Jonas Høghs billede

Jonas Høgh

Kommentarer

Re: Løsning søger Problem

"Real-time programming" i et sprog hvor man får en rund million hits hvis man søger på "garbage collection problem" ? Jeg er helt enig i din vurdering af artiklens kvalitet, men der findes faktisk særlige udgaver af Java hvor real time skulle være muligt, se fx: https://en....
Det findes to typer spaghettikode. Den ene kan være umulig at rydde op i Lørdag, 6. februar 2016 - 7:40

Re: Løsning søger Problem

"Real-time programming" i et sprog hvor man får en rund million hits hvis man søger på "garbage collection problem" ? Jeg er helt enig i din vurdering af artiklens kvalitet, men der findes faktisk særlige udgaver af Java hvor real time skulle være muligt, se fx: https://en....
Det findes to typer spaghettikode. Den ene kan være umulig at rydde op i Lørdag, 6. februar 2016 - 7:39

Re: Statiske typer

Det må så stå for "man"s egen regning, jeg er ret uenig, selvom jeg indrømmet ikke kender ML eller Haskell godt nok til at kunne udtale mig om hvorvidt de stærkere type systemer gør en væsentlig forskel i forhold til statisk typing. Så synes jeg du skulle prøve dem, inden du...
Hvor mange sikkerhedshuller forsvinder med mere sikre programmeringssprog? Fredag, 5. februar 2016 - 14:19

Re: Fejlhåndtering?

Java's checked-exception tvang er upopulær, men jeg synes selv at det er bedste der er sket for programmering. Sammenlignet med hvad? Et PHP-program, der spytter et par eder ud i HTML-outputtet og triller lykkeligt videre, selvom det er fejlet? Et tussegammelt C-API, der bruger...
Java er faktisk helt okay... Tirsdag, 2. februar 2016 - 15:25

Re: Du forholder dig slet ikke til FP

Hvis jeg ikke lavede andet end sidde og skrive klasser med equals(), hashCode() osv. ville min holdning nok se anderledes ud. Jeg har aldrig arbejdet med en Java/C# kodebase, der ikke til en vis grad led af Primitive Obsession fordi det er så besværligt at lave simple typer. Det betyder at d...
Java er faktisk helt okay... Tirsdag, 2. februar 2016 - 8:51

Re: Du forholder dig slet ikke til FP

De er der ikke. Jeg har bare sagt, at jeg synes, at Java er godt til mit formål - jeg har på intet tidspunkt sagt, at det er optimalt. Og jeg er stærkt interesseret i at blive klogere. Fair nok, jeg læste måske mere ind i at du startede med dit Paul Graham-citat end du mente med det. Jeg s...
Java er faktisk helt okay... Lørdag, 30. januar 2016 - 21:22

Re: LISP

Men hvis du vælger F#, har du et sprog, der har taget mange gode ting fra SML (men desværre forurenet det med grimme ting fra C# og O'Caml), og som har et økosystem, der kan sammenlignes med Javas. Hvis man ikke kan lide hybrid OO/FP sprog findes der også en Haskell-klon, der kører på...
Java er faktisk helt okay... Fredag, 29. januar 2016 - 15:46

Re: Nej, det er Python der er okay!

Jeg sagde de fleste og så er division ikke en binær operator. Hvis vi skal være pedantiske (og det skal vi jo, det er et IT-debatforum) så er en binær operator en med to operander, du tænker vist på en bitvis operator.
Java er faktisk helt okay... Fredag, 29. januar 2016 - 15:40

Tillid er godt...

I øvrigt vil jeg mene at argumentet om at en klasse per fil er en feature er meget langt ude i hampen. Hvis man ikke kan få sine udviklere til at overholde en simpel tommelfingerregel omkring hvad der er rimelig filstørrelse så har man enten et tillidsproblem eller nogle decideret dårligt kvalifi...
Java er faktisk helt okay... Fredag, 29. januar 2016 - 15:35

Du forholder dig slet ikke til FP

Okay, du kan ikke lide dynamiske sprog. (Jeg er som udgangspunkt enig især til større forretningssystemer som så vidt jeg fornemme er dit fokus) Men hvor er dine argumenter for at Java er bedre end funktionelle sprog med langt stærkere typesystemer, det kunne være Haskell, ML/OCaml/F#, eller Sca...
Java er faktisk helt okay... Fredag, 29. januar 2016 - 13:25

