Kim Koch Rasmussen

Sirenen lød og det digitale Danmark dumpede...

Ja, det er korrekt at det er Østjyllands Politi på alarmcentralen i Aarhus der sætter landets sirener igang. MEN kan de af en eller anden grund ikke det, kan alarmcentralen i Slagelse også sætte dem igang. Kan de heller ikke, så kan beredskabsstyrelsen også aktiverer dem, og endelig kan de aktiveres helt lokalt.

Så jo, der er faktisk nogen der har tænkt sig om - så kan man altid diskuterer om det er godt nok, og om der er andet galt - men der forholder sig altså på ingen måde så kritisk som flere her giver udtryk for!

25. maj 2014 kl. 23:38
Rejsekortets absurde teater

Det er noget pjat det nogle skriver om at CVC-koden ikke må oplyses over telefonen - det må den gerne. Se fx s. 6 i reglerne brug af VISA/Dankort i Jydske Bank - http://www.jyskebank.dk/wps/wcm/connect/aeb276004420ffef99e8db0087f9f9b1/visa_dankort_brugerregler.pdf?MOD=AJPERES

30. april 2014 kl. 19:55
Far - hvorfor underviser skolen ikke i programmering?

Som andre lærere allerede har skrevet så sker det også at eleverne undervises i programmering. Personligt har jeg undervist i Scratch i efterhånden en del år - og det er både sjovt og lærerrigt. Flere af mine kollegaer underviser også i programmering typisk gennem LEGO Mindstorm.

Det er mit indtryk at det primært er matematiklærere der tager udfordringen op, da det at lære simpel programmering giver en god forståelse for hvad en variabel er - noget der er svært for mange elever. Det at lærer om løkker og if-sætninger er også noget der ligger ligefor i både Scratch og LEGO Mindstorm.

Men hvorfor sker det så ikke i alle klasser på alle skoler? En del af forklaringen skal nok søges i at det ikke fremgår direkte af de Fælles Mål der gælder for folkeskolens undervisning (altså det har ikke fundet gehør politisk), og dels at der er rigeligt andet eleverne skal igennem i fx matematik. Hver gang man som lærer vil tage noget "andet" ind i sin undervisning, er det altid med overvejelsen om der nu er tid nok til det, er der noget andet og vigtigere de mister? Nu har vi (heldigvis) få obligatoriske test i fx matematik i skolen, for det er en anden ting der kan afholde dygtige lærer til at inddrage programmering - få disse test belønner sjældent at de kan noget "nyt", tværtimod belønner de ofte "klassiske måder at gøre tingene på" - der var dog positive ændringer i afgangsprøven i matematik i 2012...

Håber ovenstående måske kan svare på lidt af spørgsmålet om hvorfor programmering ikke er noget der sker i alle klasser...

3. april 2014 kl. 11:46
EU-politiker: Nu bliver roaming afskaffet helt i EU

Det lyder jo godt, men jeg forstår godt noget af industriens modstand. Fra den dato kan jeg vel lige så godt købe et abn fra et firma i Portugal, der betaler en hel anden moms-sats?

Men som forbruger umiddelbart fedt, og ja det vil fører til øget forbrug! Spændende om de danske flat-rate abn fortsætter ...

21. februar 2014 kl. 15:22
Radikale Venstre får 22-årig it-ordfører

Det burde kræve minimum 5 års erhvervserfaring fra det private erhvervsliv at blive politiker - hvordan skal man kunne træffe beslutninger når man ikke ved hvordan verden hænger sammen?</p>
<p>Det kan man altså ikke læse sig til på gymnasiet eller universitetet.</p>
<p>

Nu er politiker jo noget man vælges til - og selvom vi to godt kan blive enige om at det ville være godt med flere politikere med erhvervserfaring, så er det jo ikke det flertallet har valgt. Hvis man vil havde politikerer med mere erhvervserfaring, så må man stemme på sådan nogle - og samtidig respekterer at andre åbenbart hellere vil havde nogle unge og friske.

Vi har ikke bedre politikere end dem vi selv vælger!

