Michael Lykke

Hvad ved Google om mig... En hel del! (del 2/2)

Jeg mente jeg havde valgt opt-out på langt de fleste af Googles reklame-tracking men et besøg på det nævnte link viste hurtigt en lang række interesseområder.

http://imgur.com/VQwOJlz

Den liste er i øvrigt ret præcis, omend ikke udtømmende. Når jeg først ser "Beauty & Fitness" så tænker jeg at det må være forkert, men hurtigt kommer jeg så i tanke om at jeg ofte har søgt efter ting der relatere til løb og mountainbike såvel som tilmeldinger til spinning hold i fitness centeret. Så i mit tilfælde er listen skræmmende præcis, omend der er områder den ikke har opfanget.

Det der overrasker mig mest er at når man vælger opt-out så relatere det ikke til min konto men kun den specifikke browser. Dvs. med 3 browsere installeret på hver af 2 computere samt en række mobile enheder, så skal den opt-out foretages på 8-10 forsk. browsere. Og hvis/når jeg sletter alle cookies så skal jeg gå ind på den adresse igen og huske at vælge opt-out. Der er ingen tvivl om at de gør deres yderste for at få det til at se ud som om de giver dig mulighed for ikke at blive tracket, men i virkeligheden er det primært "for show".

19. august 2014 kl. 13:02
Tatovering til at låse mobilen op får høvl af anmelder

Sikke da et stråmandsargument. Det kan man jo sige om alting. Man kan også vælge at tænke sig lidt om og tænker over hvad der er nemmest - At bruge ét sekund på at indtaste en pinkode/eller holde fingeren på en sensor eller at skulle have en tåbelig RFID tattoo på kroppen der skal skiftes med nogle dages mellemrum(og som er en løbende omkostning) og som du skal holde telefonen hen i mod for at låse den op?!

4. august 2014 kl. 12:48
Ønske: Næste generation af NemID skal også bruges, når du shopper på nettet

Nej, vi vil under ingen omstændigheder have NemID involveret når vi handler online. Stop så med at trække det forpulede system ned over alting.

Det her ønske skal bekæmpes med næb og klør. Et krav om NemID vil betyde øgede omkostninger for butikker der skal integrere til NemID, mere overvågning og profilering. Jeg ønsker satme ikke at der skal foreligge en central liste et sted med en oversigt over alt hvad jeg er logget ind på, har købt osv. Stop så med de våde "1984" drømme og forstå at den bog var et eksempel på hvordan man IKKE skal gøre det!!

4. august 2014 kl. 09:38
Tatovering til at låse mobilen op får høvl af anmelder

Det er da topmålet af dovenskab... Er vi nu blevet så fysisk udfordret at vi ikke engang kan bruge de 2 sekunder det tager at indtaste en pinkode eller de samme 2 sekunder det tager at holde fingeren på fingeraftryks-sensoren på en iPhone? Det her er bare endnu et eksempel på en fuldstændig ligegyldig feature der forsøger at være smart bare for at være smart.

Man kan også bare deaktivere pinkoden og så kræver det typisk kun et enkelt swipe at åbne telefonen.

30. juli 2014 kl. 11:08
Danske kommuner må lave gratis internet - men kun til turister

Jeg må tilslutte mig kritikken stillet af en anden debattør. Du virker som en erstatning for John Strand og bliver ved med at gentage den samme pointe en million gange uder dække af at det er for at afklare myter og misforståelser. Vi har forstået dig allerede fra første indlæg, vi er bare ikke enig med dig.

Der hvor du fejler er din opfattelse af at kommunernes opgave er at tage sig af de syge og gamle og at alt for dig handler om økonomi. Uanset hvor vigtig økonomi er for at få tingene til at hænge sammen så handler samfundet som helhed IKKE om økonomi og det er aldrig målet i sig selv - Hvis det er din opfattelse, så vil jeg virkelig opfordre dig til at komme uden for hjemmets fire vægge og opleve noget af verden, fordi det er et meget fattigt synspunkt på vores eksistens!

