Morten Borg

Kommuner presset i bund af overgangen til MitID

Man kan jo kun drømme om at det offentlige før eller siden denne tåbelige måde at udvikler IT på.

Hvorfor skal fungerende systemer med X års mellemrum udskiftes med totalt nyt platforme uden væsentlige grunde?

Det koster en formue blot i udvikling, for slet ikke at tale om den tid der spildes af systembrugere på alle niveauer.

Om det er Mit.dk, MitID, Sundhedsplatformen eller whatever.

Udvikl dog løsningerne evolutionært. Om det så er in-house i egne IT-afdelinger eller med krav om at hele platformen kan overleveres til andre ved kontraktudløb.

26. marts kl. 21:17
Italien vil udelukke russisk antivirus fra den offentlige sektor

Vi har bedt en svensk professor kigge på de russiske love og undersøge, om Putin kan kræve adgang. Det kan han ikke, og derfor kan han heller ikke få oplysninger om vores kunder,« siger hun.

Nej, selvfølgelig kan han ikke det.

Når det står i russisk lov, så overholder han det naturligvis på samme vis som han overholder internationale love. Og han kan heller ikke til enhver tid bare ændre lovene. Det er klart.

18. marts kl. 14:35
Farvel til GratisDNS og Gratis Google GSuite

Har selv haft samme problematik, har også brugt GratisDNS og gratis Google Apps i årevis - lige siden de blev grundlagt.

GratisDNS er flyttet til Simply.com, hvor man også kan have det gratis. De har også samme smarte "template" funktioner som GratisDNS - og så kan det holdes samlet med nogle enkelte private webhoteller. Det koster til - i hvert fald som regel - noget lige at oprette DNS tjeneste for et domæne første gang, men er herefter gratis.

Google Apps er for mig umulig at erstatte, det er bare et fantastisk produkt. Har selv valgt at købe den mindste Business Starter og så skære helt ind til benet med antallet brugere.

Har familie som kun har brugt Google Apps til mail, og de har kunne erstatte det med Apple iCloud+ Custom Email Domain, som lige er lanceret.

17. februar kl. 20:47
De første 200.000 danskere er bedt om at migrere til MitID

Jeg har frivilligt migreret for at prøve det.

Nogle gange når man logger ind i Jyske Netbank med NemID kommer der en teknisk fejl - og så må man lige prøve igen. Sådan har det været længe nu.

Sammen fejl sker også med Mit ID desværre.

Men når fejlen sker bare én gang og man prøver at logge ind igen med Mit ID, så bliver man spærret i 60 minutter af Mit ID systemet.

Godt man har sin mobilbank også...

Derudover kommer der ingen notifikationer på min iPhone når der skal godkendes, man skal hele tiden ind i app'en.

Så... gider man ikke bøvl, så vent!

7. oktober 2021 kl. 21:43
Google ramt af globalt nedbrud

Fedt man ikke kan kontrollere sit varmeapperat når Google er nede. Hvad nu hvis de var nede en hel dag en iskold vinter? Måske en anledning til at reflektere lidt grundigere over vores tekniske afhængighed af online tjenester.

Lidt samme issue havde Apple for blot få uger siden, hvor deres servere var langsomme, hvilket bevirkede at man ikke kunne åbne programmer på sin Mac uden at koble af nettet.

14. december 2020 kl. 16:26
Nyt it-værktøj skal fange farlige produkter i netbutikker

Jeg synes i princippet det er en rigtig god idé. Hvis man eksempelvis ser på Wish bugner det med fx laserpointere der kan ødelægge et øje på et splitsekund. Det har været i medierne talrige gange og alligevel er den slags frit tilgængelig.

Så jeg synes det er godt at man forsøger at gøre noget.

Selvom en DNS blokering kan omgås så let som ingenting, så er det trods alt bedre end ingenting - det kan måske hjælpe dem som bare ikke tænker sig om.

Men jeg forudser bare det bliver lidt voldsomt, for i eksempelvis et tilfælde som det jeg nævner, skal man jo i så fald blokere hele Wish. Eftersom de og mange andre kun sælger ragelse er det fint med mig, men det giver nok lidt opstand... Så meget spændt på at se den faktisk implementering og hvor langt man vil gå.

8. september 2020 kl. 22:02
Digitaliseringsstyrelsen efter nye problemer hos E-boks: »Kort sagt, så er vi ikke tilfredse«

Måske man skulle droppe de konstante udbud af offentlige løsninger, som så skrottes efter igen efter en relative kortere årrække.

Det er da klart at e-Boks ingen interesse har i at bruge tid og penge på at forbedre et projekt der alligevel har fået dødsstødet.

Hvorfor er det at sådanne løsninger partout skal i regelmæssige udbud frem for at blive egenudviklet af statens egne IT-afdelinger som en evolutionær løsning?

Lur mig om ikke også Netcompany bliver ligeglad med den nye løsning, hvis de taber det følgende udbud.

