Rasmus Luckow-Nielsen

Fremhævet som eksempel på god offentlig it: Museumssystem ramt af årelang forsinkelse

I min optik er det sgu ikke et sundhedstegn hvis man oprigtigt mener at nogle års forsinkelse, uden der bliver skudt flere penge, ind nok skal gå fint.

Den regning skal jo nok blive betalt - enten bliver det et dårligt system, eller også kommer regningen i form af dyre licens/abonnementsbetalinger.

9. januar 2018 kl. 09:16
App-firma: Rigide udbudsrammer avler en helt forkert måde at lave it på

Enig! Størstedelen af disse udbud er stadig ganske krævende på den ukonstruktive måde. Har dog set enkelte tendenser mod at man gerne vil noget andet, men at juraen modarbejder det.

Grundlæggende har vi også i årevis som webbureau undgået langt de fleste udbud.

En lille anekdote: Da vi i Peytz+Reload konstellationen vandt EU udbuddet på DR.dk i 2012, da havde vi brugt over 600 timer på at besvare det. Der var 5 prækvalificerede konsortier, så de andre har nok brugt et sammenligneligt antal timer. Og det var tilmed noget af det bedste udbudsmateriale jeg har set + en fed måde at udvælge leverandører (som V2 skrev om her: https://www.version2.dk/artikel/saadan-agil-tester-dr-5-web-leverandoerer-til-nyt-cms-43351).

I sidste ende så var det jo et system af en betragtelig størrelse og med massere af prestige - men ofte ser vi jo langt mindre interessante udbud, som stadig kræver hundredevis af timers arbejde at besvare.

En model hvor man i langt højere grad kan tale sammen inden vil være at foretrække - problemet er jo så bare, at det er svært at sammenligne "tilbuddene" fordi løsningerne måske vil være ganske forskellige.

10. januar 2017 kl. 20:21
Journalistforbund blotlægger medlemmers personoplysninger

Vi er i Reload rigtig kede af episoden, og jeg kan kun beklage de gener, det måtte have haft for de personer, som er blevet ramt af dette. Vi tager dette meget alvorligt og gør alt, hvad vi kan for at rette op, så det ikke sker igen. Vi har skrevet en redegørelse som forklarer detaljeret, hvad der er sket, og hvilken data der er blevet eksponeret - den kan læses her: https://files.reload.dk/Redegoerelse-DanskJournalistforbundUdsendelseAfPersonfoelsommeData.pdf

Mvh Rasmus

19. oktober 2016 kl. 14:20
It-chef for den britiske stat: Derfor koder vi altid i open source

Det er virkeligt forfriskende at læse omkring disse erfaringer fra britterne - det vil godt nok være værdifuldt for de danske offentlige IT projekter at køre på lignende vis. Open Source kan jeg kun tilslutte mig, men det vigtigste er nu at gå væk fra de tåbelige vandfaldsmodeller og store komplekse løsninger hvor man forestiller sig at kunne skitsere det hele fra starten af. Al vores erfaring er også at in-sourcing af kompetencer hos opdragsgiveren suppleret med at løse opgaven i små bidder og få hurtig feedback fra både brugere og interessenter er nøglen til gode løsninger. Og at man også begynder at tænke i Total Cost of Ownership det viser jo også bare et modenhedsniveau der er langt større end hvad vi ofte oplever. Meget spændende at følge dette, og jeg håber at det er en trend der smitter af i DK

1. juli 2014 kl. 20:45
Handicaphensyn tvinger København til Sitecore-relancering midt i Drupal-satsning

Det er vel et spørgsmål om at løsningen skal helt gentænkes når man hår over til Drupal - også arkitektonisk. Det er et noget større arbejde end bare IA og tilgængelighedsrettelser.

12. december 2012 kl. 19:16
5 kommuner starter open source-klub for hjemmesider

Man kan desuden læse lidt mere omkring TING på community-sitet her: http://ting.dk/content/filosofien-faellesskabet-og-fordelene

Og her er en 3 minutters video der forklarer på pædagogisk hvis hvad det går ud på: http://www.youtube.com/watch?v=z2lTazqi3Xg&feature=youtu.be

Og da rigtig dejligt at kommunerne støtter op omkring nogle af de samme grundtanker.

(og ja, jeg er stærkt involveret i TING communitiet)

mvh Rasmus

26. april 2012 kl. 14:06
Energistyrelsen fik Drupal-intranet for 15.000 kroner: Danmarks billigste?

Så mangler vi bare at se Energistyrelses bestræbelser online et sted - det ville da være fedt for alle andre styrelser hvis de lagde deres kode offentligt tilgængeligt, sådan som også bibliotekerne har gjort på www.ting.dk

Hvis andre vitterligt gerne vil igang med at kigge på drupal baserede intranet, så kunne de jo starte her: http://openatrium.com/

7. november 2011 kl. 20:34
TV 2 vælger Drupal som nyt CMS

Så det er stadig helt åbent. Men de har truffet en masse rigtige valg omkring processen, det er flot og fremsynet af dem. Det bliver en spændende proces, som kommer til at gavne hele Drupal communitiet i DK.

24. juni 2011 kl. 13:13
DR dropper Microsoft CMS: For gammelt og trægt

Eller er vi stadig i afklaringsfasen? Kunne godt tænke mig at se deres krav.

Og nøj det ville være fedt med en agil tankegang her, men det er jo nok ikke politisk muligt.

26. maj 2011 kl. 09:53
Skal koden til københavnsk Facebook-flop lægges ud som open source?

Jeg har et fuldt SVN dump liggende med 1393 revisioner, og kommunen kan jo bare tage kontakt til mig hvis de vil have koden - og jeg ligger det også gerne på github ganske vederlagsfrit. Men jeg har ikke lyst/lov til at ligge det online medmindre Københavns Kommune giver lov.

Men jeg er sådan set enig i hvad Rasmus Kaae skriver, at interessen for den kode må jo være begrænset. Der er vist mere interesse for at rase over projektet ;-)

11. januar 2011 kl. 15:39
Udvikler: Her er sandheden om københavnsk Facebook-flop til 7 mio.

Hej Morten

Jeg forstår godt hvad du mener, men jeg synes nu altså at jeg gjorde hvad jeg nu engang kunne for at ændre konceptet til noget jeg synes var mere holdbart. Det var jo bare ikke mig der kunne bestemme det, men vi havde mange og lange diskussioner omkring hvad der kunne gøres, og vi var af forskellige årsager ikke helt enige.

Når det så er sagt, så er det jo altid bagefter meget nemt at være klog, og det er jo heller ikke sikkert at de ideer som jeg havde ville have fungeret. Igen, der var jo lovet nogle ting i fht. hvad der skulle leveres til dem som havde lagt pengene på bordet, og derfor var det ikke så nemt lige at lave gennemgribende ændringer.

Så hvad er konklusionen på alt dette? For mig er det nok, at forsøger man sig med nye (og derved risikable) tiltag, så skal organisationen nok være meget klar på enten at tage det seje, lange træk eller også på at projektgruppen kan tage dramatiske ændringer for at få tingene til at virke. Eller også gør man som kommunen jo i sidste ende valgte at gøre, omend en smule inddirekte: nemlig at trække stikket til projektet.

I sidste ende så har jeg det sådan, at jeg forsøger at komme med den bedste rådgivning som jeg kan til mine kunder - men insisterer de af den ene eller anden grund til at gå i en anden retning end den jeg synes, jamen så er det jo trods alt dem der er kunden, og derfor også dem der bestemmer. Jeg synes at man som leverandør skal give kvalificeret modspil, men ikke være direkte genstridig, men det er da meget muligt at andre har mere principfaste holdninger, og det har jeg da også fint respekt for.

Nå, men jeg tror ikke at der er så meget mere at diskutere i denne sag, men håber da i det mindste at jeg har været med til at kunne belyse den lidt.

mvh Rasmus

10. januar 2011 kl. 19:06
Udvikler: Her er sandheden om københavnsk Facebook-flop til 7 mio.

