Henrik Sørensen

Kommentarer

Re: Fælles standard...

Nogen gange løses IT problemer bedst ved at bruge andre værktøjer end 'kodestokken'. Smukt sagt Jesper. Jeg er enig. Tak for debatten, jeg stopper i denne tråd, da der er andre ting der også kræver opmærksomhed. Det har været interessant at følge og heldigvis er der jo...

Re: Fælles standard...

Er der noget i mit DITIS standard oplæg du er uenig i? Ja, stort set det hele. Jeg er langt hen ad vejen enig Jesper. Udfordringen er i mine øjne ikke den tekniske infrastruktur men primært forretningens evne til at forstå, beskrive og overholde egne processer i kombination med en for ri...

Re: Fælles standard...

Har du nogle eksempler på hvor et skema løst data format har skabt problemer for en REST service? REST er en interface standard, altså en måde at etablere kommunikation mellem to eller flere endpoints. Standarden definerer ikke formatet af payload. Det afgøres i http headeren, fx applica...

Re: Fælles standard...

@Magnus @Joakim ... i jeres diskussionen om REST vs. SOAP (ws*security) tror jeg, at I snakkede lidt forbi hinanden. Når man benytter HTTPS/TLS så sørger protokollen for at etablere en sikker tunnel som payload (data) kan flyde igennem. Hvad der flyder igennem og hvordan det er struktureret, bla...

Re: Fælles standard...

Kan du så ikke bare give ET enkelt eksempel på en enterprise arkitektur, som bygger på REST/JSON? Kun ét enkelt eksempel er nok. Jeg synes desværre, at debatten på det seneste har fået en lidt kedelig klang af mundhuggeri og det synes jeg er trist. Microsoft og flere andre udstiller mang...

Kan vi komme tilbage til emnet

@Gert @Magnus ... fine synspunkter I giver udtryk for. Kan I mon lokkes til at fokusere debatten på det oprindelige tema i Kim Østerbys artikel?

Estland har national CIO

Man kan også kigge mod Estland, hvor man har en national CIO (i tråd med Kim Østerbyes tanke om at staten i højere grad skal kunne selv) og i lovgivningen har implementeret regler for hvor gamle legacy systemer må blive; at staten ikke må bede borgerne om data den besidder i forvejen og en lang r...

Re: Fælles standard...

Personligt er jeg mere tilhænger af REST/json. JSON er i min optik ikke svaret. Tag ikke fejl, jeg elsker JSON, men JSON er fortsat skemaløs, selvom der er flere initiativer igang med at ændre på dette. Et skemaløst dataformat er en mindre optimal løsning, da det flytter definitionen ove...

Fælles standard...

@Magnus du skriver: “Interaktion imellem de forskellige services skal defineres med en åbent defineret protokol.” Hvis jeg forstår dig ret, så findes det du efterlyser faktisk allerede i form af OIOXML ... en dansk standard for netop interaktion mellem services ... Udfordringen har vist været ...

Re: Addendum

@Magnus Mange gode tanker Magnus. Briterne var for 7-10 år siden igennem en omfattende ændring af måden de laver it-projekter på. De var drevet af en økonomi, der tvang dem til at tænke nyt og de stod på ryggen af en stribe it-skandaler med blandt andet CSC Healthcare til +1 mia £ (hvis jeg hus...

4) Jantelov og smålig misundelse

@Anne-Marie Jeg glemte et punkt 4, men jeg kom i tanke om det, da jeg læste din seneste kommentar. Kim Østrup peger på et behov for mere ekspertise i den offentlige sektor og jeg giver ham fuldstændig ret. ... men hvorfor skulle eksperterne (og andre) søge ansættelse i det offentlige, når lønn...

Re: Henrik Sørensen noget du at få en dårligt smag i munden ?

@Hans Tak for din kommentar og tak, fordi du havde tålmodighed til at læse det hele. Du må gerne ‘lange ud efter mig’ - debat er ofte kvalificerende, hvis vi formår, at holde os til emnet, der debatteres. Som jeg skrev, er problemet strukturelt og ikke personafhængigt. Jeg langer derfor ikke ud...

Re: Er det uundgåeligt?

@Anne-Marie ... du har harseleret, bedt, talt dunder, stillet spørgsmål, været dialogsøgende og brokket dig gennem flere år og det har ikke ændret noget. Jeg bilder mig ikke ind at jeg vil kunne gøre mere end du allerede har gjort. Jeg håber og drømmer om at pendulet på et tidspunkt vil svinge ...

Må jeg komme med et bud på en forklaring..?

Kære Kim Tak fordi dit indlæg. Dit centrale spørgsmål er: “hvorfor er der ikke nogen der siger fra”. Jeg skal, som en af de ‘skyldige’ forsøge at besvare dit spørgsmål efter bedste evne. Jeg sad indtil for et par år siden sammen med Jesper Frimann hos en af de store spillere i markedet, KMD. ...

Re: Er det uundgåeligt?

om det er i overensstemmelse med Offentlighedsloven at aftale den slags i kontrakter, uden yderligere begrundelser, for det kan jo i den grad begrænse offentlighedens mulighed for indsigt. @Anne-Marie du har fat i noget helt centralt her

Re: Det faktisk lidt sjovt...

Men så er der firmaer, der vil råbe op om unfair konkurrence. ... så må de jo råbe! ... og så må vi vende det døve øre til.

Re: Enterprise arkitekt

Hvorfor er Københavns Kommune indrettet så der nu er en digitaliseringsafdeling (kontor m.v.) for hver af de syv forvaltninger inkl. Koncern IT ? @Sjølin, fordi hver forvaltning har sine ‘egne’ penge og sin egen politiske ledelse såmænd ... Det bliver så interessant at se, hvad ‘hovedkon...

Re: Må jeg se EU uddele en bøde i mia. størrelse til Stylish...

GDPR gælder for alle der opererer overfor EU borgere ... men du har sikkert ret ... der er næppe nogen der har lyst til at sætte sig op imod Israel. Det er lettere at få den kinesiske præsident til at give et økonomisk bidrag til en Tibetdemonstration ...

Må jeg se EU uddele en bøde i mia. størrelse til Stylish...

Se, det er jo lige netop dén slags virksomhed som GDPR burde ramme. Megahårdt! Forretningsmodellen bag Stylish er med stor sandsynlighed, at sælge meget præcise personprofiler til reklame og/eller afpresningsformål, uden at fortælle brugeren om de reelle hensigter og i stedet lokke med noget bru...

Alternativ til Kombit ...

Det interessante er vel, at SBSYS reelt er et alternativ til Kombit på det punkt og en tilbagevenden til tankerne bag det gamle Kommunedata, nu KMD. Jeg synes det er glædeligt, at en stribe kommuner påtager sig det ansvar det er, at sørge for it-understøttelse af deres virksomheder i et fællessk...