Michael Lykke

Ny dansk piratlov klar inden sommerferien

Det gør jeg også - men enten så har du et andet Netflix abonnement end jeg har, eller også har du heller ikke adgang til de nyeste film på Netflix. Faktisk er jeg vildt skuffet over udvalget af nye film på Netflix.

Netflix har ganske rigtigt ikke alle de nyeste film i digital udgave - Det skyldes IGEN rettighedshaverne. Netflix har tidligere udtalt at de meget gerne vil tilbyde filmene langt hurtigere men de får ikke lov. Men til 45-50 kr i måneden forventer jeg heller ikke at få adgang til samtlige præmiere film der udgives - til gengæld har jeg adgang til et fremragende arkiv af film og især dokumentarfilm og TV serier som vi ikke har set skyggen af i Danmark.

Hvis den services inkluderede alle de nye præmiere film så måtte servicen gerne koste 4 gange så meget.

Pointen er bare at det er en fremragende service som giver voldsomt meget indhold til en meget overkommelig pris, men den type service findes ikke i Danmark... Pga. rettighedshaverne.

Min holdning er ganske klar - Rettighedshaverne er selvforskyldt i problemerne og de skal IKKE have nogen former for speciel lovgivning - Hverken i form af afgifter på blankmedier eller en tilsidesætning af alm. retspraksis som ACTA var et bud på. De har den samme lovgivning de kan benytte som alle andre og de har i forvejen fået alt for meget statsstøtte på den konto. Jeg tror at den bedste løsning på alle de her problemer(For alle parter) vil være at fjerne ALLE afgifter og love der særstiller rettighedshaverne(Jeg snakker ikke om den generelle ophavsret).

Det vil tvinger selskaberne til at konkurrere på markedsvilkår hvilket i sidste ende vil kræver langt lavere priser koblet med instant access - Som er det forbrugerne vil have. Og når først det er tilgængeligt i en fornuftig pris så vil kopieringen blive kraftigt begrænset - Ikke 100% fjernet, men argumentet for at fastholde kopieringen bliver meget små og de fleste gider ikke besværre sig med det.

13. april 2012 kl. 13:35
Ny dansk piratlov klar inden sommerferien

Det tror jeg du har helt ret i - men så lad os snakke om og fokusere på det. De andre afledningsmanøvrer med piratkopieringens årsag i manglende services er ligegyldige, for de passer ikke.

Jeg er ikke helt enig med dig. Jeg er sikker på at tilgængeligheden har betydning men prisen er en langt større faktor. Jeg mindes også at have læst flere artikler der fortæller om fald i piratkopiering som resultat af streamingservices, så man skal ikke undervurdere tilgængeligheden.

Men prisen er ganske enkelt alt for høj uanset hvordan man vender og drejer det. I min "ungdom" har jeg tidligere stået for min del af kopieringen af fx software, men efterhånden som flere og flere applikationer nu bliver solgt til yderst rimelige priser så har jeg også snart brugt ret mange penge på software. Fx kan jeg købe Pages(Apple's svar på MS Word) for 119 kr i appstore med øjeblikkelig levering hvor jeg skal bruge 1000 kr eller mere på MS Office. Her har prisen en direkte indflydelse på om jeg køber softwaren eller om det ender som en kopi. Ligeledes har priserne haft en positiv udvikling efter de forskellige appstores er dukket op - Hvor et spil førhen kostede 400-500 kr så blev det pludselig normalt at kunne købe gode spil til 6-24 kr. Og med indførelsen af Apples appstore til alm. computere så kan jeg købe store gode spil for langt under hvad de kostede før.

Det er en udvikling der direkte betyder at jeg køber langt mere software idag end jeg nogensinde har gjort.

Ligeledes abonnere jeg også på en hel del forskellige services i dag - Fx. Evernote, Dropbox, Netflix, TV2 Sputnik osv. Igen har prisen en direkte indflydelse - Fx koster Evernote mig kun sølle $5 i måneden for ubegrænset plads, OCR genkendelse af billeder og PDF filer m.m. Det er en lav pris der sammenkoblet med øjeblikkelig levering gør at der ikke skal mange overvejelser til før man hiver kortet op af lommen.