OG så drop da at sable manden ned inden han overhovedet har åbnet munden - tonen i denne tråd nærmer sig jo de sure mænd på Ekstra Blandets forum (pinligt)

29. november 2013 kl. 18:01
Support-kaos til Digital Post koster 7 millioner

Mon ikke en del af bøvlet skyldes at mange ikke ved hvad forskellen er på en virksomhedssignatur og en medarbejdersignatur? Denne artikel får det vist også rodet sammen. Man skal ikke bruge en virksomhedssignatur for at oprette en digital postkasse, men en medarbejdersignatur... Har man først den, er det altså - undskyld mig - meget nemt og ligetil at oprette postkassen.

Men mange mindre enkeltmandsbirksomheder har nok ikke en medarbejdersignatur for de har ikke haft brug for den - fx Skat muliggør at man kan indberette moms med sit personlige nemID - nemt og smart. At bankerne så har deres egne ErhversID gør nok heller ikke forvirringen mindre...

23. oktober 2013 kl. 07:27
Regeringen afliver SkoleIntra

At beskrive os forældre som ikke-brugere er så arrogant en holdning, at det skriger til himlen.

Ja, det var arrogant - og måske skulle der havde været en lille smiley eller andet; men jeg antog at min parallel til nemID illustrerede hvad jeg mente...

Så ja, det var arrogant, men også (næsten) rigtigt. Jeg er ikke kunde hos nemID, det er min bank - og kontakten til mig er en del af det produkt de køber hos nemID. Derfor ser vi jo også at jeg som bruger kan råbe og skrige til nemID, men det har ikke den store indvirkning - men hvis bankerne (og den offentlige administration) som kunde gør det, er det straks noget andet.

Og om du kan lide det eller ej, men en nem kontakt til forældre ER en del af det skolen køber ved at købe SkoleIntra. De ønsker skolerne har til udviklingen bliver der i høj grad lyttet til - OG så er det mit klare indtryk at der også fra udviklerne lyttes meget til de henvendelser der kommer til dem på vegne af forældre...(!)

Håber mit indlæg blev lidt mere klart...

3. oktober 2013 kl. 12:41
Regeringen afliver SkoleIntra

Tillad mig at kommentere

  1. Ja, det har du nok ret i

  2. SkoleIntra bruges på mange skoler med mange forskellige behov - derfor er der forskellige kommunikationskanaler. Men det er jo på ingen måde en grund til at de alle skal bruges på dit barns skole. Det tager skolen under et minut at slå en række af kanalerne fra - SkoleIntra er faktisk på skoleplan meget fleksibelt og det er nemt at vælge hvad der skal være tilgængeligt på den enkelte skole. Det kunne fx være en opgave for skolebestyrelsen at lave en strategi for skolens kommunikation. Så hiv fat i de forældrerepræsentanter du selv har været med til at vælge (hvis du da ikke selv er en af dem), og få dem på banen - gå evt. selv med i et udvalg under skolebestyrelsen, og få lavet den plan for netop dit barns skole. Jeg tvivler på at det har været folkene bag SkoleIntras plan at alle kommunikationskanalerne skulle bruges på en gang på den samme skole...

  3. Du har helt ret i at mange folk (herunder en del skolelærere) mangler forståelse for hvilke dokumentformater man bruger til hvad. Det er muligt på den enkelte skole at bestemme hvilke formater henh. lærere og elever må uploade til systemet - men det gøres generelt og ikke specifikt for de enkelte områder. OG det er jo meget anvendelig at to lærere internt kan dele fx en Wordfil, eller at eleverne kan aflevere udkast til en biologirapport i et format som læreren nemt kan kommenterer i - så løsningen er nok ikke at slå alt andet end pdf og html fra... Men igen, tag det op i skolebestyrelsen og få lavet en strategi/plan for hvilke dokumentformater der bruges til hvad (og i samme omgang kunne man jo så håber at det smittede af så også eleverne fik lært forskellen på redigerbare og ikke redigerbare formater)...

Jeg ved at der i efterårets opdatering kommer til at ske lidt ændringer i beskedsystemet (det ved jeg fra den livlige debat på SkoleKom), men ikke lige hvad. Det er naturligvis temmelig kikset af skolens ledelse at sende en besked til samtlige forældre uden at vælge dem til BCC-feltet - MEN navne er ikke personfølsomme oplysninger, så ligefrem snak om sikkerhed er måske at overdrive lidt. Og igen, en politik/strategi for kommunikation kunne da passende indeholde hvordan ledelsen henvender sig til alle forældre på en gang...

