Esben Rasmussen

Bredbåndsvirksomheder om EU-forslag: Konkurrenceforvridende ekspropriation

Problemet er bare, at hvis dit lille energiselskab, investeret adskillige millioner i at nedgrave fiber - og regner med at det tjener sig ind over en årrække ved f.eks. at stille bestemte fiberkrævende tjenester til rådighed, mens de store selskaber stadig kører på deres gamle kobber, så kan de små spillere ikke byde sig ind hos de store, da kobberet ikke kan trække de tjenester, som de små slår sig op på.

På den måde kan de store byde sig til på de små selskabers fiber, mens de små ikke kan byde sig til på de store selskabers kobber pga. den forældede infrastruktur, der ikke kan levere den service, som de små sælger.

DisclaimerJeg er ansat hos Waoo!, men dette er min private holdning.

19. september 2013 kl. 08:16
Anonymous afslører identiteten på ny NemID-angriber

"'NN (navn maskeret af Version2), du har tiltrukket dig bikubens opmærksomhed."

Jeg er sikker på, at Anonymous er ret kede af at blive omtalt som bikube... lyder ikke særligt farligt ;-)

Kunne man have oversat med f.eks. "sværm" i stedet, for at bibeholde intentionen bag dette retoriske valg?

(jeg gætter på, at det oversatte udtryk er 'the hive')

17. april 2013 kl. 11:43
Styrelse efter kritik af Borger.dk: Vi leverer, hvad folk efterspørger

Læg lige mærke til følgende:

"Vi har undersøgt, hvad borgerne bruger mest, testet forskellige modeller og lagt de mest brugte ting på forsiden."

og

"[...]og de fleste brugere er myndigheder, kan vi se."

Hvis vi er rigtigt 'heldige', så har de undersøgt, hvad brugerne benytter mest... Men da langt de fleste brugere er myndigheder, så laver man det, som myndighederne vil have.

:o)

20. august 2012 kl. 17:46
Datamining af Facebook vejer marketingafdelingen på guldvægt

Ja, læste godt serien sidste år, men erindrede ikke, at serien i så kraftig grad promoverede virksomheders enkeltprodukter... Huskede det mere som sjove og interessante beskrivelser af virksomheders dagligdage og hvordan de alsidigt hjalp deres kunder.

Denne artikel nævner stort set kun et enkelt produkt og hvorfor det er så fantastisk.

Enig i at der er meget værre journalistik - men når jeg netop reagerer, er det jo fordi, jeg er glad for Version2 og det jeg normalt læser her... Dvs. jeg synes, dette ligger væsentligt under den standard, jeg er vant til.

Men i forhold til den fine kommentar om, at jeg blot skulle have fulgt med, så skal jeg da blankt indrømme, at da jeg just er hjemkommet fra 3 ugers bryllupsrejse til Seychellerne (hvor internet ikke lige var min første prioritet), har jeg ikke fulgt med på Version2's hjemmeside i den sidste tid.

28. juni 2012 kl. 18:58
Datamining af Facebook vejer marketingafdelingen på guldvægt

Siden hvornår er det blevet journalistisk forsvarligt at udgive reklamer for virksomheders specifikke produkter - under dække af at være nyheder?

Hvad får Version2 ud af denne omtale?

Og hvad skal andre virksomheder, der også synes, de har fede produkter, gøre, hvis de gerne vil have sådan en reklamesøjle?

28. juni 2012 kl. 07:57
Bortvist CSC-tillidsmand får 600.000 kr. i erstatning

De 600.000 kroner er derfor en erstatning for disse manglende betalinger fra CSC’s side og altså ikke et økonomisk plaster på såret for uberettiget fyring.

Hvordan skal det lige forstås?

Er de 600K så bare det beløb, som tillidsrepræsentanten alligevel burde have fået udbetalt... Dvs. CSC kan bare fyre som de har lyst uden at udbetale det, som den ansatte har krav på og så afvente en eventuel voldgiftssag, for så derefter at udbetale beløbet - uden straf/bøde?