Men kigger vi så på markedet for film og TV serier så ser det helt anderledes ud. For det første er der ingen nem adgang til amerikanske TV serier i Danmark og for det andet så koster digital leje og køb af film ofte mere end det gør for den fysiske udgave Til trods for at man har sparret alle omkostningerne til tryk af DVD'er, distribution osv. Fx koster Jurassic Park filmen 79 kr i iTunes i SD kvalitet. Det er en film jeg uden problem kan finde til 20-25 kr i alt fra det lokale supermarked til Tiger. Men så kommer den anden problemstilling i effekt - Jeg gider ikke bruge tid på at rende rundt i forskellige butikker for at finde skiven til en 20'er. Jeg vil have øjeblikkelig adgang til den og så opstår der en konflikt mellem at den øjeblikkelige adgang er alt for dyr og den analog udgave er for besværlig at få fat i. Det efterlader mig med alternativet at hente en piratkopi på under 10 minutter. Dertil kommer hele problematikken om at jeg føler mig røvrendt hvis jeg betaler 4 gange så meget for en digital download hvor jeg ved man har langt færre udgifter.

Det samme problem gør sig i øvrigt også gældene med ebøger - Her koster mange af dem også langt mere end papirsudgaverne.

Igen så koster det mere at leje film i iTunes(Og lign. services) end det gør at leje dem i Blockbuster. Selv en 20 år gammel film koster 29 kr for 24 timers leje når det er digitalt hvor jeg i den analog udgave kan leje den i 2-3 døgn for 19 kr.

I sidste ende kan det koges ned til at folk vil have instant access og det skal være til lave priser der er et godt stykke under de analoge udgaver. Folk gider ikke røvrendes med høje priser på en varer der har færre omkostninger i digital form. Men de forskellige organisationer der har til formål at "beskytte rettighedshaverne" spænder ben for dette og er den direkte årsag til at vi i DK ser de tåbelige priser. Der har været mange historier om forsk services ala Spotify m.m. der gerne vil til Danmark men bliver flere år forsinket og ender med voldsomme priser pga. de tosser der sidder i Koda, IFPI m.fl. Det værste er at de organisationer sidder med løsningen men nægter at hører efter hvad både almindelige forbrugere, eksperter såvel som statistikkerne fortæller dem. De har derefter ofte held med at overbevise vores regering om at de så skal kompenseres igennem tåbelige punktafgifter på blankmedier, have specielle rettigheder i loven til at (rets)forfølge folk osv.

13. april 2012 kl. 13:24
Ny dansk piratlov klar inden sommerferien

Hvad er der i vejen med iTunes?

Udover at visse personer har "issues" med iTunes så er problemet manglende indhold - Der er MANGE film der ikke er tilgængelig i den danske butik og der er ingen adgang til TV serier som faktisk står for en ret stor del af DVD salget. Men det største problem med de fleste nuværende løsninger på det danske markede er... PRIS. Folk elsker services som Spotify, Wimp, TDC Play osv. fordi det enten er inkluderet i deres internet abb. eller fordi de kun skal smide 100 kr for ubegrænset adgang. I iTunes koster det 49 kr at leje en enkelt film i HD... Det er, i mine øjne, alt alt for dyrt for at se en enkelt film hjemme på TV skærmen. Derimod betaler jeg gladeligt for Netflix som koster mig i omegn af 50 kr i måneden og giver mig fri adgang til et kæmpe bibliotek af film og serier(Også i HD).

Og igen så skal jeg betale op mod 169 kr for at købe en HD film som digital download - Det er simpelthen en tåbelig pris. Sjovt nok er det i Danmark at alle de her film services har nogle voldsomme priser så det må umiddelbart betyde at de danske organisationer som Koda, IFPI m.fl. er dem der diktere de voldsomme priser.

Og så længe de ikke forstår lektien at det både skal være NEMT og BILLIGT så vil de ikke rykke det mindste ved piratkopieringen.

Prisen har altid været en af de helt store årsager til piratkopieringen og det fortsætter den med at være indtil priserne kommer ned i et fornuftigt leje(Set ud fra forbrugerens synspunkt).

