækker flere millioner op ad lommen og som kan betales tilbage på måneder. Desuden skal funktionaliteten kunne udvikles ’click by click’.

Typisk ligger disse mere standardiserede, modulbaserede løsninger i skyen, men det er ikke sjældent, man hører holdninger fra kunder om, at deres forretningslogik er for kompleks til standardsystemer, at den ikke bliver mere enkel af, at den it-mæssige understøttelse flyttes til skyen, og at man ikke kan drive et ERP i skyen samtidig med en høj grad af customization og agil udvikling.

»Jeg forstår godt den holdning, men den er forkert. Det er bestemt muligt at gå fra et ERP-system, som er kodemodificeret, til et ERP-system, som ikke er kundetilpasset, men alene udbygget med de add-on moduler, som kunden har brug for. Og samtidig bevare en agil udviklingspolitik,« siger Sune Lohse og underbygger det med, at der i dag findes add-ons til et utal af formål.

»Det bedste argument er, at du ikke kan forudsige, hvilke forretningsprocesser der skaber værdi om bare et år. Også derfor bør du minimere behovet for tilretninger i ERP,« siger han.

ERP-add-ons køber man typisk i et månedsabonnement, og udvalget er enormt. Der findes millioner af add-ons, men de store leverandører certificerer de bedste, hvilket sikrer kunden en vis kvalitet. Inden for den kategori findes der væsentligt færre.

»Det skal være nemt at putte add-on modulerne på – fuldstændig lige som man tilføjer applikationer på sin telefon. Fordelen er, at man kun betaler for innovation af de moduler, man anvender, og at man samtidig også nyder godt af den betaling, som andre kunder til modulerne lægger til innovation,« siger han.

»Men jeg erkender samtidig, at rigtig mange add-ons er noget skrammel og ikke fungerer. Det er derfor certificeringsordningerne er centrale,« siger han.

ERP-løsningerne er ifølge Sune Lohse altså ikke rykket lige så hurtigt som cloudområdet, men udviklingen er i gang.

Ofte tilbydes standardiserede ERP-løsninger til industrivertikaler, men en tendens i add-on-baserede ERP-systemer er, at der udvikles stadigt flere såkaldt horisontale moduler, altså funktioner som kan anvendes på tværs af brancher. Det gælder f.eks. moduler til lagerstyring, udløbsdatostyring, webshop, mobil ordrehåndtering mv.

Det skyldes, at mange kunder simpelt hen ikke finder det rigtig at skulle vælge en af de vertikale branchesystemer, som flere ERP-leverandører slår sig op på, fordi kunden så føler sig forpligtet til at tage en masse andre tilretninger med, som de ikke har brug for.

Standard vinder udbredelse inden for en række forretningssystemer

ERP er bestemt ikke alene om en tendens, hvor standard frem for tilpasning bliver gængs. Der findes alle mulige løsninger som standardiserede cloud-løsninger i dag: Office-pakker i skyen, CRM-løsninger til styring af kunderelationer, databaser, CMS-systemer til styring af websites, Webshop/E-commerce-systemer, Marketing Automation-løsninger, osv.

Selv om Sune Lohse taler varmt for modulbaseret ERP uden tilpasning, vurderer han, at det stadig kun er hver 10. ERP-leverandør, som for alvor er på vej væk fra kodetilpassede ERP-løsninger. Og det samme gælder deres vigtigste ressource, it-konsulenterne.

»Det er oplagt at tro, at trægheden i markedet skyldes, at konsulenterne tjener mange penge på tilpasning. Men det handler nok mere om, at it-konsulenter af natur hellere vil kode noget specifikt for kunderne. Det er simpelt hen deres mentalitet. Og det gør ondt på dem, hvis de skal noget andet – for det opfatter de ikke som deres fag,« siger han.

»Rollen som it-konsulent ændrer sig altså fra at være en egentlig udvikler, der koder systemer, til at være en specialist i produktet og de add-ons, der findes. Det kræver et helt nyt overblik og indsigt at følge med i, hvad der kommer af nye moduler på markedet,« siger ERP-konsulenten.

