Torben Mogensen

Rss
Personligt feed med nye kommentarer i tråde, du overvåger:
https://www.version2.dk/mit/0/kommentarer?token=HPnHcLYhJ8jCXC_UoTnfzqY2R9xpwMBmKONAZAek0jk

Kommentarer

Kommentar til Sådan blev Danmark en supermagt i programmeringssprog

Mange danske sprog

Der er gennem tiden blevet udviklet et stort antal programemringssprog i Danmark, men det er de færreste, der har fået stor udbredelse. Mange er kun brugt idenfor et enkelt firma eller et enkelt universitet, men der er undtagelser. Man kan f.eks. med en vis ret kalde scriptingsprogene for Navis...
Kommentar til Hobby: Terrorvåben

Store modelfly

Man kan købe færdige modelfly med vingefang på over 3m med udvalg af forskellige motorer, se f.eks. https://www.bigplanes.nl/index.html
Kommentar til Hobby: Terrorvåben

Re: Hvor præcist

Er du sikker på det? Hvis man kan se det på radar så vil jeg mene at man godt kan adskille et fly der forsøger at nå et punkt flere hundrede km væk fra en fugl der leder efter bytte. Men jeg erkender at jeg aldrig har lave analyse fugles flyvemønstre. Rovfugle og gribbe i ørkner bruger te...
Kommentar til Hobby: Terrorvåben

Re: Hvor præcist

Jeg tror ikke du skal forvente mobiltelefon dækning i ørkenen. Ydermere så tvivler jeg på at du kan finde et stort fjernstyret modelfly der kan flyve flere hundrede kilometer både med brændstof og eksplosiver. Jeg sagde ikke noget om at bruge telefonien i telefonerne -- kun kameraer og GP...
Kommentar til Hobby: Terrorvåben

Re: Hvor præcist

Det må være en statslig aktør som har udført angrebet, hvis det altså er udført via droner! Sludder. Man køber et stort fjernstyret modelfly, erstatter fjernstyringen med to mobiltelefoner der kommunikerer med en Raspberry Pi gennem USB kabler. Med to telefoner får man dels stereobilled...
Kommentar til Hobby: Terrorvåben

Re: Misiler

Der er en grund til at GPS koordinater ikke passer i Moskva og Sevastopol. Jeg har brugt Google Maps på min telefon i Moskva uden problemer med fastlæggelse af min position -- i hvert fald inden for et par meter. Jeg ved ikke, om Google Maps korrigerer for GPS spoofing eller om der fakti...
Kommentar til Pas på faldgruberne ved 'standardsystemer'

Sundhedsplatformen

er et andet eksempel på et standardsystem, der passer dårligt på opgaven. På overfladen ser det rimeligt ud, da EPIC løser lignende opgaver i USA. Der er bare så stor forskel på procedurer og regler, at det reelt passer meget dårligt til opgaven i Danmark.
Kommentar til Pas på faldgruberne ved 'standardsystemer'

Datakonvertering

Grunden til, at datakonvertering kan gå hen og blive meget dyrt er, at det ofte skal gøres manuelt. Det kan skyldes flere ting: Data ligger på en server, der er hosted hos leverandøren, og kan kun tilgås gennem den GUI, som systemet stiller til rådighed -- og endda sådan at der skal forskellig...
Kommentar til Lommelygte-apps til Android kræver et absurd antal tilladelser

Re: Udvikleren bærer også et ansvar

Der er også problemer med granulariteten af rettigheder. F.eks. at man skal have adgang til kameraet for at kunne tænde lysdioden. Lydiode, frontkamera og bagkamera burde være separate rettigheder. Men det betyder så, at brugerne skal tage stilling til flere distinkte rettigheder, hvilk...
Kommentar til Lommelygte-apps til Android kræver et absurd antal tilladelser

Re: Udvikleren bærer også et ansvar

Ja, jeg havde også en mistanke om, at det i mange tilfælde skyldtes dovne udviklere -- lidt ligesom programmører, der i starten af hvert program inkluderer alle de biblioteker, som de nogensinde har brugt.
Kommentar til Lommelygte-apps til Android kræver et absurd antal tilladelser

Politik for tilladelser

Det ville være rart, hvis Google ikke accepterede en app til Play, med mindre udviklerne kunne argumentere for, at den kun beder om tilladelser til funktioner, der er nødvendige for at opfylde appens formål. Det er nok svært at argumentere for, at en lommelygteapp skulle have adgang til andet en...
Kommentar til Lommelygte-apps til Android kræver et absurd antal tilladelser

Gammel nyhed

Min tidligere telefon havde ikke en indbygget lommelygteapp, og jeg måtte lede længe efter en app, der ikke krævede alle mulige tilladelser. Jeg nævnte det vist i et kommentarspor her for 5+ år siden.
Kommentar til Fordomme spænder ben for Danmarks teknologiske fremskridt

Re: Kønsroller

Man har forklaret det ved at jo større økonomisk og social frihed kvinder har, jo mere vil de kunne følge deres interesser. Det er til dels sandt, men man ser ofte stor interesse for tekniske fag i f.eks. arabiske lande, hvor kvinder typisk har mindre social frihed. Det skyldes ofte, at ...
Kommentar til Fordomme spænder ben for Danmarks teknologiske fremskridt

Re: Hvad er skolen virkelig værd?

Der er ingen der vil ansætte dig på baggrund af dit fine afgangsbevis eller fordi du har læst til komputerprogrammør i folkeskolen. Der er flere ting galt med dette udsagn: Du kan ikke uddanne dig til computerprogrammør i folkeskolen, ligesom du heller ikke kan uddanne dig til musiker e...

Re: Den berømte lus...

Københavns byråd kom op med et sindrigt takstsystem, hvor en rejse fra A til B ikke nødvendigtvis kostede det samme som en rejse fra B til A. Det var en konsekvens af, at man betalte antallet af zoner fra sit udgangspunkt til den fjerneste zone, man passerede. Alternativer er: Man skal...

Re: Specialregler.

I alle andre sammenhænge har man krav på at vide prisen, inden man køber sin service Ved taxakørsel kan du heller ikke få mere end en cirkapris. Det er heller ikke ideelt, og når en gang vi får selvkørende taxaer, så bliver det forhåbentligt bedre.

Re: FØR Rejsekortet var situationen den samme, hvad er problem?

For med klippekort, så gjaldt tiden til sidste påstigning - hvis så S-toget brækkede sammen lige efter man var steget på, og først kørte videre en time senere, så var billetten stadig gyldig. Men der var selvfølgelig en risiko, hvis man skulle skifte til andet befordringsmiddel senere, men så ...

Re: Antal kilometer

En langt bedre metrik vil (efter min mening) være den direkte fugleflugtslinje mellem check-ind og check-ud. Det relaterer direkte til den service, jeg som kunde ønsker, og ikke til hvordan trafikselskaberne lægger ruten. Man kunne evt graduere prisen, så de første kilometer er dyrere end de ef...

Re: Antal kilometer

men er der nogen som helst god grund til at man ikke betaler for kørte antal kilometer? Når man går ind i bussen registerer rejstekortet bussens kilometerstand + tid + bus ID. Det samme sker når man forlader bussen igen. Dermed straffes du, hvis bussen kører en snørklet vej for at dække...

Re: Seppuku

Herhjemme "lægger man sig fladt ned" til stormen er forbi. "Vi beklager de ulemper vores kunder måtte have oplevet, og vil gøre vores bedste for at undgå det i fremtiden". Men ingen konkrete tiltag, og heller ikke nogen opfølgning på det.