@ Niels P. Sønderskov. Jeg kan forsikre dig for, at jeg ikke skiver blogs her på sitet for at gøre nogen til grin. Det er der ingen der er tjent med. Du kan formentlig sagtens gribe mig i at være uvidende eller at have misforstået noget, men jeg vil opfordre til, at vi debatterer på at sagligt ni...
I kommissionens arbejder ligger der en (stiltiende) forudsætning om, at man kan øge produktiviteten uden at det ændrer på kvaliteten/effekten. Det kan man også i nogle tilfælde, f.eks. når sygehusene får en nyere MR-scanner, der kan scanne en hel menneskekrop på ½ time, hvor den gamle scanner var...
Mange af de lavthængende frugter er høstet, ja. Derfor ser vi netop et fald i antallet af personlige henvendelser. Men de mere komplekse sager har hele tiden været der, de tager i sig selv nu blot endnu længere tid end før som følge af 1) fragmenteringen mellem myndigheder og 2) digitaliseringen....
@ Christian. Kunne du ikke prøve den pædagogiske tone og forklare for alle "de lallende amatører", hvor man f.eks. kan gøre brug af kablede, statiske forbindelser i et miljø, hvor alle arbejder med mobile dimser og på skiftede steder? Nu vil jeg ikke betegne mig selv som en lallende...
Skolen/kommunen ejer alle iPads i vores forsøg. Forældrene skriver under på, at de har ansvaret for elevens iPad og er erstatningsansvarlige ved skade og tyveri.
Selve undervisningsmaterialet findes i vid udstrækning på dertil udviklede netsteder, men der er også så småt begyndt at komme apps til...
Ja, i den forstand, at serviceleverancen er ret ujævn, når den leveres af 25 forskellige personer hen over en uge. Selv med standardisering af de mest typiske opgaver bliver variationen i servicen stor.
Er fuldstændig på linje med både Anne-Sofie (vi ansætter vel voksne mennesker) og Mads i, at organisationer bør bygge på tillid, dynamik og troen på, at alle vil det bedste. Men der kommer alligevel altid et behov for at balancere tingene op imod noget kontrol, som kan virke fastlåsende, ja. Hvad...
Jeg sammenligner nu ikke IT-folk med brolæggere eller folk fra klassiske håndværkerfag, men det fremgår måske heller ikke klart nok af min blog. Jeg sammenligner med fagspecialister, der kan have en universitetsbaggrund eller en baggrund fra andre højere læreanstalter. For det har mange IT-folk j...
Hej Jakob
Jeg kender ikke umiddelbart til en masse litteratur om dette emne. Bortset fra ITIL-materialet. I ITIL v3 bogen 'Service Operations' er servicedesken, dens funktion, bemanding m.m. udførligt beskrevet. Men det er en generisk beskrivelse uden 'kød og blod&#...
@Søren. Den fælleskommunale digitaliseringsstrategi er jo i høj grad bygget op omkring mantraet "Digital service er god service", som er en overskrift allerede på side 1 i handlingsplanen. Jeg er meget enig med dig i, at digital service i visse tilfælde er direkte dårlig service, når...
@Klavs. Jeg er helt enig med dig i, at der ideelt set bør være en gulerod for at skabe motivation for at hente en besparelse. Den barske model, som jeg har skitseret, risikerer at skabe en 'sur dagsorden' uden ejerskab i de organisatoriske enheder.
Til dit regnestykke: Hvis...
@Keld. Jeg mener nu ikke, at jeg kun har fokus på valg. Jeg adresserer faktisk de demokratiske beslutningsprocesser generelt. Men du har ret i, at jeg ikke har berørt civilsamfundets mere eller mindre planlagte brug af bl.a. internettet til at udveksle politiske synspunkter og holdninger. Jeg har...
@Keld. På ABT-Fondens hjemmeside under 'Resultater' / 'Administration' finder du evalueringsrapporten for projektet i Guldborgsund.
@Per. Der er ikke tale om at nedgøre danske it-chefer. Jeg forsøger at åbne øjnene for, at der muligvis foregår et valg af ledelsesstil, som bl.a. viser sig i titlerne og som måske afspejler en tendens i nutidig (it-)ledelse, som jeg anser for problematisk.
Jeg er helt uenig i, at titler og begreber "bare" er etiketter som er vilkårlige. Navngivning og sprogbrug sender helt bestemte signaler og trækker ikke mindst - som i dette tilfælde - på bestemte traditioner og tænkemåder. Men det er selvfølgelig glædeligt, hvis 'it-officererne...
Mit testscenarie tager udgangspunkt i en organisation, der p.t. kører med knap 2.500 mobilabonnementer, som er administreret og betalt decentralt. Jeg forventer, at medarbejdere og ledere i den kommende tid vil skifte fra "normale" mobiltelefoner til smartphones. Uden at tænke på at...
De pågældende medarbejdere gik fra Nokia E-serie mobiler med mail/kalender til iPhones. Abonnementet forblev uændret under testen.
Jeg er helt med på, at der findes abonnementer, som er bedre gearet mod dataforbrug (med flatrate m.m.), men det er min pointe, at uden ledsagende retningslinjer for ...
Kommentarer
Gå nu efter bolden, ikke manden!
Re: Gå nu til kilden
Automatik
Lavthængende frugter og kompetencer
Så gør os klogere
Re: Ansvar for iPad'en?
Ujævn performance
Kontrol skrevet bagfra
Det teoretiske ophæng
ITIL beskriver servicedesken
Servicestrategi før digitaliseringsstrategi
Gulerod
Overskudsdeling
Civilsamfundet skal med
Re: hvordan med S+SF plan?
Re: Et Cox Orange er stadig et æble
Re: Et Cox Orange er stadig et æble
Et realistisk scenarie
Uændret abonnement i testperioden
Re: Der er også fordele, specielt i nødsituationer: