Michael Jørgensen

Partier benytter pixel tags til overvågning af deres besøgende

Jeg forstår ikke problemet. Denne "teknologi" har været mulig lige fra starten af WWW. Se f.eks. her: https://w2.eff.org/Privacy/Marketing/web_bug.html (dateret 1999).

Så hvorfor er det lige nu blevet et issue? Det har jo foregået al den tid, vi har haft WWW.

23. april 2018 kl. 14:23
Netsundhedsplejerske.dk: Datalæk afslører e-mailadresser og passwords i klartekst

indenfor meget kort tid, er blevet forbedret betydeligt

At forbedre sikkerheden "betydeligt", indenfor "meget kort tid". Det lyder som noget de skulle have gjort fra start af!

Kan ejerne af hjemmesider med login ikke gøres ansvarlige? Password hashing har været i brug siden 1978, altså for 40 år siden.

Det slags inkompetence burde være strafbar.

7. marts 2018 kl. 09:11
Nets-kunde: »Nets er en mur af elendighed og modvilje«

"Hos Nets kan man ikke genkende det negative billede, som vurderingerne på Trustpilot tegner. "

Ja, allerede her er det galt. Nets vil ikke engang erkende, at der er et problem. Så bliver der sgu heller ikke nogle reelle forbedringer.

Hvad er det egentlig Nets prøver at sige? At det kun er de sure brugere, som anmelder på trustpilot?

[facepalm] og [hovedrysten] og [grrrr]

21. november 2016 kl. 08:35
Erhvervsskolerektor om statsligt it-system: Det får mine ansatte til at gå ned med stress

Er det rigtigt, at de udruller nye funktioner:

  • som ikke er testet tilstrækkeligt (læs: de virker jo tilsyneladende ikke ordentligt)
  • midt i en travl driftperiode (læs: i dagtimerne)
  • uden varsel (læs: uden at inddrage brugerne) ??? Eller har jeg misforstået noget?

Citat fra artiklen:

Vicedirektør Aino Olsen, STIL, medgiver, at der har været en del driftsforstyrrelser på det
seneste i forhold til systemet.</p>
<p>»Ja. Det kan jeg godt genkende. Og det er også noget, vi har kæmpet bravt med. Lige nu er
vi ved at implementere den store erhvervsuddannelsesreform, hvilket betyder, vi har
skullet ændre en masse i et meget gammelt system. Det har voldt os nogle problemer,
det har desværre haft konsekvenser for driftsstabiliteten. Det kan vi sagtens genkende,
og det beklager vi jo også,« siger hun.

Hold kæft, hvor amatør-agtigt! For det burde da forbydes. ARGH!!!! Sådan nogle ånds-pygmæer!

Findes der virkeligt professionelle IT-firmaer som agerer sådan? Jeg håber virkelig, jeg tager fejl....

3. september 2015 kl. 14:27
Software-fejl i Dreamliner-fly kan slukke for al elektricitet

Tak for en grundig uddybning af en kompliceret problemstilling.

4. maj 2015 kl. 21:46
Software-fejl i Dreamliner-fly kan slukke for al elektricitet

Artiklen er lidt uklart på, præcis hvad der sker. Min kommentar var skrevet ud fra antagelsen om, at generatoren forbliver i fejlsikret tilstand, og dermed i en længere periode ikke leverer strøm. Det mener jeg er det værst tænkelige scenarie, hvis et fly er i luften.

Men du har ret, der er ikke nogen nem løsning. Jeg tror det må være en beslutning som tages i samarbejde med piloterne. De må kunne bidrage med svar på spørgsmål som f.eks. "Hvad er basale krav som SKAL virke, når flyet er i luften, dvs. som er nødvendige for at bringe flyet sikkert ned?" Som sagt, så antager jeg, at en total nedlukning af al spænding nok ikke er den mest hensigtsmæssige løsning.

4. maj 2015 kl. 13:53
Software-fejl i Dreamliner-fly kan slukke for al elektricitet

Jeg vil ikke kommentere på, at programmørerne har lavet en fejl med heltalsoverløb; man skal jo ikke kaste med sten, når man selv ....

Men, jeg undrer mig såre over, at systemet er designet til at lukke ned ved en sådan fejl. Specielt undrer jeg mig over, at "fejlsikret tilstand" er lig med "nul spænding". Hvis det sker mens flyet er i luften, så er det ikke særligt "fejlsikret".

Hvordan kan sådan et design overhovedet godkendes til at lette fra Jorden?????

4. maj 2015 kl. 13:45
Brugerinvasion tvinger Hjemmeværnets nye portal til 70 mio. i knæ

"Det skyldes flere brugere end ventet, lyder forklaringen." Sikke dog en LAM undskyldning!

"systemet var ikke designet til den store interesse umiddelbart efter lanceringen." WHAT?!?

Det lyder godt nok af dårlig styring. Man skal altså huske at holde leverandørerne i kort snor...

12. januar 2015 kl. 14:56
Derfor var der problemer med digitale valglister

Problemet er jo, at man stoler blindt på et IT-system, og dernæst stoler blindt på, at ikke-specialister kan drive sådan et system. Hvor nemt er det mon at snyde et sådan system?

Alle de fejl som er beskrevet i artiklen kunne (burde?) man have forudset kunne ske.

25. november 2013 kl. 15:01
Fejl hos CSC: Hospitaler kunne ikke bruge patientjournaler

"Det er sådanne fejl, som kan ske"! Det er en total uacceptabel holdning. Sådanne fejl MÅ ALDRIG ske, og man skal gøre ALT for at forhindre det.

Der skal rulle hoveder!

15. november 2013 kl. 09:25
It-fejl hos elselskaberne gav kunder dobbelt elregning

Endnu engang læser man en artikel om, at et nyt fælles IT-system ikke virker!

Uden at kende de nærmere omstændigheder vil jeg ikke give Logica skylden. Men der må være nogen som har kvajet sig. Jeg er så skuffet over, at vi i Danmark er komplet ude af stand til at lave fælles IT løsninger.

Er der overhovedet nogen succes-historier?

24. oktober 2013 kl. 09:08
Kald af C/C++ kode fra Python

Tak for en let tilgængelig vejledning :-)

29. august 2013 kl. 17:35
Hvad skal Frederik lære som første programmeringssprog?

En anden mulighed er Java.

Min egen søn (han hedder stadig Lucas) spiller også meget Minecraft. Han vil gerne lave "mods" til Minecraft, og disse laves i Java. Så hvis Frederik også spiller Minecraft (ellers bør han se at komme i gang!), så er Java måske meget relevant.

Fordele:

  • Det er en kæmpe gulerod, at kunne bygge videre på et eksisterende spil.

-Mike.

23. december 2011 kl. 17:36
Hvad skal Frederik lære som første programmeringssprog?

Hej,

Min egen søn Lucas (som nu er 15) har de sidste par år brugt meget tid på at bruge programmet Game Maker fra YoyoGames. Det er eminent til at lave event-styrede spil. Man kommer hurtigt i gang og man opdager hele tiden nye muligheder. Simple spil kan programmeres udenlukkende med Drag-n-Drop, men mere avancerede spil kræver brug af GML (Game Maker Language) som ligner C til en forveksling.

Fordele:

  • Det er nemt at gå til.
  • Man lærer event-styret programmering.

Ulemper:

  • Det kan være svært at finde på spil, som man også selv gider spille.
  • Sproget GML er proprietært og låst til dette program.
  • Programmet koster penge.

-Mike.

23. december 2011 kl. 17:31