En måned før deadline ignorerer især de unge stadig Digital Post

Kun 42 pct. af de 15-24-årige har tilmeldt sig Digital Post fra det offentlige lidt over en måned før det bliver obligatorisk.

Det er endnu ikke rigtig lykkedes at få de unge til at tilmelde sig Digital Post, selvom al post fra det offentlige allerede fra den 1. november i år vil lande i den digitale indbakke.

Mens landsgennemsnittet for tilmeldinger i skrivende stund ligger på 56,2 pct., så er kun 42,3 pct. af de 15-24-årige tilmeldt. Det svarer til kun lidt over halvdelen af målet på 80 pct. som Digitaliseringsstyrelsen og KL vil have til at tilmelde sig.

Læs også: Kun godt halvdelen af Danmark meldt til Digital Post - kommuner trækker tablet-præmie-kortet

»Blandt de unge er der nok en opfattelse af, at spørgsmålet om Digital Post ikke er relevant for dem, da de ikke har haft så mange anledninger til kommunikation med det offentlige. Men det er vigtigt, at de unge er med, så de ikke går glip af vigtige meddelelser om fx indkaldelse til undersøgelse på sygehuset, SU eller boligstøtte,« oplyser Louise Palludan Kampmann, der er teamleder i Digitaliseringsstyrelsen.

De unge er suverænt overgået af den ældre generation af befolkningen på 65-74 år, hvor 57,9 pct. har tilmeldt sig digital post fra det offentlige.

To tredjedele af befolkningen foretrækker dog helt at undgå digital post fra det offentlige har en undersøgelse fra Rambøll og foreningen Dansk IT tidligere vist.

Digitaliseringsstyrelsen forsøger nu i sidste øjeblik at få de unge med på vognen ved at lancere en kampagne, der består af en digital quiz, en konkurrence og undervisningsmateriale til skolerne.

Quizzen hedder »Er du mere digital end en 65-årig?«, og er ifølge Digitaliseringsstyrelsen »ment som en provokation til de unge, som nok selv tror, at de kan svare ’JA!’.«

83 pct. af danskerne ved, at det bliver obligatorisk at modtage post fra det offentlige digital via e-boks.dk eller borger.dk ifølge en undersøgelse foretaget af Megafon i juni 2014.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (29)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Pelle Ravn

Hvis det er obligatorisk, så gør det dog rigtigt obligatorisk, og tilmeld alle folk automatisk. Så får de et brev om at de skal forholde sig til det, og gør de det ikke, så er det vel på samme måde som hvis du ignorere dine breve fra SKAT, så går det selv ud over dem.
Jeg er selv lige et par over hvad artiklen betegner som 'ung', men jeg havde da heller ikke engang hørt at det blev obligatorisk fra 1. november - Regner man med at alle folk læser nyheder på nettet så de er klar over det, eller hvad er det lige digitaliseringsstyrelsen regner med?

Morten Juhl-Johansen Zölde-Fejér

Men de 80% var efter november, er det ikke korrekt?
Vi ved vel strengt taget ikke udfra oplysningerne, hvor mange der har taget stilling - vi ved, hvor mange der har forhåndstilmeldt sig og hvor mange der har bedt om fritagelse. Vi kan vel ikke sige noget kvalificeret om dem, der ikke har gjort noget, fordi de snart tilmeldes alligevel?
Som jeg har forstået det, så sker det netop på den måde, som ovenstående beskriver, at man tilmeldes og får et brev (nej, ikke en email).

Jørgen A Thomsen

Nærlæser man betingelserne fra NETs, så kan de lukke for ens adgang til den 'obligatoriske' digitale post helt efter deres egne kriterier fx hvis de mener, man er uhæderlig.
Det må vist siges at være et voldsomt paradigmeskift inden for kommunikation i dette land. Postdanmark leverer da post til enhver uden at vurdere, om de er 'gode' mennesker.

Hvis NETs lukker for adgang, så afskæres visse mennesker fra kommunikation med det offentlige.
Dette forhold er bekræftet af Digitaliseringsstyrelsen.

Jeg mener, at nogen må stille de embedsmænd/politikere til regnskab, der har givet en privat virksomhed så vidtstrakte beføjelser, og at det straks skal laves om.

Venligst Slet Min Bruger

Jeg tror måske nok jeg har digital post. Jeg ved det ikke. Jeg får stadig breve fra det offentlige i papirform, og af og til får jeg noget i min e-boks fra banken og andre virksomheder.

Men du har ret Pelle. Hvorfor ikke tvinge folk over, og så sende et brev til dem om at fremover vil posten kun komme i den digitale postkasse?

