Kristian Bjørklund

"Dum" app bruges til at sprede israelske bombeadvarsler

Hvad er kilden til tallet 81? Er den troværdig?

I 2006 beviste Mackenzie Institute, at palæstinensere efter et raketangreb havde gravet lig op fra den lokale kirkegård for at fingere et antal døde. (For fuldstændighedens skyld: http://archive.today/bqc2j - så kan alle vurdere efter egne kriterier)

Jeg påstår ikke, at tallet 81 er forkert. Det kan være både større og mindre.

Jeg nævner bare, at det er ekstremt svært at få pålidelige oplysninger fra den konflikt, og at den tilsyneladende uskyldige vending "... i følge palæstinensiske kilder ..." medfører, at man bør udvise sund skepsis; der eksisterer ikke samme officielle apparat til at holde styr på fakta. Samtidig kan man forestille sig, at der næppe er motivation for at underdrive konsekvenserne.

Jeg tager med dette indlæg ikke part i sagen. Jeg minder bare om vigtigheden af at udvise skepsis, og være omhyggelig med at angive sine kilder, når man viderebringer noget der skal fremstå som fakta.

God weekend.

11. juli 2014 kl. 11:06
Danskere bider på krogen: Sender fotos af NemID-nøglekort til svindlere

For nyligt fik jeg en ret ringe fremstillet phising mail, der skulle forestille at komme fra SKAT. Jeg slettede den straks og gik videre med min dag.

Nogle uger senere fik jeg med brevpost en rykker med et gebyr på 600 kr. Jeg greb telefonen og ringede til SKAT, som (efter lidt ventetid) fortalte mig, at jeg havde undladt at reagere på den mail, de havde sendt. Jeg fik mailen gendannet og kunne ved nærmere eftersyn på headeren godt se, at den faktisk så god nok ud - udseendet af selve mailen var bare hjælpeløst og selvom sproget var næsten (!) grammatisk korrekt, så var det ikke det professionelle niveau, jeg instinktivt havde ventet.

Jeg ville foretrække, hvis SKAT, NemId, EogS mv. ophører med at sende mig ukrypterede email med vigtige informationer og med links, som jeg skal klikke på.

Jeg tror faktisk, jeg vil få svært ved at forklare alle i de ældre generationer af min egen familie, hvordan de med usvigtelig sikkerhed navigerer mellem falske og ægte mails (og det skal jo være usvigteligt - for blot een fejl kan være katastrofal). Det nemmeste var måske, hvis jeg kunne sige til dem: Der kommer aldrig mails fra SKAT. Eller måske bare: Der kommer aldrig mails fra SKAT med links i. Men end ikke det, kan jeg garantere dem.

15. maj 2014 kl. 22:19
Nets bekræfter tegn på misbrug: Nu skal sikkerheden strammes op

Ignorer kommentaren fra den fiktive person "Eberhart Jaskesen". Det er ikke nogen reel person. Evt. tryk "anmeld", så vi kan holde version2 ren for den slags.

6. maj 2014 kl. 12:32
Tidligere Nets-ansat: Alle i kundeservice har adgang til danskernes kortoplysninger - og det bliver misbrugt

Det er virkelig rart, at der endeligt kommer fokus på dette område. For os, som har kendt til datamisbrug blandt offentlige og halvoffentlige institutioner, kommer det ikke som en overraskelse, men måske kan man nu blive fri for at blive beskyldt for at være konspiratorisk eller paranoid - og i stedet måske blot blive kaldt realistisk?

Kombineres oplysningerne i artiklen med de stigende lovpres mod anvendelse af kontanter, så ser vi dagens virkelighed, hvor loven tvinger dig til at blive overvåget af mere eller mindre tilfældige mennesker med en ustyrlig nysgerrighed og måske hang til hurtige penge.

Hvis jeg skal købe en brugt bil, så må jeg ikke købe den kontakt. Det er ganske enkelt ulovligt for både mig og forhandleren. Vi tvinges altså til at sikre, at de unge servicemedarbejdere, Aller-koncernen og diverse bander kan skaffe sig adgang til vores transaktioner ...

Det kunne være lækkert, hvis danskerne kunne vågne op og indse, at brudt datasikkerhed og misbrug af informationer ikke er ligegyldige scenarier. Men desværre tror jeg, at NETS får lov at køre den af med "menneskelige fejl, som ingen jo kan gardere sig imod".

