2013: Spættens år

2013 går over i historien som "Året Gerald Weinbergs spætte viste sig at holde vand."

(Hvis du opfatter dig selv som en del af IT branchen, men ikke kan afkode den sætning, er du en del af problemet.)

Vores moderne IT infrastruktur er byggesjusk.

Der står nogle enkelte vidunderlige katedraler hist og her, typisk håndbygget af et enkelt geni, Knuths MetaFont f.eks, men resten er skrammel kastet sammen i stor hast uden hensyntagen til andet end profit på den korte bane.

Det var det der for mange år siden fik Gerald Weinberg til at sige "If builders built buildings the way programmers wrote programs, then the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Jeg behøver ikke komme med en lang liste af eksempler, at nævne CSC & Rigspolitiets FTP server med persondataregistre og de millionvis af passwords og kreditkort informationer der er stjålet i årets løb, kan gøre det.

Men det næsten bare "business as usual", det der gør 2013 til et historisk år, er Snowdens afsløringer.

Den vigtige afsløring er ikke at NSA aflyttede Merkels mobiltelefon, eller at de ikke har en skid styr på deres interne sikkerhed.

Den vigtige afsløring er at frem for at gå foran, som man har gjort i andre infrastruktur-sammenhænge, fra kloaker til luftfart, hvor samfund har opstillet normer og krav, har de vestlige landes regeringer været 100% tilfredse med skramlet og udnyttet alle hullerne deri til at indføre et totalovervågningssamfund, hvis lige ikke er set nogensinde og knapt nok forudsagt i science fiction.

Det har, i ordets egentligste forstand "destroyed civilization", ihvertfald civilizationen som vi troede vi kendte den med "§72 Boligen er ukrænkelig. Husundersøgelse, beslaglæggelse og undersøgelse af breve og andre papirer samt brud på post-, telegraf- og telefonhemmeligheden [...]" osv. osv.

For at føje spot til skade, bliver vi bedt om at bukke os forover og "blive glade for det på den lange bane" -- Af vores statsminister.

Thomas Midgley blev af sin samtid hædret med stort alt hvad der kunne hænges på ham bortset fra en Nobelpris i Kemi, for blandt andet freon og tetraetylbly.

Senere viste freon sig at æde vores ozonlag og "TET" reducerede vores intelligens.

Jeg kan godt forstå Bill Gates har travlt med at være filantrop, for han er på vej over i historien på samme vis: En meget, meget stor procentdel af skylden kan direkte tilskrives Microsofts ensidige fokus på markedsdominans og penge -- og til helvede med al forskning i IT- og netværkssikkerhed.

Forskellen er, at hvis man holder op med at hælde Freon ud i luften forsvinder det med tiden, langsomt, men det forsvinder.

Når man holder op med at hælde bly i benzinen bliver luften også renere og efter nogle år kan man måle at teenagerne bliver mindre tumbede.

Men jeg ser ingen chance for at vores politikere nogensinde opgiver overvågningssamfundet.

Som magtmiddel er det simpelthen alt for bekvemt at vide hvad alle går og foretager sig.

Finder man noget man ikke kan lide iklæder man sig landets farver, mumler forblommet om statenssikkerhed og fjerner dem der ikke klappede entusiatisk nok.

Og der er ingen måde IT-folkene kan stoppe forsyningen af klytkode, der er altid en eller anden der er villig til at underbyde og levere hvad der bliver bedt om, uanset hvor tåbeligt man kan se det vil være.

Så 2013 blev spættens år.

Året hvor vi opdagede at spætten havde hakket sig igennem en af de stolper vores civilization er funderet på, en stolpe ingen troede der nogensinde ville blive problemer med.

Eller som Jefferson skrev det: "We hold these truths to be self-evident..."

phk

Kommentarer (65)
Henrik Kramshøj Blogger

Det er altid muligt at stemme bedre end blank: Stil selv op og stem på dig selv.

Realistisk set, ville der være nok stemmer til at selv en kendishacker som PHK ville blive stemt ind?

Iflg deres hjemmeside er det
"Hvis man stiller op uden for partierne, skal man regne med at få et sted mellem 10.000 og 20.000 stemmer for at blive valgt – alt efter hvor man opstiller."

http://www.ft.dk/Folketinget/Oplysningen/FAQ/Valg%20til%20Folketinget_VA...

