Rejsekort har udstedt 700.000 dummebøder

To procent af rejserne med Rejsekort ender med en dummebøde på grund af manglende check ud.

Selvom rejsekort nu har været i brug i flere år landet over, og togrejsende stadig bliver mindet om, at de skal checke ud, ender én ud af 50 rejser med en 'dummebøde'.

På landsplan er det nemlig stadig to procent af rejserne, der ikke bliver checket ud, fortæller Rejsekort A/S. Med 34,9 millioner rejser betalt med rejsekort, svarer det til knap 700.000 dummebøder på 50 kroner minus rejsens pris.

»Generelt ligger vi faktisk meget lavt, når man sammenligner med for eksempel London, hvor de mange steder har gates, man skal ud af. Vi har den laveste andel af manglende check ud i Europa,« siger Bjørn Wahlsten, direktør for Rejsekort, til Version2.

Der er ikke sat et mål for, hvor høj andelen af glemte check ud må være, men efterhånden som brugerne får mere rutine, bliver det bedre, fortæller han.

Mens det på landsplan er det lige over to procent, en andel som primært københavnerne trækker op, falder andelen de steder, hvor det har været brugt længe, til én procent. Og hos stabile brugere er glemsomheden nede på 0,5 procent.

Kravet om check ud efter hver rejse har været et af de store kritikpunkter mod rejsekort-systemet, men det er stadig den bedste løsning for de rejsende, fordi de så ikke skal tænke over antallet af zoner, de rejser, mener Bjørn Wahlsten.

Læs også: To år med rejsekort: Elendig brugervenlighed er kommet for at blive

»Det ville være vidunderligt, hvis man ikke skulle checke ud. Men det system eksisterer ikke noget sted i verden, med mindre man skulle angive antallet af zoner, man vil rejse, når man begynder rejsen. Et system med check ud er det mest brugervenlige, fordi kunderne ikke skal kunne zonesystemet,« siger han.

Samtidig skal man ikke glemme andre ulemper ved det gamle system med klippekort, mener direktøren.

»Det er møgirriterende at glemme at checke ud . Det er en irritationsfaktor – men det er det også, hvis man vasker sit klippekort i vaskemaskinen, så det bliver værdiløst. Et rejsekort kan godt tåle en tur i vaskemaskinen,« siger Bjørn Wahlsten.

Et forslag til at gøre det lettere at checke ind og ud er at skele til Holland, hvor man bruger samme stander til begge dele. Dermed skal man ikke tænke over, om det er den ene eller anden slags.

Læs også: Nu bliver rejsekort-standerne røde og grønne

Men det kan ikke overføres til Danmark, for i Holland bliver hver enkelt rejse afregnet for sig selv.

»Med det hollandske system skal du checke ind og ud for hvert transportmiddel, og du får ikke samme pris, uanset transportform, når du rejser fra A til B. Det synes vi ikke er særlig brugervenligt. Det kræver også flere transaktioner undervejs, og de har faktisk flere manglende check ud, end vi har i Danmark,« siger Bjørn Wahlsten.

Netop det at rejsekort virker på tværs af alle trafikselskaberne, så man kan bruge det i både lokaltrafik og til IC3-toget gennem Danmark, har gjort opgaven særlig stor, sammenlignet med andre lande. Men omvendt er det den mest enkle løsning for kunderne, mener rejsekort-direktøren.

»Vi skulle finde et grunddesign, som gav den enkleste og hurtigste måde for kunderne at få en billet. Vores konklusion var, at et landsdækkende system med check ind og check ud var det enkleste at bruge. Det er på verdensplan unikt at lave noget, der er så enkelt,« siger Bjørn Wahlsten.

Hvis man som rejsekort-bruger glemmer at checke ud nogle gange, kan man i øvrigt risikere, at kortet bliver spærret. Men det sker først efter to skriftlige advarsler, enten sendt pr. e-mail eller med brevpost.

Det er ikke den almindelige pendler, der skal være nervøs for at få lukket sit kort, men folk der med vilje misbruger muligheden for ikke at checke ud, hvis dummebøden på 50 kroner er lavere end rejsens pris, lyder meldingen.

»Vi har lov til, efter to advarsler, at spærre et rejsekort, hvis rejsemønstret giver anledning til at tro, at der er tale om misbrug,« forklarer Bjørn Wahlsten.

Ligesom undersøgelsen fra DTU, hvor 442 rejsekortbrugere via spørgeskema fortalte om deres oplevelser med billetsystemet, har også Rejsekort A/S selv registreret, at kvinder er bedre end mænd til at huske at checke ud.

»Vi kan også se, at børn er bedre end deres forældre, og at de ældre er bedst. Vi har fået kritik for at lave et system, som børnene ikke kan finde ud af – men de er altså bedre end de voksne til at bruge det,« siger Bjørn Wahlsten.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (86)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Kim Rasmussen

Godmorgen V2.
De dummebøder er da en god forretning, for de rejsende, sjovt at så få har fundet ud af det.
"Med 34,9 millioner rejser betalt med rejsekort, svarer det til knap 700.000 dummebøder på 50 kroner minus rejsens pris.".
Det vil sige en tur fra Odense til København, der vil bøden være: 50 - 250 = -200, så kan det jo betale sig at tage offentligt transport, når en tur fra Odense til København for 50 kroner.

Benny Tordrup

De dummebøder er da en god forretning, for de rejsende, sjovt at så få har fundet ud af det.

Prøv nu at læse det hele... Rejsekort har lov til at spærre et rejsekort, hvis der er mere end to glemte checkud og rejsemønstret giver anledning til at tro, det er svindel.

