Hver anden dansker er ikke tilmeldt Digital Post – det skal ny kampagne lave om på

Der er to-en-halv måned til deadline, og halvdelen af danskerne er stadig ikke tilmeldt Digital Post eller har fået dispensation. Nu skal ny kampagne få borgerne til tasterne.

Fra 1. november vil den offentlige sektor ikke længere sende papirbreve til dig, men sende via Digital Post, en lukket e-mail-tjeneste, man skal bruge NemID for at logge ind i.

Det kræver, at man aktivt siger ja tak til Digital Post, og det har knap halvdelen af Danmarks befolkning over 15 år endnu ikke gjort, oplyser Digitaliseringsstyrelsen i en pressemeddelelse.

Fra 18. august bliver der derfor sat gang i en stor kampagne, som skal få gjort danskerne klar til den slags kommunikation med det offentlige fra 1. november. Udover reklamespots i tv og radio og andre former for traditionel annoncering, vil alle borgere også modtage et brev. Er man ikke tilmeldt Digital Post endnu, bliver det et papirbrev, mens alle tilmeldte får brevet i digital form.

Læs også: Hvis du havde valget: Digital Post eller krypteret e-mail?

Læs også: Digitaliseringsstyrelsen: Krypteret e-mail som digital postkasse er for komplekst

Man kan få dispensation fra Digital Post og fortsætte med at få papirbreve, hvis man ikke har computer eller ikke kan bruge en, og det budskab skal kampagnen også gøre klart for alle, skriver Digitaliseringsstyrelsen. Indtil videre er 250.000 danskere blevet fritaget for Digital Post, og faktisk er det blandt de ældre borgere, at kendskabet til hele konceptet med Digital Post er højest.

I dag – før kampagnen kører – ved 83 procent af danskerne over 15 år, at den 1. november er skæringsdato for overgangen til Digital Post.

Læs også: Odense tyvstarter med digital post - borgerne står i kø for at blive fritaget

Læs også: Tre år og fem måneder efter deadline: 23 myndigheder nøler stadig med Digital Post

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (27)
Henrik Madsen

Hvad har de tænkt sig at gøre med os som ikke har noget SkodID og aldrig kommer til at have et?

Gør som mig (Og Michael Jensen herover)

Print denne blanket :

http://www.klxml.dk/KLB/Blanket/Gaelder/fd001.pdf

Udfyld den og aflever den i informationen på din kommune.

Husk at selvom der er mange linier med mulige fritagelsesgrund så er der kun 2 reelle felter at krydse af i.

Enten den med at du er udrejst, eller også det store felt som er den anden mulighed.

Kommunen må IKKE spørge ind til hvilken af mulighederne der er den du påberåber dig.

Du kan med fordel bede dem om at sende dig en bekræftelse via alm snail-mail, på at du er fritaget.

Christian Nobel

Det skræmmer mig lidt at der er IT professionelle (eller er i?) på dette site som har den indstilling "jeg skal fandeme ikke have det der digitale post, puha, næ giv du mig bare et brev, koste hvad det vil".

Det er måske fordi du overhovedet ikke fatter hvad det går på.

IT professionelle vil ikke have deres post omklamret af en Facebook lignende webmail, hvor sikkerheden er tvivlsom, men overvågningen evident.

Hvis der i stedet eksisterede en ægte digital signatur hvor det offentlige var i stand til at signere mails digitalt og sende dem til de IT professionelles egen mail, så var der nok ikke ret meget modstand at se fra den side.

Christian Nobel

Jeg finder det ikke så meget skræmmende, men mere deprimerende, at IT professionelle er gået med til at bygge og drive NemID og digital post med den nuværende arkitektur.

I den virkelige verden er der brådne kar i alle brancher, og så er der også en lang række lønslaver som nu en gang gør hvad de får besked på.

Det ville da selvfølgelig være flot hvis de professionelle havde sagt nej, men man må huske på at det at være professionel har noget med levebrød at gøre, ikke kvalitet, og det er nok de færreste der vil stille sig op og sige at det der bras vil de ikke være med til - de fleste er trods alt nødt til at tænke på næste termin.

Det at være fagligt stolt er sjældent vejen til personlig økonomisk sikkerhed - desværre.

Michael Hansen

Det skræmmer mig lidt at der er IT professionelle (eller er i?) på dette site som har den indstilling "jeg skal fandeme ikke have det der digitale post, puha, næ giv du mig bare et brev, koste hvad det vil".

Det skræmmer mig det offentlige kan opdatere allerede sendte og læste digital post, på papir har man da i det mindste originalen på tryk, og evt. efterfølgende rettelser, med digital post ved du ikke om det du læser ligenu var sådan det var da det blev afsendt. (og det har vi jo hørt om rent faktisk er sket med digital post).