Endvidere kan der være den barriere, at hvis der ikke findes et add-on-modul til et kundebehov, kan det kræve f.eks. 200 timer at få bygget, mens en kodetilpasning måske tager 50 timer. Til gengæld har man været med til at skabe noget, som andre kan bruge. Og en sådan community tilgang kan man også selv få gavn af i længden, mener Sune Lohse.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (1)
Nikolaj Brinch Jørgensen

Udover at være enig med Sune i det meste, har jeg lidt svært ved at se hvordan et ERP strikket sammen af diverse moduler (med det lim, som er nødvendigt for at holde sammen på det), skulle være mindre en tilpasset løsning, end en hvor en leverandør kodemæssigt har tilpasset løsningen.
Om et system er tilpasset med kode eller point & click, giver samme resultat, nemlig at forbrugeren af ERP (kunden), sidder med ansvaret for tilpasningerne selv.

Et af problemerne, er nok mere i retningen af at spørge om, hvorfor tilpasningerne af systemet i første omgang er nødvendige, og hvorfor det ikke giver mere mening at tilpasse forretningens processer, til en effektiv udnyttelse af IT. Man må gå ud fra at ERP systemerne er designet med en enorm bagage af erfaring fra netop den branche det forsøger at ramme, og at man ved at vælge en fornuftig leverandør får tilført en masse proces-forbedringer ved kontinuerligt at opgradere (en task som er særdeles nemt i en SaaS sammenhæng).

Et af de store problemer for rigtigt mange ERP løsninger er deres proprietære programmeringsplatforme, som det er svært at skaffe programmeringsmæssigt kompetente ressource til. Det kan moduleraiseringen hjælpe til med at slippe for, men det er værd også at nævne, at der er en hel masse fælde i at gå fra single-vendor til multi-vendor, specielt, når det er et system man taler om.
Multi-vendor er rigtig godt, men når ERP systemet ikke virker, skal man pludselig til at finde ud af hvilken leverandør man skal have fat i, og han vil muligvis forsøge at tørre den af på en af de andre leverandører.

Det er helt korrekt at CRM er nøjagtigt samme det samme. For ESDH kan man næsten trække samme parallel.

ERP er heller ikke længere raket-videnskab, som det var tidligere. Det er blot en anden commodity, og det er generelt tendensen for software. Databaser var tidligere noget helt vildt og kongen i næsten alle systemer, hele systemer var bygget op om databasen. Databasemarkedet er i dag enormt stort og varieret, og der er, for størstedelen, slet ikke grund til at købe store dyre løsninger fra IBM, Oracle, Microsoft m.fl.
Ligesom den relationelle model oftest er den ringeste måde at beskrive verden på.

At selv drifte ERP, CRM, email osv. giver for de fleste heller ikke mening, det er ligesom rengøring af kontoret, noget der ikke ligger indenfor kerneforretningen, og noget man for de flestes vedkommende kan outsource til partnere. Det vil i langt de fleste tilfælde være billigere og mere stabilt. Overlad opgaven til en partner der er specialist på området (hvilket man ofte slet ikke selv er, man drifter kun en enkelt udgave), da partneren jo har dette som kerneforretning. I de tilfælde hvor der så skal laves tilpasninger, så er det noget den yderst kompetente partner laver og vedligeholder, om det så sker med kode, point & click, voodoo eller andet er egentlig ligegyldigt, så længe det hele fungere tilfredsstillende.
Har man baseret sig på et standardsystem, bør det heller ikke være så vanskeligt at skifte leverandør/partner, skulle man ønske dette, så længe man har sørget for ordentlige kontrakter, der også omhandler ejerskab af eventuelle tilpasninger, og overdragelse af dem og data.

ERP er på ingen måde unik i denne sammenhæng - det er blot meget dyre systemer, og ofte meget kritiske. Derfor er der for de fleste bundet vældig stor økonomi og risiko i disse systemer, og netop derfor er mange overbevisteom at de selv bør tage ansvaret for at drifte dem. Det er her den er gal. Hvis systemet er så kritisk, bør man sætte de bedste og mest erfarne folk til at håndtere systemet, og de er hos dem som ikke lver andet, for der har de atkivt valgt at arbejde, da det er lige netop det arbejde de er gode til og finder tilfredsstillende.

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 2017

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017