Hans-Kristian Bjerregaard

Verdens mest brugte browser hedder Chrome

Hvorfor skulle browseranvendelsen være ens i alle lande?

Generelt er danskerene ret konservative når det gælder browsere som det ses her: http://www.fdim.dk/statistik/teknik/browserbarometer

Men også i danmark har Chrome en solid fremgang.

21. maj 2012 kl. 12:06
Hvordan mindskes frafald?

Meget enig i at der er overraskende stor lighed mellem datalogi og musikvidenskab. Begge er fag hvor de praktiske færdighedder spænder vidt blandt de studerende og er fundementale for at klare sig godt selv på et "teoretisk" studie.

Optagelsesprøven kræver dog at man har en pasende stor pulje at vælge fra for at have en effekt og det har vi endnu ikke. Vi oplevede dog at have en adgangskvotient for første gang i mange år sidste år. Desuden har jeg som instruktor og rusvejleder oplevet mange der ikke kunne kode da de startede som har taget det til sig og klarer sig godt. Det handler primært om at "se lyset" (hvilket er en utrolig vag begtegnelse, beklager).

Jeg tror derimod at Musikvidenskabs stopprøve i slutningen af førsteår vil være gavnlig. Vi har alt for mange på 2. og selv 3. år der endnu ikke behærsker selv basale færdighedder. En stopprøve vil (forhåbentligt) få både studerende og undervisere til at fokusere på hvad der er vigtigt at tage med efter første år.

10. maj 2012 kl. 11:44
Hvordan mindskes frafald?

Helt enig i at det er for dårligt at der ikke er sket noget på den her front i alle de år. Jeg regner dog heller ikke med at der i praksis vil ske meget i fremtiden da de fleste innovative forslag kommer fra studerende men de (vi) ikke har noget endegyldigt at skulle have sagt i organisationen.

Mht. at folk ikke må samarbejde om og få hjælp til obligatoriske opgaver er ganske simpelt forkert. Nu ved jeg ikke hvor længe siden det er du har gået på DIKU men de sidste par år har der bla. været obligatoriske gruppeopgaver. Der ud over har underviseren op til en eksamen (og igennem kurset) aktivt opfordret de studerende til at snakke sammen om problemerne i opgaven så længe de ikke direkte udveksler selve løsningen.

At der ikke tages ordentligt vare på dem der ikke kan kode i forvejen er jeg dog helt enig med dig i. Men det er jo også derfor at vi er nogle studerende der har taget initiativ til et uformelt sommerkursus for de nye. Vi skal bare lige have lov af studielederen først (hint, hint torben ;) ).

9. maj 2012 kl. 20:50
Hvordan mindskes frafald?

Problemet er også oftest at den afgørende faktor er udefrakommende.

Meget af den forskning der er lavet på området peger på at de studerende har en hvis kapacitet eller balast. Når denne er opbrugt skal der kun mindre interne eller eksterne begivenheder til at de falder fra. Derfor er det ekstremt svært at måle på hvad der præcist er galt.

Generelt snakker man om at den afgørende faktor er de studerendes "coping strategy", altså hvorledes de håndterer udfordringer. Der er dog ikke tvivl om at nu bedre formidlingen af undervisning osv. er desto flere studerende med mindre gode "coping" strategier vil blive hængende.

Jeg tror man kan gøre meget i undervisningen. Et lille trick vi allerede gør brug af på det første kursus er to mindre ugentlige afleveringer frem for en. Dette giver de studerende et mere jævnt arbejdsniveau frem for kun en og det er derved nemmere for de svagere studerende at følge med.