Hvis du hver gang du rejser fra Odense til København "glemmer" at checke ud, så ville dit rejsekort formodentlig blive spærret ret hurtigt.

Jeg har brugt rejsekort siden der blev åbnet for det i S-tog i hovedstaden - og har i al den tid glemt at checke ud èn gang (i øvrigt på en tur, som normalt ville koste mig 13 kroner :-) )

ab ab

Bjørn Wahlsteen siger: »Det ville være vidunderligt, hvis man ikke skulle checke ud. Men det system eksisterer ikke noget sted i verden, med mindre man skulle angive antallet af zoner, man vil rejse, når man begynder rejsen.«

At rejsekortet ikke vil opgive tanken om "tjek ud" hænger nok snarere sammen med deres urgamle vision om at kunne bruge data til at beregne afregning mellem de mange redundante trafikselskaber. Det er at fornærme vores intelligens, at påstå, at tjekud er nødvendigt for at gøre systemet mere brugervenligt, fordi folk ikke kan overskue zonesystemet. Jeg kan udmærket overskue zonesystemet, og hvis jeg ikke kunne, findes der en udmærket app til min smartphone ved navn Rejseplanen, som kan fortælle mig det på nul-komma-fem.

Hvis det i øvrigt kun er 0,5 procent af de rutinerede rejsekort-brugere, der glemmer at tjekke ud, kan I så ikke venligst overveje at opgive jeres daglige hjernevask af tusindevis af pendlere, som ikke bruger rejsekort med jeres evindelige højttaler-beskeder om at "hvis du bruger rejsekort ... husk at tjekke ind, hvis du skal videre ... husk at tjekke ud, når du slutter din rejse". Det er da utroligt, at samtlige passagerer, hvoraf langt det største flertal ikke bruger jeres produkt skal udsættes for den samme besked morgen efter morgen. Hvis man rejser fem stop med metroen bliver man påduttet beskeden tre gange og med s-toget har man kunnet få fornøjelsen af beskeden ved Nordhavn station i knap to år nu. Det betyder med andre ord, at jeg har hørt den flere end 2x2x220=880 gange - uden at være rejsekortbruger.

Rune Andersen

Jeg er en meget sjælden gæst i de offentlige transportmidler, men de 4-5 gange om året jeg bruger dem, har jeg i hvert fald halvdelen af gangene glemt at checke ud. Vanen om at en rejse er forudbetalt sidder dybt i kroppen og ved ankomst til destinationen er tankerne som regel alle andre steder end check-ud. Så min personlige erfaring er, at check-ud er noget bras som der ikke gøres nok opmærksom på.

Ib Erik Söderblom

Politiet burde måske skifte fokus, for Rejsekortet er da væsentligt mere aktive, end rockerne ?

Jeg har et sporadisk og kortvarslet rejsebehov med det offentlige, hvor Rejsekortet er et regulært mareridt, en Kafkask virkelighed !
Sørgeligt, at noget så inkompetent har formået at se dagens lys og udhule brugervenlighed og økonomi for brugerne.

Hans G. Petersen

Var det en milliard, det kostede at lave, det Rejsekort ?

Hvis man kan opnå dansk Rejsekort-brugervenlighed, der er på højde med den i Hong Kong's, i London's eller Barcelona'a Metro ville det være fint. Samtidig med at det blev billigere med togkørsel. I Barcelona, hvor der bor lige ved 5 mill. mennesker, kan man køre rundt i hele byen i metroen for 2 € (15 kr). Dertil kommer rabat ved køb af flere billetter. Det er da til at forstå. Her i DK koster det omkring 60 kr for en enkeltbillet fra Holte til Hovedbanen. Smaskdyrt.

Det med at huske at checke ud ved det danske Rejsekort er noget ged. Opråbene i højttaleren ved mange stationer med at "passagerer med rejsekort skal huske at..." virker antikveret og unødvendigt - for alle dem, der har såvel for dem, som IKKE har Rejsekort. Meddelelsen i højttaleren er urovækkende for dem uden Rejsekort, for hvad er det nu lige, damen siger ? Skal man stige ud nu ? Eller ? Og for dem MED Rejsekort medfører det ejendommelige spring for livet i sidste øjeblik for at forny sin Rejsekortregistrering - undervejs på turen, som ikke er afsluttet endnu. Mærkeligt, unødvendigt. Farligt.

Et tansport-betalingssystem og den bagvedliggende transport skal være effektivt, enkelt, billigt og overskueligt/transparent.
Så vil mange flere af os bruge kollektiv transport meget mere.
Sålænge det ikke er tilgodeset er det af nød, ikke af lyst man tager toget - og - måske - bruger Rejsekort.

Noget tyder på, at FORENKLING er vejen frem. Kunderne først, så distributørerne og underleverandørerne, så medarbejderne, så ejerne. Det er den prioriterede rækkefølgen på interessenterne. Eller burde være.

Og Rejsekortet er ikke færdig med at tilgodese kunderne endnu. Et enklere produkt, brugervenlighed, billiggørelse, overskuelighed (9 takstzoner i et lille område som Storkøbenhavn/Sjælland er jo alt for meget).

Med billigere priser, effektiv og enkel check ind og ud, overskuelighed og gennemskuelighed vil danskerne flokkes om offentlig transport - og Rejsekort. Hvis Rejsekortet og de bagvedliggende priser er dyrt, bøvlet at bruge, uigennemskueligt - så vil det fortsat være et stedbarn, forblive hadet, ikke elsket og dagligt producere utilfredse i stedet for glade danskere.

