Michael Meisner

Trustpilot modtager kapitalindsprøjtning på en halv milliard

Altså mere "pilot" og mindre "trust". Men halløj; Det har jo været deres model i flere år.

28. maj 2015 kl. 15:30
Overblik: Er det slut med det 'hemmelige' cpr-nummer?

Mon ikke i virkeligheden de fleste eksperter, politikere m.v. for længst har erkendt, at det kun ville være et sprgsmål om tid, før vores CPR-numre var almen og tilgængelig viden.

Virkeligheden har jo i flere år været den, at hvis man ville skaffe sig adgang til en større mængde CPR-data, har det ikke været noget større problem.

Stakkels CSC. At det lige blev dem, som kom til at lække 900.000 CPR-numre; Er det ikke bare et tilfælde? Et spørgsmål om tid før en eller anden fejl ville ske, der havde konsekvens a la den vi ser nu. Hvis NSA, der må formodes at bruge en del krudt på sikkerhed, ikke en gang kan forhindre en Snowden, så må det være en illusion at tro på at lille Danmark ville kunne holde på en CPR-hemmelighed.

Så hvad nu? Nu skal vi leve med offentlige CPR-numre (i hvert fald et stykke tid). I en kjonstruktiv ånd: Vil det ikke være en god ide at erkende dette, og så komme videre derfra...?

Med venlig hilsen, og Hav en god sommer

4. juli 2014 kl. 12:37
USA: All your Cloud Are Belong to Us

Tak til Poul-Henning Kamp for at rejse denne debat på Version2, men jeg anbefaler alle også at læse Reuters telegram (http://www.reuters.com/article/2014/04/25/us-usa-tech-warrants-idUSBREA3O24P20140425) for yderligere detaljer.

Endvidere kan en relativ god indføring i de mere sublime detaljer findes ved gennemlæsning af "Stored Communications Act" artiklen (http://en.wikipedia.org/wiki/Stored_Communications_Act) på WikiPedia. Og så alligevel ikke, idet artiklen på WikePedia formodentlig indholder en afgørende fejl vedr. netop om lovkomplekset kan hændhæves udenfor USA. [Det er jeg ved at tjekke].

"Stored Communications Act" (SCA) er en lov tilbage fra 1986 og altså flere år før internettet for alvor blev globalt udbredt. Man må sige at de amerikanske jurister har været fremme i skoene, når de allerede før HTML'en blev opfundet kunne forudse behovet (for at beskytte amerikanske interesser) for "Stored Communications Act".

Det helt grundlæggende spørgsmål er om der juridisk kan skelnes mellem f.eks. et private hjem med en (i) analog notesblok liggende på køkkenbordet, og en privatpersons computer, med f.eks. (ii) en e-mail service leveret af en amerikansk virksomhed. I det første tilfælde (i) er alle enige i at der skal en national dommerkendelse til, før private hjem kan ransages. I det andet tilfælde (ii) angiver "Stored Communications Act" at amerikansk lov udstrækkes globalt, til alle amerikanskejede ISP-virksomheder. Muligvis også f.eks. danske virksomheder der udfører handel i USA. Dette sidste er under heftig debat blandt jurister.

SCA dækker overordnet set to hovedområder:

  • Electronic communication service. If an unopened email has been in storage for 180 days or less, the government must obtain a search warrant. There has been debate over the status of opened emails in storage for 180 days or less, which may fall in this category or the "remote computing service" category.[2]
  • Remote computing service. If a communication has been in storage for more than 180 days or is held "solely for the purpose of providing storage or computer processing services" the government can use a search warrant, or, alternatively, a subpoena or a "specific and articulable facts" court order (called a 2703(d) order) combined with prior notice to compel disclosure. Prior notice can be delayed for up to 90 days if it would jeopardize an investigation. Historically, opened or downloaded email held for 180 days or less has fallen in this category, on the grounds that it is held "solely for the purpose of storage.

Bemærk 180 dagesreglen.

Kunne være interessant at få danske jurister til at udtale sig, om sådan lovgivning, set fra Europæisk/Dansk side, kan være gældende. Det stiller jeg mig meget tvivlende overfor...

