Thomas Watts

Nyt landspatientregister udskudt i fire måneder - presset af Sundhedsplatformen

Ja enig... det er lidt (meget) for meget Groundhog Day.

Men i det mindste glædes jeg over, når projekter tør sige fra. Det er en mangelvare i det offentlige imho.

Og tjah, hvis jeg havde løsningen på problemet, stod der flere penge på min slunkne bankkonto, er jeg ret sikker på :p

12. juli 2018 kl. 12:26
Nyt landspatientregister udskudt i fire måneder - presset af Sundhedsplatformen

Heldigvis.

Det fokus, der er kommet på SP på politisk niveau gør, at man (endelig) tager til efterretning at tidsplaner og ressourcetildeling ikke har været realistisk ift. opgaven.

Det betyder selvsagt, at aftaler baseret på disse urealistiske planer nu falder, og det kan da naturligvis godt virke som om, der er total forvirring.

Men jeg tror ikke du skal se det som bekymrende, snarere tværtimod.

Nu kommer der en hårdt tiltrængt dosis virkelighed. Det giver så noget kaos i de tidligere planer, for der er mange, mange afhængigheder. Men de tidligere planer burde aldrig have set ud, som de gjorde, og det er kun godt, at man ærligt tager fat på at gøre noget med hold i virkeligheden.

Fingers crossed for denne omgang... positiv hat på, her :)

12. juli 2018 kl. 10:28
Kontor skal lave strategier for it-udvikling i hele Københavns Kommune

Er det ikke lidt det, Koncernservice gør?

Altså der hvor der i årevis har siddet arkitekter og lavet præcis de ting...

Det virker lidt underligt - er der nogen der kan forklare den for mig?

12. juli 2018 kl. 09:40
Nyt landspatientregister udskudt i fire måneder - presset af Sundhedsplatformen

Størsteparten af Version2 kommentarspor (med rette): Der er ikke brugt tid og ressourcer nok på Sundhedsplatformen, og man skulle have taget sig tid til at gøre det rigtigt.

RegH: Nu bruger vi noget ekstra tid med det her, fordi vi vurderer der er for høj risiko ellers.

Version2 kommentarspor: Det er for dåååårligt, at de ikke kan nå det til politisk aftalt tid.

;)

12. juli 2018 kl. 09:35
Efter Sundhedsplatformen: Regionerne overvejer regionalt it-projektråd

Domænekendskab er supervigtigt, hvis man skal lave andet end økonomisk funderede analyser af andres arbejde.

Og så er der liiige et ressourcespørgsmål. Eller skal der oprettes en Review Styrelse eller noget lignende på Finansloven hvis de centralt skal håndtere :p

27. juni 2018 kl. 10:50
Microsoft udbreder GDPR til alle produkter i alle lande

Kald mig gammel og kynisk, men jeg tror det er lidt en gratis omgang for MS.

Forstået på den måde, at uden for EU er GDPR ikke det papir værd, reglerne er skrevet på.

Du kan med andre ord sagtens brøste dig af at følge GDPR i Redmond, men hvis FBI kommer forbi og vil have alle dine data (inkl. for EU statsborgere fra dine EU servere), og pålægger dig en gag order om det, så kan du ikke sige fra.

23. maj 2018 kl. 14:09
Microsoft, Facebook, Cisco og Oracle lover aldrig at hjælpe regeringer med cyberangreb

Det var også præcis den formulering, jeg bed mærke i...

Ak ja, vi gamle kynikere :)

19. april 2018 kl. 08:58
Zuck vandt ?

"Senator Edward Markey: Would your support a law that says Facebook and and any other company that gathers information has to get affirmative permission before it can be reused for other purposes?"

...Would you support a law?! Hvilken status har man lige givet FB, når man stiller et sådant spørgsmål?

Grinagtigt.

11. april 2018 kl. 09:12
USA: Kongressen giver politiet adgang til cloud-data

Det er en stadfæstelse i lov af det, der længe har været deres holdning, og som de har benyttet FISA til, for at holde det ude af medierne:

Amerikansk Selskab = Amerikansk adgang til alt. Uanset hvor en filial eller server er placeret, uanset om det er amerikanske borgeres data eller ej.