Der er jo åbenbart lagt kæmpe anstrengelser og beløb i udvikling af det kort - så nogle mindre, men principielt væsentlige ændringer af teknik og priser kan nok bibringe den effektivitet og kunde-tilfredshed, der er alles ønske. - Hvis man fortsat vil bevare høje priser og en bøvlet brug af kortet bliver Rejsekortet den næste IT (og DSB) skandale af mega omfang.

God tur - offentlig transport KAN være alletiders.
Nemt, effektivt, billigt.
Som i Paris, hvor 2-3 mill parisere bruger Metro'en, noget lignende, hver dag uden synlige problemer. Det er meget hurtigere, enklere og billigere end bilen, i Paris.

Andreas Andersen

Det er at fornærme vores intelligens, at påstå, at tjekud er nødvendigt for at gøre systemet mere brugervenligt, fordi folk ikke kan overskue zonesystemet. Jeg kan udmærket overskue zonesystemet, og hvis jeg ikke kunne, findes der en udmærket app til min smartphone ved navn Rejseplanen, som kan fortælle mig det på nul-komma-fem.

Jeg kan ikke med min bedste vilje forstå hvorfor nogen hellere vil skulle rode med zoner end bare at checke ind og checke ud. Før havde jeg 8 forskellige klippekort til at ligge i en skuffe, så jeg altid havde et der passede til en given rejse i Hovedstadsområdet. Nu har jeg et rejsekort, og jeg behøver ikke bekymre mig om zoneantal, jeg checker bare ind og ud. Jeg behøver ikke engang have kortet ud af pungen som jeg skulle med klippekortet, jeg kører bare pungen over læseren, og når jeg er tør for penge, bliver der automatisk tanket op, så jeg skal ikke stå i kø i en kiosk for at købe flere klippekort. Jeg har godt nok op til 300 kroner bundet i rejsekortet, men jeg havde nok også ca. det bundet i klippekort førhen, og pengene på rejsekortet er mere fleksible, de kan bruges til alle rejser ikke kun X zoner.

Christian Nobel

Jeg kan ikke med min bedste vilje forstå hvorfor nogen hellere vil skulle rode med zoner end bare at checke ind og checke ud. Før havde jeg 8 forskellige klippekort til at ligge i en skuffe, så jeg altid havde et der passede til en given rejse i Hovedstadsområdet.

Så for at retfærdiggøre en dårligdom, så skaber man en anden?

Man kunne jo også have taget udgangspunkt i en overmåde tåbelig zonestruktur og have startet med en radikal forenkling - eksempelvis har hele Rom kun en zone.

Og efter den forenkling, så kunne man nøjes med en type kort, således at man kunne klippe 1-2-3 gange, i stedet for at man i dag har indstillingen om at 9 zoner har forskellige priser afhængig af korttype - men selvfølgelig, det er da rigtig smart udtænkt at man får en masse folk til forlods at lægge en masse penge til systemet, så allerede da man lavede klippekortene var tankesættet om at kunden kom i anden række på plads.

Henrik Pedersen

Kommentaren der udregner hjernevask statistikken er skræmmende!
Eftersom jeg alligevel har matematik vil jeg selv tage et kig på det.. Jeg antager at de afspiller den stupide meddelse på samtlige stop, sådan husker jeg det i hvert fald. Jeg rejser med RE tog fra Nykøbing F til Klampenborg en gang hver 2. uge. Der er 16 stop. Jeg rejser jo så både frem og tilbage, så det er 32 meddelelser pr. 2. uge.

Det er så 2 gange pr. måned, så det er 42 meddelelser pr. måned.
12*42 = 504 gange pr. år ca.

Jo tak rejsekort! Sluk så for det lort..
Jeg forstår heller ikke hvorfor den besked skal afspilles på fulds styrke i stillezonerne?
Nøjagtigt det samme som "DSB Byder dig velkommen i toget til..." beskederne.

Så alle andre skal være stille i en stillezone, bortset fra de enormt provokerende driftsmeddelelser? Det er OK at de læser stationerne højt. Men så hold dog kæft for resten af tiden...

Andreas Andersen

Man kunne jo også have taget udgangspunkt i en overmåde tåbelig zonestruktur og have startet med en radikal forenkling - eksempelvis har hele Rom kun en zone.

Og efter den forenkling, så kunne man nøjes med en type kort, således at man kunne klippe 1-2-3 gange, i stedet for at man i dag har indstillingen om at 9 zoner har forskellige priser afhængig af korttype

Den allerstørste forenklig ville vel være at gøre den offentlige transport gratis, så slap man helt for at skulle rode med billetsystemer til milliarder af kroner. For en milliard kunne man f.eks. have givet ca. 150000 mennesker pendlerkort i et år fra en af forstæderne til København - f.eks. Ballerup - til København.

Torben Mogensen Blogger

Før havde jeg 8 forskellige klippekort til at ligge i en skuffe, så jeg altid havde et der passede til en given rejse i Hovedstadsområdet.

Jeg har kun to slags: 2 zoner og 3 zoner. Med dem kan jeg sammensætte et vilkårligt antal zoner fra 2 og op. Jeg kunne rejse en smule billigere ved at købe kort med flere zoner, men jeg synes ikke, at det er ulejligheden værd, når jeg for det meste alligevel cykler eller kører bil. Men, som jeg har nævnt tidligere, kan man sagtens lave et system med kun en slags klippekort, som alligevel gør længere rejser billigere per zone end korte rejser.

Så man skal ikke afvise klippekort bare fordi hovedstadsområdets implementering af disse har uhensigtsmæssigheder.