Én af dine pointer er at hvis kommunerne opretter gratis wifi så taber teleselskaberne penge, men at det ikke er et probem hvis andre laver det gratis. Det er noget sludder - Et gratis produkt(Uanset om det er kommunen eller en privat virksomhed) vil være en konkurrent til teleselskaberne og derfor en fare for et tab. Tabet størrelse har intet at gøre med hvem der står bag ved det. Vi kan godt blive enige om at det ikke er helt fair hvis teleselskaberne bliver opkrævet for dyre licenser som kommunerne vælger at bruge gratis - I så fald må kommunen også købe en licens eller licenserne må gøres gratis eller lign. Men nu er wifi ikke ensbetydende med frekvenser der skal indkøbes i dyre domme. Men det ændre ikke på det faktum at vores samfund er meget mere end bare at passe på de syge og gamle og at der er masser af ting i vores verden som er et økonomisk tab men hvor vi som samfund vælger at det er noget vi ønsker. På nøjagtig samme måde kan vi som samfund vurdere at wifi er så vigtigt at vi er villig til at tabe penge på det.

Et af dine argumenter går på at hvis teleselskaberne taber kunder på kommunernes gratis wifi så taber deres underleverandører m.m. også penge - Det er selvfølgelig logik. Men i samme forbindelse glemmer du at kommunerne i så flad vil begynde at indkøbe hotspots, kabler, ansætte folk til installation af drift, købe forbindelser og peering til teleselskaber osv. Fordi et teleselskab mister en kunde er det ikke ensbetydende med at det er et 100% tab, det er ofte mere et spørgsmål om hvem der så får indtægten istedet.

Hvis der nu blev indført nationalt gratis wifi for alle personer og virksomheder så vil du med det samme se det som et kæmpe tab, men du glemmer helt at tænke på at det vil betyde at hver eneste person i landet vil have en lavere månedlig udgift, derfor et større rådighedsbeløb som de kan bruge på andre varer/brancher. Ligeledes vil virksomhederne have lavere omkostninger og kunne opnå nogle fordele den vej igennem. Telebranchen er IKKE garanteret at overleve i længden nøjagtig som telegraf selskaberne i sin tid døde pga. udviklingen.

Det er nøjagtig den samme snak når vi drøfter fiber hvor dit argument går på at der ikke er nogen økonomisk gevinst ved meget højere hastigheder end vi har idag - Men du glemmer igen at det ikke kun handler om økonomi og derfor er alle dine efterfølgende argumenter ikke valide i det store billede. Ligeledes forholder du dig typisk også kun til hvad du lige kan forestille dig en gennemsnits bruger benytter af email og Facebook og fuldstændigt ignorere de mange andre ting nettet bruges til i dag som kræver meget højere båndbredde. Eller de mange virksomheder og nyskabende services og produkter der kunne skabes med højere båndbredde osv.

Tl;Dr; Dine argumenter fejler fordi din grundlæggende opfattelse af vores samfund er forkert - Der er megt mere til et successfuldt samfund end kun økonomi.

27. juni 2014 kl. 12:04
»Bag alle store iværksætter-ideer er der en nordisk it-historie«

Det er fint man tør have lidt store armbevægelser og gerne gøre lidt opmærksom på sig selv, men det minder mest af alt om varm luft når man begynder at snakke om hvorvidt en given person engang har spist en middag i DK eller har en tip tip oldefar som var dansk. Det har intet at gøre med at vi står bag alle de store iværksætter eventyr.

Og når vi så skal komme med konkrete eksempler så ender vi med at nævne en masse programmerings sprog og lign. Det eneste det siger er at vi er god til at skabe værktøjer men åbenbart ikke særlig gode til at benytte værktøjerne til at skabe success.

Jeg vil meget gerne være med til at fejre de positive sejre, men jeg mener at vi er langt fra så gode som vi gerne vil prale med. Og uanset hvor lidt autoritetstro vi er så er vi stadig et land hvor der er virkeligt langt mellem de store successer og hvor selv en lille success kan være rigtig svær at skabe. Vores ambitioner er simpelthen alt for små og en stor del af de danske virksomheder formår heller ikke at udnytte deres medarbejdere godt nok. Jeg har oplevet alt for mange virksomheder hvor tingene bliver gjort på én bestemt måde fordi sådan har man altid gjort det og hvor man, trods udsagn om det modsatte, ikke ønsker at rykke sig og blive bedre.

24. juni 2014 kl. 14:57
Heartbleed giver forskere adgang til hacker-chat

Der står intet om at han skaffer beviser til- eller overvåger noget som helst. Der står bare at han har skaffet sig adgang til deres fora ved at bruge Heartbleed sårbarheden.. Det er fløjtende om der er ulovligt eller ej, det har intet at gøre med sagen at gøre.