2. oktober 2013 kl. 21:33
Regeringen afliver SkoleIntra

Man tror altså stadig på at systemer til elevadministration, forældrekontatkt og skemaer skal hænge sammen med personalets adgang til og deling af fagrelevant viden. Lidt alá, lad os lave et køleskab som selv kan varme maden, en meget nærliggende tanke, men efter lidt overvejelse dybest set tåbeligt.

Det er jo bare ikke sådan det fungerer i dag. Langt de fleste folkeskoler, har et system til elevadministration (fx KMD elev, TEA fra Tabulex, EDBbrugsen eller et af de andre systemer der findes) - derudover et program til at lave skemaer i (typisk Tabulex Skema, men KMD har også et produkt), og så typisk SkoleIntra til at varetage kommunikationen. SkoleIntra kan blot importere data fra de andre systemer, så det fremstår samlet - men jeg kan ikke forestiller mig en skole der ville bruge det som elevadministrativtsystem eller til at lave skemaer i (det ville i hvert fald være en meget lille skole, eller en uden store krav).

SkoleIntra ligner klart noget fra 90'erne (dog er der en ny SkolePort (hjemmeside) på vej - og allerede i brug på nogle skoler) - men det integrere med en lang række fagprogrammer der anvendes i skolen; og det gør det på en rigtig god og effektiv måde. Ingen skoler bruger fx SkoleIntra til karaktere, og meget få sikkert til at holde styr på billeder af alle elever - men det spiller fint sammen med andre systemer der kan netop det. Kalenderdelen for personalet spiller fx ganske godt sammen med de ansates private Google kalendre, eller Outlook kalendre...

Meget af det samspil der er, ser man bare ikke som forældre - og enig, det ville da være dejligt hvis også ForældreIntra kunne spille mere sammen med andre åbne systemer...

Det er populært at kritisere SkoleIntra, og ja, layoutet er ikke videre kønt - men det virker; og jeg tør godt vove den påstand at det er en af få it-successer indenfor det offentlige. Skolerne (ikke forældre - I er ikke brugere, men en del af produktet - på samme måde som jeg er en del af det produkt min bank køber med nemID) er i daglig kontakt med udviklerne af systemet, og ændringsforslag kommer hurtigt igennem.

Jeg frygter lidt for hvad der kommer til at ske...

En it-vejleder på en helt almindelig folkeskole - der dagligt arbejder med SkoleIntra

2. oktober 2013 kl. 17:39
Forældreintra - få det dog lavet bedre!

Beskeder er naturligvis tilgængelig i samme sekund der er trykket send. Forveksler du det ikke med at systemet tilbyder at sende en e-mail dagligt (på et af den enkelte skole valgt tidspunkt) med de ændringer der er sket for dine børn, herunder fx at der er sendt en besked til dig i relation til en af disse?

Beskederne kan ses (som alt andet) i det øjeblik de er gemt

10. april 2013 kl. 00:43
Version2's læsere rykker Venstre mod et nej til e-valg

Ideen med at lade blinde brevstemme synes god, men tillad mug at rette en fejl: brevstemme sendes ikke tilindenrigsministeriet. De sendes til det enkelte valgsted hvor de skal være modtaget før valget åbner. En valgstyrer indfører derefter i valgbogen at den og den har brevstemt, men stemmesedlerne beholdes i deres lukkede kuverter. De åbnes og tælles kun op såfremt vælgerne ikke i løbet af dagen møder op selv og ønsker at stemme normalt. Ved åbningen sikres det naturligvis at man ikke ser hvem der stemmer hvad, da stemmesedlen jo ligger inde i en kuvert der ligger inde i en kuvert

13. marts 2013 kl. 07:25
Glemmer du også at tjekke ud? Rejsekort gav 200.000 dummebøder

Hvis du husker kun at tjekke ind ved hvert nyt trasnportmiddel, og først foretage tjek-ud når rejsen slutter husker systemet den extra person/hund.

Du behøver ikke finde de store rejsekortautomater, du kan nøjes med at finde den stander på perronen der har et par knapper oppe ved displayet - med et scan og et par hurtige tryk får du tilføjet en ekstra person til rejsen. Omvendt får du ikke længere rabat for hunden - rabatten gælder nemlig kun for den der har kortet, ikke for dem der rejser med... Men kan hunde ikke få sit eget kort?

