Henrik Mikael Kristensen

Unreal Engine viser fremtidens computergrafik: »Vi er ved at nå fotorealisme i realtid«

Det er selvfølgelig en væsentlig forøgelse af renderingkvaliteten som Unreal Engine 5 leverer.

Men det er næsten vigtigere at 3D assets nu kan tages mere direkte fra indscanninger eller rådata og proppes ind i UE5 uden den sædvanligt meget bekostelige og tidskrævende detaljereduktion, der kræver en kunstner ind over.

Hvis ikke processen nu er helt væk, så er den ihvertfald forkortet ganske betragteligt.

Traditionelt skal 3D objekter optimeres og fintunes til at fungere godt på grafikkort, vha. polygonreduktion og bearbejdning og baking af textures, og det er et kolossalt og tidskrævende stykke håndarbejde.

Men UE5 kan tage objekter med millioner af polygoner og bare placere dem i scenen, og så finder den selv ud af at optimere rendering af objektet, så grafikkortet kan vise det i realtid. Det er noget helt nyt.

Sekundært bliver alle miljødele streamet fra disk efterhånden som de skal bruges, og det foregår så hurtigt, at man ikke bemærker det. Det betyder en voldsom reduktion i loadetider og mulighed for at bygge meget detaljerede verdner i meget stor skala. Det kræver ikke engang en specielt hurtig SSD. Det kan gøres via en standard SATA SSD.

Sceneriet i Matrix demoen er meget stort, men en del af at det kan blive så stort uden at bruge måneder eller år på at byge det er at meget af den traditionelle forudbearbejdning af 3D objekter er stærk reduceret.

Det eneste der nærmer sig det tradtionelle, er at metoden ikke kan bruges endnu på objekter der deformeres, dvs. biler der smadres eller på karakterer. Men der har UE5 så adgang til andre teknologier, der forsimpler renderingen af karakterer.

5. januar kl. 14:58
Flest udviklere kender Javascript – men kan de lide det?

Altid når man sidder og skriver JS, tænker man "Jaja, det er meget godt det her, men vil det virke i IE?"

Og det gør det som regel ikke.

10. februar 2019 kl. 12:45
Apple indrømmer: Software gør deres bedste processorer varme og langsomme

Hvorfor installere en CPU der ikke kan køre 100% ydelse hele tiden eller som minimum i længere perioder?

Intel laver ikke 6-core mobile CPU'ere der har en lavere TDP end 45W og med en basefrekvens på 2.9 GHz.

Spørgsmålet bør hellere være, hvorfor Apple laver deres laptops så tynde, at man er nødt til at gå på kompromis med performance, fordi der ikke er plads til tilstrækkelig køling.

25. juli 2018 kl. 19:31
Apple indrømmer: Software gør deres bedste processorer varme og langsomme

Det havde ikke noget med CPU'en at gøre. CPU'en blev ikke for varm.

Det var en spændingsregulator, der var indstillet forkert via software, så den kørte efter et forkert strømskema.

Det gjorde CPU'en i stand til at trække for meget strøm, så spændingsregulatoren blev for varm. Når den bliver for varm, downclocker CPU'en til 800 Mhz, så spændingsregulatoren kan køle af.

I det forkerte skema, er strømplanen sat til at kunne bruge 125 W i 28 sekunder ved turbo clock frekvenser. 100 W ved steady state. Det er alt for meget.

Det korrekte skema er ikke offentliggjort, men /u/randompersonx på reddit rodede med en indstilling på 49 W ved steady state, og så kørte laptoppen OK.

https://www.reddit.com/r/macbookpro/comments/91256u/optimal_cpu_tuning_settings_for_i9_mbp_to_stop/

25. juli 2018 kl. 15:10
Krypto-minere hamstrer grafikkort i danske netbutikker

Jeg har lige lavet en bestilling på mere end 2 kort i nævnte shop. Det kan man godt. Bare for at nævne én ting der faktuelt ikke passer.

Det kan jeg ikke fra Proshop lige nu, og det har man ikke kunnet i nogen tid. Hvis jeg lægger en 1080Ti'er i kurven, vil den ikke give mig mere end 2 stk.

Det står endda ret tydeligt med tekst ved hver vare, max. 2 stk. pr. kunde, f.eks. her:

https://www.proshop.dk/Grafikkort/MSI-GeForce-GTX-1080-Ti-GAMING-X-11GB/2588183

31. januar 2018 kl. 13:41
Udløbet SSL-certifikat sendte Ingeniøren og Version2 i sort

Og når det så udløber alligevel og man ikke fik nogen email, var det fordi der var en bug i cronjobbet. :-)

19. januar 2018 kl. 16:17
USA som uland

Personligt kan jeg rigtig godt lide at så meget som overhovedet muligt ligger i hænderne på folk og ikke dikteres centralt og financieres med evigt stigende skatter. Jeg vil helst selv bestemme hvad mine skattepenge skal bruges til, herunder selv vælge hvor jeg vil behandles hvis jeg bliver syg.