Ebbe Hansen

Før havde jeg 8 forskellige klippekort til at ligge i en skuffe, så jeg altid havde et der passede til en given rejse i Hovedstadsområdet.


Hmm nu har jeg en app liggende på min telefon, og da jeg sjældent rejser uden at vide hvor jeg skal hen, beregner telefonen uden videre hvor mange klip, jeg skal bruge - hvis jeg ikke lige ved det.
Det er i øvrigt det samme (rådne) zonesystem der anvendes, hvad enten jeg bruger rejsekort eller klip. Med rejsekortet ved jeg bare ikke hvad jeg har købt før jeg ser afregningen.

Morten Silcowitz

»Det er møgirriterende at glemme at checke ud . Det er en irritationsfaktor – men det er det også, hvis man vasker sit klippekort i vaskemaskinen, så det bliver værdiløst. Et rejsekort kan godt tåle en tur i vaskemaskinen,« siger Bjørn Wahlsten.

Helt ærligt... Fedt at vi har givet Whalsten og hans venner 1 mia. kr for at "udvikle" rejsekortet, og nu skal huske at tjekke ud hver eneste gang vi rejser. Hvor tit er det lige at man vaskede sit klippekort i vaskemaskinen. Og hvorfor startede han/de ikke bare med at lave en simpel elektronisk version af klippekortet, med automatisk optankning eller noget. Man skulle tro det havde været nemmere og billigere, bare til at starte med. Og hvis det er svært for folk at vide hvor mange zoner de skal købe, kunne man lave løsninger på stationerne og apps som kunne fortælle dem det, nemt. Alt det med de advancerede rabatsystemer kunne man så have udvidet med senere.

Just sayin....

Lars Dam

Ønsketænkning:

Lav forskellige rejsekort til specifikke zone antal/rejser, f.eks. 2 zoners rejsekort - så skal man blot checke ind uden at checke ud, ligesom med klippe kort.

Det kan så være at man har brug for mere end et rejsekort, men det kan man forholde sig til - for det meste rejser man jo altid det samme antal zoner hver dag, så f.eks. et X zoners rejsekort til normal brug og et 'normalt' rejsekort hvor man skal checke ud til andre rejser.

Klippe-rejsekortet kan så f.eks. koste 50 kr. at anskaffe, og kan fyldes op med X antal klip som man nu har behov for.

Nå. men det sker jo nok ikke

Christian Nobel

Det er en irritationsfaktor – men det er det også, hvis man vasker sit klippekort i vaskemaskinen, så det bliver værdiløst.

Hvis jeg er i besiddelse af et klippekort, så plejer jeg at have det i min pung - og det har endnu til dato ikke lykkedes mig at putte pungen i vaskemaskinen!

Hvis det endelig var et problem, så er det da kun et spørgsmål om papirkvalitet - pengesedler kan som bekendt godt tåle en tur i vaskemaskinen.

Og det er jo sådan set ligegyldigt om gamle stemplinger vaskes ud, for der er jo stadig klippet, så seneste stempling kan godt ses (og hvor tit vasker man lige tøj under rejsen?).

Theis Blickfeldt

Hvad med, at man helt droppe zone-systemet og istedet lavede det om til et system med en meget lav km-pris. Tjek ind, når du stiger ombord på et transportmiddel. Tjek ud når du stiger af igen. Glemmer du, at tjekke ud, kan man klikke på mobilen og man betaler en pris svarende til hvor langt bussen er kørt efterfølgende.
Alle betaler for præcis den service de får. Ikke noget med, at dem der kører korte turer er med til, at sponsorerer for dem der kører langt.
Evt. et omstigningsgebyr på 2kr.

Peter Rasmussen

Det er jo vanlig dansk standard.

Der er udstedt 700.000 dummebøder.

Borgerne er tydeligvis forkert på den og kan ikke finde ud af det.

Systemet har ret, herfra og i al evighed. Statsovermagten og det demokratiserede diktatur har vundet endnu en gang.

Putin bøjer sig dybt beundrende i støvet.

Gert Madsen

jeg kører bare pungen over læseren, og når jeg er tør for penge, bliver der automatisk tanket op, så jeg skal ikke stå i kø i en kiosk for at købe flere klippekort.


Nu er jeg så typen, der gerne vil vide på forhånd hvad varen koster, inden jeg køber.
Dermed er det nødvendigt kende zone-antal etc. på forhånd alligevel.
Det virker også helt vanvittigt at give direkte adgang til ens bankkonto for at købe en busbillet.
Helt ærligt, det er en tog- eller bus-tur man køber - ikke hele bussen.

Christian Sørensen

Rejsekortet er for at være ærlig allerede forældet teknologi. Hvorfor fanden skrotter man ikke bare de høje priser på enkeltrejserne, dropper klippekortene, og kører videre med SMS-billetter og en enkel App, der virker ordentligt? Alle har en mobil idag, og de få pensionister, der ikke har, kan vel for fanden få lov til at fortsætte med enten enkeltbilletter eller et månedskort.
Men det er vel utopisk at håbe på suk

Jarle Knudsen

Der er udstedt 700.000 dummebøder.

Borgerne er tydeligvis forkert på den og kan ikke finde ud af det.

Systemet har ret, herfra og i al evighed. Statsovermagten og det demokratiserede diktatur har vundet endnu en gang.

Når vi antager en gennemsnitlig overpris på 20DKK ved manglende tjek-ud

700.000 * 20 = 14.000.000 om året i ekstra indtægter.

Hermed vil jeg sige at Rejsekortet fungerer efter planen og helt fantastisk! Dyrere rejser og kunden har skylden! Hurra!