23. april 2020 kl. 11:33
EU-Kommissær frygter for internet-nedbrud: Skru ned for kvaliteten, når du streamer

Nu lever vi alle nok med lavere opløsning, men kunne man ikke trods alt differentiere disse tiltag til hvor der måske er tegn på et problem.

I England har BT meldt ud at de overhovedet ikke er i nærheden af kapacitetsproblemer og det samme har telebranchen i Danmark.

20. marts 2020 kl. 13:33
Ny WiFi-router - ét eller to SSID'er?

Åh, jeg får pip når jeg hjælper folk med internet og ser 2 net.

Min - dog begrænsede erfaring - er at folk uden forstand på IT ikke aner hver forskellen er på nettene. Derfor ser jeg ofte devices der er på 2.4, selvom de burde være på 5 - fordi man som alm. Hr. og Fru Danmark ikke aner hvad det går ud på og bare vælger første på listen. Og ingen kritik af det, det er nørdeviden som ikke er interessent for folk der bare vil på nettet.

Så overlad teknikken til, ja, teknikken, og lav ét net - det går muligvis galt nogle gange, men det må være op til device udviklerne at forbedre på, det skal ikke være en beslutning som alm. ikke IT kyndige skal træffe.

12. februar 2020 kl. 15:56
Medicin til 3.000 patienter forsvandt efter servernedbrud på Sundhedsplatformen

Selvfølgelig går servere ned. Og nogle gange går mange ned samtidig i en uheldig kombination.

Men det er ingen undskyldning for datatab.

Jeg er ret sikker på at det også regelmæssigt sker hos eksempelvis danske banker - men derfor mister jeg ikke pludselig penge eller transaktioner på min bankkonto. Fordi systemerne fra start at det designet så det under ingen omstændigheder må være en mulighed.

Jeg forstår simpelthen ikke at disse meget komplekse systemer leveres som outsourcede løsninger, hvor man med års mellemrum laver et big bang hvor alting udskiftes. Før eller siden skal der laves et nyt udbud, og så kan man bare krydse fingre igen, når der skal laves en gigantisk migration.

Ligesom med mange andre af regionernes IT-løsninger, burde de have udviklet disse systemer in-house, og som en mere evolutionær model. Men jeg ved godt, at det er svært at gøre nu hvor systemerne ER blevet så omfattende.

26. august 2019 kl. 11:45
Er du også gået hen og blevet teknochauvinist på dine gamle dage?

God artikel. Men vil dog indskyde, at tanken om bare lige at blande medarbejderne for at udjævne støjen nok heller ikke er synderlig optimal. Så ødelægger man det blot for de der pt. arbejder i fred og ro... der skal kun én der snakker højlydt i telefon til at ødelægge koncentrationen for et helt kontor. Og selv ét støjende kontorområde med fx sælgere kan ødelægge det totalt for et nabo område med koncentrerede udviklere, hvis ikke der er døre imellem.

Personligt kan jeg ikke koncentrere mig ORDENTLIGT på kontorer med mere end 4-5 andre så jeg håber det igen vil blive umoderne med de store kontorområder...

Men det var en detajle i din overordnede pointe :-)

27. juli 2019 kl. 17:35
Interxion-direktør erkender: Mystisk kollaps i datacenter har ført til »seriøse« kontraktbrud

Har ikke oplevet at servere af sig selv automatisk lukker ned når server-rummet bliver for varmt, de sætter i stedet hastigheden på de interne blæsere op

Jeg har arbejdet med HP, Dell og IBM servere. De har alle gjort det pr. default, medmindre man direkte overrider det i BIOS/EFI. Men selvfølgelig er det sidste udvej for serveren, det er klart at de skruer op for ventilatorer og ned for CPU først.

Men det er korrekt, at der kan være SAN, DAS, NAS og andre disksystemer som ikke har samme funktionalitet. Omvendt vil nok ikke være meget aktivitet på dem hvis serverne som bruger dem er lukket ned.

6. juli 2019 kl. 11:30
DR digitaliserer 188.000 spolebånd med 75.000 timers optagelse

Fordi man tillader sig at kigge i retrospekt, må man erkende at udstyret som regel pt er det bedste - men at der hele tiden er sket en udvikling, og dermed bedre muligheder for - her digitalisering - at behandle råmateriale.</p>
<p>Den mulighed vil desværre forsvinde hvis råmaterialet så senere hen er destroeret - i den tro at der ikke ville komme en bedre digitaliserings-metode.

Jeg er grundlæggende enig og du har ret i at "fejltagelsen" er set før, men som Poul-Henning påpeger, vil der ske slid/beskadigelse ved den forestående digitalisering. Samtidig vil det analoge materiale blot blive mere og mere nedbrudt. Så ja, det er muligt man om 20 år kan vride lidt bedre lydkvalitet ud af materialet, som til den tid så omvendt vil være i ringere stand - men står det mål med at skulle opbevare materialet under dyre forhold (temperatur, luftfugtighed m.v.).