15. maj 2012 kl. 18:41
Enhedslisten om blokering af Grooveshark: Rendyrket censur

Jeg skal love for, at svagt defineret ord som censur bliver voldtaget noget så hårdt i dagens Danmark.</p>
<p>Hvis man ikke må tale og gøre sig som man vil, så er det censur. Hvis ikke man kan få lov at høre gratis musik, så er det også censur. Hvornår hulen tager folk ansvar for deres handlinger!</p>
<p>Jeg tror faktisk, at næste gang jeg får en fartbøde - så er det fartcensur.</p>
<p>Hvordan f***** kan lukningen af adgang til Grooveshark være censur?

Jeg synes, at din sammenligning er lidt for firkantet.

Hvis vi skal blive i analogien med biler, veje og hastighed, så betyder dit svar, at du synes det er helt ok, at motorvejen mellem Aarhus og Vejle lukkes, fordi en væsentlig del af bilisterne bryder loven... Fordi de ikke kan finde ud af at overholde fartgrænsen.

Det er jo ikke ulovligt at køre på motorvejen, det er derimod den enkeltes brug, der afgør, hvorvidt det er en lovovertrædelse. Heldigvis straffer vi lovovertræderne og ikke alle, der benytter samme "transportservice".

På samme måde er Grooveshark ikke bygget med henblik på at være en ulovlig musikservice. Der ligger både lovlig og ulovlig musik side om side. Derfor afhænger lovligheden af brugen af sitet - men fordi noget af musikken har en stram copyright og der ikke er indgået dansk aftale om disse musikstykker, vil andre gøre sig til dommere over hele websitet.

I det lys synes jeg faktisk, at det er ret tydeligt, at det er censur.

21. februar 2012 kl. 17:58
Danske Nokia-brugere hader deres telefon

Hvis det er sådan, at folk med traditionelle "dumb"-phones, har skullet sidde og svare "Det kan min ikke" til flere spørgsmål, hvorefter spørgeskemaet runder af med: "Vil du anbefale din telefon til familie og venner?", så er det et pragteksempel på priming.

Ved at spørge ind på bestemte måder og til bestemte ting, skaber man en opfattelse i hovedet på folk (som muligvis ellers var godt tilfredse med deres telefon) om at deres telefon er oldnordisk og derfor er lige til skraldespanden - og hvem vil anbefale sådanne telefoner til familie og venner?

Først når jeg ser spørgeskemaet, vil jeg stole på denne konklusion.

21. juli 2011 kl. 14:21
Følger din webside de nye cookie-regler? Her er tre bud på løsningen

Der er dog den krølle, at som det er formuleret, så tæller det som ulovlig indtrængning på privat ejendom, hvis der uretmæssigt skrives til brugerens "terminal".

Som nævnte mange andre steder, så er det muligt at lave online tracking ved at se på brugerens browser-settings samt diverse andre info, der sendes med omkring brugerens "terminal" og således etablere et id for denne bruger. Det er med sådanne løsninger ikke nødvendigt med cookies for at spore brugere på tværs af websites, da ip-adresser, browsersettings, installerede programmer osv. alle er med til at gøre brugerens terminal genkendelig - og det vil kunne køre rent serverside, helt uden brugerens vidende. Og ja, det går måske imod ånden i lovgivningen, men det bryder den ikke.

Derudover skal det nævnes, at Jesper faktisk ikke skriver noget sted, at han ikke ønsker sine oplysninger sendt til Google. Dog pointerer han problemet i en adfærd, der lægger op til at ITST går efter tilgivelse mere end tilladelse, når de starter med at gemme cookies på min "terminal" og samtidigt videregiver oplysninger til 3. part - for først bagefter at oplyse mig om det og så fortælle, hvad jeg kan gøre for at hindre det i fremtiden.

På den måde vil jeg give Jesper ret i, at forudgående samtykke er gentleman-måden at anvende tracking på (hvadenten trackingen skyldes reklamepartnere eller effektmåling).