Det er helt korrekt, at det drejer sig om menneskelige fejl. Men de ligger dels hos dem, der har designet "sikkerheden" - og dels hos dem, der har krævet, at data skal registreres i ikke-anonymiseret form. Men hvis de reelt ansvarlige hoveder skal rulle, så falder NETS - og det er jo statens ejendom, som i øvrigt er ved at blive delvist solgt - så det er der næppe lyst til at pille for meget ved.

I den brede midte af folketingssalen er der nok interesse i (fejlagtigt) at gøre dette til en personsag for den enkelte ansatte hos IBM. Ikke at han/hun ikke har opført sig kriminelt og helt igennem forkasteligt - men problemet er bare langt større end det.

2. maj 2014 kl. 11:23
Telmore sejler stadig: Lover normaldrift om få dage

"Jeg synes, at det er gået godt" Listen over driftsproblemer på driftssiden kan ikke være på en 30" skærm, og jeg har ikke kunnet logge ind på selvbetjening i 14 dage. Man kan i praksis ikke komme i kontakt med dem per telefon, og vigtige mails er stadig ubesvaret efter 7 dage. Numre bliver tilfældigt afmeldt services/abonnementer, og man kan ikke komme til at rette på det grundet systemfejlene.

Men måske er det bare mig, som har en anden opfattelse af kriterierne for, hvornår noget "er gået godt"... :-) Jeg tror i hvert fald de fleste af os IT professionelle vil have svært ved ærligt at argumentere for, at det er i kategorien "godt".

Jeg skal ikke afgøre, om det kunne være gjort bedre eller anderledes, men jeg synes, det vil være meget passende at kalde situationen ved rette ord. For hvis situationen pt. er "godt" - bliver det så også "godt" fremover?

Men ok - sammenlignet med rejsekortet er det meste vel en succes ;-)

4. oktober 2013 kl. 12:29
Fingeraftrykslæser i iPhone 5S hacket med laserprinter og latex

DNA og fingeraftryk har faktisk ikke noget med hinanden at gøre. Dvs. DNA siger ikke noget om fingeraftrykket - det kan også med simpel logik konstateres ud fra det faktum, at to enæggede tvillinger IKKE har identiske fingeraftryk.

Til de interesserede: Fingeraftrykket opstår i fostertilværelsen, hvor huden på fingrene er vædet af fostervæsken og derfor lettere "opsvulmet". På et tidspunkt falder huden sammen i folder, og disse folder forekommer altså tilfældigt uden direkte sammenhæng med DNA.

Om det så er godt at bruge fingeraftryk som nøgle eller ej, vil jeg undlade at kloge mig på. Jeg kan blot konstatere, at en velhavende mand i Indonesien fik "stjålet" begge hænder. Han havde givetvis foretrukket at blive berøvet en almindelig nøgle i stedet ... (og ud fra det argument er iris-scanning jo ikke meget bedre)

23. september 2013 kl. 11:30
AMD: Små, billige processorer vinder altid slaget om serverne

De små og strømeffektive processorer giver god mening rigtig mange steder, synes jeg. Blot skal man huske, at licensering per cpu (eller core) kan gøre det prismæssigt ineffektivt (eller slet og ret træls) at bruge en 4-kernet processor i Atom-kategorien. Så kan man selvfølgelig bare bruge Open Source - men det var ikke den debat, jeg ville starte. Blot vil jeg henlede opmærksomheden på, at licenspolitikkerne desværre nogle gange tvinger en til at vælge større/kraftigere cpu'er.

16. september 2013 kl. 11:02
Dansk hjemmeside har adgang til alle CPR-numre: Her er Thornings CPR-nummer

Jeg mindes reglen om, at en primærnøgle må aldrig være informationsbærende. Den regel brydes i hvert fald, hvis (når) CPR nummeret bruges som primærnøgle.

Jeg husker, at et pengeinstitut før i tiden brugte CPR som primærnøgle. Det gav mildt sagt et problem, da folk begyndt at skifte CPR (hvilket man gør ved kønsskifteoperation eller hvis man opdager, at man ikke var født den dag, man troede - f.eks. adoptivbørn kan have det issue)...

CVR nummeret er jo lidt det samme bare for juridiske personer/enheder. Men det er netop ikke informationsbærende. Samme princip burde bruges for vores personnummer; jeg synes, det er en underlig sammenblanding af information, at man ikke kan opgive sit personnummer uden at fortælle sin alder.