26. juni 2019 kl. 13:50
DR digitaliserer 188.000 spolebånd med 75.000 timers optagelse

Her er jeg lodret unenig i, at det er bevarelse - Disse spolebånd burde flyttes til Rigsarkivet og ikke destrueres. Ligeledes bør der opbevares mindst 2 spolemaskiner sammeteds.
Hvad sker der, når hackere i en meget "heldig" situation smadrer DR´s digitale arkiver?

Alt nyt materiale der fremstilles er digitalt, hvad skal der så ske med det? Skal det ud på CD'er og gemmes sammen med en CD afspiller?

Det er ikke lang tid siden der var en nyhed om at en brand i et stort musikstudie havde tilintetgjort uerstattelige musikoptagelser.

En digital lagring giver langt større sikkerhed (også mod nedbrydelse af det fysiske materiale), hvis det gøres rigtigt - flere datacentre og naturligvis også en kopi på digitale bånd backups, der ikke er koblet på nettet - ligesom at Google, Microsoft m.fl. også gør med deres data.

26. juni 2019 kl. 13:05
Cpr-numre flyder (stadig) på nettet - og hvad så?

Eneste løsning er vel at sidestille CPR numre med for eksempel CVR numre som rent faktisk er offentlig tilgængelig.

Principielt enig, for mig er et CPR nummer grundlæggende også bare et ligegyldigt database ID.

Problemstillingen, som flere andre har påpeget, er bare at et CVR nummer netop bare er et totalt tilfældigt fortløbende nummer, mens CPR nummeret indeholder personfølsomme oplysninger. Derfor bør CPR nummeret som det første laves om et til tilfældigt (heller ikke fortløbende) nummer, DEREFTER kan de "frigives".

12. september 2017 kl. 11:40
Facebook bygger datacenter på 56.500 kvadratmeter i Odense

Mht. fjernvarme kan der i øvrigt være en masse tekniske argumenter IMOD som jeg ser det - datacentre skal jo afkøles hele året.

Dvs. fjernvarmeværket også skal sørge for at sænke temperaturen om sommeren hvor der ikke er noget at bruge det til, medmindre man har et stort vandreservoir el.lign.

Og for datacenteret bliver man driftmæssigt afhængig af en ekstern partner.

Mig bekendt kører de i Sverige bl.a. med en løsning hvor man bare "åbner dørene" i den ene ende og så blæser luft igennem hele datacentret med gigantiske blæsere - den varme kan jo ikke bare lige opsamles.

19. januar 2017 kl. 13:55
Facebook bygger datacenter på 56.500 kvadratmeter i Odense

Fordi SKAT.

Tror jeg ikke, alt tyder på at Apple bliver fritaget her i Viborg og således kan sende overskudsvarme til fjernvarmenettet.

Men hvis det for Facebook er billigere at "åbne vinduerne" så er det jo en fair forretningsbeslutning i min optik.

Så må de lokale fjernvarmeværk byde ind og betale merprisen mht. installation m.v., hvis de vurderer det er rentabelt.

19. januar 2017 kl. 13:16
Viborgs Borgmester på Herrens Mark

I North Carolina var der masser af arbejdsløse at tage af, i Viborg/Midtjylland bliver det nok svært at finde 2500 arbejdsløse bygningsarbejdere. I stedet henter man nok østeuropæere ind og de bor ikke på hotel og spiser ikke på restauranter i Viborg.

Grundlæggende enig, og jeg synes også "vores" borgmester (som i parentes bemærket bare er en uheldig standin for Søren Pape) er ude i hampen og snart burde have mundkurv på.

Ikke desto mindre, er alle jeg har set i gang ude ved byggeriet indtil videre lokale entreprenører, vagtfolk m.v. - så uanset hvor meget, så kommer det til at give lokal aktivitet de næste knap 10 år. Ligesom at det jo nu næsten med sikkerhed er afklaret, at Apple bliver leverandør af fjernvarme til Viborg - noget der er prisværdigt eftersom vi pt. er 100% afhængig af naturgas og har haft et kuldsejlet projekt med varme fra undergrunden.

Så det borgmesteren burde gøre, var at tie stille med meningsløse tal og så bare glæde sig over at det giver aktivitet, fjernvarme, en god nabo til universitet m.v.

2. januar 2017 kl. 18:15
Nets tester Dankort på mobilen i udvalgte butikker

Men hvordan håndterer man det så hvis folk har mere end et kort.</p>
<p>Jeg har f.eks både et kort til min lønkonto og et kort til en fælles udgiftskonto.

Alle andre løsninger jeg kender til, giver kunden mulighed for at lægge flere "kort" ind i samme app - dvs. du kan vælge mellem dem når du skal betale. Jeg kan ikke tro det forholder sig anderledes med løsningen fra Nets.

16. december 2016 kl. 10:32