Re: Skønhed vs. pragmatisme vs. læsbarhed

Synes du virkelig den første er nemmere at forstå? Man skal jo kontrollere at der ikke foregår sære ting med indekserne, og at acc ikke bliver modificeret på anden måde end man tror. Det er til gengæld tydeligt med det samme når man har lært hvad fold og map betyder. Vi, der har været igen...
Hvad er det lige, folk har mod separatortegn? Onsdag, 27. januar 2016 - 12:05

Re: Nybegynder af C++

og hvor du ikke alene slipper for at gentage typen af argumenter af samme type Ikke at det gør notationen ret meget mindre modbydelig, men hvis ret skal være ret, kan man vel i moderne C++ blot erstatte std::tuple<int, float> r = getNumbers(); med auto r = getNumbers();
Bjarne Stroustrup bruger både Linux og Windows og har et godt råd til nystartet datalogistuderende Fredag, 22. januar 2016 - 11:03

Re: Bare trist

Kan selvfølgelig godt se at custom html-attributten hiver en reference med over jeg kan bruge i JS, men stadig skal eventhandlerne vel være unikke? Du kan godt erklære eventhandler-funktionen én gang, hente listen med menupunkter via getElementsByXX, iterere over den, og kalde addEventLis...
It-fagfolk: Flere bør lære Javascript Torsdag, 21. januar 2016 - 13:22

Re: Bare trist

Men selvfølgelig, hvis man kunne lave en eventhandler med wildcard ala: document.getElementById("ak*") så ville det være en mulighed. Det kan du godt, se fx getElementsByTagName eller getElementsByClassName funktionerne. Hvis du vil have fuld fleksibilitet er du nødt til at...
It-fagfolk: Flere bør lære Javascript Torsdag, 21. januar 2016 - 13:00

Re: Bare trist

Nu foretages valget mellem onclick eller mouseover jo i HTML delen, hvordan skal det kunne gøres afhængig af hvilken type enhed man sidder ved? Registrer dine event handlers i JS i stedet, så er du også fri for at din HTML skal kende en global JS-funktion.. https://developer.mozilla.org/...
It-fagfolk: Flere bør lære Javascript Torsdag, 21. januar 2016 - 10:07

God idé

Ligeledes bør vi sætte en stopper for usunde fritidsinteresser som fodbold eller cykling. Det er velkendt at den slags leder til korruption, misbrugsproblemer osv.
Britiske myndigheder advarer: Er dit barn meget online, kan det være på vej ud i it-kriminalitet Torsdag, 10. december 2015 - 16:49

Re: automatiseret test ?

Hvem siger der ikke er tests? Testdækket kode kan også fejle i det virkelige liv, fx på grund af fejl i testen selv, i integrationen, konfigurationen eller deploymentprocessen.
Skat opdagede først it-fejl efter borgerhenvendelse om forskudsopgørelse Fredag, 20. november 2015 - 17:45

Re: Må de det?

Må bibliotekerne virkelig det her? Hvad bliver der gjort for at sikre at data ikke kan misbruges? Bare rolig. DBC har en specialist ansat med helt særlige kompetencer indenfor behandling af personlige oplysninger... http://www.faktalink.dk/titelliste/blekingegadebanden/hele-faktalinket-o...
Biblioteker på vej ud af it-tornerosesøvn: Vil personalisere søgninger og banke Amazon og Google Tirsdag, 8. september 2015 - 18:58

Re: Risiko analyse

Jeg tror du har misforstået noget; der begås naturligvis ikke fejl i Det Offentlige.
Skat stavnsbundet til fem år forsinket skandalesystem Fredag, 28. august 2015 - 9:41

Re: Generelt godt træk...

Men hvordan vil de så levere nemid til virksomheder der benytter certifikat filer og ikke papkort ? Mon ikke NETS er godt i gang med at finde på en anden løsning til det, eftersom Google Chrome allerede har droppet understøttelsen af Java?
Microsoft dropper ActiveX i Edge-browseren Onsdag, 13. maj 2015 - 10:31