13. april 2012 kl. 11:44
Sådan serverer pornosite 100 gigabyte pr. sekund med PHP og Varnish

Vi skal da lige huske at sende en tak til PHK for at sikre os hurtig levering af porno ;)

10. april 2012 kl. 21:05
Programmør finder kildekode til spilklassiker efter 23 år

Måske du skulle tage at komme videre i stedet for at poste de der tåbelige kommentarer på diverse artikler.

4. april 2012 kl. 14:13
Jagtede Apple-tyve på Nørrebro: Software førte politi til shawarmabar

Øhhh, kan en Ipod Touch sende data ??

En iPod touch er som en iPhone men uden telefon og 3G - Dvs. den kan fint hoppe på wifi netværk.

27. marts 2012 kl. 13:04
5 dollars for en times underholdning uden kopisikring

Jeg mener ikke, at det relevante udgangspunkt for en sammenligning af udviklingen i piratkopiering er mikrocomputerens barndom i firserne. Det er derimod mere relevant at se på andelen af befolkningen, som i dag kopierer ulovligt samt hvor vidt denne andel er i vækst eller ej fra år til år.</p>
<p>Nye tal fra en YouGov-undersøgelse finansieret af YouSee viser, at andelen af piratkopister er uændret fra 2010 til 2012:

Det er jeg enig i, men det kræver bare at du sammenligner over en lang årerække og ikke bare de sidste par år hvor kopieringen allerede er voldsom udbredt. Derfor skulle en evt. sammenligning fx kigge på mængden af kopiering fra før internettet blev hvermands eje og så sammenholde det med situationen idag.

26. marts 2012 kl. 14:09
5 dollars for en times underholdning uden kopisikring

Ja, jo nemmere det bliver at kopiere, jo mere bliver der kopieret. Og det er jo bare super godt. Både for indholdsproducenter og for menneskeheden generelt. Markedet vokser. Kulturen udbredes.</p>
<p>In other news: Selv kulturministeren har fået øje på, at ophavsretslobbyisterne ikke sidder inde med hele sandheden: <a href="http://www.information.dk/297007#comment-541995">http://www.information…;

Om det er godt for indholdsproducenterne kan nok diskuteres afhængig af vinklen. Husk på at bare fordi markedet er i vækst er det ikke ensbetydende med kopiering ikke kan have en negativ indvirkning der har mindsket væksten i forhold til hvad der var muligt uden kopiering.

MEN jeg er for så vidt enig i at man ikke bare skal lytte til pladeselskabernes ensidige tuderi om at de har det ih og åh så hårdt. Men debatten har bl.a. gået på bare at afskaffe immaterielle rettigheder og lade kopiering være fuldt lovligt. Sker det så er der næppe tvivl om at markedet vil opleve en kæmpe nedgang i omsætning... En stor årsag til at markedet holdes i live er netop at det er ulovligt og derfor langt fra alle der kopiere. Jeg mener fortsat at en skaber af et værk skal have rettighederne til det og det kommer næppe til at ændre sig i vores levetid. Det interessante er derfor er diskutere hvordan man kan indført nogle modeller der giver nem og billig adgang til musik, film osv. mens vi samtidigt tilgodeser at skaberne bliver kompenseret for det.

Der er ingen tvivl om at det er musik og filmbranchen selv der har størstedelen af skylden i den kopiering der eksistere idag, netop fordi de har fokuseret på at kæmpe i mod udviklingen. Det gør de stadigvæk med regionskoder, DRM beskyttelse, forsinket udgivelse af film osv. Derfor har jeg heller ikke meget til overs for de selskaber MEN jeg har respekt for skaberne og ønsker ikke at fratage dem deres rettigheder. Ligeledes kan man heller ikke bare ignorere at de store selskaber er nødvendige på visse områder - Fx med produkt af store film og lign. Men spørgsmålet er hvordan vi kan finde en model der tilgodeser alle parter og med fokus på skaberne og forbrugerne. Musikerne kunne i hvertfald starte med ikke at kaste sig i favnen på pladeselskaber der æder 80-95% af indtægten.