Jeg har ofte siddet med CPR-registre og sikkerheden har tit være slående ringe. Jeg husker, at jeg en gang blev mødt med en database, som var direkte åben for sql fra Internettet - og admin-adgangen var dba / sql ... Sådan havde den stået i årevis.

10. juni 2013 kl. 12:23
Her er it-firmaerne, som betaler 0 kroner i skat

"således over både virksomheder, som ikke kan drive en rentabel forretning"

Det er måske lige sat på spidsen.

Fordi en virksomhed har underskud - f.eks. i en opstarts- eller omstillingsperiode (eller grundet store investeringer) - betyder det jo ikke så entydigt, at virksomheden "ikke kan drive en rentabel forretning".

Landet er jo også afhængig af, at nogen tør løbe en risiko og investere med fremtidigt overskud for øje. Så vil det da være rart ikke at skulle skydes i skoene, at man "ikke kan drive en rentabel forretning".

Jeg må derfor anspore, at man udvider sin opfattelse lidt, således at virksomheder, der ikke betalte skat i 2011, evt. kan kategoriseres i mere end blot "dem som ikke kan drive rentabel forretning" samt "dem som kanaliserer overskud ud af landet". :-)

(Alternativ kan man bruge samme logik på staten, som også har underskud ...)

... Undertegnede har selv betalt virksomhedsskat i 18 ud af 19 år - men det kan man jo selv tjekke nu :-) Det ene år uden skyldtes i øvrigt særligt store investeringer, som gav anledning til mere skat til fælleskassen i årene efter.

19. december 2012 kl. 11:12
Ny Dynamics NAV 2013 letter it-administratorens arbejde

Udfordringen (eller måske snarere problemet) er så, at man dårligt kan opgradere fra en tidligere løsning. Langt den overvejende del af Navision installationerne bruger den klassiske klient, og uanset metode, så er det ikke let at flytte koden til de nye pages. Endnu sværere er det dog at flytte brugerne - og det er reelt nok, for den nye klient er altså langsommere og tungere at arbejde (flere klik - og generelt færre genveje). Jeg forstår ikke, hvorfor man bytter rundt på genvejstaster: I 10 år har F11 været "bogfør" og F9 "statistik". Nu er "F9" blevet til "bogfør" - og det gælder generelt rigtig mange genveje, at der er flyttet rundt på dem. Er det kun mig, som synes, at det er at lægge unødige hindringer ud for brugerne? Hvis man bruger musen til alting er det selvfølgelig ikke noget problem, men min oplevelse er, at ERP-brugere hurtigt bliver afhængige af genvejstaster.

Når jeg sætter en bruger, som aldrig før har brugt Navision, foran to maskiner - en med klassisk klient og en med den nye RTC, så er reaktionen den samme hver gang: Den nye virker i første omgang mest attraktiv, men efter 5-10 minutter skifter brugeren holdning og synes, at den klassiske er bedst at arbejde med (det sker uden indblanding fra min eller anden side - brugere bliver bare sat foran de to skærme og bedt om at vurdere de to værktøjer).

Som udvikler synes jeg, at den nye klient er rarere at udvikle til - men i sidste ende skal jeg jo løse brugerens behov - og ikke mine egne.

Jeg tror, at mange Navision kunder vil komme til at hænge længe på 2009R2 - uanset at der er "goodies" for IT-chefen (og udviklerne) i den nye version. Jeg synes det kan være svært at finde de overbevisende forretningsmæssige argumenter - men er åben over for input.

/Kristian Bjørkund (certificeret NAV-udvikler - både i Classic og RTC)

3. oktober 2012 kl. 10:10
Fremtiden for kontanter?

Der er så mange steder, hvor kontanter ikke kan undværes. Det er virtuel og verdensfjern nonsens at tale om et kontantløst samfund (hvilket jo så passer meget godt til den finansielle verden).

Et dugfriskt eksempel (men jeg kan nemt komme på yderligere 10 autentiske): I weekenden satte vi en båd i vandet. Vores kort til slæbestedet var defekt, men vi lånte en andens kort og stak ham de 40 kr., som det koster per gang. Hvordan skulle vi have fået båden i vandet i weekenden, hvis vi ikke havde kontanter? (Kommunens havnekontor er sjovt nok ikke åbent).