Som andre skriver, havde nemid været en rigtig digital signatur, kunne de sende det til min private email (signeret/krypteret), hvor jeg ligesom på papiret ved om der efterfølgende er/bliver rettet noget i det tilsendte, så det er på ingen måde for at undgå det er digitalt post.

Henrik Madsen

Det skræmmer mig lidt at der er IT professionelle (eller er i?) på dette site som har den indstilling "jeg skal fandeme ikke have det der digitale post, puha, næ giv du mig bare et brev, koste hvad det vil".

Det skræmmer mig mere at du ikke har fattet at det "vi" siger ikke er det du påstår.

Derimod siger "vi" : "jeg skal fandeme ikke have det der NemID og hvis staten kun vil sende digital post til folk med NemID, så giv du mig bare et brev, koste hvad det vil"

Indtil slutningen af november 2013 havde jeg adgang til mine E-boks selvom jeg ikke har NemID.

I November 2013 besluttede man at det ikke skulle være muligt at logge ind på eposthuset og gå den vej til E-boks.

Heldigvis fik vi besked i god tid her i huset så da vi vidste vi ville miste adgangen blev alt afmeldt så nu får vi indkaldelser til syn med bil, breve fra kommunen og varmeaflæsningskort(*) med posten.

I realiteten aflæser jeg el/vand/varme direkte med en android APP som min kommune bruger, så det er ikke fordi jeg ikke gerne vil være digital når det er muligt, det er kun når staten først lover at det er frivilligt om man vil deltage og så bagefter kommer og forsøger at tvinge mig til at bruge deres NemID bras at jeg går lidt i baglås.

Indtil videre har vi her i husstanden klaret os fint uden NemID, eneste gang der måtte lidt sværdslag til var da vi skulle melde vores søn i vuggestue, der mente skrankepaverne på kommunen i første omgang at kun folk med NemID kunne få deres børn passet.

Efter kommunen havde spildt en del timer på at sende aben frem og tilbage mellem borgmesterkontor og børne unge afdelingen endte det med at de "rent undtagelsesvis" lod os skrive vores barn op via en blanket som vi fandt på en anden kommunes hjemmeside og som for resten var identisk med den vi har brugt hidtil.

Kommunen mente at det sparede tid hvis vi selv skrev barnet op med NemID, men istedetfor at bruge de 2 minutter det tager at taste blanketten ind, valgte de så at bruge timer på sagsbehandling....FØR de så brugte de 2 minutter på at taste barnet ind manuelt som de havde gjort hidtil.

Niels Hornekær

Det store problem er i mine øjne at flere og flere funktioner lægges ind i den centrale løsning med NemID og hvad der er planlagt når ( ikke hvis) gaten til informationerne bryder sammen. De tilfælde vi har set havde ingen backup plan, og hvis hele samfundet er afhængigt af gaten er det virkelig skræmmende. Den grundlæggende ide med internettet var at sikre kommunikation i tilfælde af fejl eller nedbrud. Alternative ruter aktiveres og netværkets redundans kan overleve flere samtidige nedbrud. Dette ser vi ikke med en central løsning. Det er skræmmende!

Henrik Madsen

Enig Niels

Desuden er der også det problem at lægger man alle sine æg i en kurv og centraliserer hele skidtet så giver det andre problemer.

Hvis en hacker får hacket sig vej ind i Nets's server, så har de pludseligt adgang til ALT om ALLE. Jeg ved godt de siger det ikke kan lade sig gøre fordi det hele er sikret med sikre hardware devices osv, men "det er umuligt" plejer aldrig at holde stik i den virkelige verden.

Desuden vil det at det hele ligger centralt også gøre det MEGET mere interessant for hackere at angribe for pludseligt kan de få adgang til alle banker ved at hacke eet centralt knudepunkt.

NÅR(Hvis) skidtet så bliver hacket så bliver man nødt til at lukke ned for det indtil man har fået ryddet op hvilket kan tage LANG tid.

Sony var i 2011 udsat for et hack som lagde deres netværk ned i 24 dage. Der blev stjålet data om 77 millioner spille konti og 5.6 millioner af dem havde kreditkort data som blev stjålet.

Prøv at tænke sig et hack som giver hackerne adgang til alle de data der er gemt bagved NemID for alle danskere og alle danske konti.

Mit gæt er at de nok ikke lige får fikset det, renset ud i systemerne så de kan komme online og dækket folks tab på deres konti på 24 dage.

Slet ikke når man tænker på hvor inkompetente DanID har vist sig at være i forhold til de problemer der allerede har været.

Derudover har vi jo set hvordan en knægt med få hundrede kroner kunne lægge dette stykke kritiske infrastruktur ned. Hvad ville en fjendtligsindet stat kunne gøre med hele deres statsapparat i ryggen hvis vi stod i en situation hvor de ville os det ilde.

