Facebook vil anvende brugerdata til at målrette reklamer uden for Facebook

Facebooks målrettede reklamer vil nu brede sig til resten af internettet. En nyt reklameværktøj skal gøre det muligt for det sociale medie at udnytte brugerdata uden for sin egen platform.

Reklamer på hjemmesider og i apps kan fremover være dikteret af din adfærd på Facebook. I dag har reklame-giganten lanceret et nyt reklame-værktøj, som udnytter den enorme mængde data, der samles på det sociale medie, til at lave målrettede reklamer alle steder på internettet. Det skriver New York Times.

Reklameplatformen, der hedder Atlas, gør det nemt at lave marketing på tværs af enheder, lyder det fra selskabet.

»Vi tager alle de menneske-baserede marketingsfunktioner, som markedsførere er vandt til at bruge på Facebook, og gør dem tilgængelig på tværs af internettet,« fortalte David Jakubowski, der er chef for Facebooks reklameteknologi, i et interview.

Pepsi og Intel er blandt de første kunder, der skal anvende de nye reklamemuligheder. Som eksempel vil Pepsi kunne bede Atlas om at identificere potentielle kunder for en sodavand, og derefter få vist reklamer på diverse udvalgte sites. Selve reklamens udformning kan ligeledes blive optimeret af den enorme datamængde, Atlas har til rådighed.

Facebook-reklamerne kan også finde frem til brugerne i deres mobile apps. Anvender man Facebooks app, kan virksomheden nemlig se, hvilke andre apps man bruger, og vise reklamer inde i disse, skriver New York Times.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (11)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jesper Poulsen

Det har længe været mere end nok... værdien af deres ydelse er for mig langt mindre end de ulemper, kendte og pt ukendte, som måtte følge af al den opsamlede data om mig og min adfærd, som er mere eller mindre retvisende...


Ghostery og Adblock løser problemet (og andre lign. problemer). Hvis du samtidig anvender Ixquick i stedet for Google står du ganske stærkt overfor sådanne "tjenester".

Log ind eller Opret konto for at kommentere