Det har alt med sagen at gøre. Hvis han skaffer sig adgang ved at udnytte sårbarheder på en given server så er det klassificeret som hacking og er derfor ulovligt. Det er fuldstændig ligegyldigt om det er fordi han forsker i malware eller om han bare gør det for sjov, det er ganske enkelt ulovligt! Derved min påstand om dobbeltmoral, når han benytter ulovlige metoder til at efterforske/undersøge andre der begår ulovligheder.

30. april 2014 kl. 20:12
Heartbleed giver forskere adgang til hacker-chat

Så Steven K(Hvad med et fuldt navn istedet for noget der ligner et "John Smith" navn?) gør sig selv skyldig i hacking for at stoppe hackere....

30. april 2014 kl. 08:38
Ewire lukker - kunderne kan miste penge

Og du skal gå et andet sted hen med dine reklamer!

14. april 2014 kl. 12:52
Justitsminister klar til at ændre logningsregler

Vil teleselskaberne kunne sælge det, eller er de tvungne til at slette?

De vil uden tvivl skulle slette de data og du kan være ret sikker på de ikke bliver solgt - I hvertfald ikke officielt. De vil blive mødt med en storm af utilfredse kunder og det vil også være at overtræde adskillelige danske love. Husk på at de data er logget og må kun bruges af politiet efter tilladelse fra en dommer - At loven bortfalder betyder ikke at de data pludselig må bruges til alt muligt andet.

10. april 2014 kl. 08:46
Justitsminister klar til at ændre logningsregler

Jeg har sjældent set så mange forbehold og syltemuligheder på så få linier, efterfulgt af en klar holdning om at ændre mindst muligt:
"..(en) abstrakt diskussion om principperne for vores samfund, (som) kan få alvorlige konsekvenser, hvis terrorister får spillerum til at bombe fx Hovedbanegården"
Så har hun vist givet sin holdning til kende ikke?

ja, det var dømt 110% bullshit bingo med den udtalelse og det sædvanlige stråmands argument omkring terror blev selvfølgelig(og helt forventet) bragt på banen. Hold nu kæft med det tuderi omkring terror... Faktum er at alle de love der bliver indført i terrorens navn bliver brugt til alt andet end terror. Kunne vi ikke få sat en effektiv stopper for at man tror der sidder en terrorist på hvert gadehjørne der gerne vil bombe vores lille land. Jeg er ikke villig til at give afkald på mit privatliv og mine basale rettigheder fordi man MÅSKE kan stoppe et enkelt terror angreb om X antal år. Terrorens formål er jo netop at skræmme og begrænse folk, men det klare vi helt selv med de love vi indføre med terror som stråmands argument.

Prøv for en gangs skyld ikke at vær så bange for at sige det som det er - De regler skulle aldrig have været indført, de er en kæmpe mæssig fejl og en skændsel for privatlivets fred. Få dem som minimum suspenderet øjeblikkeligt og få dem derefter afskaffet. Det burde være logik for burhøns at når EU mindre restriktive regler er dømt ulovlige, så er den endnu mere omfattende danske fortolkning næppe lovlig. At vi i sin tid har valgt en mere omgribende fortolkning gør det jo kun værre!

10. april 2014 kl. 08:44
Nyt mobilbatteri lader på 30 sekunder

Det ville også give en yderligere barriere for at skifte mobilleverandør og dermed svække konkurrencen, hvilket normalt fører til højere priser. Det ville være god for konkurrencen hvis alt ekstraudstyr kunne bruges til alle telefoner. At laderstikket (som normalt også bruges til data) standardiseres er et skridt i den retning.

Jeg kan ikke se hvordan det skulle give en barriere eller hvordan det skulle svække konkurrencen. Det er ikke anderledes end at når du køber en stationær computer så skal du huske at købe en skærm til hvis du mangler én eller at du skal huske at købe de nødvendige HDMI kabler med til dit nye fjernsyn. Det er ren og skær information forhandleren skal give - "Har du en oplader i forvejen?" og hvis kunden siger nej, så sælger man en oplader med. Prisen på telefonen bør jo så nedsættes så det matcher at der ikke længere er end lader med i pakken.