Mvh. Michael

28. april 2014 kl. 13:04
Minister: Nu kan 2 ud af 3 danskere få 100-megabit bredbånd

Adgang til 100 GB fiberforbindelse. Kun et spørgsmål om at grave de sidste få meter ind til huset. Det er præcis min situation her i Jyllinge ved Roskilde fjord. DONG gravede for nogle år siden fiber ned, som siden er købt af TDC, der dermed effektivt lagde fiberudrulningen i vores område i graven. TDC tager mellem kr. 15.00o og kr. 30.000 for at etablere de sidste 20-40 mtr. forbindelse ind til huset. Det er noget af en omkostning! I vores allerede eksisterende løsning (som kommer via de gamle de gode gamle kabler kan vi få hastigheder op til ca. 20 GB. Pt. er begrænsningen lige under 10 GB pga. at TDC har valgt ikke at udbygge diverse centraler i vores område. Så vi skal altså vælge mellem ca. 10GB eller at betale kr. 15.000-30.000 for at få en fiberforbindelse. Jeg ved godt hvad jeg vælger!

6. januar 2013 kl. 14:18
Odder Kommune køber iPads for knap 8 millioner: God investering mener it-chefen

I det mindste kan der ikke udsættes meget på prisen. For de ca. DKr. 3.062 pr. enhed, er vel ok. Det ville ikke have været muligt at få meget PC/Laptop for det samme beløb. Men hvad kommunen sparer på servere i denne forbindelse (jf. artiklen) kunne være interessant at få uddybet!

28. september 2011 kl. 06:49
Prosa strækker våben: Alle genoptager arbejdet på CSC

@ Peter Stricker

En lille rettelse: Jeg "påstår" ikke noget. Jeg stiler spørgsmål og giver udtryk for holdninger, der ganske rigtigt er i bagklogskabens krystalklare lys. Og naturligvis er der tale om "efterrationaliseringer, der er fuldstændig afhængige af en viden om udfaldet af konflikten og de afgørelser der har været i arbejdsretten". Vil det ikke altid være sådan? Om de er "letkøbte" må stå for din egen regning!

Jeg er ikke medlem af PROSA, og vil derfor heller ikke, som du skriver, "anklage" dem for noget som helst. Hvad jeg dog vil er at have lov til at stille spørgsmål; f.eks. om hvorfor PROSA ikke for lang tid siden, i det knap to år lange frugtløse forhandlingsforløb, opsagde fredsaftalen. Det ville alt andet lige have sat turbo på forhandlinherne. Og have været rettig omhu! Men det skete ikke. Hvorfor?

For mig ser det ud som om, at PROSA udmærket har vidst at det ikke med rimelighed ville være muligt at fastholde (eller forbedre) aftalerne med CSC. At forhandlingsforløbet (de knap to år) udelukkende har været forhaling, så CSCs medarbejder under PROSA overenskomst har kunne "overhøste" så lang tid som muligt. At PROSA derfor bragte sig i et forklaringsproblem da CSC ville have orden i sagerne.

Jeg har ingen holdninger til HK.

28. juni 2011 kl. 07:33
Prosa strækker våben: Alle genoptager arbejdet på CSC

Kære Per Erik Rønne Dér ramte du hovedet på sømmet: At der gennem alle årene har været unaturlige voldgrave mellem fagforeningerne, der effektivt har forhindret en reel organisering af IT-arbejdere (i helt bred forstand). Og lur mig om dette nogensinde bliver lavet om. Sikkert ikke i vores tidsalder!

27. juni 2011 kl. 15:04
Prosa strækker våben: Alle genoptager arbejdet på CSC

@ Per Erik Rønne

Citat: "Jeg kan simpelthen ikke forestille mig at HK-overenskomsten skulle være værre. Så CSC må fra starten, for nu mere end to år siden, have satset på at slippe af med Prosa-overenskomsten".

Jeg er helt enig! Sådan ser det ud. Men jeg tror ikke på, at det er virkelgheden. CSCs ledelse er professionel og dygtig. Den går efter det rent forretningsmæssige. Der er ingen tvivl om, om at kunne CSC have fortsat med en (for begge parter) spiselig PROSA-overenskomst, så var det dét som var blevet virkelighed. Hvorfor dog ikke? Om CSC acepterer betingelser i den ene eller overenskomst, kan vel når alt kommer til alt, være temmelig underordnet. Issue må være indholdet (betingelserne) i overenskomsten. Men hen ad vejen, som forhandlingerne med PROSA trak ud, kan man da sagtens forstå hvis en CSC-forhandler ind i mellem kunne ønske sig en andet forandlingspart. Knap to år uden resultater! Og især når forhandlingerne tydeligvis ikke på nogensomhelst måde rykkede parterne nærmere hinanden. Kommunikation er en svar ting. Mon ikke både PROSA og CSC (mere PROSA end CSC, i sagens natur) i dag ville ønske, de havde været langt mere informative overfor deres medlemmer og offentligheden? Måske er der også noget medarbejderne simpelthen ikke har forstået: Nemlig at CSC ikke(!) ville fortsætte med at drive forrretning på de gamle overenskomster. At der simpelthen skulle(!) ske forandringer. Måske har det været en bundet opgave for den danske ledelse...? Det virker mærkeligt at PROSAs forhandlere ikke har kunne udarbejde scenarier, der f.eks. kunne have forudsagt vejen frem til status quo, når CSCs ledelse på den anden side, tydeligvis har været top-velforberedt og dygtigt har navigeret gennem konflikten.

Min pointe: Har PROSA gjort det godt nok? Og hvis nej. Hvor stiller det så PROSA og ikke mindst PROSAs medlemmer i dag? Jeg ved det ikke. Der kan være mange spørgsmål og forhold som er ukendte for menigmand som mig, der ikke på nogen måde er part i selve sagen.

27. juni 2011 kl. 13:35
Prosa strækker våben: Alle genoptager arbejdet på CSC

@ Peter Christensen...

Jeg er for så vidt enig i en hel del af dit indlæg; Dog vil jeg genre fastholde spørgsmålet om PROSAs rolle i alt dette. Som du ganske rigtigt skriver har CSCs ledelse med stor dygtighed navigeret gennem hele denne sag. Og lur mig om ikke der også ligger velforberedte planer for situationen 'efter konflikten', som med lige så stor dygtighed vil blive ført ud i livet. Men hvad med PROSA? Hvad er den egentlige årsag til at det ikke gennem knap to års forhandlinger har været muligt at komme til fælles enighed? Skyldes det urealistiske forventninger hos PROSA eller hos PROSAs medlemmer? I min optik fremstår PROSA efter denne sag som rene amatører! Hvordan kan det være at PROSAs folk ikke har forudset tingene bedret, når nu CSC med stor præcision har haft styr på begivenhederne. Er PROSAs folk ikke dygtige nok? Eller...hvad er årsagen?

26. juni 2011 kl. 21:52
Prosa strækker våben: Alle genoptager arbejdet på CSC

...om Prosa i denne konflikt har været en god eller dårlig rådgiver for medarbejderne hos CSC. De ansættelsesforhold som kommer til at gælde nu, er ringere end dem PROSA og CSC forhandlede sig frem til. Og som medarbejderne ved ur-afstemning sagde nej til. Det må være noget af en sur pille at sluge. Hvilken rådgivning har PROSA givet medarebjderne? Har medarbejderne fået klar besked om, hvad det 'worst' case kunne ende med (som det jo så faktuelt også gjorde), eller har PROSA i ren begejstring over at være i en markant arbejdskamp, glemt at tænke i scenarier?

Eller er det ligefrem medarbejderne selv der ikke har tænkt rationelt over sagen? Og dermed af egen fri vilje navigeret frem til det nuværende punkt: At HK overtager overenskomsten.

Det bliver interessant gennem de næste måneder at finde ud af hvad der skete i kulissen til hele denne sag.

24. juni 2011 kl. 21:18
Kæmpe sikkerhedshul på Nemid.dk

Feature eller ej - måske kan man tale om feature, hvis præmissen er den 'gamle' OCES løsning, hvor der skal findes et fysisk certifikat (en fil) på den computer du benytter.

Men med den nye DanID NetID løsning er der ligefrem lagt op til at løsningen skal være mobil - og så er sagen en ganske anden.

15. september 2010 kl. 15:16
Kæmpe sikkerhedshul på Nemid.dk

På adressen Valeursvej 12, 2900 Hellerup er registreret to virksomheder: Assemble A/S og M. Svendsen Holding Aps.

M. Svendsen Holding Aps. er Holdingselskab for datterselskabet Assemble A/S (selskabets officielle telefonnummer er 3940 3242). Direktøren hedder Morten Svendsen.

Morten Svendsen er også administrerende direktør i Assemble A/S, der har følgende binavne registreret: ”Dokumentboks A/S”, ”Nemid A/S” og ”Nempost A/S”. Selskabet har 12 ansatte. Læs mere på www.assemble.dk.

14. september 2010 kl. 12:07
Kæmpe sikkerhedshul på Nemid.dk

Nu er jeg i den heldige situation, at jeg stadig har og benytter mit gamle OCES login. Ved et besøg på ovennævnte nemid.dk kan jeg se at men her også kan benytte OCES.

Mon den nys opdagede fejl i relation til NemId også opstår ved benyttelse af OCES?

Hvem tør tjekke?

