Morten Marquard

Rss
Personligt feed med nye kommentarer i tråde, du overvåger:
https://www.version2.dk/mit/0/kommentarer?token=HPnHcLYhJ8jCXC_UoTnfzqY2R9xpwMBmKONAZAek0jk

Kommentarer

Re: På kornet!

@Nikolaj - helt enig. Tror dog ikke det er manglende "brugervenlighed" som er problemet. Forstå mig ret - systemerne er ofte uigennemskuelige og meget svære at anvende i praksis, men det skyldes de ofte mere end 1000 krav som stilles til systemerne. Som krav nu 1001 tilføjes i sidste...

Sociale intranet - endnu et buzzword der ikke vil blive brugt?

Hej Anja, Glimrende indlæg. Tak for det. Grafikken afspejler på glimrende vis "udviklingen" i intranets de sidste 20 år. Desværre er hovedårsagen til intranet's manglende success nok netop udvikling som afspejles i figuren! Argumentet om at det sociale intranet vil gøre...
Kommentar til CPR-data – som en åben (telefon)bog

Hold det hemmeligt indtil...

Problemet er - som Peter netop skriver - at cprnr bruges som en nøgle. Hvis man får en bøde i metro eller s-tog skal man oplyse cprnr. Kender en som har fået en bøde på denne måde. Problemet er sådan set ikk bevisbyrden - men al det bøvl man skal håndtere efterfølgende. Uanset hvad koster det - o...
Kommentar til ITU-forsker: Her fødes de offentlige it-skandaler

Re: Feedback til udarbejdelse af lovtekster

Glimrende pointe. Prøv at høre juristerne om de ikke fremover kan tage hensyn til de arbejdsgange man anvender ifm lov justeringer. Spændt på deres kommentarer :-) Helt enig omkring vandfaldsmodellen. Lene's arbejde understreger vist pointen nemlig at man ikke kan definere alt før man går...
Kommentar til Consumerization er blevet normen - it-afdelingen må tilpasse sig

BYOD - eller BAD (bring any device) - er allerede en realitet!

Helt enig - BYOD er der ikke meget nyt i. De fleste medarbejdere har i mange år kunnet læse mail via webben (Outlook Web Access). I og med at de har kunnet tilgå e-mail på denne måde har de tilgået vigtige virksomhedsinformationer fra eksterne enheder. I mange år har man kunnet læse e-mail via si...
Kommentar til Intranettet: fra dokumentarkiv til samarbejdsplatform

Intranet - en ledelsesopgave?

Kære Anja, Tak for indlægget. Du nævner intranet-teamet, der "hele tiden skal være i tæt dialog med resten af organisationen om deres behov på intranettet." For mig at se er det en stor fejl. Det svarer vel til at sige, at man har udnævnt et nyt team til at varetage ledelsesopgaverne...
Kommentar til Fingrene væk fra send-knappen!

Auto-reply - #NoEmail

@Lars dit forslag til auto-reply er bestemt ikke tosset. Dog vil jeg anbefale at der svares på emails når du er mindst oplagt - og starter dagen med det sværeste og vigtigste. På det tidspunkt er hjernen frist - og derfor klarer vi de sværeste opgaver bedst. Så kl 11:30-12:00 før frokost og igen ...
Kommentar til Dansk it-firma: Befriende med e-mailfri januar

Kan man adskille teknologi fra brug?

@Jacob jeg vil svare både ja og nej til dit spørgsmål. Nej - det er naturligvis ikke emailens skyld. Det er mennesker som bruger emailen - ikke emailen der af sig selv sender emails. Så det er indlysende at det er brugen af teknologien som er skyld i problemerne. Ja - det er naturligvis emailen...
Kommentar til Twitter-holiker? E-mail og Twitter er mere vanedannende end sprut

Vanedannende - så absolut

I januar forbød vi interne emails, #NoEmail. En af de interessante og overraskende side-effekter er, at min dårlige vane med at tjekke mails hele tiden og alle steder er mindsket kraftigt - for ikke at sige næsten forsvundet. Når man ser på det udefra er det indlysende at det er spild af tid og...
Kommentar til Dansk it-firma: Befriende med e-mailfri januar

I skulle tage og prøve #NoEmail - I bliver overraskede

Anders Elbak, IDC, mener det er nemmere at komme i kontakt med folk på den amerikanske vestkyst via email. Jørgen Rahbæk, produktchef i Microsoft med ansvar for Unified Messaging, svarer til #NoEmail at "modtageren behøver ikke svare med det samme og beskeden bliver gemt, det er nemt at...
Kommentar til Den historie vi bare for en gangs skyld gerne ville høre….

