Nicolas Guilberts billede

Nicolas Guilbert

Kommentarer

Re: Oplevelser fra folkeskolen..

Alle tre har ved aftenbordet fortalt om et par lærere som sætter deres klasse i gang med opgaver på deres laptop/tablets, hvorefter læren typisk går ned på lærerværelset, hvor eleverne ikke må komme. Mærkeligt koncept med det der lærerværelse. Argumenterne til forsvar for dets eksistens p...

Re: Tal for dig selv, kære professor emeritus...

Jeg skal holde styr på 4 ugentlige skemaer, der udsendes og udstilles på forskellige platforme med forskellige logins. [...] Ville det ikke være væsentligt lettere for dig at holde styr på de fire informationsstrømme, hvis børnenes instutioner tillod dig at anvende modne standardværktøj...
Kommentar til Far - hvorfor underviser skolen ikke i programmering?

Kom og programmér robotten til vores åbent hus på fredag 4/4

Det lyder som om, nogen her kunne have interesse i at komme til Den dansk-franske Skoles åbent hus arrangement på fredag. Her på skolen programmerer børnene deres første programmer (i Scratch) når de er ca. 7. Senere lærer de andre sprog såsom Javascript, C++, men også at bruge alle mulige perif...

Så er det vel nu, du skal bede om pengene for licensen

Ole, kan du ikke takke dem pænt for at have kompenseret dig for besværet, og så bede dem refundere Windows-licensen?
Kommentar til Programmeringskursus for skolebørn skal redde Danmarks it-fremtid

Re: Linux

Helt klart. Linux-stack'en er helt fantastisk at arbejde med i undervisningssammenhæng, fordi hele open source-kulturen lægger op til og understøtter, at man skal være nysgerrig og undersøge videre og videre, på bedste konstruktivistiske vis. På vores skole har vi gjort os en del...
Kommentar til Har du ikke lært at debugge kode?

Re: a part of my response to Peter (sent via email)

Some of us take these topics very seriously [...] Implying that some of you do not?
Kommentar til Har du ikke lært at debugge kode?

Re: Debugging som kursus... Eller bedre udvikler...

Kodebaser af en væsentlig størrelse får man ikke ved at starte forfra på hvert semester, med et projekt man selv sætter kravene til. Men hvis nu man fra undervisernes side formåede at skabe sammenhæng kurserne imellem, f.eks. ved at genbruge nogle af de samme kodebaser/libraries, så ville...
Kommentar til Har du ikke lært at debugge kode?

Re: Er du håndværker eller akedemiker?

Hvor virker det overakademisk elfenbenstårnsagtigt at adskille teori og praksis. Er det ikke indlysende, at de praktiske eksempler ude fra virkeligheden er nødvendige for at retfærdiggøre læringen af de mere teoretiske aspekter? Problemet er vel, at det faglige miljø på universtiteterne er afkob...
Kommentar til Hvordan man lærer det

Interessant pointe

Det er en god udgangspointe, at mange vigtige ting kun kan læres ved at gøre. Når det så er sagt, er det min erfaring, at det altafgørende næste skridt dernæst er, at omgive sig med folk, der kan hjælpe en på vej - altså indgå i et miljø. Her byder Open Source miljøet på et kæmpemæssigt skattek...
Kommentar til Min første Minecraft-mod

Minetest

hos os er Minetest vældigt populært. Det er let at sætte servere op, lave mods, og der er et fint community omkring det. Derudover er det open source, og giver dermed børnene et godt incitament til at interessere sig for koden bag, versionstyring osv. Ulempe-siden (ift. Minecraft) kan opsummeres...
Kommentar til Dansk open source-aktivist vinder nordisk pris

Stort tillykke :)

Hej Ole, stort tillykke!
Kommentar til Derfor skal 1. klasses-elever i Estland lære at programmere

Re: Erfaringer fra Danmark

Er der nogle danske folkeskoler, der har erfaring med programmeringsundervisning i de små klasser? Forfatteren til dette indlæg har gjort sig nogle erfaringer, men der lader ikke til at være noget systematisk igang. Det nærmeste jeg har kunne komme er dette: http://www.emu.dk/elever7-10/f...
Kommentar til Programmering for børn

Re: Inspiration

Jeg ærgrer mig over, at programmering ikke er eksplicit nævnt i Fælles Mål 2009 for matematik. Fælles Mål ville være et godt sted at starte, det ville i hvert fald være et statement. Men de egentlige flaskehalse er * aktuelle lærerkompetencer * den generelle opfattelse af, at programmeri...
Kommentar til Programmering for børn

Rent lavpraktisk...

... kan det gå hen og blive en udfordring at finde pædagoger eller sågar lærere, der "kender begreberne til fingerspidserne", både i dag og i den overskuelige fremtid. Det er ikke mit indtryk, at IT som fag nyder nogen særlig anerkendelse på seminarierne, med undtagelse selvfølgelig af...
Kommentar til Derfor skal 1. klasses-elever i Estland lære at programmere

Re: Skulle de ikke hellere lære

Skulle de ikke hellere lære at være kreative, det andet kan man sagtens lære senere hvis interessen er der. Øh... de er jo netop meget kreative, når de leger med den her slags. Scratchs slogan udtrykker det, synes jeg, meget godt: "Imagine - Program - Share"
Kommentar til Derfor skal 1. klasses-elever i Estland lære at programmere

Re: God ide

Det er en rigtig god idé. Man kan komme tværfagligt langt omkring, blandt andet ind på de hårdere fag (matematik, naturvidenskab), og den logiske tænkning i programmeringen er guld værd i sig selv. Hurdlen i dag er nok som de skriver, at lærerne skal klædes ordentligt på. Vi har lige evalueret e...
Kommentar til Mindeord for Hanne Vilmann - Open Source veteran

Tak for den store indsats

Jeg kondolerer.

Re: Hvad er det man ikke kan producere

når nu du spørger, så kan f.eks. Scratch programmer ikke bruges på iPads. Det er ellers et usædvanligt tværfagligt og motiverende pædagogisk værktøj, som ovenikøbet eksponerer brugerne for den tidssvarende læringsform det er, at kunne genbruge og lade sig inspirere af andres produktioner. En lær...

Re: Begrænsede features

Så jeg tror ikke man skal være så bekymret for at man er "låst fast". Det at være "låst fast" er et relativt begreb - teoretisk set er det aldrig for sent at skifte. Teoretisk set vel at mærke. I praksis er spørgsmålet, om ikke man kunne anvende børnenes læringstid mere...

Vi vænner eleverne fra at være consumere til at være producenter

Vi vænner eleverne fra at være consumere til at være producenter [...] ja - producenter hvis skill set de facto er låst til en given leverandør. I særklasse giftig "læring".