I øvrigt bliver det med lommepenge til børnene noget abstrakt. Og nu vi er ved de unge: Antallet af unge mennesker/unge familier med ringe forhold til penge er ikke blevet mindre i de seneste to årtier. Men problemfyldte privatøkonomier er jo også en meget stor indtægtskilde for bankerne, så det er vel bare yderligere et argument.

Kontanter er kommet for blive. I den ene eller anden form har de været her i årtusinder. Nu har vi så opfundet en chip og et binært talsystem, og tænker, at det kan erstatte alt eksisterende. Som Henrik siger der store og våde argumenter for finansverdenen og staten. Men meget alvorlige (og måske ganske uoverskuelige) konsekvenser for alle andre.

Tak for at tage emnet op. Lad os aldrig blive fristet til at gå ned ad den kontantløse vej - det vil være så besværligt at skulle afregne i dåseøl, nutellaglas eller kaffebønner.

13. august 2012 kl. 11:22
Video: Version2 ønsker læserne en funky jul

Det er ikke korrekt.

Hvis den 24. falder på en fredag, så er der endnu færre 'gratis' fridage: så vil både 1. og 2. juledag nemlig falde i weekenden.

Modsat hvad mange tror, så er den 24. december ikke en helligdag - men i udgangspunktet en almindelig arbejdsdag. Det samme glæder i øvrigt den 31. december.

Man kan dog have overenskomst, som dikterer anderledes - eller man kan som mange have en tvungen feriedag.

https://www.borger.dk/Emner/samfund-og-rettigheder/fakta-om-danmark/Sider/officielle-helligdage.aspx

http://da.wikipedia.org/wiki/Jul

Uanset: Glædelig jul til alle!

24. december 2011 kl. 14:51
Miracle-direktør i grineflip over statslig annoncehaj: Tilbyder gratis drift af millionopgave

I min optik er essensen her spørgsmålet om, hvorfor mange offentlige IT løsninger ofte bliver løst på en så omkostelig måde? Eksemplet lyder helt vanvittigt - og selvom databasen måske er mere kompleks end den lige lyder (sådan er det jo tit), så kan det være uhyre vanskeligt at forestille sig, hvordan det kan løbe om i så store årlige omkostninger.

Netop den måde udbud bliver håndteret på tror jeg er med til at øge priserne. Som det bliver nævnt, er det temmelig omstændeligt og meget dyrt at byde ind. Det giver sig selv, at hvis man skal bruge f.eks. to mandemåneder på et udbud og forventer en succesrate på f.eks. 1 ud af 5 - så skal der i virkeligheden lægges timer svarende til 10 måneder oven på prisen til hvert projekt.

I sidste ende kan det vel næppe gøre andet end fordyre det samlede billede og give os mindre IT for kronerne?

De højere priser viser sig ikke blot i en højere projektsum, men også I at leverandøren efterfølgende kan tage ublu priser for simple ting. Mogens Nørgaard nævner nogle eksempler. Men resultatet er det samme: De udbud som skulle sænke priserne ender med at øge dem.

Det er et problem for de offentlige finanser (og derved os alle), men sandelig også for de små og mellemstore IT virksomheder, som har svært ved at konkurrere i de meget dyre og risikable udbud.

Jeg tror de fleste (som ikke lige er fedtet ind i systemet) er enige i, at vi har et problem her.

Men hvordan får vi gjort opmærksom på det, og hvad kunne være en god løsning?

22. september 2011 kl. 11:19
Enhedslistens it-kandidat: Branchen ødelægger familielivet

Det er ligegyldigt, hvad manden siger om arbejdstid.

Lad os først høre, hvorfor han vil tvangsnationalisere alle større virksomheder i landet?: "Den socialistiske revolution erstatter kapitalismen med en demokratisk planlagt og kontrolleret behovsstyret økonomi. Produktionsmidlerne vil blive overtaget af arbejderne på de forskellige virksomheder" (citat fra Enhedslisten partiprogram).

Om manden har ret eller ikke ret i synspunkt omkring arbejdstider er jo inderligt ligegyldigt i forhold til, at han vil tvangsoverdrage Mærsk, Lego, Novo etc. til staten.