@Morten Jørgensen

Sitet blev lavet i meget tæt samarbejde med projektlederne - udviklerteamet og projektteamet sad sammen to dage om ugen, og vi aftalte opgaver om mandagen og afleverede opgaver om fredagen. Dvs. at projektlederne hele tiden var med til at prioritere hvad der skulle laves - og vi fik faktisk også lavet rigtig mange gode ting.

Og jo, vi havde mange diskussioner i sidste ende om hvordan vi fik flere aktive brugere på systemet, men vores ideer var ikke nødvendigvis helt i tråd med hvad man politisk havde fået stillet i sigte. Grundlæggende mente jeg, at man burde indsnævre konceptet - vi fik nemlig lavet en rigtig fed intelligent event-kalender, og jeg synes at det kunne blive til vores killer-feature. Men det gik ikke (på det tidspunkt) rent politisk at begynde at skære ting fra.

Alt i alt er det altså ikke altid lige nemt at skabe et socialt community på nettet - det kræver at man rent faktisk rammer et behov, og så ellers finder ildsjælene. Facebook er meget atypisk hvad det angår - i modsætningen til stort set alle andre sociale netværk på nettet, så er Facebooks primære killerfeature at alle andre folk er på Facebook. Det handler altså ikke om noget specielt - i hvert fald ikke til at starte med.

Jeg synes ikke at jeg har brug for at vaske hænder, men omvendt er det jo heller ikke fedt at få skudt i skoene at have brændt 7 millioner af og så grine hele vejen til banken, for dette var ikke hvad der skete.

Skal kommuner lave sociale netværk på nettet? Nej, det mener jeg ikke giver mening i dag - der er det langt smartere at hooke ind i eksisterende systemer, såsom Facebook.

Skal kommuner forsøge sig med nye og innovative tiltag på nettet? Ja, det synes jeg da helt sikkert at de skal, på linie med alle mulige andre tiltag, arrangementer og tilbud til borgerne. Nogen gange vil det slå an, andre gange ikke - sådan er det jo med utroligt mange ting, og forhåbentligt bliver det både nemmere og billigere i fremtiden at sparke nye sites i luften, det er da i hvert fald vores erfaring.

mvh Rasmus

7. januar 2011 kl. 13:29
Nyt flop: København spildte 7 mio. på kommunal Facebook-kopi

Jeg kan godt forstå at man kan hidse sig lidt op over tallene, men sandheden er jo mere nuanceret end som så. For det første - jeg tror at selve udviklingsbudgettet endte omkring de 1,5 million, og dette er første gang jeg hører om et samlet budget på 7 millioner - de tal jeg hørte dengang lå omkring de 3 millioner over en årrække. Jeg arbejdede som udvikler på projektet dengang.

Så der er brugt rigtig mange penge på alt muligt andet, herunder nogle foranalyser (før vi kom ind i billedet), konceptarbejde, kravspecifikationer og også lønninger til det lille projektteam som styrede det fra KKs side (2 faste folk, samt en håndfuld studerende). Desuden blev der brugt en helt del penge på annoncering, herunder store plakater i hele byen, og så de mange fysiske fliser som blev lagt rundt omkring i byen - 50+ i alt (ideen var at man kunne sende en SMS og få at vide hvilke arrangementer der var i nærheden lige nu).

Og undrer man sig over hvorfor der ikke bare blev brugt Facebook, så skal man jo tænke på, at ideen blev undfanget helt tilbage i 2006, og at man ikke nødvendigvis synes at det var smart at alle brugerdata ligger hos en kommerciel amerikansk service.

Alt software var tiltænkt at skulle være open source - i praksis nåede vi dog aldrig så langt som at udgive koden som open source, men det kan jo stadig lade sig gøre hvis det ønskes.