Jeg har overvejet muligheden, men det ville på mange måder være en skrækkelig ide at sende mig som en sur gammel mand ind blandt de nuværende politikkere - mine diplomatiske evner kan ligge på en 5-øre af den gamle slags.

Bjørn Agger

"Jeg har overvejet muligheden, men det ville på mange måder være en skrækkelig ide at sende mig som en sur gammel mand ind blandt de nuværende politikkere - mine diplomatiske evner kan ligge på en 5-øre af den gamle slags."

En Anker eller en af de rigtig gamle femører?

Spøg til side. Hvis PHK stillede op, så ville min stemme falde på ham. Ellers kunne det blive en EL. Det virker trods alt, som om de har forstået lidt af problematikken.

Mvh Bjørn

Henrik Secher Jarlskov

Der er to ting man kan gøre, hvis man ikke ønsker at stemme på et eksisterende parti...

  1. er at stifte sit eget (eller stille op for sig selv)... Det er en ganske gangbar løsning, der dog kræver en med ordets kraft, som kan få nok "fornuftige" mennesker ud af sofaen og ind i stemmeboksen. Vedkommende vil så også blive mødt med den mur der hedder "ikke-folkevendte emner", hvor IT i høj grad falder under. Man kommer ikke lige i overskrifterne på Børsen eller i 18-nyhederne som breaking, hvilket naturligvis gør processen endnu sværere og mere op af bakke for staklen!

  2. er at udnytte de evner man nu engang har som software-udvikler og matematiker og sætte sig ned med en samling lige-sindede og udvikle eller hjælpe med udviklingen af sikker software som kan benyttes som et alternativ og så egentlig være ligeglad med hvad de spejlblanke politikere vælger at gøre indenfor et område de intet har at skulle sige alligevel.

Jeg er godt klar over at man ikke laver den slags software på en weekend, men jo før man kommer igang jo før har vi et alternativ... og ja, det kan jo være at selve processen starter en debat der kan nå de døve politiker-øre når de pludselig oplever "civil ulydighed" iblandt ingeniører og udviklere og des lige, som begynder at fokusere på at lave software som forsvarer privatlivets fred!

Flemming Riis

Realistisk set, ville der være nok stemmer til at selv en kendishacker som PHK ville blive stemt ind?

100k i branchen det burde kunne lade sig gøre , problemet er at man kan nok bliver hurtigt fortvivlet med et mandag i et protest parti , det er svært at få noget indført , men det er stadig bedre end at sidde på hænderne og råbe de er dumme

Jacob Larsen

100k i branchen det burde kunne lade sig gøre

Men hvor mange valgkredse er det lige fordelt over? Hvis du stiller op som løsgænger så er der jo kun en valgkreds du kan høste stemmerne i. Og et protestparti skal jo over 2% på landsplan for at det giver noget, så det er nok ikke nemmere. Begge steder render man ind i for mange vælgere der hellere vil se "Vild Med Dans" end høre på diskussioner om privatliv og IT politik, hvilket automatisk betyder at budskabet ikke kommer ud.

Hvis det skal lade sig gøre, så skal folk først vækkes. Måske man kunne omvende et par stykker fra PR/marketing lejren med det fornødne engagement og få dem med på en kampagne...

David Nielsen

Vi får ikke noget godt kode (simpelt og gennemskueligt) - når vi har et meget komplekst regelsæt (og en stor statslig indflydelse på alt i samfundet). Har indtrykket af at PHK er ret så rød - og jeg mener ikke de står for at simplificere lovgivningen/staten - eller gøre den mindre....
Ville PHK turde "liberalisere" / simplificere som en vej mod simplere kode/it-systemer? er det bare "sikkerhed" der mangles? (og ps. SKAT A/S har formentlig lige så meget data på os danskere som NSA har på amerikanerne)

Poul-Henning Kamp Blogger

Har indtrykket af at PHK er ret så rød

Hvis du seriøst mener at mine politiske holdninger kan opsummeres i min hårfarve, så ser jeg ingen grund til overhovedet at prøve at debatere politiske emner med dig.