Så ja, hvis dette ender som lov, er alle data i et amerikansk selskab uanset lokation per definition kompromitteret - nu også officielt ;)

Skal vi lige for sjov tage et par amerikansk-ejede selskaber af interesse for det offentlige, ud over de logiske cloud leverandører? KMD, CSC (nu DXC). Yay.

22. marts 2018 kl. 20:27
Borgerforslag: »Vi vil gøre ulovlig logning ulovlig«

...indtil de, der forvalter det, skider på det.

Og vælgernes hukommelse er kort, og skræmmepolitik (UH, de ISIS-krigere!) er desværre effektiv.

Så man genvælges demokratisk, trods det at man aktivt underminerer demokratiets og lovgivningens spilleregler.

12. februar 2018 kl. 10:14
Pape vil opbløde kontroversiel datalov: Borgere skal underrettes

Det er meget specifikt skrevet, at borgeren skal underrettes, hvis data bruges af anden myndighed "til kontrol".

Ikke "modtagelse/gennemgang/brug/statistik/opfølgning/overvågning/ændring/kontrol/etc.etc.etc." men KUN "kontrol".

Kald mig kynisk, men lur mig om vi ikke vil se en masse tilfælde af brug, der bare ikke navngives "kontrol", for så er det ikke nødvendigt at underrette.

12. februar 2018 kl. 09:11
Bedre brugerrejser skal give nemmere skilsmisse og borgerbetjening

Det er et fast begreb inden for servicedesign, der omhandler at afdække brugerens oplevelser ved at sætte denne i centrum, snarere end systemet.

Så der er intet ondt eller galt i det... tværtimod. About time med fokus på brugerens oplevelser trin for trin i en proces, snarere end at mase folk ind i det, et system eller en blanket har bestemt.

...ét er naturligvis at bruge en metode ment til at sætte brugeren i centrum, noget andet er sikkert, hvad der rent faktisk kommer ud af det. Men hey - optimisme på en fredag i det offentlige :)

2. februar 2018 kl. 10:41
Top CIOs: Her er de vigtigste kompetencer for din næste enterprise arkitekt

Enig i Mads' spørgsmål... det er så sindssygt bredt formuleret, og er nok den største kilde til forvirring når man taler med virksomheder om rollen.

Skal man decideret kunne kode en integration, eller skal man "blot" forstå hvad sådan en fætter er, hvor man bør benytte hvilke former, og ca. hvad det kræver at udvikle?

Jeg oplever, at mange forventer at en EA decideret kan lave DB udvikling, og slet ikke kan forstå min holdning til at det ikke er nødvendigt. En bonus, måske, men nødvendigt, nej.

16. januar 2018 kl. 13:19
Sådan ødelægger du dit omdømme i én besked: Historien om Star Wars Battlefront II

Udfordringen er, at det tager op mod 40 timer at låse én karaktér op. Det skal man så samtidig bruge ALLE sine opsparede ressourcer fra de 40 timers spil til. Dermed kan man ikke investere i at forbedre sine våben eller få andre karakterer (som jeg forstår det fra at have set nogle videoer om det)

Med andre ord er man mere eller mindre i limbo med sin udvikling i spillet indtil man har den ønskede karaktér eller kvalitet af skills.

...og det var så én af mange specielle karakterer...

Kvalitetsniveauer af skills er nat og dag, om man får bronze eller guld (f.eks. 25% mindre skade mens man bruger en given skill, eller 100% mindre skade). Så ikke blot karaktererne, men også kvalitet af skills, er en kæmpe fordel at bruge penge på.

Når man så med sin startkaraktér, som kun får noget nyt og bedre om 40+ timer kan risikere at løbe ind i folk, der har købt sig til en karaktér og opgraderede våben/skills, vil man få gedigne prygl konstant, tabe kampe/tålmodigheden/fornøjelsen (let's not forget - det er et forlystelsesprodukt, det her... hvis det ikke er sjovt at spille fordi man bliver rundbarberet konstant, er det lidt noget møg...), og dermed er de 40+ timer endnu længere væk.

En hurtig (og ikke specielt vandtæt) analogi kunne være, at man som lilleput fodbold kun kan få sponsorkroner til nyt udstyr og træningsanlæg, hvis man vinder turneringer. Men man møder hele tiden Dubai Kickers, der har købt Ronaldo, og så er det småt, hvad ens 10-årige kan stille op.