8. juli 2011 kl. 14:04
Følger din webside de nye cookie-regler? Her er tre bud på løsningen

Strengt taget har du ret, men bor du uden for EU, sker der ikke noget. Ingen lande, der ikke selv har disse regler, vil bruge ressourcer på at håndhæve sådanne bagateller - og jeg tvivler kraftigt på at så lille en forseelse vil medføre DNS spærring her i DK.

Det er jo af samme årsag, at det er så hamrende svært at få lukket f.eks. cypriotiske svindleres hjemmesider, som er målrettet til danskere.

7. juli 2011 kl. 10:52
Følger din webside de nye cookie-regler? Her er tre bud på løsningen

@Lars

Ja, reglerne gælder alle hjemmesider.

I og med at reglerne er europæiske og håndhæves i det individuelle europæiske land betyder det, at hvis du har en DK adresse og en hjemmeside, der målretter sig den danske eller europæiske befolkning, så skal den overholde loven - gør den ikke det, kan du dømmes i det europæiske land, du er bosiddende/forretningsdrivende i.

Boede du derimod i USA og havde en hjemmeside målrettet det europæiske marked som brød med reglerne, så ville der ikke ske noget ved det, da USA ikke har eller håndhæver disse regler.

7. juli 2011 kl. 10:02
Følger din webside de nye cookie-regler? Her er tre bud på løsningen

Jeg arbejder selv med at rådgive om online effektmåling heriblandt Google Analytics og tilsvarende, og er derfor meget opmærksom på cookieloven.

En side jeg anbefaler alle at besøge er: http://cookies.dev.wolf-software.com/

Sidens omdrejningspunkt er en rimelig elegant løsning på cookies, da den uden at være påtrængende beder brugeren om lov til at gemme cookies. Afvises dette, gemmes der ingen cookies, hvorfor det ikke er nødvendigt at give lange instruktioner i hvordan brugeren fjerner dem.

Pt. er frameworket målrettet Google Analytics, men da det er gratis at hente og åbent for redigering, kan man selv føje flere cookies til og oversætte det, som man ønsker.

7. juli 2011 kl. 09:16
Ups: Seks ud af ti i Homeland Security faldt i falsk hacker-fælde

I den originale artikel står der følgende: "Of those who picked them up, 60 percent plugged the devices into office computers, curious to see what they contained. If the drive or CD case had an official logo, 90 percent were installed. "

Dette synes jeg, er en ret essentiel viden at få med.

I den danske formulering "[...] gav USB-nøgle-tricket pote seks ud af ti gange. Og var det en USB-nøgle eller cd med et officielt logo, var det ni ud af ti, som skulle se, hvad der lå af data på den." står der intet om, hvordan man har udregnet procentdelen.

Min umiddelbare reaktion var en undren, hvor jeg tænkte; "Hvordan er de kommet frem til det tal?" For hvad så med de personer, som har set nøglen og ladet den ligge (indgår de i statistikken), eller de personer, som har samlet den op, og taget den med hjem (er de så blevet overvåget).

Kun ved at læse originalen, finder man ud af, at folk der har ladet lokkeduen ligge ikke tæller med i statistikken (hvilket de for nogles vedkommende måske burde, såfremt det var en bevidst handling) og at folk der samler lokkeduen op og tester på hjemmepc'en, tæller med som "ansvarlige folk der ikke blev snydt".

30. juni 2011 kl. 14:52
Massiv kritik af nye cookie-regler: »Tåbelig, sjusket lov«

Det er helt rimeligt at stille krav om, at forbrugerne ved, hvis de bliver sporet på nettet - hvis ikke det stoppes her og nu, hvad vil ellers blive 'fisket' af data, etc - uden ens vidende - hos PC og smart phone brugere ?

Jeg er til dels enig med dig, men det kan gøres på mange måder.

En måde IKKE at gøre det på er, at tvinge websider til at vise en popup, hvor det er angivet, hvilke cookies der bruges og til hvad. Fuldstændigt ødelæggende for brugervenligheden.