Jeg har endnu aldrig været enig med noget parti, nogen fløj af partier eller nogen politiker, på noget der kommer bare i nærheden af en fjerdedel af mine politiske standpunkter.

På nogle områder er jeg enig med EL, på andre med C og andre igen med DF, S, R, V, CD, FRP og sågar Kristendemokraterne.

LA er et interessant tilfælde: Det er endnu ikke lykkedes mig at finde noget at være enig med dem i -- overhovedet. Det "problem" har mange af deres vælgere tilsyneladende også, det er formodentlig bare sådan et politisk parti fungerer, når det er ejet og styret af en bank.

Der er i særdeleshed absolut ingen korrelation med den fladpandede fodbold "rød-mod-blå" opdeling som er alt hvad journalister i Danmark ser ud til at kunne magte og som du åbenbart også abonerer på, men der er en klar tendens til at journalister der "analyserer" politik som om det var et zero-sum-game imellem to hold, bliver brugt til at kalibrere nulpunktet på mit "fat-o-meter".

Så nej, jeg er ikke "rød" eller "blå" og jeg er hverken "med dig eller imod dig".

Michael Rasmussen

Vi får ikke noget godt kode (simpelt og gennemskueligt) - når vi har et meget komplekst regelsæt (og en stor statslig indflydelse på alt i samfundet). Har indtrykket af at PHK er ret så rød - og jeg mener ikke de står for at simplificere lovgivningen/staten - eller gøre den mindre....

At lovgivningen er kompleks, er ikke noget de "røde" har patent på. Kompleksiteten i lovgivning er en konsekvens af to ting:
1) Al lovgivning er et kompromis mellem de minimum 90 ja-stemmer.
2) Al politik går ud på at sikre flest mulige fordele til sine vælgere.

Ovenstående betyder, at lovgivning er et mix af undtagelser for særinteresser, som sjældent producerer enkle og gennemskuelige love.

Lars Bjerregaard

Jeg har overvejet muligheden, men det ville på mange måder være en skrækkelig ide at sende mig som en sur gammel mand ind blandt de nuværende politikkere - mine diplomatiske evner kan ligge på en 5-øre af den gamle slags.


Velkommen til klubben :-) Men - underkend aldrig en folkelig understrømning, eller værdien af protest. Det er sket før og vil ske igen. Kan du huske komikeren? Eller Occupy Wallstreet, eller.... JEG ville stemme på dig, og ligeså ville alle dem som mig, som jeg snakker med. ThinkAboutIt...

Lars Bjerregaard
Esben Madsen

pt. går politik primært ud på at holde sig ved magten koste hvad det vil, det har både blå blok og rød blok vist med al tydelighed.

så ganske tydeligt... jeg har lidt overvejet om man efterhånden bare skal begynde at kalde det lilla blok...

på den IT-mæssige side er IT-haverikommision og andre af PHK's udmærkede forslag nødvendige skridt for at få igangsat en forbedring af statens holdninger, men det bliver et langt sejt træk og der vil være masser af modstand hele vejen...

David Nielsen

Så nej, jeg er ikke "rød" eller "blå" og jeg er hverken "med dig eller imod dig".

du snakker imod "dem mod os" retorik + lukker en svada af imod dem LA...

ok, men vil du så gerne have simplere lovgivning? (til at bygge simplere it-systemer ud fra) eller anser du den nuværende lovgivning som smart?
og er den personlige frihed vigtigt i samfundet nu med NSA/PET/osv.? (måske en ide at begrænse statens magt?)

Kristian Klausen
David Nielsen

Du må være ny på min blog... :-)

Se evt: http://queue.acm.org/detail.cfm?id=2559901

Næh - ikke ny - bare forundret hvordan du så kan være lodret uenig i LA's politik... men måske du har set dig blind på noget saxobank polimik?
"not invented here" - er det ikke det de lilla partier står for? (status quo)

Hvad tror du iøvrigt at en it-havari kommision vil finde ud af? (jeg har et gæt på 90% af resultaterne)

SKAT A/S har nok flere oplysninger om danskerne end NSA - og får bla. udført arbejde af CSC i Indien... (skete under en blå-lilla regering).
Skulle SKAT A/S have alle de oplysninger overhovedet?, eller skulle vi bare have beholdt arbejdspladserne i DK og håbet at de danske medarbejdere ikke bruger åbne ftp servere? (og ikke skriver klyt-kode ud fra komplekst regelsæt).