Men hvis vi vil forbedre frafaldet så må vi jo lære af dem der gør det godt. Molekylær Biomedicin (MB) f.eks. klarer sig ikke alene godt fordi de har en høj adgangskvotient (men jo, den er en betydelig faktor). De har også en helt anderledes måde at evaluere kurser. På DIKU udfylder de studerende blot nogle web-formularer der så måske bliver evalueret. Dette medfører et stort informationstab da man måske ikke ltid er klar over hvad den studerende mener ville gøre kurset bedre. På MB har de hvert halve år mundtlige evalueringer af alle kurser på det semester. Det foregår ved at undervisere, studerende og studielederen mødes og de studerende der giver deres feedback. Dette gør det muligt at få et meget bedre billede af hvad der skal gøres og det har en tydelig effekt på deres kurser. Den samme fejl sker ikke to år i træk (hvor imod jeg nu har observeret de samme fejl blive gjort 4 år i træk på DIKU).

9. maj 2012 kl. 10:03
Hvordan mindskes frafald?

Man kan evt se på de blødere værdier da disse tiltag er stort set gratis.

I england har man kørt et større forskningsprojekt (på 22 institutioner over 3 år så vidt jeg husker) der ind til videre er mundet ud i følgende: http://www.heacademy.ac.uk/assets/documents/what-works-student-retention/What_Works_Summary_Report.pdf

Kort opsummeret så er ordet "tilhørsforhold" helt centralt. Så får man de nye studerende til at føle at de er en del af institutionen så vil de også udholde større udfordringer på studiet.

8. maj 2012 kl. 12:52
Vi mangler uddannelse i "bærende konstruktioner"

Enig, der burde være en særskilt linie der specialiserede i styring af IT-projekter. Men så længe det offentlige og andre store organisationer bare køber hvad som helt er der jo intet incitament til en såddan uddannelse.

Jeg er oftest lamslået over at man inviliger i at købe software af den ringe kvalitet man oftest ser. En ting er at systemer fejler, det sker! Men f.eks. på KU har vi et studie og eksamenssystem (STADS) der ikke engang kan printe alle de kurser man har taget (når jeg printer mister jeg ca 1/3 af alle kurser) og aligevel har man ikke bare købt det, det bliver også brugt på flere andre danske universiteter!

Så i mine øjne handler det mere om at kunderne ikke er konsekvente nok med at stille krav til det de betaler for. Og så længe de ikke er det er der ingen der gidder bruge tid på kvalitet.

19. januar 2012 kl. 15:36
Farvel DIKU: Datalogernes eget institut dør efter 41 år

Det skal jo hedde "Computer Science"-revy. Så meget mere value!

20. september 2011 kl. 13:01
Facebook spærrer for eksport af venner til Google+

Det er jo blot vand på googles mølle.

1 - 0 til Google.

5. juli 2011 kl. 14:12
Dansk IT: Matematikvideoer er strålende eksempel på it i undervisningen

MIT tilbyder det samme til universitetsuderende. De har en række kurser på video: http://ocw.mit.edu/courses/most-visited-courses/

Det er en fantastisk supplering når man skal læse til eksamen og lige skal have overblik over et emne.

11. april 2011 kl. 15:49
Chrome 11 går i beta: Tal til din browser

Det er da fedt med de korte release perioder. Men når men gør det så tit bliver versionsnummeret lidt overflødigt. Man kunne jo bare sige næste release af Chrome istedet for version 11.

23. marts 2011 kl. 16:05
Video: Se hvordan cookie-loven rammer brugerne

Det er nok det mest ensidede jeg længe har set.

Hvordan skal en forbruger kende forskel på hvilke 3 parts sider der er til gavn og hvilke der ikke er? Og scenarie 2 er jo direkte forkert når det påstår at cookies selv kan sprede sig!?

15. marts 2011 kl. 14:21
Skat fyrer 100 for at få råd til nye it-udviklere

Hvis Skat har brug for flere folk med en bestemt viden (her IT) så hjælper det jo ikke at prøve at efteruddanne en HR medarbejder.

10. marts 2011 kl. 12:11
Moores Lov i nyt lys: Software betyder mere end hardware

I steder har man fundet på alle mulige heuristikker der i specielle (almindelige) tilfælde forbedrer algoritmernes gennemløbstid.