(ironi kunne have forekommet)

Erik Jensen

Nu er jeg så typen, der gerne vil vide på forhånd hvad varen koster, inden jeg køber.


Dette argument har været fremført mange gange, og det er jo fair nok at have det sådan.

Men der er jo mange andre steder, hvor der afregnes på samme måde. Telefoni f.eks. Skal du ringe til en du ringer til hver dag, ved du på forhånd hvad minuttaksten er. Skal du ringe til Uganda for første gang, tjekker du nok lige på forhånd, hvad det koster. Rejsekort er ikke meget anderledes en dette. Skal du køre den tur, du altid tager, ved du på forhånd hvad den koster. Skal du en enkelt gang på en anden tur, tjekker du på forhånd hvad den koster.

Endnu værre er det med el. Det er de færreste, som har fastpris aftaler. De kender dermed først prisen på deres el 3 måneder efter de har brugt den.

Jeg tror alligevel, der er mange, som kan se store fordele i at blive afregnet efter forbrug og ikke være tvunget til besværet med at forudbetale.

Det virker også helt vanvittigt at give direkte adgang til ens bankkonto for at købe en busbillet.


Ikke forstået. Det er ikke nogen kobling mellem Rejsekort og bankkonti. Der er mulighed for at knytte et betalingskort til Rejsekort, men det er da ikke et krav.

Erik Jensen

Når vi antager en gennemsnitlig overpris på 20DKK ved manglende tjek-ud

700.000 * 20 = 14.000.000 om året i ekstra indtægter.


Vi kan også antage en gennemsnitlig underpris på 20 kr ved manglende tjek-ud. Så er det pludselig et tab på 14 mio.
Men så længe man ikke ved hvordan det typiske rejsemønster er, giver det ingen mening at lave denne udregning.

Jarle Knudsen

Rejsekort er ikke meget anderledes en dette. Skal du køre den tur, du altid tager, ved du på forhånd hvad den koster.


Det er ikke rigtig. I teorien ja, bestemt. I real life er prisen for rejse med Rejsekort sammensat på en måde at man ALDRIG ved på forhånd hvad rejsen koster. Det er bare så mange forskellige rabatter og ordninger der... på toppen af de zoner.

Hvis man mener zonesytem er uoverskuelig, prøv Rejsekort!

Jens Jönsson

Hvorfor skal det være så svært ?
Jeg er godt nok glad for at jeg ikke skal rejse med offentlige transport midler i hovedstadsområdet (eller for den sags skyld herover vest på!)

Har man været en tur i Hong Kong, så er deres system supernemt. Betal penge ind på et kort og når du går ind, scanner du kortet (ligesom liftkort på skiferien) og igen når rejsen er slut.
Det fedeste er at kortet samtidigt virker som danmønt kortet. Du kan derfor handle med det i hele Hong Kong. Skal du lige have en kaffe inden du stiger på toget, så scanner du kortet i kaffebaren og får din kaffe.
Ønsker du at vide hvor meget der er tilbage på kortet, så er der standere, hvor kortet kan scannes og du får beløbet oplyst.

Hvor svært kan det være....

Gert Madsen

@Erik Jensen.
Du skal se det i sammenhæng med det indlæg jeg kommenterer på.

Det der nævnes som besværligheder ved at kende zoner etc. ved påstigning, skal man alligevel vide, hvis man vil kende prisen.

På samme vis med automatisk optankning.
Og nej, jeg har heller ikke telefon med automatisk optankning :-)

Finn Christensen

Helt ærligt... Fedt at vi har givet Whalsten og hans venner 1 mia. kr for at "udvikle" rejsekortet...

Tror godt du kan fordoble beløbet samt lægge en sjat oveni, så du lander på godt 2. mia.

DSB alene har udgifter på ~1. mia. i deres 2012 regnskab, og DSB deltager i rejsecirkus med ~50%.

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-66321641:her-er-dsbs-milliardpris...
http://ing.dk/artikel/samlet-regning-rejsekort-fem-milliarder-kroner-130633

Torben Mogensen Blogger

Lav forskellige rejsekort til specifikke zone antal/rejser, f.eks. 2 zoners rejsekort - så skal man blot checke ind uden at checke ud, ligesom med klippe kort.

Ja, det vil være fint -- reelt set er det elektroniske klippekort. Man kunne dog sagtens nøjes med et kort, hvis check-in standerne udstyres med enten knapper til valg af antal zoner, med forskellige scanningsfelter afhængig af det ønskede antal zoner, eller mulighed for at scanne gentagne gange for at få flere klip.

Men det hjælper jo ikke rejseudbyderne med at optælle antal rejsende på de forskellige strækninger, så det sker ikke. Og her er hele humlen i, hvorfor det aldrig bliver nemt at bruge rejsekortet: Uanset, hvad man laver af ændringer, så er der ikke ønske om at fjerne denne optælling, så vi slipper ikke for check-in ved hver omstigning og check-ud til slut.

Thomas Hansen

Jeg er nu enige med Torben Mogensen. Problemet ligger ikke i teknologien, som ville være nemt og billigt at løse.

Selv har jeg været ud for at tage en cykel med i tog og derfor lavet jeg et ekstra klip med mit klippekort. Her kom der så en kontrollør og han sagde at det ikke var gyldigt.

Jeg spurgte ind til hvorfor og tilbyd da også at betale for et ekstra klip mere.

Jeg fik at vide at, det var fordi at DSB ikke fik betaling for det klip og jeg skulle købe en cykelbillet næste gang ( hos DSB )

Og det svare meget godt til hvad Torben Mogensen er inde på.

