Jon Loldrup

Spiludvikler kræver, at YouTube-mastodont fjerner alt indhold med deres produkter

Manner, vi har det godt i denne del af vores verden, hvis det er de udfordringer vi står over for.

Ja enten det, ELLER, de virkeligt dårlige nyheder underrapporteres, af politiske årsager.

12. september 2017 kl. 09:06
Hvorfor valgkampen er som Game of Thrones

Jamen jeg skriver jo netop også at jeg mener at den byttehandel er prisen værd. Vi vil hellere have meningsfuld beskæftigelse end økonomisk effektivitet. Blot ville jeg ikke foregøgle nogen at mit forslag var helt uden ulemper.

4. juni 2015 kl. 12:46
Hvorfor valgkampen er som Game of Thrones

Jeg har også tænkt over hvad man skal gøre når robotterne kommer. Allerede i dag holdes de mennesker som kun er 90 kr./timen værd på arbejdsmarkedet uden for arbejdsmarkedet. Det er usolidarisk. Efterhånden som robotterne kommer, vil den reelle mindsteløn bare stige og stige og holde flere og flere uden for arbejdsmarkedet.

En mulig løsning er at sætte løndannelsen på arbejdsmarkedet fri og så til gengæld indføre et universelt procentuelt løntilskud. Jo lavere løn man får, jo større procentuelt tilskud giver staten. Ved en netto-løn på f.eks. 110 kr. tipper procent-satsen over og bliver til almindelig indkomst-beskatning som vi kender den i dag.

En uheldig effekt ved denne løsning er at der vil opstå job som i deres rå form er urentable. Det er en ineffektivitet i den økonomiske maskine. Men kan det ikke tænkes at vi er villige til at betale denne pris, for til gengæld at skabe meningsfulde jobs for en masse mennesker som nu lever i eksistentiel kedsomhed? Vel at mærke uden at skulle dumpe sociale ydelser eller acceptere en klasse af 'working poor'. I mine øjne er det en god byttehandel.

4. juni 2015 kl. 00:26
Nokia to år efter valget af Windows Phone: På vej ud af top10

Thomas, du virker agressiv. Taenk over det.

12. februar 2013 kl. 19:47
Derfor skal eValg droppes

Hej Poul Henning Jeg har for vane at gennemlæse mine indlæg, inden jeg poster dem. På den måde opdager jeg stavefejl, slåfejl og den slags. Hvorfor adopterer du ikke også den vane? Det virker amatøragtigt med alle de små fejl i dine indlæg. Selv dit høringssvar havde du ikke gennemlæst!

8. februar 2013 kl. 17:35
Vestager: Vi skal prøve e-valg af, før vi beslutter os

Jeg har udfærdiget en kort tekst der, på en så pædagogisk korrekt måde som muligt, beskriver hvad det er ved e-valg, der gør at det er en så dårlig idé som det er. Jeg har postet teksten på Simon Kollerups og Margrethe Vestagers facebook-profiler:

https://www.facebook.com/margrethevestagerhttps://www.facebook.com/simonkollerup

(det lykkedes mig ikke at linke direkte til indlæggene - er der nogen der ved hvordan man gør det?)

12. januar 2013 kl. 17:02
Vrede it-folk tvinger politikere til ekspertmøde om e-valg

Er der nogen der kan linke til, eller skrive, en tekst der på max 30 linier beskriver følgende:

  1. Hvilke krav et frit og åbent demokratisk samfund bør stille til en valghandling.

  2. Hvilke udfordringer elektroniske valg-systemer vil have ved at opfylde disse krav?

Vi har brug for sådan en tekst, når vi skal kommunikere med politikere.

20. december 2012 kl. 22:02
Socialdemokraterne står fast: E-valg er bedre og sikrere end papirvalg

I USA har man tradition for at navngive orkaner efter et bestemt skema.

Jeg foreslår at vi i Danmark starter en tradition med at navngive IT-skandaler efter navnet på den politiker som havde ansvaret for at projektet blev sat i søen (og dermed også for om det kom godt i havn, må man mene).

Jeg foreslår derfor at vi navngiver den kommende e-valgs-skandale "Kollerup-skandalen". Jeg håber på jeres opbakning.

Jeg har skrevet et opslag på Kollerups facebook-profil som jeg opfordrer alle til at læse:

https://www.facebook.com/simonkollerup/posts/219339724867451

18. december 2012 kl. 18:28
eValg, mit høringssvar

Helt seriøst: Hvorfor læste du ikke korrektur inden du afsendte et så vigtigt dokument?