Jeg har ikke tal på de amerikanere jeg har chattet med på nettet, som er deprimerede over ikke at have råd til sygesikring eller råd til behandling på deres egne hospitaler.

Ting som er helt gratis og frit tilgængelige for enhver dansker.

Eller hvordan amerikanere vælger jobs ud fra deres mulighed for sygesikring, så hvis drømmejobbet ikke har den gode sygesikring, vælger man det fra. I visse industrier er det heller ikke standard at man kan flytte sin sygesikring mellem jobs.

Det amerikanske "sygehusvæsen", hvis man kan kalde det sådan, er en komplet vittighed for de der står uden job og for de der er på vej på pension.

Den største årsag til personlig konkurs i USA er hospitalsregninger.

Det er heller ikke blot pengene i sig selv, men også administrativt bøvl med at forstå sin sygesikring: Betaler man for meget for sygesikringen? Betaler man for meget for selve behandlingen? Her kan man rende ud i at skulle have advokathjælp til at reducere sin hospitalsregning.

I et nyligt eksempel blev et brækket ben der ellers ville koste $40.000 reduceret til nogle få tusinde, simpelthen fordi patienten selv havde energi og intelligens nok til at gennemgå sin egen sygesikring og regning for behandling og fandt adskillige fejl i den.

https://twitter.com/mdlaplante/status/946884839931756544

Den slags barbari har vi slet ikke i Danmark, fordi staten forhandler medicin- og behandingspriser for os.

Sygehusvæsen SKAL simpelthen dikteres centralt, så individer ikke bliver gidsler af medicinalfirmaer og private sygehuse, der behandler deres patienter som var de mobiltelefon-kunder, og USA er ved siden af lande som Somalien meget klare eksempler på, hvordan det ikke skal gøres.

Det vi har nu, må vi aldrig give slip på.

5. januar 2018 kl. 14:03
2017, en negativ status

I fremtiden kommer vi til at diskutere med en real-tids generet virtuel person via video-chat.</p>
<p>En virtuel person der omhyggeligt er tilpasset den klagende forbrugers profil (blond & storbarmet til "bloke-chain" segmentet, hot-bibliotekar-type til de lidt mere mainstream mænd, Harrison-Ford-typer til modne kvinder osv.) for at opnå maksimal blame-allocation for den virksomhed der klages til.</p>
<p>Velkommen til The Truman Show.

Det kan ses både godt og skidt. Vi er faktisk ved at bygge de grundlæggende værktøjer til at konstruere syntetiske personer.

I praksis tror jeg det kan have meget stor betydning som terapiform, hvis AI delen kan videreudvikles som en sofistikeret samtalepartner.

I det daglige støder jeg på, ensomme, angste og deprimerede der venter uger og måneder på samtale hos en psykolog eller venter på at skifte terapeut, fordi den forrige ikke var forstående nok.

For mange i USA betyder terapi også en pengeudgift, der ikke er råd til.

En AI terapeut der tilpasser sig dig, har uendelig tålmodighed og er tilgængelig 24/7 vil udfylde et enormt hul i psykoterapien.

Kombineret med "virtuel person" aspektet, kan man godt forestille sig, at der kan spares enorme summer på terapi og medicin.

Måske vil det med tiden også smelte ind i gaming for at give NPCs langt større dybde.

28. december 2017 kl. 14:59
Beskat persondata

Hvad med:

  • Større foreninger, der er årtier gamle, der samler registreringsoplysninger til årlige begivenheder for at lette genregistreringer. Der kan være skrantende økonomi, og der er helt sikkert brugt eksterne konsulenter til at administrere deres system.

  • Små virksomheder med en stor kundekreds.

  • Hvis det er en tredjepart der opbevarer oplysningerne for din virksomhed, hvor du ikke har kontrol over sikkerheden, f.eks. web-baserede regnskabssystemer.

Hvad er definitionen på "persondata"? Navn og fødselsdato?

18. september 2017 kl. 12:29
Github sætter turbo på Atom-editor

Letvægtseditoren Atom

Atom er et 150 MB download, pakket som zip fil. Det er på ingen måde en letvægtseditor.

15. august 2017 kl. 11:45
Ingeniøren og Version2 skrotter adgangskort til fordel for RFID-chips

Jeg har bemærket datoen, men legen er sjov.

Det er altid sjovt, men et sted derude sidder der politikere og seriøst overvejer, om det kan lade sig gøre at spore alle mennesker med GPS og RFID tags permanent og 24 timer i døgnet, altså dem der ikke kan betale sig fra det.

Når teknologien og prisen er til det, vil diskussionen gå igang.