26. marts 2012 kl. 14:07
Kom tyven i forkøbet: 5 programmer, der finder din stjålne pc eller mobil

Nu er de programmer jo ikke en garanti for at du får et GPS koordinat med 2 meters præcision. PRey og andre kender jo ikke placeringen af samtlige Wifi netværk i verden og derfor vil de ofte benytte sig at IP check m.m. for at give en indikation af placeringen. Idéen er at man med en kombination af IP adresse, billede osv. kan aflevere de informationer til politiet og derved få dem til at tage de sidste par skridt til at få fat i computeren. Og hvis du har IP'en så vil det som regel også være muligt at finde ud af præcis hvor den IP adresse er.

26. marts 2012 kl. 11:04
Forældre overvåger børn på mobilen: Som at skyde en chip i nakken på dem?

Vi kan altid finde eksempler på personer der har været uheldige og støde på de forkerte mennesker i livet, men det hjælper ikke noget at vi alle lader os skræmme fra at deltage i livet. Det er IKKE løsningen at introducere overvågning allerede fra den tidlige barndom... Tværtimod er det bare med til at udbrede det totalt overvågnigns-samfund og det er en fandens skræmmende tanke! Langt mere skræmmende end tanken om at der er en mikroskopisk chance for at man kan blive bortført eller lign.

Og hvis vi skal argumentere for at det er ok med total overvågnign fordi vi MÅSKE kan undgå et par enkelte situationer så er der jo ingen grænse for at argumentere for at vi alle bliver skudt med en chip fra fødslen af.

Nu må man sku til at få styr på sin frygt og acceptere at det er naturligt at bekymre sig om sine børn men at der intet godt komme ud af at overvåge dem og kvæle dem med frygt!

26. marts 2012 kl. 10:25
5 dollars for en times underholdning uden kopisikring

Her vil jeg da godt byde ind:</p>
<p>I min omgangskreds blev der råkopieret i studietiden for 25 år siden.
Det er faktisk sjældent (jeg tør ikke skrive aldrig) nogen gør det idag.</p>
<p>Jeg vil ikke påstå at det er fordi der ikke bliver kopieret længere, men påstanden om at det bare har accelereret, er altså unuanceret.

Det er naivt at påstå at der ikke er sket en kraftig forøgelse i mængden af piratkopier.

Der blev ganske rigtig kopieret en masse spil og programmer for 20-25 år siden, men hvor den gang var det primært begrænset til "computer nørder" og lign. Idag bliver der kopieret kraftigt af alt fra teenagere til internt i mange virksomheder - Og hvor det førhen ofte primært var software så er det i dag software, musik, film, TV shows, bøger, magasiner osv.

Der er ikke den fjerneste tvivl om at mængden af piratkopier i dag er MANGE MANGE gange størrer end den var tilbage i starten af hjemmecomputerne.

26. marts 2012 kl. 09:22
Kom tyven i forkøbet: 5 programmer, der finder din stjålne pc eller mobil

Til Mac platformen er der også det der hedder Undercover - http://www.orbicule.com/undercover/

26. marts 2012 kl. 08:27
Derfor gik det galt for Rejsekort: Leverandør manglede ERP-erfaring

Hele problematikken omkring ind og udlogning i forbindelse med rejser kunne vel ordnes rimelig simpelt ved at benytte RFID teknologien. Ved indstigning i toget træder alle jo igennem en lille åbning og ved at have den åbningen dækket af en RFID læser som automatisk læser brugerens RFID kort/tag så er den del håndteret. Derefter kan lignende læsere placeres ved udgangen fra peronnen og stationerne generelt.

Som med så mange andre projekter så er idéen med rejsekortet udemærket men duførelsen er tåbelig og det at man ikke har trukket på de erfaringer der findes rundt omkring i verden er simpelthen en skandale. På den anden side... Så er det bare "dansk" - Det er jo nærmest blevet en national hobby at gøre ting på den virkelig tåbelige og ineffektive måde.

23. marts 2012 kl. 15:48
Teleekspert: Vent med at købe 4G-iPad

Julesalget er meget vigtigt, og hvor det før udelukkende var iPods der blev lanceret i efteråret, er iPhonen nu rykket dertil også.