19. februar 2013 kl. 16:53
Politiets analoge papirnusseri koster 100 millioner kroner ekstra om året

Sad med i en drabsag for under et år siden - der var alt på papir. Sagsakterne (uden ekstrat og de mange ekstra ting der kom under sagen) fyldte godt 2000 A4 sider - og de var printet i tre eksemplar til de juridiske dommere og i 4 til nævningene (ja, vi delte dem to og to - ellers var der ikke plads på vores border), samt sæt til anklager og forsvare

Så ja, papir findes skam i rigelige mængder hos domstolene mange steder endnu

3. januar 2013 kl. 23:29
Uni-C kæmper mod Skoleintra-nedbrud: Har ikke fundet fejlen

(så kunne man også få en lokal kopi der ikke selvdestruerer efter 3 måneder, (hvilken syg kunde har stemt for den funktion?))

Igen noget der opsættes lokal på den enkelte skole - hos os kører vi fx med 6 mdr. Under alle omstændigheder (det kan man nemlig ikke ændre som skole) så kan du altid vælge at arkiverer beskeden i dit beskedarkiv. Oplysninger af mere blivende karakter kan med fordel skrives i kontaktbogen (hvis skolen har aktiveret denne funktion) - og under alle omstændigheder har skolen jo naturligvis et ansvar for at gemme beskeder der indgår i en "sag" jf forvaltningsloven. Det kan de så gøre på mange måder - fx ved at printe det og arkiverer det i gammeldags hængemapper, som mange skoler sikkert stadig har på alle elever - men læreren kan også vælge at klikke på "Gem i klasselog" når en besked modtages, og så er den automatisk arkiveret efter de regler der gælder for opbevaring af sådanne borgerhenvendelser.

21. oktober 2012 kl. 19:41
Uni-C kæmper mod Skoleintra-nedbrud: Har ikke fundet fejlen

Jonas, jeg vil da foreslå dig at få sagen om behovet for ForældeIntra taget op i jeres skolebestyrelse. Hvis alt hvad du har brug for at simpel information FRA skolen, kan I da fint opsige abonnementet på ForældreIntra, og vælge en simpel blog. Hos os er vi dog glade for at kunne sende personfølsomme beskeder sikkert, havde en kontaktbog hvor ting gemmes, tilbyde on-line adgang til elevplaner inkl. kommentarer retur, debatfora for forældrer og meget andet. Men behovene er jo forskellige fra skole til skole - og der findes også andre løsninger end lige denne her fra Uni-C.

Personalet vil nok være knap så glade for at miste deres intranet, reservationsmodul til div. undervisningsting/lokaler, skemaer, oversigter over elever/forældrer, opslagstavler mm. For ikke at tale om muligheden for at eleverne afleverer opgaver et sted, hvor de også rettes og sendes retur, lektiedagbog mmm. Men alt dette kan godt kører uden ForældreIntra er tilkøbt - dog er det bare meget let som ansat at smide indhold ud på ForældreIntra, da det typisk kan klares med et enkelt hak i en checkboks, når man alligevel taster det ind på PersonaleIntra.

Men få da taget skolens forældrekommunikation op i skolebestyrelsen

21. oktober 2012 kl. 19:22
Uni-C kæmper mod Skoleintra-nedbrud: Har ikke fundet fejlen

Ja, var der ikke kommet en masse brok over SkoleIntra her, så var jeg nok også blevet overrasket. MEN kærer forældrer, I er nok nød til at indse at I ikke er kunderne. På præcis samme måde som jeg ikke er kunde hos DanID - det er min bank, og jeg er nærmest en del af det produkt min bank køber... Derfor er DanID heller ikke specielt interesseret i hvad jeg mener om deres løsning, jeg er jo ikke kunde. På samme måde med SkoleIntra - her er det skolerne der er kunden. Og det eksisterer et forbilledeligt samarbejde mellem de mange kunder og udviklerne - der er mange indlæg dagligt i det nationale fora der er for produktet.

Hvis I som forældre oplever menupunkter der ikke anvendes, eller at ting ligger dumme steder - så tag det op med skolen. SkoleIntra er et stort og temmelig komplekst system, hvoraf ForældreIntra (som jeg antager de fleste her udtaler sig på aggrund af) kun er en lille del. De enkelte skoler kan selv konfirgurere hvordan ForældreIntra skal se ud enten på hele skolen, eller i de enketle klasser. Der er et væld af funktioner, og jeg tror heller ikke at nogen skole i landet bruger dem alle - men de er alle i brug på tværs af skolerne. Så hvis I oplever mystisk menupubnkter aktiveret hos jer, så tag den med skolen, det er med meget stor sandsynlighed dem der har sat noget forkert op.