Og mon ikke det er rimeligt i hvert fald at spørge ind til, hvilke test- og kvaliteteskontroller DanID har fulgt, når sådan en fejl kan slippe uopdaget gennem. Hvilke andre uopdagede fejl kan så også findes?

Med venlig hilsen

14. september 2010 kl. 11:53
Finansrådet opgiver skræddersyet dokumentsystem

Det jo som bekendt nemmest at tale om de ting man har kendskab til (se http://www.microsoft.com/danmark/referencer/finansraadet_cert.mspx). Og Microsoft kender vi jo alle lidt til - uagtet om det så er den bedste løsning for de respektive virksomheder vi arbejder i.

Derfor er det også ind i mellem en god ide, at bruge konsulenter, som kan se tingene i et større perspektiv, og i det mindste gør sig den ulejlighed at sætte sig ind i de forskellige muligheder der findes. Og kan redegøre for fordele og ulemper ved de forskellige løsninger der findes. Og der findes flere!

MOSS (Microsoft Sharepoint) er en fantastisk løsning. Men den er også dyr! Meget dyr! Og tror Finansrådet at det er muligt at få et system som ikke skal tilpasses. Så må de tro om igen! Naturligvis kan tilpasningerne begrænses, men det bliver så på bekostning af andre ting. Sådan er det bare.

At situationen nu er sådan at Finansrådet i sit udganspunkt tilsyneladene har fået leveret en løsning, der ikke er anvendelighed for, må være et spørgsmål som i høj grad burde diskuteres internt i Finansrådet: Hvorfor? Hvordan undgår man det femover?

9. juni 2010 kl. 12:08
Facebook er blevet kedelig?! Hvad så med min virksomheds web2.0 strategi?!

@Brian: Ja, jo. Men du glemme bare at der stadig, selv om Facebook har mae daske fans, er endnu flere der ikke bruger facebook. I en ideel verden, hvor alle brugte Facebook...men den findes gudske tak og lov ikke!

1. februar 2010 kl. 15:04
Facebook er blevet kedelig?! Hvad så med min virksomheds web2.0 strategi?!

@Brian: Men hvorfor ikke forstå mere i dybden, inden vi kaster os ud i eksperimenter:

Jeg kunne f.eks. godt tænke mig at der blev grundforsket lidt i alt det her med relationer mellem mennesker. I min optik, på baggrund af erfaring med at lave marketings- og kommunikationsprojekter, er Facebook (eller lign.) interessant og en nyhed fordi den er 'direkte'. Men det betyder ikke at den er effektiv f.eks. i ration til at formidle et salgsbudskab.

En af hemmelighederne ved god kommunikation (og markedsføring) er at "skjule" det virkelige budskab. Og så finde en 'bærer' der kan bane vejen for formidleren, til modtagerens hjerte eller hjerne. Altså et ekstra objekt mellem modtageren og budskabet. I relation til f.eks. Facebook kan det illustreres således: At en sag, f.eks. katastrofen i Haiti får nogle mennesker til at finde sammen i en gruppe, og derfor lærer de hinanden at kende. Dette som alternativ til den direkte; Vi kender ikke hinanden - vil du ikke være min ven. Jeg tror på at relationen bygget op på baggrund af noget uden for os individer holder bedre. Som f.eks. denne debat: Vi to ville sikkert kunne mødes og diskutere i timer, og måske ende med at være enige eller uenige, men venner.

Dette er vigtigt for virksomheder. For deres medarbejder gider faktisk ikke beskæftige sig ufokuseret med ting som ikke er nyttige for dem, spare tid eller på anden måde skaber værdi. Og dette skal opfattes umiddelbart, interessen mistes på få øjeblikke.

Og inspiration fra udlandet f.eks. USA er naturligvis altid relevant. Der kan læres meget. Både til den gode og den dårlige side. Jeg ved ikke om der, hverken absolut eller relativt, skabes mere værdi andre steder i veden (ved brug af web 2.0), men det kunne jeg da godt tænke mig at høre om. Jeg tvivler.

Mvh. Michael

1. februar 2010 kl. 14:39
Facebook er blevet kedelig?! Hvad så med min virksomheds web2.0 strategi?!

@Brian: "Facebook skaber i den grad værdi ... omkring 20% af deres omsætning (og voksende) kommer fordi deres virksomhed er på facebook/twitter og de slår tilbud op den vej" - er jo netop argumentet for at Facebook, og Twitter for den sags skyld også, ikke i sig selv skaber værdi! Værdien ligger jo i at folk benytter Facebook, og derfor ser diverse annoncer. Hvis (når) interessen for Facebook falder, og der kommer noget nyt som bliver hyped, så vil samtlige e-shop's flytte deres annoncekroner til dette nye, der hvor deres potentiale søger hen. Så Facebook (eller lignende) kan altså undværes.