Peter Kyllesbeck

Det fedeste er at kortet samtidigt virker som danmønt kortet. Du kan derfor handle med det i hele Hong Kong. Skal du lige have en kaffe inden du stiger på toget, så scanner du kortet i kaffebaren og får din kaffe.
Ønsker du at vide hvor meget der er tilbage på kortet, så er der standere, hvor kortet kan scannes og du får beløbet oplyst.


Hvis man ser bort fra dette (som Rejsekortet også kan, men ikke endnu) er der ingen forskel på Hong Kong-kortet og rejsekortet.

Betal penge ind på et kort og når du går ind, scanner du kortet (ligesom liftkort på skiferien) og igen når rejsen er slut.

Den eneste forskel ligger i, at det interne afregningssystem mellem transportørerne (DSB, Movia, Metro etc) er afhængig af, at de rejsende foretager et check-ind ved skift, hvilket ikke var nødvendigt med klippekort.

Erik Jensen

Man kunne dog sagtens nøjes med et kort, hvis check-in standerne udstyres med enten knapper til valg af antal zoner, med forskellige scanningsfelter afhængig af det ønskede antal zoner, eller mulighed for at scanne gentagne gange for at få flere klip.


Men det kommer til at tage noget længere at stige ind i en bus, hvis alle først skal stå og vælge zoner. Og hvad med os, som skal langt. Skal vi køre kortet forbi scanneren 37 gange? Eller skal scanneren have zone-knapper/felter som dækker samtligt destinationer i Danmark? Husk på, at Rejsekort ikke kun er en erstatning for klippekort i hovedstatsområdet, men rent faktisk bruges af rejsende over hele landet.

Man kunne selvfølgelig lave det, så det kun var muligt at vælge det antal zoner, som bussen kører, men så skal man jo vælge zoner igen, når man skifter transportmiddel - og så er der jo ikke vundet noget i forhold til at checke ind med Rejsekort igen.

Som det fremgår af mine kommentarer i ovenstående, er jeg overvejende positiv over for Rejsekort. Jeg synes rent faktisk, det gør mine daglige rejser lettere, og jeg nyder ikke at skulle bekymre mig om zoner osv. Jeg er dog nok også en smule farvet af, at jeg sparer en lille smule i forhold til de kort/billetter jeg tidligere brugte - men det er jo meget individuelt. Hvis jeg skulle kritisere noget ved Rejsekort, er det de meget lange svartider hos kundeservice, samt at man ikke kan se på sit kort, om man er checket ind.
I det store og hele så oplever jeg ingen problemer med Rejsekort i dagligdagen. Men ok, det bekymrer mig så heller ikke ret meget, hvad min rejse kommer til at koste, inden jeg stiger på, og jeg kan også godt huske at checke ud. Sådan er vi jo så forskellige.

Peter Rasmussen

Det ene problem med Rejsekortet er, at der involveres X forskellige transportører, der har hver sit takstsystem mellem zonerne, og efter vanlig dansk standard skal alle afregninger ske micrometer nøjagtig, så ingen føler sig snydt. Men, store dele af offentlig transport er i forvejen subsidieret af offentlige midler, så den micrometer nøje mellemregning er i realiteten lidt omsonst.

Det andet er teknologien. Det kan være fornuftig af man manuelt skal føre kortet forbi en stander, som en slags bekræftelse på, at man vil ud at rejse. Afslutningen på rejsen burde registreres automatisk uden at kræve manuel handling - f.eks. findes "trådløs" teknologien til dét, allerede i BroBizz, tyveri/butikssikring af tøj elektronik m.m. - så, bortset fra hastighed og antal på samme tidspunkt, burde det være muligt at løse den del også, så det kan være i et chipkort.

Jan Sørensen

Man har valgt at camouflere check-ud/ind-standerne så man ikke kan se forskel på dem og samtidig har man anbragt dem i mavehøjde så man ikke kan læse displayet når der er mange mennesker. Når man så fejlagtigt checker ud, opdager det og checker ind igen på den anden terminal, siger terminalen klogt nok "fortsætter", MEN man er ikke checket ind igen. Derved rejser man pludselig uden billet uden at vide det.

MVH
Jan - ret nybagt Rejsekortbruger

Peter Kyllesbeck

checker ind igen på den anden terminal, siger terminalen klogt nok "fortsætter", MEN man er ikke checket ind igen. Derved rejser man pludselig uden billet uden at vide det.


Det er man da! Du er checket ind til en fortsættelse af rejsen. (check ind 0-29min efter check ud samme sted)

4.2.1 Transittid
Hvis du checker ud og mindre end 30 minutter senere checker ind i samme zone, tæller det som en fortsættelse af din rejse. Husk dog at midlertidige indstillinger altid ophører ved check ud – med undtagelse af midlertidig ændring af kundetypen på rejsekort flex og rejsekort anonymt. Dette tidsrum på 30 minutter mellem check ud og check ind kaldes transittiden. Overskrider du transittiden, bliver din rejse delt op i to separate rejser med hver sin pris.

Peter Kyllesbeck
Jarle Knudsen

Pjat. Som minimum kender du den maksimale pris. Rejser du samme rute dagligt, ændrer prisen sig ikke. Jeg ved på øre hvor meget min daglige tur på arbejde koster.

Vrøvl. Taget fra Rejsekorts betingelse:

Din rabat er baseret på hvor meget og hvor langt du har rejst hver måned de sidste 3 måneder.