På samme måde hvis man som forældrer er oprettet som bruger to gange - det virker dog meget mystisk da alle forøldrer lan oprettes med cpr nummer som id, og derfor bør søskende, papbørn mmm opdages af sig selv. Hvis det ikke sker vil jeg gætte på at skolen har en fejlegistrering i deres elev-administrative system, som synkroniserer med SkoleIntra.

Manglende understøttelse af e-mail: tja, den havde jeg ikke skulle komme på et medie som Version2, hvor brugerne da om nogen ved hvad reglerne for e-mail sikkerhed i det offentlige er. Folkeskolerne må ikke kommuniker på alm åben e-mail hvis den indeholder personfølsomme oplysninger. Nu kunne man så bruge det der nye nemPost, men muligheden for at kommunikerer sikkert og efter datatilsynets regler har jo eksisteret i mange år vha SkoleIntra - så det er jo ligesom det der bruges nu, men det kan da sikkert laves om i fremtiden - ligesom mange skoler (igen noget man selv kan sætte op) tilbyder login med nemID, og nogle kræver det for at bestemte funktioner (fx elevplaner) kan ses eller kommenteres.

Så er der noget der ikke virker logisk, så prøv lige at tage den med skolen først, jeg vil næsten væde på at det er dem der har lavet noget mystisk i deres opsætning a det produkt de har købt... Dog er layoutet forholdsvis låst (man kan ændrer farver, vælge mellem et par forskellige menuer, samt nogle steder sætte lidt css ind), og det kunne godt trænge til en opfriskning - men så vidt jeg ved er der noget på vej der.

Og for god ordens skyld, jeg har intet med SkoleIntra at gøre, udover at jeg via mit arbejde er en af deres kunder.

20. oktober 2012 kl. 17:22
Rejsekortet: Ingen sanity checks

Det giver god nok mening på længere rejser. Rejser jeg fx Kbh-Aarhus, kunne jeg jo spekulerer i at glemme at tjekke ud i Aarhus. Har jeg mødt en kontrollør i fx Odense, vil han med sin terminal sætte "et mærke" på mit kort der viser at jeg som minimum har været i Odense - og prise kan beregnes efter dette...

30. august 2012 kl. 09:39
Odder Kommune jubler over iPads til 8 millioner kroner

Al kontakt via ITunes...

Min iPad2 har kun een gang været forbundet med iTunes - faktisk har jeg ikke det program installeret nogen steder længere, og min iPhone har aldrig været forbundet med det - og den virker da ganske glimrende. Den kan fint modtage dokumenter og billeder fx sendt via mail...

Enig i at Apple er lukket, men ikke helt så meget som det kommer til at lyde til her

27. januar 2012 kl. 19:06
Odder Kommune jubler over iPads til 8 millioner kroner

»Vi har aldrig haft så meget arbejdsro som nu, og der er aldrig blevet nået så meget i timerne,«

Nu er ro i timerne jo ikke nødvendigvis positivt (men naturligvis heller ikke negativt). Skyldes roen at eleverne arbejder med opgaver der giver læring, eller skyldes det at de nu meget nemmere kan spille spil og være på Facebook fremfor at lave noget der forstyrer læreren?

Brugergrænsefladen ER vigtig, og jeg kunne da også godt tænke mig situationen hvor hver elev i hver time har en computer, og vel at mærke en computer der ikke først skal hentes, tændes og logges på. Men en iPad? Ja, jeg er glad for min egen, og bruger den da også til at vise fx pdf'er til mine elever på - men til at arbejde på er den da elendig. Nu skal skoleelever jo ikke blot side på en stol og tage imod undervisning, eller læse i en (e-)bog; det er begrænset hvad de lærer af det. De skal jo bestille noget - og det er her jeg ikke fatter hvordan man gør det på en iPad. Det er muligt at det er mig der (på trods af mine blot 32 år) er en gammel sur mand, men jeg kan ikke få ind hvordan man laver matematik på en iPad. Bevares der findes regneark, men hvad med CAS-systemer og dynamiske geometriprogrammer for blot at nævne nogle få ting. Hvad gør man i Odder der?

26. januar 2012 kl. 18:50