Nå, godt nytår - heldigvis hverken 2000 eller 2038 i år :-)

Poul-Henning Kamp Blogger

Næh - ikke ny - bare forundret hvordan du så kan være lodret uenig i LA's politik...

Mener du deres faktiske politik, eller den de taler om offentligt ?

LA's primære politik er refeudalisering: Mere, helst alt, til de rige, de fæstebønder de har brug får skal tage til takke med hvad de tilbydes, resten kan for LA's skyld bare falde i havet eller gå et andet sted hen.

Det kan man naturligvis ikke sige offentligt, så det gør de heller ikke.

Alle partier ønsker for øvrigt "simplere lovgivning", men som vi så med minimalstat-Anders, er det ikke andet end skåltaler når det kommer til stykket.

Jørgen Larsen

@PHK - En MEGET præcis beskrivelse af LA. I almindelighed kan mine holdninger nu heller ikke passe ind i mediernes blå/rød opdeling.

HVIS du skulle finde på at stille op, så har Du mine stemme. IKKE ud fra en forventning om, at vi er enige om alt mellem himmel og jord - det er vi næppe. Men jeg ser meget gerne en væsentlig større indsats mod det totale overvågningssamfund.

Frank Damgaard

tja den danske undersættelse (spætte) kunne jeg heller ikke lige genkende, og navne er jeg ikke for god til at huske.
Men lidt søgning efter den engelske original tekst gav:
"If builders built houses the way programmers built programs, the first woodpecker to come along would destroy civilization."
og den kunne jeg da genkende at have hørt før :-)
Den skrev Weinberg vist i 60'erne. Lidt trist det ikke er blevet bedre, tværtimod.

Henrik Kramshøj Blogger

Er det ikke lidt det PiratPartiet tilbyder?

Formentlig, og jeg skal da straks udtrykke at jeg er enig med dem langt henad vejen. I Danmark lader det dog ikke til at de har den store gennemslagskraft, af grunde jeg ikke kender.

Jeg har dog også et par andre emner som jeg ville tale for samtidigt, og resten ville jeg nok overveje at indgå noget samarbejde med nogle andre. Jeg forudser nogle store problemer hvis man som enkeltperson skulle overkomme at læse alt muligt og samtidig arbejde på sine mærkesager.

Martin Bøgelund

Realistisk set, ville der være nok stemmer til at selv en kendishacker som PHK ville blive stemt ind?

Jeg synes man skulle tænke i realpolitiske og langtidsholdbare løsninger i stedet.

Politik bliver lavet på en helt anden måde end man laver IT-løsninger, og andre ingeniør-prægede løsninger i øvrigt - det er to helt forskellige typer håndværk. På godt og ondt.

At have de "rigtige" holdninger på et enkelt politikområde, er ikke det samme som at man er god til det politiske håndværk, eller kan føre landet i den rigtige retning på alle de forskellige politikområder.

Jacob Haugaard blev for eksempel fanget på det forkerte ben - han fik understreget sin pointe om hvad han mente der var forkert ved politik og politikere, men kunne ikke ændre det fra sin stol i folketinget, og endte faktisk med at acceptere det faktum, at der er overraskende lang vej fra at gøre nar af fejl hos andre, til at gøre det bedre selv. Han måtte jo forlade politik for ikke selv at blive en del af den politiske virkelighed, han kunne gøre nar af udefra, men efterhånden fik forståelse for indefra. Det blev et slag i luften - et komisk et af slagsen, men uden blivende politisk effekt.

Er der seriøst nogen der ønsker at PHK skal bruge kræfterne på mærkningsordninger for bleer og arbejdstidsregler for lastbilchauffører og mandskab til sejlads med turistbåde? Og så skrue tilsvarende ned for FreeBSD, Varnish og foredrag herom? Er det optimal udnyttelse af en af landets store ressourcer?