Det er jo sådan vi plejer at få succes med digitalisering herhjemme. Tvinge det ned over hovedet på folk, istedet for rent faktisk at lave en løsning folk er glade for..

Jørgen A Thomsen

Ved oprettelse af en digital signatur for en grundejerforening står dette i betingelserne:

Nets DanID er i øvrigt berettiget til at ophæve aftaleforholdet og spærre samtlige af de til virksomheden udstedte signaturer i følgende tilfælde:
e) Kunden ophører eller erklæres konkurs.
f) Kunden ved en retskraftig dom er dømt for en strafbar handling, der rejser rele-vant tvivl om Kundens hæderlighed.

NETs er således tildelt både dømmende og udøvende magt ved selv at kunne vurdere konsekvensen af forskellige forhold.

Digitaliseringsstyrelsen har bekræftet over for mig, at sådan skal det skam være: en personkreds kan af en privat virksomhed (NETS) udelukkes fra digital post.

Tine Andersen

NEJ! Jeg er nok mindre digital end en 65-årig.

Eftersom min OCES adgang blev lukket nærmest hurtigere end den startede, og jeg ikke er gode venner med NemID.

Så- hvorfor? Hvorfor skal jeg tvinges over i endnu em lamer løsning?
Selv ikke engang min brevkasse (opsat lovligt i dyre domme) kan posten ramme sikkert.
Så hvorfor skal jeg have endnu éen?

EPost kostede os sidste år: Kommuneskat- ikke betalt. Renovation- ikke betalt. Fordi KOMMUNENS selskaber havde skiftet kontonummer for indbetalinger, den oplysning lå i min SAMLEVERS Eboks (som han havde glemt alt om), mig- der også står på regningen, kunne de ikke engang sende et papirbrev! Jeg har ikke Eboks (Skal aldrig have det! ALDRIG). Men rykkergebyrene fik vi da.

Så det virker da... godt?!

I øvrigt har jeg fået tilsendt regninger pr mail, det hjælper bare ikke en hest, når de er i Mikrosokker Word, og jeg bruger Unbuntu. jeg kan ikke se dem!
Og når jeg ikke kan se et kontonummer- kommer jeg til at skylde.

Sidst, da dyrlægen var ude, ville jeg have betalt med det samme via netbank, men da katten fik noget medicin, skulle dr dyr regne på det hjemme. Så der gik en måned...

Betaling virker heller ikke lige godt.

Mvh
Tine

Svend Eriksen

Enig. Min kone har fået et brev, der er helt sort. Heri får hun at vide, at hun skal tilmelde sig digital post, og længere nede i brevet står så, at hun automatisk vil blive tilmeldt, hvis ikke hun gør noget.
Det giver da ikke mening!

Jeg ville meget gerne undvære digital post, da jeg aldrig får tjekket min e-boks og hellere bare vil have et brev. Men det må jeg nok se langt efter...

Julian Christmas

Så må de meget gerne ekskludere mig fra brugen af Digital Post, for så kunne man måske være så heldig faktisk at få et godt gammeldags brev med snegleposten, det er trods alt den bedste måde at sikre sig på at modtageren reelt modtager informationen, og i disse "hacker" tider ville jeg også være mere tryg ved at modtage vigtige dokumenter via post.

Men jeg kan også godt se alt det smarte, og de enorme miljø fordele i at sende alt digitalt, jeg tror bare måden det er rullet ud på gør at mange tabes i svinget.

Bjarne Nielsen

Jeg har bemærket, hvor vigtigt det åbenbart er for "det offentliges" følelse af succes, at vi tilmelder os på forhånd, så min (barnlige?) lille protest bliver at trække den indtil bordet fanger med en automatisk tilmelding.

De skal ikke kunne komme bagefter og sige at det var frivilligt (hverken med eller uden anførselstegn).

Keld Simonsen

Samfundsmæssigt kan det jo slet ikke betale sig at gøre digital post obligatorisk. Al den spildtid der liger i at man jævnligt skal tjekke digital post for at se at der ikke er noget post, er jo komplet spild af tid og også mange penge. Dem der har fundet på denne spareøvelse burde forflyttes til et depardement på Grønland, hvor de forhåbentlig ikke kan gøre meget skade.

Se hvordan du kan blive undtaget for Digital Post på http://wiki.klid.dk/index.php/Tvangsdigitalisering

Jesper Lund

Hvis det er obligatorisk, så gør det dog rigtigt obligatorisk, og tilmeld alle folk automatisk

Bare rolig, sådan fungerer det.

Citat fra brev fra kommunen: "Efter 1. november 1994 vil du være tilmeldt digital post, også selvom du ikke selv har tilmeldt dig".