Hans Schou

I flere år har jeg samarbejdet med Skattevæsnet om at de sender mig en e-mail to gange om året, når der er noget nyt. De lavede ingen kampagne eller noget, men lovede at de meddele mig når min selvangivelse var klar. Det fungere fint.

Så opfinder Digitaliseringsstyrelsen (DS) e-boks, og vil tvinge mig til at bruge den. Hvorfor kan de ikke gøre som Skattevæsnet? Jeg vil ikke have at jeg skal være forpligtiget til at logge ind i e-boks jævnligt, sådan som når jeg tømmer min postkasse (hvilket er noget Fruen gør, så det gør jeg ikke).

Yderligere er mails til e-boks ukrypteret. Her er svaret så fra DS, at kryptering er alt for svært for alm mennesker, så det vil man ikke bruge. Altså, hvis man kan finde på at få alm mennesker til at installere Java, så kan alt lade sige gøre.

Jeg prøvede et PGP-plugin til Outlook i 1998. Det virkede glimrende. Selv min far på snart 80 år ville sagtens kunne bruge det. Så krypteret email til masserne kan sagtens lade sig gøre.

Jeg vil gerne have digital kommunkation med stat og kommune, bare ikke på den måde de har sat det op. Jeg vil også gerne have NemID-javascript, bare ikke obfuscated (har de noget at skjule?). Så indtil videre: Ingen NemID og e-boks til mig. Hvor skal jeg sætte mit kryds ved næste folketingsvalg, for at få det lavet om?

Keld Simonsen

Der er cirka 250.000 allerede nu der er fritaget, og digist regner med ialt op mod en million borgere, der vil blive fritaget, så det er cirka 25 % der allerede er fritaget, dvs en rimelig pæn andel. Men det kan være at det bliver mere end dette, lad os se.

Jeg blev fritaget på borgerservice i Københavns kommune, og jeg fik en fritagelsesattest med det samme. Så sagsbehandlerne er bemyndigede til at udstede bindende fritagelsesattester.

Det må ellers amfundsmæssigt være en dyr operation. jeg brugte vel en time på transport, ventetid mm. Sagsbehandleren brugte vel 10 minutter til et kvarter. Og så er der overhead. Altså 1,5 timer gange timeløn på 300 kr gange en million undtagelser, det er cirka 500 millioner bare på dette. Jeg tror at den forventede besparelse på porto ligger på under 100 millioner årligt. Vi skal så også de på de etableringsomkostniger som de 3,6 millioner brugere vil få, plus de driftsmæssige omkostninger ved at folk jævnligt skal logge ind på digital post og se at der ikke er post til dem, og meget andet. Det er altså en underskudsforretning.

Der er en vejledning i fritagelse for digital post på http://wiki.klid.dk/index.php/Tvangsdigitalisering

Christian Nobel

Det må ellers amfundsmæssigt være en dyr operation

Hvis vi endelig skal tale om noget samfundsmæssigt dyrt, så lad mig lige tillade mig at gå lidt OT, nemlig sundhedsbeviset.

Sundhedsbeviset er et inderligt ligegyldigt stykke plastik, som ikke indeholder anden information end navn og CPR nummer.

Alligevel sender man 5,5 millioner nye plastikkort ud, da man har vedtaget at man ikke kan benytte servicen i udlandet, mao. det der stod påtrykt på bagsiden ikke havde nogen værdi - det kunne man da bare informere om!

Totalt spild af penge, og for at gøre farcen komplet, så skal alle landets borgere, som skal ud at rejse, nu bestille et tilsvarende ligegyldigt blåt kort, som heller ikke indeholder information af nogen værdi - et kæmpe administrationsapparat i bedste Ebberød Bank stil.

Man må virkelig undres.

Jette Hartmann

!eDage

eDagene angiver konkrete målsætninger for myndighederne om digitale løsninger. Der har indtil videre været tre eDage.
En ”eDag” er en konkret målsætning fra regeringens side, hvor alle myndigheder bliver forpligtiget til at benytte specifikke digitale løsninger inden en bestemt dato.

Den første eDag (eDag1) blev markeret d. 1. september 2003 og den anden (eDag2) d. 1. februar 2005. Begge har bidraget til at fremme digitaliseringen af den offentlige sektor og er et velkendt konceptet hos de enkelte myndigheder.

eDag3 blev markeret d. 1. november 2010 under overskriften ”Nem adgang til det offentlige på nettet”. Formålet med eDag3 var at give borgerne en væsentligt mere effektiv og fleksibel service på internettet. eDag3 var det første skridt på vejen mod at indfri regeringens målsætning om, at relevant kommunikation mellem borgere/virksomheder og det offentlige skal kunne foregå digitalt i 2012 (denne målsætning er navngivet ”e2012”)."

fra https://www.nemid.nu/dk-da/offentlige_myndigheder/edage/
Man må vel sige at det off. har haft tid nok til at digitalisere indefor egne rækker inden de tvinger borgerne...

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 2017

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017