Din rabat bliver opdateret hver måned, men kun når du checker ind. Vær derfor opmærksom på, at din rabat kan ændre sig før en rejse.

Man ved altså ALDRIG på forhånd hvad rejsen vil koste, da rabat kan ændre sig lige ved tjek-in.

Tænk hvis restauranter fungerede på samme måde: man går ind, spiser middag men regninger er pludselig 30% højere "for prisen har ændret sig siden". Det er en OMMER!

(og folk klager over at zonesystemet er uoverskuelig O_O)

Andreas Andersen

Man ved ALDRIG på forhånd hvad rejsen koster, da rabatt kan ændre sig lige ved tjek-in.

Det var ikke det du svarede på. Man kender altid den maksimale pris, den kan slås op på Rejseplanen, og svarer til en enkeltbillet minus nogle få procent. Derfra kan man så få rabatter efter hvor meget man rejser, men hvis man rejser den samme tur hver dag, kommer man hurtigt på det højeste rabattrin, og derfra er det samme pris hver dag.

Derudover har de jo god mulighed for at ændre prisstrukturen hen ad vejen. Jeg skrev for et halvt års tid siden til dem og spurgte om brug af rejsekort i forhold til klippekort ved rejser fra København til Jylland fordi jeg ikke helt kunne gennemskue det, og de sagde at den endelige struktur der ikke er lagt fast endnu, det er muligt at det bliver med priser der matcher klippekort som det f.eks. er i hovedstadsområdet - man betaler altid den samme pris på sit rejsekort uanset rabattrin, den samme pris som et klip på et tilsvarende klippekort.

Andreas Andersen

Det

Det er jo ikke rigtigt. Et 2 zoners klippekort koster 15 kr. pr. klip og med rejsekort koster det 24 kr. En prisstigning på 60 %

Altså udfra at man tager på indkøb, frem og tilbage indenfor en time.

Du tænker på at hvis man har et klip på sit 2-zoners-klippekort, kan man rejse i en time hvor man bare skal være steget på hjemtransporten inden for den time, hvor man med rejsekortet skal være steget af hjemtransporten inden for en time? Det er rigtigt, det ændrer nu ikke pointen at man altid betaler den samme pris i hovedstadsområdet uanset rabattrin. Jeg udelod også den detalje at man med rejsekortet får rabat uden for myldretiden, så det der faktisk er billigere end klippekort.

Andreas Andersen

Hvordan får du 15 og 24 kr til samme pris?

Jeg sagde jo netop at det er rigtigt at man i nogle tilfælde kommer til at betale mere med rejsekortet end man ville have gjort med et klippekort. Det er i det specialtilfælde hvor ens ud- og hjemrejse f.eks. tager 1 time og 7 minutter og man steg på bussen hjem efter 58 minutter. I andre tilfælde er rejsekortet billigere. Det ændrer ikke på at prisen på rejsekortet er uafhængigt af rabattrin.

Peter Kyllesbeck

Synes du ikke at folk som bruger offentlig transport, har ret til at vide det på forhånd?


Det er din egen opgave (din pligt) at gøre dig bekendt med de gældende regler.
Når man køber en ydelse (fra offentlig eller privat virksomhed) accepterer man dermed de regler, hvorunder ydelsen er givet. Regelsættet skal være tilgængeligt inden købet. Ved handler på internettet afkræves en accept af betingelserne/reglerne inden en handel kan gennemføres.

Peter Kyllesbeck

Det viser sig at den ikke har registreret et checkud i bussen, på trods af at terminalen i bussen bingede og gav en pris.

Hvis terminalen har sagt bing og givet pris (rejsens pris og saldo), så er status ud-checket på kortet, og det er som bekendt kortets status, der er gældende. Det kan ikke være anderledes, da mange af terminalerne er off-line (alle bussernes f. eks.)
Back-end-systemet kan være dage om at få alle oplysninger samlet og dermed give et retvisende billede af status.

Mark Gjøl

Nej, websiden er bare ikke opdateret med de nyeste informationer, da busserne ikke er på nettet og dermed kan synkronisere siden


Det betyder jo reelt, at man heller ikke ved hvad rejsen har kostet EFTER man har købt den.

For mig ville Rejsekortet være langt bedre, hvis de satte tjek-ud-maskinerne så de stod i vejen. Så ville jeg lægge mærke til dem, og huske at tjekke ud.

Jeg har nok glemt at tjekke ud 5-6 gange i det halve år jeg har brugt rejsekortet. Af disse gange tæller én gang med i statistikken - den gang, hvor jeg først kom i tanke om det da jeg nåede hjem, og ikke gad gå tilbage til S-togsstationen.

Da jeg forlod baren for at gå tilbage til toget for at tjekke ud tæller ikke med.
De gange jeg har fanget en anden bus, så jeg kunne tjekke ud på den tæller ikke med.
Den gang, da samtlige terminaler i bussen viste hver deres unikke fejl, og jeg fik besked på at vente på den næste bus, så jeg kunne tjekke ud på den, tæller ikke med, da jeg var så heldig at en bus stoppede lige ud for mig på vej hjem fra stoppestedet.

Nok har de målt 700.000 bøder for glemt tjekud, men mon ikke vi er oppe i et par millioner når man ser på samtlige glemte udtjekninger?

Chano Andersen

Det er faktisk muligt at sende prisen med hvis telefonen understøtter det og man enten bruger en VoIP løsning, eller en ISDN telefon. Man kan både opdatere prisen løbende, eller blot når opkaldet afsluttes. Det samme kan man vist gøre på mobiltelefoner, Men om nogen faktisk gør det i Danmark, ved jeg så ikke lige, jeg har ikke selv hverken set det eller hørt om det. (Måske fordi billing er så besværlig en process at det køres forsinket frem for i realtid...)