Men nok det væsentligste er princippet i det: Vil man tillade, at et forlystelsesprodukt man betaler 500,- for, OGSÅ har en betalt "fast lane"?

Hmmm måske er den bedre analogi LEGOLAND, der indførte den der betalte omgåelse af køen - så står man dér med sin familie og har betalt boksen for at komme ind, står i 40min kø med sine børn (eller opgiver helt den forlystelse, de ellers SÅ gerne ville prøve pga. vanvidskø), og så kommer der nogen og går uden om hele køen, fordi det havde de råd til, hvilket dermed gør køen for os dødelige ENDNU længere!

Hvis man lader firmaer slippe afsted med den slags én gang, så er der ingen tvivl om, at det bliver fremtiden overalt.

20. november 2017 kl. 10:30
Tata-chef: Er Danmark fastlåst i et rigidt datasystem og proceshierarki med et gammeldags ensporet syn på data?

Man skal groft sagt holde kæft og lade de voksne snakke, hvis man ikke forstår de potentielle konsekvenser ved, at ens persondata videregives ukritisk til forsikringsselskaber, politiske modstandere (aktuelt som requests til Facebook om anti-Trump holdninger - heyyy McCarthyisme om igen), reklamebranchen etc.

Hvis man forstår dem, og er ligeglad, skal man i DEN grad sætte sig ned og holde sin kæft.

6. oktober 2017 kl. 12:43
Udvalg anbefaler kopiafgifter på smartphones, eksterne harddiske og andre enheder

Next up - en hammer kan benyttes til indbrud. Alle hamre belægges med ekstra afgift for at dække forsikringsselskabernes tab ved indbrud.

...skulle nogen være i tvivl er jeg knotten over den absurde spredning af afgift til potentielt ulovlig brug over på almindelig brug.

Om man så er enig eller ej i mediebranchens holdning til, hvordan de vil tjene penge, er en anden sag (i øvrigt mener jeg, at KODA bør udslettes), men princippet i at overføre konsekvensen ved potentielt ulovlig brug til alle, er hamrende (dad-pun intended) forkert.

4. september 2017 kl. 14:34
IT fjerner næsten al papir og reducerer antallet af tomme senge på britisk hospital

Kan vi ikke få noget uddybende på denne artikel?

Det her er (imho) LANGT mere interessant end artikler med øjebliksbilleder og nedslag i tekniske problematikker på store implementeringsprojekter.

Her har vi endelig potentielt historien om, hvad der skal til (og hvad det koster) at komme i mål (hvad det så end betyder) med EPIC - det tager 3-4 år, lader det til.... det vil jeg virkelig gerne høre mere om og se, om det kan overføres på det vi ser her i DK.

Så hvad er historien og historikken her? Hvad har de gjort, for at få det til at blive til en succes på den lange bane - teknisk, arbejdsgangsmæssigt, kommunikationsmæssigt...? (og er der hold i det positive spin, eller er det selektiv præsentation af lidt sol i et ellers altomfattende mørke?)

Vi, der arbejder med systemer af denne størrelse ved jo godt, at vejen er hulens besværlig og fyldt med huller, og at implementering ikke er lig med "done".

Det spændende er at høre om nogen, der muligvis er kommet fornuftigt igennem hele implementeringsrejsen - DET vil jeg gerne høre om og lære om. Langt mere givende end "integration til FMK driller fortsat" - ikke at systemtekniske problemer ikke er vigtige, men vi VED jo, at de er uundgåelige i denne form for kompleksitet. Så det spændende er, om systemkomplekset og de store tanker - idéen bag et system - rent faktisk holder vand langsigtet.

Kan visionen udmøntes, eller var det aldrig muligt? Hvis vi hænger fast i kun at rapportere om og interessere os for enkeltproblematikker på den korte bane rent projektmæssigt, finder vi jo aldrig rigtig ud af, om vi går den rette vej og at kampen mod de genstridige interfaces er det værd...

16. august 2017 kl. 12:01
Sundhedsplatformen dumpet som EPJ-løsning i milliardstort udbud fra Region Syd

Hvad end man måtte mene om de forskellige produkter og leverandører, så er det altså ikke et opløftende argument, at man vil "anskaffe en velafprøvet og solid EPJ-/PAS-standardløsning, som allerede er i drift på andre hospitaler, i Danmark eller i udlandet"

Ud fra kriteriet, at man ikke vil have udviklingsprojekt eller org projekt samtidig.... what. I can't even...