Tager man f.eks. udgangspunkt i Google Analytics' TOS, så er der krav om, at man skal have en tydelig/let tilgængelig privatlivspolitik på sin hjemmeside, hvor der står, at der bruges cookies til at spore brugeren i anonymiseret form.

Hvis dette blev ophøjet til et lovkrav, ville vi have løst problemet, da alle hjemmesider så bare skulle sørge for at have en opdateret privatlivspolitik, der omhandler de forskellige sporingskager eller "huskekager", så brugeren kan blive informeret i sit eget tempo og uden at ødelægge brugervenligheden.

Til sidst vil jeg godt fremhæve din formulering

hvad vil ellers blive 'fisket' af data, etc - uden ens vidende [...]?

Både private virksomheder såvel som offentlige myndigheder bruger f.eks. Google Analytics til at forbedre brugervenligheden af deres websites. Men når enkelte brugere så råber "Big brother", bliver de lige pludselig kriminaliserede, fordi der her anvendes et perspektiv, der hedder: "Du må ikke vide hvad jeg foretager mig på nettet". Det, som folk bare glemmer, er, at nettet ikke er "dit" private rum, men i stedet andres private rum... Det være sig webshops, netaviser, fora med gratis råd, offentlige selvbetjeningssider osv.

Prøv engang at vende den om, og forestil dig følgende: Din lokale afdeling af Borgerservice har rygende travlt med at hjælpe folk, og de har ligefrem sat et nummereringssystem op for at afhjælpe køproblemer. Men trods travlheden lægger sagsbehandlerne mærke til, at når folk kommer ind fra gaden, er der et par gange om dagen nogle stykker, som er ved at snuble over det opstammede træ i foyeen.

Efter noget tid tager de konsekvensen, og flytter træet til siden, så det ikke skaber problemer.

Denne løsning, er kun mulig, fordi de ansatte har mulighed for at se, hvor og hvordan brugerne/borgerne bevæger sig rundt i Borgerservice.

Hvis vi virkeligt er kommet dertil, hvor denne almindelige observeren (på nettet) sidestilles med overvågning, så synes jeg, at det er udtryk for enten et meget socialt fattigt samfund eller nogle socialt fattige individer.

4. marts 2011 kl. 10:38
Massiv kritik af nye cookie-regler: »Tåbelig, sjusket lov«

En oplægsholder, jeg ikke fik plads til i artiklen, var inde på noget af det samme.[...]

Tak for tilføjelsen Jesper. Meget relevant!

Og jeg kunne ikke være mere enig med Chris Sherwood.

3. marts 2011 kl. 14:23
Massiv kritik af nye cookie-regler: »Tåbelig, sjusket lov«

Kender udmærket Ghostery - bruger det selv flittigt i mit arbejde. Det er et rigtigt godt plugin, der hurtigt viser hvilken type sporing, der er tale om... og så kan man vælge, hvilken af disse sporinger, man vil tillade.

Men i forhold til den almindelige forbruger og i forhold til cookie-direktivet, så mener jeg, at forbrugeren i bund og grund allerede har de fornødne midler til at sige "ja, tak" eller "nej, tak" i sin browser ved at vælge om man accepterer cookies eller ej.

Jeg kan jo heller ikke sætte et "Reklamer nej tak"-skilt op på min dør, og så selv tilføje: "Vil dog gerne modtage reklamer fra Magasin, Ikea og Føtex".

Hvis man på denne måde ønsker et mere specifikt til-/fravalg af sporing, må det være op til den enkelte at sætte sig ind i hvordan man kan gøre det... F.eks. ved at vælge at bruge Firefox eller Chromium sammen med Ghostery.

3. marts 2011 kl. 13:31
Massiv kritik af nye cookie-regler: »Tåbelig, sjusket lov«

I dag foregår der en masse bag forbrugerens ryg.