Det er selvfølgelig altsammen for at bekæmpe terrorisme, pædofili og upassende tankevirksomhed.

Og vi vil gladeligt stemme på de politikere.

2. april 2017 kl. 10:53
Miele-opvaskemaskine har en usikker indbygget webserver

Der sker nok nærmere det at hackerne omprogrammerer opvaskeren til kun at ville køre, når din intelligente hoveddør står åben, mens dit SmartTV kører på max. volumen kl. 3 om natten. :-)

27. marts 2017 kl. 17:48
Blinkende cursor æder 13 procent af cpu-kraften

Det var idéen om at vi skulle køre apps i webbrowsere, der er en håbløst kompliceret måde at køre en GUI engine på.

Havde man baseret sig på at kunne bruge en webbrowser form factor med en stærkt formindsket og optimeret GUI engine i stedet, så kunne man sagtens bygge webbrowser apps, der kørte ved native hastigheder med et meget lille ressourceforbrug.

25. marts 2017 kl. 11:30
Ny Raspberry Pi er specialdesignet til hardware, der ikke findes endnu

Sammenligningen er til gengæld ret dårligt beskrevet: den er 10x hurtigere .. men ikke 10x hurtigere end Raspberry Pi 3.

Den sammenlignes heller ikke med en Pi 3 på hastigheden, men derimod sin egen forgænger, og den nye model er ganske korrekt 10 gange hurtigere end sin forgænger.

17. januar 2017 kl. 17:58
Steve Jobs fremviste den første iPhone for 10 år siden

Hvis man giver sig tid til at se på smartphones før Blackberry og Iphone, vil man finde touch

Det jeg husker var at kvaliteten af touch input via fingre var lysår over alle andres input. Det var silkeblødt og hurtigt til at reagere, i den omfang det kunne lade sig gøre på den første iPhone, pga. hardwareacceleration og OpenGL, og det var der ikke nogen andre, der gjorde på det tidspunkt.

Apple tog jo deres egen Quartz teknologi og miniaturiserede den.

Man kan snakke vidt og bredt om opfinderhøjden, men kvaliteten af implementeringen var ikke til at diskutere.

Sidenhen har andre så heldigvis fulgt med, men jeg tror de fleste har glemt hvor frygteligt elendigt touch input var før iPhone.

11. januar 2017 kl. 23:20
The Verge: Mac OS vil snart være legacy-software

Det tror jeg desværre ikke hjælper noget som helst.

Det lækre i OSX er jo alle de libraries der bruges, ikke så meget kernelen i sig selv, og de er alle lukkede, og der bliver faktisk udviklet mindre og mindre på dem.

Der er til gengæld andre der har forsøgt sig med open source libraries, såsom GNUstep, men uden særligt held.

23. december 2016 kl. 13:50
Velkommen til det nye Version2

Samme kasse findes på ing.dk, og der var forklaringen at det skulle gøre det lettere at opdage artikler, der bliver læst lige nu.

Jeg har dog dårlige erfaringer med den, da artikler man vil læse pludseligt forsvinder fra listen.

Der er få ting værre i denne verden, end når man kun når at læse halvdelen af en overskrift, inden den bliver revet væk fra øjnene!

Ydermere, så ligesom ing.dk, så tager siden CPU, pt. 20% og lider af memory leaks under Chrome. Det har de stadig ikke fixet, trods det er flere måneder siden problemet opstod.

Forvent et uacceptabelt RAM forbrug på 1-2 GB for et enkelt faneblad i løbet af nogle timer.

25. oktober 2016 kl. 21:38
Hvilken kodeeditor bruger du?

Den eneste ting jeg er træt af Atom ved er at den tager lang tid om at starte op. Sublime åbner med det samme - det kan man bestemt ikke sige om Atom. Jeg har dog forsøgt at justere, men det hjælper ikke det store.

Nu har jeg også prøvet Atom af, men dens kritisk vigtigste feature, hastighed, er helt fraværende, men resten fungerer nogenlunde udemærket. Nogle gange skal man vente minutter på at den får sig sneglet færdig med... et eller andet.

Det er til at blive arrig over, når man har et stykke kode i korttidshukommelsen, man altså lige skal have skrevet ned.

Hastigheden er det store minus ved at basere sig på en webplatform for en editor.

8. oktober 2016 kl. 16:28
Hvilken kodeeditor bruger du?

TextMate har været min foretrukne editor siden 2005 til at kode i REBOL, men jeg har kigget rundt i år for at se om der er andre der er bedre, specielt fordi TextMate er ret langsom.

Så lige nu er jeg ved at prøve Sublime Text af og har lært VIM for en god ordens skyld, men der er mangler ved begge.

Jeg ender nok med at gå tilbage til TextMate. Et decideret IDE bruger jeg aldrig.

4. oktober 2016 kl. 15:47