Nikolaj Lundsgaard

Google Drive (del 2) - Google ringede til mig :-)

Er det ikke noget verson2's nye blogger, Nicolai Dragsted, advokat med speciale i it-ret og -kontrakter kan være behjælpelig med?

26. april 2012 kl. 00:04
Det er altsammen Kampmanns skyld

Så længe IT skandalerne lever i de private selskaber, så skal regeringen ikke slås med den abe på skulderen.

Mon ikke statsministeren hurtigt ville blive træt af at skulle bruge sine tirsdags-pressemøder på IT skandalerne i dit nye centrale "Offentlig IT i Danmark"-selskab? Hun lader ikke ligefrem til at nyde spørgsmålene om DONG for tiden.

Og så vil der heller ikke gå lang tid før nogle ville hævde at det ville være så meget bedre at privatisere det (igen).

28. marts 2012 kl. 16:58
Dansk firma droppede Google Apps og skiftede til Office 365: "Pissetræt af Googles arrogance"

Tak @Mikkel Vibits. Jeg tænkte præcis det samme da jeg læste artiklen. Kan man virkelig ekstrapolere fra et enkelt datapunkt? Selvfølgelig har Google utilfredse kunder, men er det nyhedsværdigt? Objektiv er artiklen i hvert fald ikke. Om det er en nyhed kan jeg ikke afgøre.

27. marts 2012 kl. 18:41
Sådan overlever du Twilight

Ja, sådan kender google dig så godt, at den fortæller dig det du gerne vil høre. Og også mig, nu hvor jeg har læst dit blog indlæg. Men men åbner jeg nu en safari browser, der aldrig har været på version2.dk. eller nogen andre sites fordi den kun anvendes til at teste lokale sites under udvikling, så er billedet et ganske andet.

Du er dog med på første side, men under den lilla møghætte.

21. marts 2012 kl. 16:36
Er mobilt web vejen frem?

...for det andet vil applikationen være 100% afhængig af en Internet forbindelse.

Den er vel ikke mere afhængig end en app ville være. Med html5 kan du lave offline web apps med app cache og local storage. Jovist, du er begrænset til kun at bruge 5 Mb, men mon ikke det går. Ellers må du hyre en c64 demo programmør fra den tid hvor det at tælle bits var en kunstform der virkeligt gjorde en forskel.

19. marts 2012 kl. 07:23
Hent dine brugeres geografiske lokation med JavaScript

Pasarbaroe, Jakarta, Indonesia Longitude: 106.835152 Latitude: -6.166690

Det er sikkert der trafikken bliver routed igennem, men jeg sidder nu i det nordlige Sumatra, ca. 2000 km derfra, så man skal nok passe på med at være alt for afhængig af præcisionen.

3. maj 2011 kl. 11:33
Hvis Danmark var IT foregangsland...

Nej, det har jeg faktisk ikke.

Det var dog en ubehøvlet tone, Hr. Kamp. Det er vel kun fair når man har en blog, at man bidrager med lidt tekst om emnet, og ikke blot copy/paste et link, og erklærer sin enighed. Det her er jo ikke facebook.

Hvis du ikke vil bidrage med noget selv, hvorfor skal det så på din blog?

Det er vist en ommer.

30. marts 2011 kl. 12:22
Digitalisér hele molevitten

Jeg tænker om det indgår i en business case for digitalisering i det offentlige hvad det koster, at borgeren skal udfylde formularer på skrift, stå i kø på posthuset eller kommunikere telefonisk med kommunen (ofte i arbejdstiden) for at behandle en sag?

Man hører gerne om hvor meget det koster samfundet, at folk der pendler til arbejdet i storbyerne sidder i køer på motorvejen. Og på den baggrund bliver der bevilget milliardbeløb til at udvide infrastrukturen.

Og som Jørgen meget rigtigt skriver, så er det vel nemt nok at udvikle et system, der kan modtage et generisk format (f.eks. xml), der kan journalisere alle skriftlige formularer der findes i dag, og så blot digitalt behandle dem med en positiv intern business case.

8. februar 2011 kl. 17:13
Så lykkedes det: Dansker fik 850 kr. retur for ubrugt Windows-licens

... og så er der jo den ret vigtige pointe, at der er en separat licensbetingelse til Windows, hvori der står, at du kan få refunderet beløbet. Denne betingelse er ikke for hardware, men software.