Du skal framelde dig (og, formelt i hvert fald) opfylde betingelserne for at kunne framelde dig) for at slippe for skidtet..

Jimmy Christiansen

Jeg ville meget gerne undvære digital post, da jeg aldrig får tjekket min e-boks og hellere bare vil have et brev. Men det må jeg nok se langt efter...


Du behøver ikke se langt efter at få din post som brev. Du kan bare gå ned på borgerservice og framelde dig. Det gælder godt nok kun 2 år ad gangen.

Kort sagt kan du framelde dig uden at angive hvilken af de gyldige grunde du mener at være omfattet af. Og kommunen må ikke spørge ind til hvilken af dem det er, eller tjekke hvorvidt det passer.

Kildemateriale ift. ovenstående:
http://wiki.klid.dk/index.php/Tvangsdigitalisering
http://www.version2.dk/artikel/ministersvar-lyv-hvis-du-vil-fritages-dig...

Tine Andersen

Og er det så i orden?

For mit vedkommende skal jeg køre 2 x 10 km (på mukkebikken)
De har forresten endnu ikke givet mig et nyt pasword til OCES. Og jeg har skutte pas eller kørekort!

Nå (længere historie) så håber jeg, jeg omsider får scannet mine knæ- snart.
Jeg var ved at skifte læge, da jeg fandt ud af, at jeg aldrig har fået et brev (papir) om indkaldelsen, så sygehuset afsluttede sagen. Nu begynder man bare forfra. :-(((

Spild af tid og penge! Plus jeg har ondt i mine knæ- men jeg har kronisk ondt så om det er et knæ eller en tommelfinger/håndled. Hvis jeg tager smertestillende, kan jeg ikkke rigtigt mærke noget. Udover mindre ondt.

Jeg er nok et bedre barometer.
Vejret vil være stabilt de næste tre dage.

Mvh
Tine

Jimmy Christiansen

I forhold til fritagelse er det er ikke nok at være utryg ved løsningen. Men der er denne mulighed:

jeg har en fysisk eller psykisk nedsat funktionsevne, der hindrer mig i at anvende Digital Post

Vi har fået at vide at når de ændrer i digital post du har modtaget. Så er det kun afsenderen de ændrer, ikke indholdet i mailen.
Så det må jo være paranoia/forfølgesesvanvid hvis du ikke tror på det. Det må da være en "psykisk nedsat funktionsevne" :o)

Rasmus Iversen

EPost kostede os sidste år: Kommuneskat- ikke betalt. Renovation- ikke betalt. Fordi KOMMUNENS selskaber havde skiftet kontonummer for indbetalinger, den oplysning lå i min SAMLEVERS Eboks (som han havde glemt alt om), mig- der også står på regningen, kunne de ikke engang sende et papirbrev! Jeg har ikke Eboks (Skal aldrig have det! ALDRIG). Men rykkergebyrene fik vi da.

Herfra ser det lidt ud som om, at du brokker dig over, at en løsning du har fravalgt, ikke giver dig de resultater den lover... Det kan vel ikke rigtig overraske. Samtidig brokker du dig over alternativet (brevpost til din fysiske postkasse) - handler det om Digital Post eller mere generelt om pakketab under forsendelse, uanset formen?

Finn Rasmussen

E-boks halter bagud i forhold til bankerne med at indføre en java-fri løsning. Når man påtvinger folk at have en e-boks, bør man ikke samtidig tvinge dem til at have et af de mest usikre programmer installeret på deres pc.

Nikolaj Brinch Jørgensen

Hvorfor E-boks, hvad er der galt med email, som jo er elektronisk post (digital post).
E-boks er nok det dårligste forsøg på at lave en platform for Digital Post (og den er sikkert også rasende dyr - både at etablere og at bruge - hvad koster hver forsendelse for det offentlige ned i Nets lommer til eksempel?).

Jeg vil gerne bruge digital post, hvis altså jeg kan få emails, og ikke e-boks. Jeg forstå simpelthen ikke hvad vi skal med det?

Andreas Larsen

Efter at have kæmpet mig igennem opsættelses proceduren var jeg så frustreret at jeg lige ville fortælle dem om nogle af deres mest graverende fodfejl... Havde forfattet et godt speck, brugt 10 min på at finde stedet hvor man kunne sætte sig i kontakt med dem og skulle til at klikke send... da jeg med småt fik øje på at alle former for henvendelse belønnes med en 250 kroners faktura!

