Bjørn Anker-Møller

Rss
Personligt feed med nye kommentarer i tråde, du overvåger:
https://www.version2.dk/mit/0/kommentarer?token=HPnHcLYhJ8jCXC_UoTnfzqY2R9xpwMBmKONAZAek0jk

Kommentarer

Hvordan beder man om sletning?

Der står i cirkulæreskrivelsen om mulighed for sletning: "Styrelsen [for it og læring] offentliggør den adgang til at fremsætte anmodning om anonymisering efter 1.1. ovenfor på styrelsens hjemmeside." Jeg kan ikke finde noget som helst om dette på www.stil.dk? Jeg tror så overhovedet...

Lauesens rapport?

Jeg går ud fra at det er denne rapport der referes til?: http://www.it-c.dk/people/slauesen/Papers/DamageCaseStories.pdf

Ønskes: Fagligt stærke brugere med mandat til forandring

Det er åbenlyst nødvendigt at involvere brugere, men de skal have tid til at bidrage, og de skal have mandat til at ændre ting (og faglighed til at vide hvad der kan ændres). Jeg har alt for ofte oplevet, at der ikke afsættes brugerressourcer i tilstrækkeligt omfang (de har travlt med at holde fo...

Databeskyttelsesrådgiver?

Jeg undrer mig over at rollen "data protection officer" er blevet udvandet i oversættelsen til dansk til blot at være en rådgiver. Som jeg læser de tilgængelige bud på hvad rollen indebærer, følger der et ansvar med rollen, som kræver et mandat til håndhævelse - altså mere end blot at...

Ansvarlighed søges!

Jeg tror desværre ikke ansvarligheden i den offentlige dataindsamling er særlig stor og kan belyse med et eksempel. I de seneste måneder har alle danske folkeskoleelever været gennem en trivselsmåling, hvor de har udfyldt et spørgeskema med spørgsmål hvor en del af svarene i min optik er ganske f...
Kommentar til Københavns Kommunes it-direktør afviser usædvanlig skarp kritik

Ikke kun et IT-problem

Det er selvfølgelig relevant at høre den IT-ansvarlige, men når der påpeges "vage forretningsmæssige mål" og "lav kvalitet i projektgrundlag/business cases", så er det bestemt ikke kun IT, der har et problem. Det er relevant at spørge topledelsen i alle forvaltningerne: - har...
Kommentar til 10 gode (?) råd til at styrke din enterprise arkitektur i 2016

Deja-vu

Det er jo genkendelsens glæde (eller i hvert fald genkendelse!) man føler ved læsning af de ti gode råd. Men stadig en nyttig diskussion. Jeg ville helt klart sætte rådet "hold det enkelt" op som nummer 1. Forstå hvilken målgruppe du kommunikerer med og tilpas din kommunikation. Et...

Det egentlige formål...

...er vel at ændre adfærd hos alle der behandler persondata. Men har de gode EU-folk afsat midler til at løfte kendskabet til krav og god praksis ved behandling af persondata?? Det er mit klare indtryk at uvidenheden er næsten grænseløs, godt hjulpet af uoverskuelig lovgivning. Fx siger personda...
Kommentar til ITU-professor støtter DF-forslag om it-havarikommission

Hvad er et "IT-havari" og hvad skyldes det?

Jeg er usikker på hvordan et IT-havari skal defineres. Er det kun når projektet stoppes uden at have leveret noget (Polsag, Proask), eller er det når tidsplanen er skredet "i alvorlig grad" (hvad det så betyder)? Jeg er sikker på at nogen vil påstå, at Skats EFI projekt stadig arbejder...
Kommentar til Skat stavnsbundet til fem år forsinket skandalesystem

Hvorfor stavnsbundet?

Jeg forstår ikke hvorfor Skat skulle være stavnsbundet til det mislykkede system. De bør da simpelthen kassere det hele og starte forfra - uden at smide gode penge efter dårlige til konsulenter, der analyserer det mislykkede system. Hvis oplysningerne i artiklen står til troende, er der ikke noge...
Kommentar til Kære IT politiker,

Doing things right vs. Doing the right thing?