Julesalget er/kan være vigtigt men hvis det er julesalget Apple vil udnytte så er lanceringen ikke rykket langt nok - Så skal du hen i November før du lancere din enhed. Uden at have tal til at understøtte det så tror jeg faktisk ikke julesalget er voldsomt vigtigt for Apple - Deres produkter sælger voldsomt godt uanset hvornår på året de lancere deres produkter - Ikke mindst fordi at alle nuværende bruger overvejer at købe den nye model og ofte gør det med det samme. Dertil kommer at prisen på en iPhone, for mange ligger langt over julegave budgettet.

Men problemet ved at slå iPad og iPhone lanceringerne sammen er netop at du så står med nye enheder for 10.000 kr på éngang - Enheder som man gerne vil have folk til at købe... Men det er noget nemmere at få dem til at købe begge enheder hvis der går et stykke tid imellem lanceringerne så der er tid til at skrabe penge sammen til den næste lancering. Mange vil ende med at stå og skal foretage et valg mellem iPhone eller iPad, istedet for at købe begge dele.

Dertil kommer at al omtalen af deres to hovedprodukter vil ske i den samme periode på en måneds tid efter lanceringen og derved begrænse sig til en enkelt gnag om året. Nu får de massiv omtale to gange om året plus evt. størrer iOS opgraderinger der måtte falde uden for de perioder.

Ulemperne ved at samle alle iOS lanceringer er ganske enkelt væsentligt størrer end ved at have dem delt ud over året.

23. marts 2012 kl. 14:56
Teleekspert: Vent med at købe 4G-iPad

Passer ikke helt at Apple aldrig har lavet en "out of cycle" update mht frekvenser. De lavede en CDMA iPhone 4

Det er rigtigt - Den havde jeg glemt. Men som du selv siger, så var der tale om en helt anden situation hvor det gav væsentligt mere mening at foretage den manøvre.

Faktum er at det er nemt for medierne at skrige op om den manglende 4G og gøre et stort nummer ud af den men i virkeligheden så er behovet og efterspørgslen på 4G meget lille og det er derved ikke en dealbreaker eller nogen katastrofe at den mangler. Selvom det da uden tvivl havde været bedre for Apple hvis de havde undgået situationen - Evt. bare have undgået den tvivl omkring hvor produktet virker med 4G.

23. marts 2012 kl. 14:27
Teleekspert: Vent med at købe 4G-iPad

Til gengæld tror jeg gerne at Apple vil samle lanceringen af nye iOS produkter, så de hænger sammen med nye iOS versioner, så lur mig ikke om de på et tidspunkt vælger at lancere iPads og iPhones i efteråret, og hvis det sker allerede i år, kan det meget vel ske at en iPad kommer til at virke på det europæisk LTE netværk, hvis Qualcomm er klar med deres chip.

Det kommer heller ikke til at ske. Du skal ikke regne med at Apple samler produktlanceringerne af deres iOS produkter. Det vil ganske enkelt tage luften af ballonen og mindske den omtale man opnår. Det hele vil blive skudt af med et enkelt knald, så at sige.

Cyklussen på iPhone og iPad kører i forholdsvis faste rammer med en ny lancering hver 12 månede - Give or take. Og det giver god mening at fortsætte i den cycklus. Det makismere omtalen af deres produkter og det skaber heller ikke uheldige situationer hvor folk pludselig står og skal finde penge til både en iPad og iPhone på samme tid. Du kan være helt sikker på at den nuværende cyklus er meget nøje planlagt.

23. marts 2012 kl. 14:24
Teleekspert: Vent med at købe 4G-iPad

For de 900 kroner ekstra i forhold til modellen med Wifi, får man adgang til at koble til teleselskabernes Turbo 3G-net med HSDPA+-teknologi.

Det man også får for de 900 kr er GPS. Wifi modellerne har ikke rigtig GPS indbygget.