Anyway, så har du helt ret i at det er spild af tid. Der kommer næppe noget ud af vores ævl og kævl. Der må bare nogle klare regler på banen - gerne fra EU, men jeg stiller mig fint tilfreds med vores eget folketing.

Lad der være fri konkurrence på operativsystemet - nøjagtigt på samme måde som der er kommet frit valg på browsere og medieafspillere.

14. januar 2011 kl. 16:44
Minister: Helt i orden med betaling for 'digitalt papkort' til NemID

... men jeg har ingen ambitioner om at lægge restriktioner for en privat virksomheds mulighed for at udvikle og sælge produkter på markedet

Lad mig så være den første til at tilbyde en gratis version af produktet på samme marked. Ja, for ministeren har vel ikke tænkt sig med sine manglende ambitioner, at skabe et monopol for DanID?

12. januar 2011 kl. 23:44
Nogen kalder det en metafor, andre kalder det ?

Har vi ikke længe haft muligheden for at lave shortcuts på windows og symbolic links på linux?

Det løser imidlertid ikke dit problem for I er sikkert flere der skal lægge filer og links i de samme mapper, og så er navngivning, adgangsrettigheder og den slags også i spil. Det er korrekt, at en fil kun kan placeres i en mappe, men der er jo ingen der siger, at du skal nøjes med det. Et godt esdh eller bare en aftalt proces med at skrive det ned i en separat database (f.eks. et regneark) kan løse dit problem.

IT kan desværre ikke løse problemer, men det kan gøre det nemmere for dig, at løse dem selv.

5. januar 2011 kl. 12:11
Top 10: Her er de bedste teksteditorer

Sejt med en flamewar. Det vil jeg nu holde mig for god til, men giv endelig los når mine to forslag blandt top 10 skal sables ned :-)

Textpad - www.textpad.comCrimson - crimsoneditor.com

God Weekend :-)

17. december 2010 kl. 14:04
Er digitalisering svaret?

Jeg synes, at det alt sammen emmer af at vi er rørende enige: Skal der være gevinst med digitalisering, så må det komme fra automatisering. Kunne vi automatisere papirbunkerne, så de behandlede sig selv, så havde vi ikke brug for digitalisering.

Endvidere kan man med fordel - nu hvor vi har indset at det handler om at automatisere - gøre processerne mindre og simplere, så vi kan gøre det nemmere at automatisere, og dermed effektivisere. Effektivisere skal i denne sammenhæng betyde: opnå flere resultater med de samme omkostninger.

Men hvis det offentlige virkelig skal have held med sin digitalisering/effektivisering så er udfordringen - og temaet for ovenstående indlæg - at borgerne skal kunne bruge det effektivt. Effektivt betyder her: opnå det samme resultat med færre omkostninger.

Der er altså en modsætning imellem hvad det offentlige vil have ud af deres "løsninger" og hvad borgeren vil. En anden måde at sige det samme på, er, at det offentliges "problem" er ikke nødvendigvis det samme som borgerens. Og her mener jeg hunden ligger begravet.

Hvis borgeren har en fordel ved at anvende det offentliges selvbetjening, så skal de nok gøre det. Spørgsmålet er så, om det offentlige designer sin selvbetjening til at hjælpe borgerne eller sig selv?

Naturligvis er det ikke alle der er lige gode til at anvende ny teknologi. Men i en tid hvor email, google (det der i gamle dage hed internettet) og facebook er mere anvendt end breve, leksika og postkort, så køber jeg ikke at det er IT-analfabetismen der er problemet. Hvis farmor kan bruge facebook til at følge med i børnebørnenes liv, så kan hun også bruge det offentliges selvbetjening.

30. november 2010 kl. 17:44
Er digitalisering svaret?

En anden ting er at ALT for meget tager udgangspunkt i den oprindelige papir løsning [...] det kunne muligvis være ny-tænkt.

Ja, det kunne det muligvis. Det er dog ikke givet at den nytænkning fører noget bedre med sig. Faktisk forekommer det mig, at det modsatte oftere er tilfældet. Nytænkning er godt, men i min vurdering bør IT ikke være en forudsætning: "First you make it simple, then you make it IT".