Godt håndværk ja tak - bli ved din læst

Jeg er helt enig i at godt håndværk er forudsætningen for at få sådanne projekter i mål. Desværre er gode håndværkere uhyre svære at få fat i. Jeg ansætter gerne et par stykker hvis nogle kender sådanne folk :-) Jeg vil derfor tilføje "Bli ved din læst" til ovenstående. Alt for mange...
Kommentar til Så kom softwaretest endelig på bloggen

Hvordan tester man kravene?

Hvis fejlene primært stammer fra kravene så er udfordringen at finde en model at lave gode krav på. Hvordan gør man så det bedst? Noget tyden på at mange års erfaringer med at hyre konsulenthuse ikke sikrer success. Men hvad gør man så? Vores bud er: 1) Få styr på de overordnede forretningsmæss...
Kommentar til Kold tyrker: Dansk software-firma dropper interne e-mails

Alle bruger intranettet

Hej Kasper, Alle bruger intranettet - og fordelingen mellem mænd og kvinder er 17-5 - vi arbejder på en bedre fordeling mellem mænd og kvinder. Vi arbejder med produktudvikling og leverance heraf - samt naturligvis salg, marketing og support. Vi bruger intranettet til al intern IT. Mht medarbej...
Kommentar til Kold tyrker: Dansk software-firma dropper interne e-mails

Opfølgning med statistik følger primo februar

Hej Kasper, Primo februar laver vi en sammenligning af antallet af emails internt og eksternt (dem vi har sendt) i november hhv januar. Som sagt ser det allerede rigtigt positivt ud. Mvh Morten
Kommentar til Så kom softwaretest endelig på bloggen

Alle laver fejl - men hvor er der flest?

Der ER fejl i alle IT produkter! Simpelthen fordi det er et vilkår, at mennesker begår fejltagelser, uanset hvor dygtige vi er, hvor meget vi gør sig umage, og hvor gunstige betingelser vi har. Jeg er meget enig. Udfordringen er imidlertid at der også er fejl i de kravbeskrivelser og spec...

Opfølgning skal følge langt mere - burde være 10-20-70

Jeg er helt enig i at opfølgningen er det absolut centrale. Vi har kunder som over de sidste år næsten hver uge har justeret i deres ESDH løsning - fordi forretningen ændrer sig og de bliver klogere. At bruge lige så megen tid på forberedelse som på opfølgning kan jeg derimod ikke se fordelen i ...
Kommentar til Hvordan kommunikerer du?

Morten Marquard

På min arbejdsplads har man besluttet at januar er "email fri måned" - for interne emails. Baggrunden er at emails ofte medfører stress og kaos da medarbejdene skal "forlade deres arbejde" for at læse og skrive emails, for derefter at finde tilbage til deres arbejde. Disse...
Kommentar til Glem besparelserne

Fastholde begejstringen?

@Morten Jensen På jobcenter København har Magnus Nilsson fra IT Universitetet i København undersøgt arbejdsgange og systemer, som blev præsenteret på Infinit seminar i januar på ITU, se http://www.infinit.dk/dk/formidling/reportager/saet_stroem_til_forvaltni.... Jeg blev overrasket over medarbejd...
Kommentar til Glem besparelserne

Burde de Radikale's forslag ikke fokusere på at borgerne har ...

Eksemplerne ovenfor illustrerer jo med al tydelighed at forvaltningsleddet ikke kan håndtere digital forvaltning, det være sig pasbillede eller registreringsattest! Det offentlige kan stille krav til borgeren om sådanne analoge ting men burde lovgivningen ikke blot sikre at vi som borgere kan int...
Kommentar til Værsgo Lars Løkke - her er dine effektiviseringer

En smuk tanke... bliver til virkelighed..

Hej Jørn, Tak for din kommentar - specielt omkring muligheden for at udveksle arbejdsgange som en smuk tanke. Nøgleudfordringen her er naturligvis brugerinvolvering. Jeg er helt enig i at brugerne hverken kan eller skal til at være programmører. Men brugerne skal formulere krav til hvordan arbej...