Nej, der gør ej. Hvis forbrugeren ikke ønsker at blive sporet via cookies, kan det slås fra i alle browsere.

Personligt har jeg intet imod at blive "sporet", da det f.eks. betyder, at jeg ikke hver evig eneste gang, jeg logger ind på krak.dk får smidt et spørgeskema i hovedet. Jeg sagde "nej, tak" til spørgeskemaet den første gang jeg besøgte krak.dk, og det "husker" Krak ved at gemme en cookie på min maskine.

Hvis jeg ikke tillod cookies, ville sådanne åndsvage popup spørgeskemaer komme hver evig eneste gang, jeg besøger websitet - og det er f*nme for irriterende.

3. marts 2011 kl. 12:45
Kan du kode en webshop sikkert? Her er fire farlige begynderfejl

»Det er ikke tilladt i Danmark at gemme kreditkort-data, men i udenlandske webshops kan det ske, uden at du får noget at vide. Så kan du handle næste gang uden at indtaste det hele igen, men dataene kan også blive stjålet af hackere,« siger udvikleren.

Så vidt jeg husker, så tilbyder Just-eat en løsning, hvor de netop gemmer kreditkortoplysninger.

Gør Just-eat så noget ulovligt eller er det fordi det slet ikke (længere) er en dansk virksomhed eller hvordan hænger det sammen?

23. februar 2011 kl. 12:49
Advokat: Sådan lirker du domænet ud af domænehajen - gratis

det gælder selvfølgelig kun for .dk domæner.

Det står muligvis mellem linjerne, men hvis folk ikke lige er it-vante, og læser denne artikel, kunne de måske komme til at tro, at de så bare kan gøre krav på alle websites.

Eksempel: Vi har et hostingselskab, der på vegne af os har købt et udenlandsk domæne til os (f.eks. voreswebsite.com), og på papirerne er det (i denne situation) stadig hostingselskabet, der står som domæneejer. Selv om vi bruger domænet, så er der ingen lovhjemmel til at vi kan kræve af dem, at de skal udlevere domænet.

Er ikke it-avekat, så måske mangler der lidt, men det skulle gerne være essensen. :o)

18. februar 2011 kl. 14:39
Google anklager: Microsoft Bing stjæler vores søgeresultater

Esben, jeg finder din "dokumentation" tynd.

@Lars

Jeg kan se, at du i din måde at vurdere saglig argumentation på, har nogle standarder der overstiger de, der kendetegner den akademiske verden - og jeg er beæret over, at indgå i dialog med en person, der er så vidende, at han alene tør udfordre den akademiske disciplin at citere og henvise.

Desværre er jeg ikke så oplyst som dig, og er derfor blot en slave af min lærdom, så det bedste jeg kan præstere er, at levere henvisning til den faglitteratur jeg har brugt til at vurdere Google ud fra en fagakademisk vinkel.

Når det ikke er nok dokumentation for dig, at jeg henviser til et specifikt værk, kan jeg næsten ikke gøre mere fra min side, da jeg ikke må kopiere fra bogen - igen kan jeg kun opfordre dig til at læse den, da den indeholder nogle meget interessante vinkler.. Og som sagt er du meget velkommen til at læse min opgave om emnet.

For imødegå dit store vid, der gør, at du kan vurdere min dokumentation til at være tynd, vil jeg hermed levere en litteraturliste, så du selv kan danne din egen mening på baggrund af samme materiale, som jeg havde adgang til, da jeg arbejdede med Googles samfundsmæssigs påvirkning på fagakademisk niveau.

Bøger

Battelle, J, 2005. The search: how Google and its rivals rewrote the rules of business and transformed our culture. New York, Portfolio.

Berners-Lee, Tim et al. 2001, The Semantic web, http://kill.devc.at/system/files/scientific-american_0.pdf. Hjemmesiden sidst tilgået d. 5/6 – 2009.

Capra, Robert G. og Manuel A. Pérez-Quiñones, 2005. Using Web Search Engines to Find and Refind Information. Computer 38, 10 (Oct. 2005), 36-42.