DET FINDES FFS IKKE!

Man kan ikke lave et nyt samlende system for et hospitals ufatteligt mange arbejdsgange, legacysystemer og snitflader, uden at der følger vanvittigt meget forandring med!

Der findes eksempler på mere eller mindre velfungerende systemer rundt omkring - de er ALLE eksempler på lang tids tilpasning i den helt konkrete kontekst de er i.

Der er ikke plug and play her. Et indkøb af denne type system er nødvendigvis 3-5 års tilpasning efter idriftsættelse.

Det er helt, helt normalt, og den eneste rigtige måde at tilgå det på.

Hvis man prøver at skjule det budskab politisk, vil man få præcis samme fallout som Sundhedsplatformen både opad i hierarkiet, og blandt ens ansatte.

16. august 2017 kl. 11:16
Læge på Hillerød Hospital: Simpel vaccinering skal overdokumenteres i Sundhedsplatformen

Det var det, jeg prøvede at formulere ovenfor - åbenbart ikke helt tydeligt, sorry...

Der ER den slags funktioner, og de er i brug til nogle arbejdsgange. Der er bare så utroligt mange forskellige elementer i spil, som er specifikt danske, at der ikke er noget der hedder "out of the box". Så man skal over tid opbygge sit bibliotek af quick-knapper osv.

...og så er der naturligvis som med alle systemer af denne størrelse ting, der (i første omgang) er valgt fra af økonomiske hensyn, tekniske hensyn, tidsmæssige (ift. implementeringstid) hensyn, og jo nok også nogle politiske hensyn (som jeg ikke skal gætte på eller gøre mig klog på, for aner det ikke, men sådan fungerer vores offentlige verden jo...)

Og i øvrigt - Systemet er netop valgt fordi det er gearet til at udvides over tid, så det overhovedet er muligt at komme i produktion uden at have alt pakket og klart. Hvis man skulle vente på, at alt var på plads efter danske forhold og standarder, ville vi have en implementeringshorisont ind i næste århundrede. Det koster så blod sved og tårer i tilpasningsperioden, som ikke bliver kort - men det er desværre prisen for at få en sundhedsplatform i så kompleks en verden som det danske sundhedsvæsen...

24. april 2017 kl. 19:32
Læge på Hillerød Hospital: Simpel vaccinering skal overdokumenteres i Sundhedsplatformen

Systemet ER netop gearet til at standardisere/strømligne denne form for dataopsamling.

Det er bare ikke gjort på alle områder endnu.

Så simpelt kan det egentlig siges... man har udskiftet årtiers systemrod med ét workflowsystem, der har en hulens masse meget komplekse integrationer og flows, og basis er på plads og virker. Det i sig selv er sgu en sejr af rang btw.

Men det siger sig selv, at systemet ikke kommer med danske dokumentationskrav til beskrivelse af vaccinationer indbygget - disse skal lidt efter lidt håndteres og forbedres.

Der er altså ikke noget galt (eller mærkeligt) i, at Sundhedsplatformen ikke har alt på plads endnu. Hvis man fra ledelsens side bekendtgjorde, at nu var man færdig med alt arbejdet, og Sundhedsplatformen ville ikke mere blive arbejdet på mht. nye/bedre workflows, ja SÅ ville vi have et problem. Men det er jo ikke tilfældet. Der er en organisation bag, som opsamler de problemer, som nogle gange kommer til Version2 også. De diskuteres og prioriteres ift. løsning, og så arbejder man sig støt og roligt igennem at gøre systemet bedre, ganske som det bør gøres.

Er det sjovt at være en del af en så voldsom systemudskiftning? Nej gu er det ej, naturligvis, og jeg underkender på ingen måde den frustration, de berørte brugere har. Men det er a) nødvendigt og b) noget der løbende forbedres.

PS: Det kan lyde overraskende, men der er faktisk tænkt over de her ting - kloge, som Version2's kommentarspors-folk er, så er det altså ikke fordi de ting, der rulles med øjnene ad her, ikke er overvejet LANGT mere og grundigere, end I lige ryster med internetpennen ;)

24. april 2017 kl. 15:41