Hans Schou

Det er endnu ikke rigtig lykkedes at få de unge til at tilmelde sig Digital Post

Jeg ville have skrevet

Det er endnu ikke rigtig lykkedes at få de unge til at framelde sig Digital Post

Kære Lars Frelle-Petersen. Få nu indført ganske almindelig PKI og email, og så er der fuld opbakning til digital post. Og de få der ikke gider: lad dem dog!

Per Bækgaard

Tænkte det var en god anledning til endnu en gang at checke om alt nu var som det skulle være.

Efter at have slået Java til, accepteret NemID plug-in'en og sagt OK til at systemet måtte overføre data fra CPR og andre registre blev jeg mødt af denne besked:

Ukendt status

Der er sket en fejl, og vi kender derfor ikke din tilmeldingsstatus.

Såeh...

Andreas Larsen

Nu er jeg jo så heldig at jeg har et lille enkeltmandsfirma kørende ved siden af mit egentlige arbejde, så når jeg får breve fra det offentlige skal jeg først filtrerer ud om de er til mig eller til "firma"mig... Så skal jeg google E-boks for at finde deres væmmeside (for at komme et link i mailen ville være utilgiveligt, og noget SKAT ellers "aldrig" kunne finde på). Så skal jeg logge på med mit Nyerhvervede firma Nem-ID for jeg kunne ikke få lov til at læse mails før jeg har logget ind og givet mig lov til at læse mine mails... (forvirret).
I det mindste kunne det erhverves med et normalt Nem-ID og 14 dages tålmodighed 2 breve og 15 minuters banden foran computeren!
Ikke som første gang jeg prøvede hvor jagten strandede på at man skulle udprinte underskrive og indsende et stykke papir.

Nu har jeg så 2 Nem ID kort som jeg skal passe på ikke at forveksle, med hver sit brugernavn og password som jeg skal gemme separate steder, og grave frem når det offentlige føler et brændende behov for at fortælle mig at jeg skylder 6,25 kr i moms... Fedt!

Frithiof Andreas Jensen

. da jeg med småt fik øje på at alle former for henvendelse belønnes med en 250 kroners faktura!


Hmm - Så må "nogen" vel hellere poste kontaktinformationerne et sted hvor Internettet kan finde dem og hjälpe Nets med at få däkket hullet efter NemID? Man kan jo bogföre ubetalte faktura - selv om "Princess Onomoko" nok ikke umiddelbart betaler den selv om hun har arvet 22 Mia USD som bare lige skal vaskes ;-)

Leif Guldbrand

Har selv en privat- og firmarelateret Nem-Id.
Var påtvunget at få Digital Post på den firmarelaterede i Nov/2013.

Fejlede lidt med de to Nem-Id'er og adgang, så den firmarelaterede
blev spærret.

Fint nok... jeg genbestiller blot en ny adgangskode, og så skulle det
være i orden - men nej !!!

Forsøgte via et link at genbestille en ny adgangskode.
Indtaster alle relevante informationer - incl. nøglekort koden.
Sender/submitter min anmodning, men nej.... får følgende fejl:

<snip>
Der er sket en fejl
Fejl. Den ønskede side kan desværre ikke vises.
Der er sket en fejl i systemet, og den side du prøver at åbne, kan ikke vises. Vi beklager.
</snip>

Så forsøger jeg at skrive til nets via deres hjemmeside og igen indtaster
jeg de faktuelle data - og klikker "send/submit", men får så følgende fejl:

<snip>
Der er sket en teknisk fejl og formularen er ikke blevet sendt. Vi beklager fejlen.
Prøv igen eller send os en e-mail.
</snip>

Læg mærke til sidste sætning.... det er jo lige det jeg har gjort - altså sendt dem en e-mail !!!!!

Sidste mulighed er så at ringe til dem, men hovsa... dette er jo en firma-relateret Nem-Id anmodning og så skal jeg pludselig BETALE for at advisere dem om deres fejl !!!!

Status..... jeg har en Digital postkasse, som Nets forhindrer mig i at bruge :-(

Ps: Om Nets har fået de to ovenstående fejl rettet - vides ikke, da jeg har opgivet at komme i kontakt med dem !!!

Peter Kyllesbeck

Jeg vil gerne bruge digital post, hvis altså jeg kan få emails, og ikke e-boks. Jeg forstå simpelthen ikke hvad vi skal med det?


Svaret er vel, at så er der ét sted at aflevere 'digital post' til dig, uanset om du har en e-mailkonto eller ej (eller ændrer den ofte). Din tilgang er kun afhængig af, at du via nettet kan tilgå E-boks. Du kan så vælge til, at få SMS/e-mail-notifikation om nyt indhold.

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 2017

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017
Jobfinder Logo
Job fra Jobfinder