Der er ingen snuptagsløsning - No silver bullet - der skal en lang, sej holdningsbearbejdning til, sammen med en uddannelsesmæssig opkvalificering på IT-området. Det vi realistisk kan gøre, er f.eks. at hjælpe de kommende generationer op på vores skuldre, så de kan tage den sølle arv vi efterlader dem, få dem til bruge den som platform, og håbe på at de gør det bedre end vi har gjort det.

Godt Nytår!

Jn Madsen

God artikel og gode indlæg,- men vi glemmer os selv.

Jeg er ikke programmør, jeg roder rundt i tele og data kommunikation/netværk, men problemstillingen er vel den samme.

Jeg har en faglig stolthed,- jeg laver ikke (bevidst) dårligt håndværk. Jeg står fast på at lave tingene ordenligt -og fået øretæver for det. Man skal turde stille sig op og sige "Hvis det skal laves som klamp,- så bliver det uden mig".

Der går sjældent mere end 2 sekunder, så er man i direkte nærkamp med projektansvarlige, økonomisk ansvarlige, ledere på forskellige niveauer .. osv.
Sjovt nok, så er min erfaring at det oftest er billigst at lave tingene rigtigt første gang. Man slipper for en masse bøvl med at rette op på tingene senere.

Jo,- jeg har oplevet at sætte min stilling på højkant, men det er vel prisen for faglig stolthed,- og min ydmyge mening er, at hvis flere gjorde det så havde de fleste spætter bukket næb.

Jesper Lund
Casper Bang

(Hvis du opfatter dig selv som en del af IT branchen, men ikke kan afkode den sætning, er du en del af problemet.)

Og dér mistede jeg så med ét lysten til at læse viddere. Gad vide om arrogante nørder der ikke kan åbne munden uden at skulle provokere, ikke også er en del af problemet?!

Povl H. Pedersen

Man skal ihvertfald ikke stemme på Enhedslisten. De vil fjerne den private ejendomsret på alt undtagen tandbørsten, de vil fjerne politiet, og så lave en folkehær der skal fjerne alt hvad der står i vejen for deres diktatur. Belønning skal forbydes (så får man jo mere end andre), så kun straf kan bruges til at adfærdsregulere.

Man burde i stedet finde et parti, melde sig ind, og på opstillingsgeneralforsamlingerne sørge for at få ligesindede øverst på listen. Det kræver normalt ikke mange medlemmer (20-200 ?) at kuppe en partiforening / folketingskreds.

Politikerne i dag lider under at de har samme moral som de har opflasket det meste af befolkningen med. Dårlig moral, rage til sig mentalitet, og vennetjenester udover al rimelighed. Der er ingen der forsøger at være moralske forbilleder, eller bare gøre en lille indsats.

Poul-Henning Kamp Blogger
Jesper Lund Stocholm Blogger

Det er min blog :-)


Jaja :-)

Men derfor kan det i længden godt være trættende (og her taler jeg naturligvis kun for egen regning) i tide og utide at få hældt i hovedet, at "hvis ikke har læst denne eller hin bog, så er din mening ikke interessant eller på absolut amatørniveau".

Personligt har jeg det rigtigt godt med mit professionelle arbejde og er stolt at det jeg leverer til vores kunder - også på de projekter, der af den ene eller anden grund fejler (mere eller mindre katastrofalt). Jeg synes selv, at jeg har øje for alle de rigtige ting som "sikkerhed", "arkitektur" etc til at jeg med rank ryg kan deltage i diskussioner som denne - men nej, jeg har ikke læst bogen om mandemåneden og ej heller vidste jeg, hvorfor du snakkede om en skide spætte på en SW-blog.

Kommentarer som den Casper påpeger får mig (desværre) af og til at overveje, om jeg ikke skulle bruge min tid et andet sted end at deltage i den konkrete diskussion.

... og for nu at komme tidligere diskussioner i forkøbet, så siger jeg ikke, at du har sagt ovenstående - det er min egen udlægning af dine ord

Godt nytår :o)

Casper Bang

Åhh nej da, stakkels Casper....

Ingenlunde, brug du tiden på noget andet end at have ondt af mig, f.eks. læs lidt op på takt og tone! ;)

Blev du forskrækket fordi der blev stillet krav om almenviden og moralsk rygrad ?