Derefter kan man spørge ind til, hvorledes han mener, samfundet skal opretholdes, hvis Enhedslisten får deres erklærede mål om totalt at afskaffe politiet? (læs samme partiprogram for info herom)

Jeg mener helt oprigtigt, at dette parti er så reaktionært, at det er forkert at diskutere småting som arbejdstider mv. med dem, sålænge vi ikke alle er helt klare på de tilstande, de ønsker at indføre. Hvis vi vælger dem ind på deres øvrige småsager, så risikerer vi at trække dem ind som noget vi alle kender her i IT-branchen: En trojansk hest...

Hvis man ønsker at orientere sig om partiets ganske vidtgående partiprogram:http://enhedslisten.dk/enhedslistens-principprogram-0

15. september 2011 kl. 11:18
21-årig vestjyde får gennembrud med SMS-service

Denne "artikel", som Michael Lykke helt korrekt skriver, en fuldstændig nyhedsløs annonce, som på ingen måde kan være interessant. Hvori ligger "gennembruddet"?

Version2: Vogt jer for denne slags prostitutionsjournalistik, hvor Torben R. Simonsen her bringer en annonce-artikel for en god ven - eller en som giver ham noget igen? Det er misbrug af både TRS' stilling samt version2 som medie.

12. juli 2011 kl. 11:52
Nu sker det: De sidste IPv4-adresser er blevet delt ud

Jeg kan oplyse at f.eks. IP Vision nu tager over 30.000 kr. om året alene for IP'er, hvis du skal have et /24 net.

Når ret skal være ret - og det skal det jo - så vil jeg nævne, at IP Vision netop har kontaktet mig, og fortalt, at de nævnte priser på IPv4 adresser aldrig bliver gjort gældende, når man er oppe i større net.

Jeg har i øvrigt spurgt til IPv6 udrulning, som de er begyndt at teste internt og håber at kunne gå i luften med i løbet af foråret.

Jeg synes, vi kan glæde os over, at vi har et seriøst forum her på version2, som alle parter tager alvorligt.

3. februar 2011 kl. 15:56
Nu sker det: De sidste IPv4-adresser er blevet delt ud

Find en bedre leverandør

Ja, det kan vi jo skrive til deres kunder. Men de er jo bundet af en kontrakt, de stakler.

Min besked var et input til debatten om, hvorvidt nogle ISP'ere ville kunne tænkes at udnytte situationen.

Det tankevækkende her, at der faktisk er nogen, som har held til at binde kunder i 36 måneder med den slags vilkår. Det bliver givetvis først nævnt når prisen på selve linjen og trafikken er forhandlet og aftalt - og så sidder man måske i saksen?

I hvert fald synes jeg, det er er værd at advare om.

2. februar 2011 kl. 16:48
Nu sker det: De sidste IPv4-adresser er blevet delt ud

Jeg kan oplyse at f.eks. IP Vision nu tager over 30.000 kr. om året alene for IP'er, hvis du skal have et /24 net. (leveret på en giga-fiber)

Så der er ingen tvivl om, at nogle af ISP'erne misbruger denne situation ret groft.

IP Vision kan i øvrigt - sjovt nok - ikke levere IPv6 og har ingen planer om det foreløbigt.

2. februar 2011 kl. 11:58
Mød revisoren, der ikke kan undvære A:\

personligt bruger jeg e-conomic - det fungerer og er ikke billigt

Det kan man vel sige om mange systemer ... F.eks. SAP: Det fungerer - og er heller ikke billigt.

:-)

19. januar 2011 kl. 14:49
Microsoft Danmark byder selv på at blive statslig Microsoft-konsulent

Umiddelbart virker det for mig usmart, at Microsoft blander sig i kanalen her. Den slags ender i normale tilfælde med at blive straffet hårdt, men det er klart, at jo stærkere ens monopol er, desto mindre er man sårbar over for en sådan straf. Det er muligt, at Microsoft mener, de er stærke nok nu til at tage kampen op mod deres egne ambassadører.

Men god forretningsetik kan det nu nok næppe beskyldes for at være.

Hvorvidt det så overhovedet er en god idé at lave en så stor rammeaftale i stedet for at splitte den op, er en ganske anden sag. Ofte viser det sig, at de ventede fordele og besparelser ikke helt viser sig alligevel. Hvis tanken holder, så kunne staten vel spare penge ved at samme alle sine indkøb hos én gigantisk leverandør. Så kunne de lave en femårsaftale (eller -plan måske). Men det er vist prøvet under et andet navn.

19. november 2010 kl. 13:04