Søren Skaarup

Rss
Personligt feed med nye kommentarer i tråde, du overvåger:
https://www.version2.dk/mit/0/kommentarer?token=HPnHcLYhJ8jCXC_UoTnfzqY2R9xpwMBmKONAZAek0jk

Kommentarer

Man bliver så træt...

Man bliver så træt, når man endnu en gang ser hvordan de store toneangivende konsulentfirmaer udelukkende ser mere teknologianvendelse som et ubestrideligt fremskridt. Det er både naivt og ununaceret. Corona har givet en masse mennesker nye erfaringer med teknologien som forhåbentlig vil stille ...
Kommentar til Facebook til brugerne: Lad jer tracke og hold tjenesten gratis

Facebook finter

Facebook - og en del pressehistorier om dette, fremstiller det som om det brugeren skal sige ja eller nej til er tracking, punktum. Men det handler så vidt jeg kan se om tracking PÅ TVÆRS af apps, ikke om tracking i selve appen. Men det er Facebook jo klart interesseret i at sløre.

Hvordan fastsættes prisen så?

Det er ikke en skat, men en avance. Man kan så diskutere om den er for stor, men at kalde den en skat er bare et lidt billigt retorisk kneb. Grunden til at Apple kan sætte avancen som de vil er at man kun kan købe Apps gennem Apple's Appstore. Skal avancen ned skal man enten sænke den i Appstore...
Kommentar til Ny forskning: AI på jobcentre er ikke god erstatning for mennesker

Re: Dårlige undskyldninger

@ Lars Skovlund: Den praksis sagsbehandlerne beskriver er formodentlig ikke ulovlig og kan faktisk være den bedste måde at forvalte loven på. Og den beskrevne praksis er ikke uforenelig med krav om notatpligt og saglighed.
Kommentar til Ny forskning: AI på jobcentre er ikke god erstatning for mennesker

Re: Dårlige undskyldninger

Undersøgelsen fra Århus modsiger ikke undersøgelsen fra København. I det citat du medtager står der netop "digital beslutningsstøtte, og de identificerer en række understøttende funktioner ved beslutningsstøtten." Den Københavnske undersøgelse siger jo netop også at sagdbehandlerne gerne...
Kommentar til Ny forskning: AI på jobcentre er ikke god erstatning for mennesker

Re: Hvorfor...

Kilder tak (i anerkendte fagfællebedømte tidsskrifter)
Kommentar til Er der ingen grænser for, hvad AI skal have skylden for?

Robotabsurditeter

MIn datter bor i UK hvor det er helt almindeligt at bruge robotter til at sortere i ansøgningsbunkerne (ved så ikke hvor meget "AI" der reelt er over de robotter). Det fører til den absurde situation at folk betaler firmaer for at "robotisere" deres ansøgninger så de har de...

Ro på nu

Der er en retssag igang, så man må regne med at parterne maler sig selv i et så kønt lys som muligt. Man skal altså tage hvad de siger med mere en et gran salt. Og til substansen i artiklen: det er helt normalt i USA at arbejdsgiver må overvåge hvad man bruger sin arbejdstelefon (og andet IT-uds...
Kommentar til Apple fjerner muligheden for at anmelde produkter i Apple Store

Kunne dette være svaret:

https://www.washingtonpost.com/video/business/technology/watch-how-the-p...

Digital alene gør det ikke

At være ferm til at bruge en given teknologi - sådan generelt, er jo ikke det samme som at mestre den substans teknologien formidel eller den situation man skal anvende teknologien i. Det kræver typisk andre kompetencer - viden om eller indsigt i emnet, erfaringer med situationen, evnen til at f...

Varme og kolde hænder

Til Bent Okholm: Alle offentligt ansatte der i et eller andet omfang har andre menneskers velbefindende (fysisk, psykisk, eller socialt) i deres hænder - og er i direkte kontakt med disse mennesker, er "varme hænder". Det gælder også borgerservicemedarbejderen, sagsbehandleren i...

Mere komplekst end som så

Naturligvis kan digitaliseringen få nogen til at frygte for deres job. Men mine (i denne sammenhæng uvidenskabelige) erfaringer fra mange år i det offentlige, både som medarbejder og leder - og nu som konsulent er, at det først og fremmest er en (ofte berettiget) frygt for at digitaliseringen ove...

De ikke bureaukratisk parate

Glimrende principper! Jeg vil dog godt lige (endnu en gang) anholde den meget snak om de "ikke digital parate". De ER der, de har det ofte ikke godt med det pres der lægges på dem, og der bør tages gensyn til dem - og deres værdighed, som forslået i principperne. Men der er masser af...
Kommentar til Derfor stemmer vi ikke over internettet i dag

Der er meget beskedne fordele og store ulemper ved digitale valg

Der er reelt ikke nogen rigtigt god argumenter FOR e-valg, og da slet ikke når man tænker på hvad man mister ved det (og her tænker jeg på brug af IT i selve valghandlingen). De væsentligste argumenter FOR er så vidt jeg forstår: 1) Det er billigere. Det er muligt, men ind til videre tvivlsomt om...
Kommentar til Er digitaliserings-parate love nu også en god ide?

Skøn er et tveægget svær

Når man taler om at fjerne skøn for at letter digitaliseringen er det vigtigt at huske at skøn er et tveægget sværd. På den ene side, åbner skøn for (magt)misbrug fra myndigheder og sagsbehandleres side, på den anden side er skøn et vigtigt redskab til at bygge bro mellem lovgivingens nødvendigv...
Kommentar til Apple mistænkt for skattesvig i milliardklassen

Vidst ingen bøde

Hmmm, så vidt jeg forstår er det ikke Apple - eller de andre teknologivirksomheder med adresse i irland - der har gjort noget ulovligt, men - i givet fald- den Irske stat, der har overtrådt EUs regler. Så Apple - og de andre kan "højest" stå til at betale en restskat i milliardklassen,...
Kommentar til Kun hver tredje foretrækker digital selvbetjening

Re: Digital selvbetjening for udlandsdanskere uden NemID?

Helt korrekt. ved ophold under tre måneder behøver man ikke at melde det nogen steder. Men ved indrejse (det vil sige at man "flytter" til Danmark) er reglerne sådan at alle skal møde op - med mindre de er lavet om siden jeg var borgerservicechef ;-) Om man vil holde de danske myndigehder...
Kommentar til Kun hver tredje foretrækker digital selvbetjening

Re: Digital selvbetjening for udlandsdanskere uden NemID?

hej Claus Når du skal indrejse i DK skal du - og hele familien - møde personlig op i Borgerservice for at sikre identiteten på alle de indrejsende - og det er jo fornuftigt nok. Du kan udfylde indrejseblanketten digitalt, men du er så nødt til at printe den og tage den med. Det ville være smart h...
Kommentar til Kun hver tredje foretrækker digital selvbetjening

Det handler slet ikke om det "digitale"

Rambølls undersøgelse siger kun noget om borgernes generelle holdning og det er for de fleste ikke en enten/eller holdning. De fleste borgere vil gerne være digitale i nogle situationer og under nogle omstændigheder, og ikke være det i andre situationer og andre omstændigheder. Andelen der SLET i...
Kommentar til KL i opgør mod E-boks som eneleverandør til Digital Post

Gør funktionerne adskillelige

Digital post har i dag sammenfiltret tre funktioner der bør skilles ad: dokumentarkivet, dialogplatformen (sende e-mails frem og tilbage), adviseringsfunktionen (her er noget du skal reagere på, evt. inden for en bestemt frist, eller - du er indkaldt til møde den og den dag). De løses reelt meget...