30. november 2010 kl. 14:42
Birthe Rønn utilfreds efter CSC-sag: Jeg vil have et bedre ESDH-system

Helt enig. Der er nogle underlige krav i de udbud, som ingen praktisk betydelse har. De skaber kun en falsk tryghed.

Naturligvis har CSC ol. advokater i hobetal, der når kontrakten skrives, sikrer at leverandøren ikke holdes økonomisk ansvarlig. Så den sikkerhed der ville være i en leverandør med brede skuldre forsvinder idet deres advokater sikrer, at de ikke kommer til at bære byrden.

Væk med den falske tryghed fra de store og dovne, og lav i stedet et ordentligt udbud, hvor dem der er bedst egnet til at løse opgaven får en chance.

For som du siger. Det er da for h.. bare en sql database.

15. november 2010 kl. 16:54
Code Churn

Jeg antager, at de fleste læsere af denne blog er kodeskabere (programmører) frem for kodeforbrugere, og det er ærgerligt.

Vi udviklere ved godt, at du har ret. Spørgsmålet som konstant melder sig, er: Hvorfor er det så svært at forklare kodeforbrugeren (kunden, chefen, sælgeren, projektlederen osv.), at vi skal altså lige hive 1 måned ud af kalenderen til at rydde op i tidlige fejl.[1]

Uheldigvis lader det til, at der er mere økonomi i at lade fejl bestå, og så tage sig betalt for at lave "work arounds" for de uheldige bivirkninger.

[1] Vi kalder dem bugs, så lyder det ikke så slemt, men det er jo bare fejl - især når det drejer sig om uheldige datastrukturer, o.l.

9. juni 2010 kl. 09:16
Genopretningsplanen rammer forskningen hårdt

Der kan uden tvivl effektiviseres i universiteternes administration, men i praksis forventer jeg, at det udmøntes i, at der simpelthen flyttes administrative opgaver fra administrativt personale til videnskabeligt personale.

Politikere er ikke folk jeg nærer dyb respekt for. Dog, er det vel universitetets ledelse der er nogle klamphuggere, hvis de lader besparelser på administration gå ud over forskningen på den måde du har beskrevet.

27. maj 2010 kl. 08:58
Download ny Ubuntu 10.04 her: Den lysende los er lynhurtig og lilla

Nå, hvad gør man så? Der er ingen skærm ved serveren.

Jeg går ud fra, at det er en quiz: Du sætter en skærm til serveren. Tada.wav.

En skærm kan købes for små penge eller lånes af en god ven.

1. maj 2010 kl. 11:17
Multimedeskatten - hvem betaler?

Jeg har faktisk aldrig forstået multimedieskatten. 3000 kroner virker ganske enkelt for lidt til at det kan batte noget i det store 500 milliarder husholdningsbudget vi har vænnet os til. Og i forhold til den utilfredshed der kan spores i både høje og lave indkomstgrupper, så er det næppe heller et pr stunt for at kapre vælgere.

Imidlertid, har Deloitte hjulpet mig til at forstå hvad det hele handler om. De har i følge epn.dk udarbejdet en anbefaling til hvordan virksomhederne og medarbejderne sørger for at få mest muligt ud af skatten [http://epn.dk/privat/article1843596.ece], og det er åbenbart den populære anbefaling, at gå ned i løn mod at få laptop, mobiltelefon, fladskærme (ja, jeg citerer bare artiklen) og andet godt fryns. Resultatet af øvelsen er så, at man får mere forbrug, og betaler mindre i skat. Ren win-win på nær for skattekassen og den sunde fornuft.

Så med andre ord; hvis man virkeligt går til den med multimedieskatten og en tilpas utømmet shop-aholic mentalitet får man meget mere ud af multimedieskatten end den koster. Og så giver regeringens indgreb jo mening igen. Vi skal ud og bruge penge på nye gadgets, og det kunne de da bare have sagt fra start af. Jeg er vild med nye gadgets, så ingen sure miner herfra :-)

11. oktober 2009 kl. 21:26
Windows 7 uden browser får konkurrenterne på barrikaderne

Det var rart.

Jeg er dog indenfor pædagogisk rækkevidde, hvis du kan forklare hvorfor.

16. juni 2009 kl. 17:46