Peter Kyllesbeck

Så husker vi lige at displayet er anbragt under mavehøjde og kan ikke aflæses når der er mange mennesker...


Nu er vi jo ikke alle lige høje, og ja et skråtstillet display var at foretrække, men prisen er oplyst. Antallet af mennesker er vel ikke bestemmende for betjenings-/betragtningsafstanden.
Ellers kan man kontrollere de seneste rejser, saldo mm på en af Rejsekortautomaterne.

Jan Sørensen

Antallet af mennesker er vel ikke bestemmende for betjenings-/betragtningsafstanden.


Jo, netop! Når der er mylder står man tættere på hinanden og inventaret og bliver nødt til at skynde sig forbi, da der er tryk på menneskemassen bagfra.

Det bliver mere og mere indlysende for mig at folkene bag rejsekortet - og især standerne - ikke forstår vores forhold ude i virkeligheden

Og man kan ikke kontrollere på rejsekorts hjemmeside, for den er ikke opdateret med f.eks. buscheckind/ud. Det har jeg lige fået bekræftet fra dem:

"Data fra bussernes rejsekortudstyr bliver først overført til systemet, når busserne kommer i garage. Det gør de ofte først om natten eller morgenen. Derfor kan der være en del forsinkelse på, hvornår du kan se de rette oplysninger om dine busrejser på selvbetjeningen. Oplysningerne om denne rejse burde have rettet sig nu."

Og det system kostede mig så en dummebøde

Jacob Mathiasen

Jeg har ikke tal på, hvor mange gange jeg har stået på perronen og set bussen være ved at ankomme til busstoppestedet eller omvendt, hvorfor jeg, naturligvis sætter i gallop derned for at nå den - fremfor at skulle vente nogle gange en time på næste bus og for det meste 20 minutter.

Med tjek-ud bliver mine rejser meget ofte forlænget og jeg bliver pisse-irriteret samt frustreret over at se det ske.

Jeg ved ikke, hvordan andre rejser, men det virker som om rejsekortet er designet til fede langsomme mennesker, eller for dem, som ikke ønsker at have en så kortvarig rejse som muligt - jeg ved bare at det er ganske fordømt elendigt for mig som rejsende at skulle tjekke ud ved hvert eneste skift.

Resultatet er at jeg kun bruger bilen nu og aldrig vil nærme mig offentlig transport igen. Det kan ikke betale sig økonomisk eller tidsmæssigt.

Der er overhovedet ingen sammenligning, hvis man er prisbevidst billist. Der er også bonus ved det - jeg bliver sjældnere forkølet m.v. da jeg ikke er stuvet sammen med en masse klaphatte, som ikke kan finde ud af at blive hjemme når de er syge. Og tiden i det offentlige kan jeg alligevel ikke bruge til at lave andet brugbart i da jeg enten bliver for koncentreret og glemmer at stige af - eller ikke kan koncentrere mig pga. omgivelserne. Det gik ned af bakke for anvendeligheden da den almindelige irriterende teenager fik mobil telefon - og nu fik den et seriøst hak videre ned med rejsekortet.

Andreas Andersen
Peter Kyllesbeck

Den eneste gældende saldo er den på kortet. Saldoen på rejsekortet.dk er ikke nødvendigvis korrekt, ej heller angivelser af eventuelle dummebøder (træk på 50,-kr). Det er netop back-end-systemet, der får hård kritik for ikke at være forståeligt, og måske endda vildledende for brugerne. Der kan gå dage inden rejsekortet.dk udviser et korrekt billede af transaktionerne. Derfor check dit rejsekort i en Rejsekortautomat, eller mærk dig saldoen ved næste check-ud (selv om du måske skal bukke dig lidt ;-))

Jan Sørensen

"Der kan gå dage inden rejsekortet.dk udviser et korrekt billede af transaktionerne. Derfor check dit rejsekort i en Rejsekortautomat, eller mærk dig saldoen ved næste check-ud (selv om du måske skal bukke dig lidt ;-))"

Tak for den oplysning. Så gør man da også meget for at genere os rejsende.

Hvad med at Rejsekortet lavede en konkurrence: "Gæt en pris (på din rejse")?

[Disclaimer: Ironi kan være anvendt i sidste linje]

Børge Truelsen

personlig hjælpe det mig at de siger det at jeg skal huske at cheack ud for jeg tænker ofte på alt andet end det på turen...... Dertil synes jeg det er egoistisk holding du har ... for bare fordi du ikke har et rejsekort skal vi andre med jo have informationen... eller de skal måske også begynde at lade vær med at fortælle at næste skal er ..... bare fordi du ikke skal af der ?

Børge Truelsen

jeg forstå endelig ikke hvorfor det ikke bare gør sådan at man bare kan vælge at fortælle rejsekortet hvor man har tænkt sig at tjekke ud og man derfor slippe for at gøre det når rejse er forbi.... lidt ligesom man køber enkel billetter i dag... der behøves du heller ikke at kende zone kun hvor du skal hen.. jeg har aldrig fået bøde med den gamle system .. men har viste mindst betalt750 kr. i dummebøder (meldene udstemning) ofter når jeg har arbejder over eller når jeg har bijobbe om aften ... så faktisk staffe de næste mig for at gøre en næste indsæt .. fordi jeg ofte er for træt til at huske at stemme ud.... går godt nok bedre nu... men kan stadig ske

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 2017

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017
Jobfinder Logo
Job fra Jobfinder