23. marts 2012 kl. 11:52
Teleekspert: Vent med at købe 4G-iPad

Jeg er ret overbevist om at der ikke er en chance i helvede for at Apple frigiver en opdateret udgave af iPad'en før de kommer med en ny model. For det første har de aldrig før lavet en sådan opdatering mellem produktlanceringer, uanset hvad der har manglet i produktet. Hvis en sådan opdatering blev udgivet så ville de ligeledes risikere en pokkers masse sure kunder som allerede har købt modellen ud fra betragtningen at 4G ikke er muligt. I øvrigt er Danmark et meget lille og forholdsvis ubetydeligt markede for Apple og da 4G fortsat ikke er særlig udbredt/populært i Danmark så passer det fint med at Apple kan medtage den funktion i modellen der kommer om 12 måneder. Langt de fleste benytter fortsat 3G dataabonnementer så der er ikke tale om et akut problem der bevirker at folk ikke kan benytte data på deres enheder.

Alt det skal sættes i perspektiv til de enorme omkostninger der skal til hvis Apple skal designe en revideret udgave, ny CE godkendelse, ny markedsføring for at gøre opmærksom på den nye udgave, tømning af lager af gamle modeller, distribution til butikkerne osv. Det er en ret voldsom investering for at give enheden en mulighed der ikke er voldsom efterspørgsel efter i et meget lille markede hvor man i bedste tilfælde sælger 100-200K enheder.

23. marts 2012 kl. 11:49
5 dollars for en times underholdning uden kopisikring

Hvis præmissen ændres til, at det ER muligt at tjene penge på filmproduktion selv UDEN ophavsret, så VIL DET være muligt at finde investorer(da der jo kan tjenes penge) til filmproduktion, er dette ikke korrekt?

Fordi der er en mulighed for at tjene penge uden ophavsret så kan du ikke konkludere at det vil være muligt at finde investorer. Derfor stiller jeg et ganske simpelt spørgsmål - Hvem vil være interesseret i at investere store summer i en film produktion hvis vi tillader at alle frit kan kopiere filmen som det passer dem og derved ikke er med til at tjene investeringen ind igen?

Er det derfor ikke mere interessant at diskuterer, om det ER muligt at tjene penge på filmproduktion uden ophavsret?

Det er absolut en interessant diskution, men det hjælper ikke noget kun at fokusre på én side af problemstillingen. Men det hele ender igen i spørgsmålet... Hvem vil investere store summer i produktioner hvis folk kopiere filmen istedet for at betale for at se/købe den?

I sidste ende skal pengene jo komme et sted fra... Så kan man begynde at argumentere for at man istedet kan tjene penge på at holde foredrag om filmen, sælge merchandise osv. Men det afføder så spørgsmålet, hvorfor skal nogen diktere hvordan en instruktør skal tjene sine penge? Hvorfor skal istruktøren tvinges ud i en masse "krumspring" for at tjene investeringen ind igen og hvorfor er det at vi skal fratage hans rettigheder til det værk han har skabt?

Og hvis det eneste argument man kan fremkomme med at fordi man vil have tingene gratis så er der ikke mere at diskutere - Så er præmissen for diskutionen decideret tåbelig på et utal af planer.

22. marts 2012 kl. 00:42
5 dollars for en times underholdning uden kopisikring

Jøsses. Jeg har præsenteret en lang række argumenter, som du møjsommeligt har fjernet fra citaterne. Og du forholder dig ikke til et eneste af disse. Dit eneste argument for at opretholde immaterielle rettigheder er at der måske ikke vil blive produceret film, der koster 50 millioner. Helt ærligt...

Som sagt...Du fremsætter påstande men der er meget langt mellem argumenterne.

Hvad med en film til 5 millioner kroner - Hvor mange ville investere de penge hvis du bare kan kopiere som det passer dig? Og du får godt nok ikke meget film for 5 millioner kroner - Hverken i Danmark og slet ikke i udlandet. Det er ikke et spørgsmål om bare at afskrive 2-3 mega blockbustere om året - Der er tale om at afskrive en en kæmpe del af de film der bliver produceret.

Vi kan kører det endnu længere ned... Hvem har lyst og råd til at investere en halv million kroner i et nyt album hvis du igen fratager dem mulighed for at skabe en indtægt på deres arbejde?

Og når du nu behændigt stort set ikke svare på et eneste af de utallige spørgsmål der bliver stillet så prøver vi igen.

"Deraf mit tidligere spørgsmål om du er fortaler for anarki(Den ultimative frihed) eller om du er villig til at acceptere præmisen at der er nød til at være visse grænser?"

21. marts 2012 kl. 21:57