9. april 2014 kl. 11:23
Nyt mobilbatteri lader på 30 sekunder

Alle telefoner skal iflg. EU (helst, eller hvordan det nu er) kunne lades på et micro-USB

Og det viser jo netop hvor fuldstændig tåbeligt det er når man begynder at lovgive om bestemte stiktyper til den slags. Det sætter en affektiv stopper for innovation og udvikling fordi man fastlåser sig på en forældet teknologi. Det havde været uendeligt meget mere effektivt hvis man istedet bare havde vedtaget at en oplader og en telefon ikke må bundles og at brugeren aktivt skal købe en oplader ved siden af telefonen hvis vedkommende ikke allerede har én der bruges. Det kunne sætte en effektiv stopper for alle de opladere der smides ud uden at påvirke udviklingen af nye teknologier.

9. april 2014 kl. 10:34
Teleorganisationer: Danske logningsregler skal ændres nu

@North - Det er super fedt at du spiller ind med dine viden og erfaring - Det giver et mere nuanceret billede uanset om man er enig i logning eller ej.

I princippet betyder overvågning både med kamera, sessionslog og andre former jo ikke noget, hvis det ikke bruges. Jeg har ligget på en overvågnings video i 30 dage og så slettes det, jeg har ligget i en sessionslog i 356 dage og så slettes det. Kun hvis ’nogle med lov til det’ skal bruge det til noget, som af samfundet er betegnet til at være så vigtigt at det er vigtigere end at holde den overvågning hemmelig eller den sessionslogs skult, kan ’nogle’ få adgang til det.

Det er lidt et stråmands argument for mig - Det er den gamle historie om "hvis du ikke har noget at skjule så er det jo lige meget". Personligt føler jeg at man kriminalisere folk på forhånd ved at foretage systematisk overvågning. Udover at vi kriminalisere folk ved at foretage systematisk overvågning så er det også en gigantisk glidebane. Argumentet for sessions logging var jo terror, men i virkeligheden bliver det brugt til alt andet end terror - Det er en glidebane. På samme måde som børnepornofilteret nu bliver benyttet til at blokere for spillesites og andre ting der ikke har nogen relation til børneporno. Gang på gang har magthaverne bevist at de indføre regler med ét argument for derefter at benytte værktøjet til en masse andet. Det der er problemer med loggingen er også at det giver et historisk billede så du kan "gå tilbage i tiden" og se hvad nogen har lavet. Spørgsmålet er så hvornår vi tager skridtet videre og automatisere hele processen og har software kørende der systematisk overvåger samtlige personer og automatisk idømmer dem bøde eller fængselsstraf så snart de spiller på et ulovligt gambling site, besøger et site som står på børneporno listen, aktivere et link på thepiratebay eller lign. Et historisk arkiv af data giver også mulighed for at søge med tilbagevirkende kraft, så kunne man jo nemt argumentere for at så skal vi da gemme data i 20 år og kravet om en dommer skal vi afskaffe fordi vi har jo intet at skjule. Næste opgave bliver så at regelmæssigt gå den log igennem og finde alle der har foretaget en ulovlig handling på et vilkårligt tidspunkt.

Vi kunne jo også udvide den log og sammenkøre den i ét stort kæmpe register med informationer om GPS koordinater fra vores smartphones, kreditkort og bank transaktioner og hvad vi ellers kan finde af data - Alt sammen ud fra et "argument" om terror og beskyttelse af de små børn.

Det kan godt være det lyder som sammensværgelses teorier, men vi har jo set den glidebane igen og igen, så det er mere et spørgsmål om tid hvis vi ikke snart får sat en stopper for den tankegang at vi kan retfærdiggøre alt med stråmands argumenter om lille Lise og børnelokkeren eller de mange fantasi milliarder filmbranchen går glip af osv.

Et andet problem med debatten er at det bliver udlagt som om at hvis man ikke havde session logs så kunne vi ikke opklare nogen forbrydelser og det er jo noget pjat. Før sessions loggingen blev indført så brugte man jo andre værktøjer. Fx. kunne man opsætte en kasse på en given server som så loggede data til og fra den server, men det skete fordi man havde en begrundet mistanke om at der foregik noget ulovligt ikke fordi man kunne søge i den store historiske database af alle mennesker. Ligeledes så bruget man jo alm. efterforskningsmetoder med at snakke med folk, tjekke logfiler på servere osv. Jeg siger ikke det er nemt, men der er masser af muligheder for at efterforske kriminalitet, også IT relateret kriminalitet. Problemet er jo ofte at politiet ganske enkelt ikke efterforsker mange forbrydelser - Vi høre om det ofte(og har selv oplevet det) i forbindelse med indbrud, overfald, trusler m.m. Jeg har selv tidligere foretaget anmeldelser omkring IT relateret(Hackerangreb, misbrug af kreditkort m.m.) forbrydelser og hver eneste gang er der absolut INTET foretaget i sagen.