Næ, jeg blev lettere irriteret over din sædvanlige bedrevidende facon hvor noget eller nogen simpelthen bare skal tales ned til. Tilgængæld begynder jeg dog nu, at forstå dine indlæg omkring skurvognshørm, så lidt har jeg da fået ud af det.

Morten Wegelbye Nissen

Man burde i stedet finde et parti, melde sig ind, og på opstillingsgeneralforsamlingerne sørge for at få ligesindede øverst på listen. Det kræver normalt ikke mange medlemmer (20-200 ?) at kuppe en partiforening / folketingskreds.


Og du havde et moralsk problem med EL fremgangsmåde? Ovenstående er jo en parasit der leder efter en ny vært :)

Hvorfor ikke bare starte med at indsamle underskrifter? Alt andet lige, vil et eksisterende parti have noget arvesølv som vil virke som et drivanker.

Jeg tror vejen frem er en eller anden ildsjæl kun tager enkelte område i et parti. En som ikke vil se IT som et område som er et skridt på vejen mod mere politisk indflydelse. Men en der har valgt politik fordi IT betyder noget!

Med alt respekt. Vi kunne nok hurtigt blive enige om nogle hensigter. Men jeg tror ikke vi kan samles om emner som: Transport, skat og sundhedsvæsen. Tror oven i købet vi kan komme i hjørnerne på emner som OpenSource og software patenter. (Muligvis lidt selection bias på de to sidste på denne blog).

Poul-Henning Kamp Blogger

Der tror jeg du tager helt fejl. Området er så lavt prioritet at den første der tager det til sig, ville kunne dominere langt hen af vejen.

Jamen held og lykke med at få NSA og alle deres villige hjælpere til at tilsidesætte deres lov-fæstede pligt til at opsamle alt hvad de kan få fingre i -- Som løsgænger i det danske folketing.

Morten Wegelbye Nissen

Som løsgænger i det danske folketing.


Netop ikke som løsgænger det var hele ideer. Men meld sig ind i et parti - arbejd mod ordførerskabet omkring IT.

Omvendt tror jeg desværre ikke at befolkningen er krigstrætte nok af krigen mod terror, til at samle et fleretal mod overvågning. Og husk; den del er kun 1 af 3 underemner som er nævnt her.

Jeppe Boelsmand

Uanset om man kan lide PHK personligt eller føler han udtrykker en politisk overbevisning man er uenig i (det finder jeg hyppigt), så virker han som en principfast type med integritet. Jeg ville i hvert fald føle mig tryggere som borger hvis han havde stor indflydelse og kunne inspirere lovgivningen mere direkte. PHK for Elektronisk Infrastrukturminister (Jeg googlede lige Infrastrukturminister.. de har en i sverige #StenalderDanmark)

David Nielsen

Det bliver sjov når vi prøver det samme med DF's og LA's programmer :-)

Du har da ellers selv været igang tidligere i dette blog indlæg:

LA's primære politik er refeudalisering: Mere, helst alt, til de rige, de fæstebønder de har brug får skal tage til takke med hvad de tilbydes, resten kan for LA's skyld bare falde i havet eller gå et andet sted hen.

Og så påstår du at din hårfarve ikke er relateret til dine politiske holdninger ;-)

Jeppe Boelsmand

Jeg syntes det er en lidt tåbelig og ligegyldig ad hominem subdiskussion, David. I bliver aldrig enige og der er ingen af de andre læsere der bliver imponerede over hvor dygtige I er til at finde huller i hinandens argumenter.

På samme måde syntes jeg at det er lidt tyndhudet at Casper Bang ikke bare kan læse henover det pjat med at man er problemet hvis man ikke kender til Weinbergs spætte. Det er en retorisk teknik der prikker til din stolthed som udvikler. Jeg vidste ikke en skid om spætten, men hvis PHK ikke havde skrevet quotet i brødteksten havde jeg nok fundet det selv.

Lad os nu bare diskutere hvorfor vi siger ting er færdige så snart de kan gøre det de skal i stedet for når de kan holde til at gøre det de skal.

Log ind eller Opret konto for at kommentere