8. december 2012 kl. 02:09
Nu skal KMD’s monopol bankes væk: Kommunerne går sammen om gigant-udbud

Poul-Henning: skriv et blog-indlæg om dette. Hvor/hvornår gik dette forløb af sporet?

14. november 2012 kl. 19:30
Raspberry Pi til undervisning?!

Jeg er måske tungnem, men hvilke pædagogiske fortrin har en Pi frem for almindelige computere? Jeg kan se en masse bøvl med at få de små dyr til sluttet til skærme og tastatur, og jeg kan ikke se nogen fordel. En linux-terminal kan man vel få på lettere måder

11. oktober 2012 kl. 02:21
Programmering for børn

At lade børnene skulle sortere sig selv efter fødselsdato lyder som et rigtig godt eksempel på en opgave til træning af problem-orienteret tænkning. Hvor finder man så en opgavesamling med den slags opgaver? Jeg kan selv anbefale 'The Little Schemer' (den er fantastisk), men er der andre?

26. september 2012 kl. 18:53
Revision af datalogiuddannelsen: Statusrapport

Fortæl mig om en betydningsfuld universitet der benytter det til andet end reklame. Fortæl mig om en videnskabelig artikel der fortæller om fordelene ved dette form for de studerende der faktisk dukker op på campus.

Hvis i vurderer guidede undervisningssystemer til at være lidt for 'fancy', hvad er så holdningen til undervisningsvideoer som supplement eller alternativ til forelæsninger? Som f.eks.:http://www.screencast.com/users/loldrup/folders/IP_2011

Rent økonomisk må det være billigere at lave videoer én gang, og så erstatte forelæsninger med kortere konfrontations-/spørge-timer, end, at forelæseren gentager dem samme lektie igen og igen, år efter år.

17. august 2012 kl. 02:54
Revision af datalogiuddannelsen: Statusrapport

Det har erfaringsmæssigt ikke været et problem at de studerende skulle lære mere end ét sprog i løbet af deres første år

Eller: De studerende har ikke rapporteret det som et problem. Det kan godt være de ville have lært meget mere/hurtigere, hvis de havde forsat på samme sprog. Vi har vidst aldrig lavet en empirisk sammenligning.

17. august 2012 kl. 02:11
Revision af datalogiuddannelsen: Statusrapport

Fortæl mig om en betydningsfuld universitet der benytter det til andet end reklame. Fortæl mig om en videnskabelig artikel der fortæller om fordelene ved dette form for de studerende der faktisk dukker op på campus.

verden != universiteter

Jeg er ikke i tvivl om at det er en fordel at have studerende på campus. Online-only kurser tiltrækker et bredere klientel end almindelig undervisning, og det sætter formentlig frafaldsprocenten væsentligt op.

Men, det betyder ikke at eleverne ikke kan have gavn af elektroniske guidede læringssystemer. Guidede læringssystemer har potentiale til at forkorte feedback-cyklen dramatisk. Det er en fordel når man skal lære en færdighed (som programmering). Færdighedstræning kræver mange repetitioner.

Som du vil læse i <a href="http://dl.acm.org/citation.cfm?id=1345441">http://dl.acm.org/citation.c…;, og som jeg kan fortælle dig efter mit OOPD projekt, er situationen altså sådan at artikler der relater sig til både didaktiken og datalogi er utroligt lokale, og lader ikke til at bruge den videnskabelige metode i udførsel. De er normalvis af formen "vi har prøvet det her på vores fakultet og det har vist sig at virke ret godt i forhold til hvad vi havde før". Denne form tvinger en til at sætte spørgsmål til den generelle anvendelighed af de resultater de finder.

Man kan også bruge lidt bredere resultater end strikst vedrørende programmeringsundervisnign. F.eks. læste jeg (i en videnskabelig artikel, som jeg nu ikke lige kan finde referencen på) at hvis man har 8 opgaver eleven skal udføre, så får eleven mere ud af sessionen, hvis halvdelen af de 8 opgaver erstattes med eksempler. Det er der nok ikke nogen på DIKU der er bekendt med. Faktisk synes jeg ofte kurserne er meget spegede med eksempler, men meget 'gavmilde' med opgaver som man ikke har fået lagt en ordentlig grund for. Så bliver skolen mere en 5-ǻrig intelligens-test end en uddannelse. Hvis man sørger for en bedre harmoni mellem eksempler og opgaver, tror jeg man får hurtigere progression hos det brede mellemlag af dataloger.