Som borger i København (på det tidspunkt), så synes jeg da også at det er mange penge, men omvendt bliver der altså virkeligt smidt mange penge afsted til alle mulige andre projekter, som har til formål at gøre København et federe sted at bo og leve, og intentionerne synes jeg absolut ikke der var noget galt med. At konceptet så måske ikke var skarpt nok, ja, det er så en anden sag.

Jeg håber at de belyste sagen lidt mere for jer herinde :)

mvh Rasmus / Reload! A/S

6. januar 2011 kl. 18:21
Svensk Drupal-gigant opkøber dansk konsulenthus

Jamen velkommen til DK - der er massere af Drupal arbejde at rive i, og det understøtter dette jo også bare.

17. december 2010 kl. 14:09
Obama elsker open source: Whitehouse.gov skifter til Drupal

Jeg kender faktisk ikke lige til Koha, men vil prøve at få en udtalelse fra biblioteksfolkene - er sikker på at de har kigget på den på et tidspunkt.

26. oktober 2009 kl. 16:16
Obama elsker open source: Whitehouse.gov skifter til Drupal

Flere biblioteker i DK er i gang med at migrere til Drupal - vi sidder bl.a. og laver Københavns- og Århus' nye bibliotekshjemmesider i Drupal, og hele strategien fremadrettet bunder i Open Source. Det er helt klart et spændende, modigt og rigtigt træk af bibliotekerne.

mvh Rasmus Signal Digital

26. oktober 2009 kl. 14:22
Microsoft: Derfor kan vi ikke slå IE6 ihjel

Ja, hvis du bare kunne få hende til at køre Firefox i stedet, så ville vi også være glade :-)

12. august 2009 kl. 14:32
Open source-projekt skal sparke liv i danske biblioteker

I det hele taget fungerer fritekstsøgning rigtig skidt på mange bibliotekshjemmesider i dag, men det skulle gerne blive væsentligt bedre i fremtiden - det arbejder vi i hvert fald på i gruppen (helt konkret er det DBC der står for den del).

Ellers lyder det lidt som om at du ikke helt repræsenterer gennemsnitsbrugeren, så vi må se hvad vi kan gøre, men jeg tvivler på at du får de rå poster som Marc format lige i første omgang :-)

For de interesserede, der kan i ellers følge med i den officielle blog, som er på http://gnit.dk/, og mere detajleret i København- og Århus' fremgang på vores blog, som er på www.signaldigital.com/blog

30. juni 2009 kl. 09:17
Open source-projekt skal sparke liv i danske biblioteker

Hej Jesper I det hele taget er det meningen at der bliver åbnet gevaldigt op for en masse ting. Fx er det nye system bygget op omkring en masse API'er, hvor det før nærmere har været hacks af forskellige systemer ;-)

Men dén funktionalitet du ønsker vil komme som som et RSS feed, som du så kan bruge/vise hvor du ønsker.

Desuden bliver lånerstatus visningen væsentligt forbedret - både hvad angår funktionalitet og brugervenlighed.

Desuden har det i København fungeret sådan længe, at man kan modtage både emails og SMS'er når ens bøger er ved at udløbe.

29. juni 2009 kl. 14:14
Drupal skal levere 60 mio. sidevisninger for bt.dk

Jeg føler virkelig at der er kog i Drupal gryden for tiden. Vi har rigtig mange kunder der efterspørger Drupal løsninger og som har hørt godt om det, og det er jo en blåstempling når store foretagner som Berlingske ruller Drupal ud i så stor stil.

At det så lader til at være gået lidt hurtigt ifbm. bt.dk er så en anden sag, men de design ting får de vel snart fikset.

Men også inden for det offentlige sker der ting - vi er fx ved at udskifte Københavns- og Århus' Bibliotekers hjemmesider fra bl.a. Plone til Drupal - et stort og meget spændende projekt (jeg har skrevet lidt om det her: http://www.signaldigital.com/2009/05/20/update-pa-ting-projektet/)

Og det bliver et ægte opensource system som jeg regner med bliver rullet ud på mange af de mindre biblioteker hvis de ønsker det.

Spændende udvikling og tillykke til Berlingske!

17. juni 2009 kl. 15:30