Kommentar til dit andet eksempel: Mon ikke et telefonkald, den personlige relation, ville være lige så stor en succes?

Misforstå ikke: jeg er også fascineret af web 2.0, 3,0 og så videre. Og jeg mener også der er værdi at hente. Min holdning er bare den at vi pt. bevæger os på stenalderniveau i relation til at forstå hvad alle disse nye ting kan gøre for og med os. Grænsende til at det ind i mellem kan være en smule skræmmende.

Og en smule ydmyghed og større omhu med at forstå tingene syntes jeg er passende, i stedet for bare at løbe tankeløst afsted. Og så betyder det intet for mig at tingene tager lidt længere tid.

Mvh. Michael

1. februar 2010 kl. 14:16
Facebook er blevet kedelig?! Hvad så med min virksomheds web2.0 strategi?!

Hvis det virkeligt er rigtigt at: "...mht. værdien er det dokumenteret hyppigt, at sociale medier i virksomhederne giver hurtigere videndeling, hurtigere adgang til viden...", hvorfor er der så så få tal. Jeg tror vi to har læst de samme analyser (dem du henviser til), men fælles for næsten dem alle er at de beskæftiger sig med implementering af sociale medier i virksomheder der netop kunne drage nytte af dét. Hvad jeg opponerer mod er sådan en næsten bevidstløs argumentation af nytten af brugen af, nå ja, både sociale medier og for den sags skyld også internettet. Lad os lege en leg: Lad os prøve at bruge al vores intelligens på at identificere brancher og virksomheder der ikke ville have nytte af web 2.0. Hvor lang ville den liste blive?

Bortset fra at jeg faktisk ikke er enig i at der findes hyppige entydige og objektive analyser, der påviser værdien af web 2.0. I hvert fald findes der ligeså mange analyser, kvalitativt i samme klasse, der viser hvor meget tid folk spilder på ikke-relvant computerbrug.

Get my point?

Mvh. Michael

1. februar 2010 kl. 14:02
Facebook er blevet kedelig?! Hvad så med min virksomheds web2.0 strategi?!

Er det i virkeligheden ikke bare et spørgsmål om, hvad der er nyttigt og skaber værdig, og hvad der blot har "nyhedens interesse".

Facebook havde, og har stadig i visse kredse, nyhedsinteresse, især blandt de som føler for at kommunikere (grænsende til udstille!) hvad-som-helst, hvor-som-helst, og ikke mindst når-som-helst. Nogen egentlig værdi skaber Facebook vil kun for de færreste. Fokus (Facebook) er at skabe relation mellem mennesker, men interessant nok viser Facebook sit virkelige potentiale når fokus netop ikke er enkeltindivider, men der i mod "sager" (f.eks. Hopenhagen ell. lign.). De som har alderen til det vil huske termer som "nyhedsgrupper".

Måske bør det netop være denne lærdom, der bør huskes og inkluderes når virksomheder udvikler og implementerer en såkaldte web 2.0 strategi. Og helt ærligt kommer det vel næppe som den helt store interesse; At de fleste af os, for de fleste af os, lever et temmelig ordinært og uinteressant liv. Min Facebookforside er således blot en akkumulation af flere livs kedelighed. Lejlighedsvis forsøges desperate forsøg på at udstille denne kedelighed. Ofte med succes. Det er den rene ynk! Og det skaber ingen værdi overhovedet.

Måtte dette blot stå klart for flere - specielt på Facebook.

Jeg ved jeg kommer til at fremstå som kedelig (men Erik, jeg håber du tilgiver mig :) ), men med udsagn som: "Brug medierne aktivt til at drøfte holdninger og tiltag. Udnævn ambassadører, der holder grupperne i gang. Og sørg for, at topledelsen viser deres støtte til det!", står det mig ikke klart om ønsket med brugen af digitale medier skal erstatte menneskekontakt. Eller være et supplement. I fald det første melder jeg helt og aldeles fra. I fald det sidste spørger jeg blot ind til værdien. Sjældent er det mere værdifuldt at samle virksomhedens skarpeste hjerner to timer i et isoleret møderum. Skal den slags erstattes? Fang venligst min pointe: Hvilken VÆRDI har alle disse nye ting for virksomheden og for individet? Det skal besvares kritisk.

Ps. Jeg er iøvrigt selv stor tilhænger at brugen af digitale medier. Med alt med omtanke!

Med venlig hilsen Michael

1. februar 2010 kl. 12:20