17. august 2012 kl. 02:08
Revision af datalogiuddannelsen: Statusrapport

Et par kommentarer:

1: Har i også tænkt jer at reformere formen, eller skal undervisningens ankerpæl stadig være 2x45 minutters forelæsning foran tavle? Verden synes at flytte sig bort fra denne ide, ret hurtigt. Der findes vildt lækre lær-at-kode-sites på nettet. Hvis man googler "learn to code" finder man f.eks. http://www.codecademy.com/ som er ja, vildt lækkert og en verden til forskel fra den klassiske undervisningsform DIKU praktiserer. BAM. Næsten for nemt. Har DIKU forholdt sig til den slags værktøjer?

2: Der findes masser af forskning som dokumenterer hvilke undervisningsformer der virker bedst. Har i tænkt jer at inkorporere forskningsresultater, eller skal det, som sædvanlig, være op til hver enkelt lære (og hans begrænsede tidsressourcer) at vælge den undervisningsform, som han tilfældigvis tror er god? Jeg foreslår et rådgivende udvalg som prøver at skubbe de mest klokkeklare forskningsresultater ind i undervisningen. Det er så deres opgave at researche forskning, og hjælpe underviserne i den rigtige retning. Den slags praktiserer DIKU intet af i dag. Som et lille tip til denne forskningsgruppe, vil jeg foreslå at i fokuserer på så konkrete forskningsresultater som muligt. Der er flere skoler inden for didaktikken, og hvis man rammer de konstruktivistisk orienterede artikler, har man budt sig selv på en ørkenvandring. Don't go there.

3: Oleksandr Shturmov, studerende på DIKU, har sat sig for at reformere DIKUs OOPD-kursus i år. Han har taget en moderne undervisningsplatform i brug. Jeg foreslår at DIKUs ledelse tager et godt og åbensindet kig på dette kursus!

16. august 2012 kl. 14:01
It-budgettet blegner: Rasmus Seebach får 1,5 mio. kr. for telefonchikane-kampagne

Peter Thomsen skrev: "Det er ikke meningsløst at vurdere om kampagnen eller dele af kampagne har været for dyr."

Det sagde jeg heller ikke.

Peter Thomsen skrev: Spørgsmålene er "Hvad kunne man ellers havde fået for de penge" og "Havde vi kunne opnå større effekt ved at bruge pengene bedre"

enig. Mener du jeg skrev det modsatte? Læs igen.

Peter Thomsen skrev: "Det er da utroligt væsentlige spørgsmål."

enig. Mener du jeg skrev det modsatte? Læs igen.

Peter Thomsen skrev: "Hvis kampagnen kunne havde været 10, 30 eller 50% bedre, så er effekten og din nytteetik jo helt lige meget, for så er der et potentiale der er gået tabt - for offentlige penge."

Du har næsten ret. Du har i hvert fald en pointe. Men du har ikke ret når du siger at nytteetik så er lige meget. Begge effektergælder nemlig. De har begge betydning for hvilken moralsk dom man bør fælde over projektet.

7. december 2011 kl. 15:09
It-budgettet blegner: Rasmus Seebach får 1,5 mio. kr. for telefonchikane-kampagne

Haters gonna hate. Det er meningsløst at begynde at vurdere om kampagnen har været for dyr eller ej, uden at vide hvilken effekt den har haft. Det er netop hvad debattørerne her i tråden gør. Version 2: slap af Debattører: Læs om nytteetik

6. december 2011 kl. 13:18
Video: Så let kan kriminelle franarre dig dit NemID

Video-afspilning virker ikke særligt godt på htc desire. Man kan høre stemmen, men billedet er statisk. Problemet optræder dog kun når man ser videoen i fuld skærm.

4. november 2011 kl. 13:44
NemID om manglende fejlmeddelelser: Vi kan ikke gøre det bedre

»Det er et dilemma, vi står i. Alternativet er kun at bruge helt generelle fejlmeddelelser, som at ’der er driftsproblemer med NemID i øjeblikket’, men det er ikke specielt godt i situationen eller særligt handlingsorienteret,« siger Jette Knudsen.

hmm. en generisk fejlmeddelelse er da meget bedre end ingen fejlmeddelelse?

9. november 2010 kl. 12:29