Jeg er modstander af enhver form for systematisk overvågning, uanset om den gælder logging af sessions data, video overvågning i folks private hjem eller noget helt andet. Overvågning skal kun ske i forbindelse med at man har begrundet mistanke om ulovlig adfærd og derved igangsætter en overvågning med rettens ord, ikke at man bare får lov til at søge tilbage i den gamle historik.

Hvis der blev fremsat et lovforslag om at alle hjem skulle udstyres med indvendig videoovervågning for at beskytte børn mod vold og overgreb så ville der jo være et ramaskrig fordi folk godt kan se det er et kæmpe brud af ens basale rettigheder. Men med sessions logging så bliver det lidt mere abstrakt men det er nøjagtig den samme form for overvågning, og derfor bør det være tydeligt at det ikke bør ske, uanset om det kan bruges til at opklare et netbank indbrud eller ej.

9. april 2014 kl. 10:03
EU-Domstolen dømmer telelogningsdirektiv ugyldigt

Det er godt nok trættende konstant at høre folk bræge op om at "de er trætte af alt hvad der kommer fra EU. Så fat dog for søren at EU består af forskellige institutioner med vidt forskellige interesser. Hvis du skal forholde dig kvalificeret til EU bliver du nødt til at forstå at "EU" ikke bare er en stor grå masse men faktisk består af mange forskellige institutioner.

Tak for dit nedladende svar med EU 101 viden som jeg og de fleste andre nok allerede kender til. Jeg tror vi alle sammen er klar over at EU består af mange elementer. Det ændre bare ikke på det faktum at jeg personligt at træt af de uendeligt mange tåbelige tiltag og beslutninger der kommer fra den front, uanset om det så er den ene eller anden institution. Det ændre heller ikke på det faktum at det så glæder mig når der kommer noget positivt fra den front. Beklager at du føler behov for at jeg pensler ud præcis hvilke EU institutioner det vedrøre...

8. april 2014 kl. 11:35
EU-Domstolen dømmer telelogningsdirektiv ugyldigt

Det er da en af de bedste nyheder der er kommet fra EU siden de stemte nej til ACTA aftalen. Det meste af tiden er jeg frustreret over de tåbelige tiltag der kommer derfra men engang imellem får man håbet tilbage når man ser at ikke alle er villig til at give kald på vores grundlæggende rettigheder!

Nu bør samtlige ISP'er øjeblikkeligt stoppe registreringen pr. dags dato og regeringen bør ligeledes følge trop med en øjeblikkelig afskaffelse af de ulovlige paragraffer.

8. april 2014 kl. 11:04
It-chef: Bredbåndskortlægning er ikke retvisende i min kommune
Denne kommentar er blevet fjernet af en moderator.
It-chef: Bredbåndskortlægning er ikke retvisende i min kommune

Jeg håber at min tolkning af det du mente er korrekt - du må lige sige til hvis der er nogle faktuelle fejl i det jeg skriver.

Tak for et godt grin. Det er det bedste du har bidraget med i de mange år jeg har set dig forplumre den ene debat efter den anden. Behøver vel næppe at nævne at du er fuldstændig rendt fra koblingen og du ikke har ret i et kvæk af hvad du evt. sagde ;)

1. februar 2014 kl. 13:57
It-chef: Bredbåndskortlægning er ikke retvisende i min kommune

Dine personangreb og meget grove påstande om femtekolonne virksomhed fortæller noget om dit faglige niveau.

Lad mig skære det ud i pap for dig når nu din IQ ikke tillader at du forstår budskabet.

Du er en joke, du har INGEN troværdighed af nogen art. Du er ikke mere teleanalytiker end naboes søn er landets nye konge. Du kunne ikke analysere telemarkedet om du så fik et kursus og en vejledning til det.

I korte træk er du ikke ønsket her eller på noget andet IT/Tele relateret medie eller fora. Forstår du budskabet nu eller er lix tallet fortsat for højt?

1. februar 2014 kl. 12:43