Ja, gode heuristikker er essentielle for stort set alt software. Hashing (dictonaries/associative arrays/set mm.) er jo bare heuristik der baserer sig på at hashværdien for en given række elementer er ligeligt fordelt over et vist udfaldsrum.

8. marts 2011 kl. 21:33
Moores Lov i nyt lys: Software betyder mere end hardware

Præcis (omend jeg nok ville skrive O(f(n)) da du ellers antyder at det kun gælder for lineære problemer).

Men det er da rart at der er nogen der har ville bruge tid på at vise at en maskines hastighed ikke er den dominerende faktor hvis den ikke bruges optimalt.

8. marts 2011 kl. 17:23
Massiv kritik af nye cookie-regler: »Tåbelig, sjusket lov«

Ingen tvivl om at der er behov for lovgivning men det forslag der er kommet frem er jo det rene makværk. Juristernes svar på tinglysningssystemet.

3. marts 2011 kl. 22:34
Massiv kritik af nye cookie-regler: »Tåbelig, sjusket lov«

Men hvis du fjerner den undtagelse, så gør du vel login/session cookies ulovlige?

Præcis. Men jeg ville tro at folk brugte 5+ år på jura lige præcis for at kunne løse sådanne problemer. Hvad skulle vi ellers bruge jurister til?

3. marts 2011 kl. 15:53
Massiv kritik af nye cookie-regler: »Tåbelig, sjusket lov«

Uanset § 3 kan fysiske eller juridiske personer lagre oplysninger eller opnå adgang til oplysninger, der allerede er
lagret, i en slutbrugers terminaludstyr, hvis ... lagringen af eller adgangen til oplysninger er påkrævet for at sætte udbyderen af en informations- og
indholdstjeneste, som slutbrugeren udtrykkelig har anmodet om, i stand til at levere denne tjeneste.

Hvor mange reklamebaserede services (her under version2) kan ikke bruge denne peragraf til at sige at de ikke kan overleve uden at spore brugerene?

3. marts 2011 kl. 14:51
Råb op: Kan du leve med disse regler for cookies på nettet?

Hvad med at gøre det et krav at man emt kan slå 3-parts cookies fra i browseren eller at de er slået fra som standart.

Ellers syntes jeg meget godt om https://wiki.mozilla.org/Privacy/Jan2011_DoNotTrack_FAQ der passer fint ind i den eksisterende teknologi (HTTP) og nemt kan væreficeres af alle, også browseren selv.

2. marts 2011 kl. 12:33
Søges: Skarpe gymnasiehjerner til OL i datalogi

Det handler om at finde datalogiske genier, ikke om at se om enhver idiot kan undgå at skade sig selv i en gummicelle.

Jeg må erklære mig meget enig med Mark omkring den her udtalelse, at være datalogisk geni handler ikke om at behærske datamaten (det ville være at datamatisk geni) men om at finde de bedste løsninger til at manipulere data.

Jeg forstår heller ikke hvorfor der ikke er flere sprog med. Hvis man nu lod programmerne modtage data via standart in og spytte svaret ud til standart out så ville en hel del flere sprog kunne være med. Det ville udelukkende være begrænset af hvor mange oversættere/kørselsmiljøer man gad sætte op på systemet.

28. februar 2011 kl. 14:33
Danmarks cyberforsvar kører Ubuntu på desktoppen

Thomas Kristmar mener ikke, at Ubuntu nødvendigvis er mere sikkert end Windows. Han illustrerer sin pointe med noget, han hørte på et hospital, hvor en læge sagde:</p>
<p>»Vis mig en patient, der er helt rask, og jeg skal vise dig en patient, der ikke er undersøgt ordentligt.«

Er det bare mig der syntes dette er en mærkelig analogi? Den argumenterer jo blot for at vi altid kan finde skavanker hos en vilkårlig patient men den siger jo intet om hvor syg en patient er i forhold til en anden, hvilket jo var det der blev spurgt om.

23. februar 2011 kl. 13:09