Chen, Rex et al., 2007. Strategic Use of Information Technology – Google, Center for Research on Information Technology and Organizations. I.T. in Business. University of California, Paper 391.

Finnemann, Niels Ole, 2004. Internettet i mediehistorisk perspektiv. København, Forlaget Samfundslitteratur.

Rose, Daniel. E. og Danny Levinson, 2004. Understanding user goals in web search. In Proceedings of the 13th international Conference on World Wide Web (New York, NY, USA, May 17 - 20, 2004). WWW '04. ACM, New York, NY, 13-19.

Sobiesk, Edward og Gregory Conti, 2007. The Cost of Free Web Tools. IEEE Security and Privacy 5, 3 (May. 2007), 64-66.

Spink, Amanda et al., 2002. From E-Sex to E-Commerce: Web Search Changes. Computer 35, 3 (Mar. 2002), 107-109.

Tang, Hangwi og Jennifer Hwee Kwoon Ng, 2006. Googling for a diagnosis—use of Google as a diagnostic aid: internet based study, BMJ, Dec 2006; 333: 1143 - 1145.

TDC medarbejdermagasinet Aspekt nr. 3, 2008 White, Ryen W. og Steven M. Drucker, 2007.

Investigating behavioral variability in web search. In Proceedings of the 16th international Conference on World Wide Web (Banff, Alberta, Canada, May 08 - 12, 2007). WWW '07. ACM, New York, NY, 21-30.

Internetressourcer

http://blog.searchenginewatch.com/090515-151839. Hjemmesiden sidst tilgået 20/5 - 2009.

http://en.wikipedia.org/wiki/Google_Android. Hjemmesiden sidst tilgået 24/5 - 2009.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mosaic_(web_browser). Hjemmesiden sidst tilgået 20/5 - 2009.

http://googleblog.blogspot.com/2008/07/we-knew-web-was-big.html. Hjemmesiden sidst tilgået 20/5 - 2009.

http://googleblog.blogspot.com/2009/05/more-search-options-and-other-updates.html. Hjemmesiden sidst tilgået 20/5 - 2009.

http://help.yahoo.com/l/us/yahoo/search/basics/basics-27.html. Hjemmesiden sidst tilgået 24/5 - 2009.

http://portal.acm.org/dl.cfm. Hjemmesiden sidst tilgået 20/5 - 2009.

http://waggenered.wmod.llnwd.net/a2412/o23/kumo/ProductSolvesEvolving_300k.wmv. Hjemmesiden sidst tilgået 5/6 - 2009.

http://www.altsearchengines.com/2008/12/03/jobs2web-reveals-recent-job-search-statistics/. Hjemmesiden sidst tilgået 21/5 - 2009.

http://www.businessweek.com/magazine/content/07_52/b4064048925836.htm Hjemmesiden sidst tilgået 24/5 - 2009.

http://www.computerworld.dk/art/47853/flere-lande-advarer-nu-mod-google-chrome. Hjemmesiden sidst tilgået 24/5 - 2009.

http://www.google.com/intl/en/corporate/index.html. Hjemmesiden sidst tilgået 22/5 - 2009.

http://www.google.dk/intl/da/privacypolicy.html#information. Hjemmesiden sidst tilgået 20/5 - 2009.

http://www.internetworldstats.com/stats.htm. Hjemmesiden sidst tilgået 20/5 - 2009.

http://www.useit.com/alertbox/ia-mistakes.html. Siden sidst tilgået 24/5 – 2009.

https://checkout.google.com/sell/?gsessionid=c7ASUCpkmKA. Hjemmesiden sidst tilgået 24/5 - 2009.

Er denne dokumentation stadig for tynd eller på anden vis utilstrækkelig, må vi nok bare konkludere, at vi har hver vores måde at argumentere på, og så lade den ligger der, da det så tydeligvis ikke er formålstjenesteligt at fortsætte debatten.

6. februar 2011 kl. 06:36