Vi savner helt klart tiltag til at forbedre udbudsprocesser og projektudførelse, men det er også nødvendigt at se på processen før udbud og projektudførelse (IT-strategi, styring af applikationsporteføljen, enterprise-arkitektur). Hvordan vurderer man hvilke projekter der er behov for? Hvis man s...
Kommentar til Skatteminister ønsker skandaleramt it-system kulegravet

Hvad sker der så til marts...

... når resultatet af "kulegravningen" foreligger? Ministeren siger »I dag er der er næppe tvivl om, at det her skulle have været tænkt på en fuldstændig anden måde helt fra starten i 2005. Men det er der ikke noget at gøre ved nu« Det lyder nu som om det netop er en ny overordnet...
Kommentar til Bonnerup: Konsulenter burde have sagt fra i Proask-sagen

Hvis konsulenterne nu havde sagt fra...

... hvad tror vi så der ville være sket? For det første tror jeg at Deloitte ville have mistet enhver chance for at være med i at redefinere projektet, og de ville også have fået et rigtig dårligt navn i embedsmands-netværket som nogle slemme drenge, der udstiller politikeres og embedsmænds mangl...
Kommentar til Konsulentfirma tjente 35,4 millioner på fejlslagent it-system

Kundens ansvar

Det er ikke helt fair at rette skytset mod konsulenterne, der er jo en kunde der har bestilt arbejdet. Når man ser på omfanget af det konsulentarbejde, som Arbejdsskadestyrelsen har bestilt, får man indtrykket af en organisation der skal have etableret hele grundlaget for forandringer i systempor...
Kommentar til Hvordan vi kunne undgå milliontab på fejlslagne IT projekter

Re: K.I.S. (Keep It Simple)

Forskellen på succes og fiasko ligger i bund og grund i det projektteam fra kunde og leverandør, der skal lave det egentlige arbejde. Hvis kunden stiller med fagligt dygtige medarbejdere der er engageret i at gøre forandringen til en succes (- og har det nødvendige mandat!) og leverandøren tilsva...
Kommentar til Folketinget tvivlsomt orienteret om PROASK-skandale

Hvor er ejerskabet?

Det er vist ren symptom-analyse at kigge på den manglende orientering. Selv om man tit kunne ønske en større faglighed i Folketing og Finansudvalg er det ikke rimeligt at forlange, at de kan få havarerede IT-projekter på ret køl igen. Et projekt som PROASK må have en ejer, der løbende følger udv...
Kommentar til ITHK: Sker der noget ?

Hvem garanterer besparelser med en ITHK?

Forudsætningen for at en ITHK giver gevinst, er at fremtidige projekter ikke gentager forgængernes fejl. Det kan jeg ikke se at en ITHK forhindrer med mindre den får mandat til at give påbud og stille konkrete krav til kommende projekter. Men det tror jeg ikke bliver en realitet, når kommisionen...
Kommentar til Atos, CSC og Systematic dyster om stort sygesikrings-udbud

"...den lukrative ordre"?

Hvordan vides det at ordren er lukrativ?
Kommentar til Her er rapporterne, der dumpede Politiets skandaleramte Polsag-system

Re: hvad er konklusionen?

Den reelle årsag skal man efter min mening ikke analysere kodekvalitet eller performance for at finde. I rapporten fra Boston Consulting Group står det jo allerede i indledningen. Politiets udbud gik på en løsning baseret på et FESD-standardsystem, men i realiteten blev det til 80% egenudvikling...
Kommentar til Hemmelig rapport afslører CSC's og Scanjours katastrofale Polsag-kode

Var Polsag tænkt som et udviklingsprojekt?

Det er muligt jeg husker forkert, men var det ikke en væsentlig antagelse, at løsningen skulle baseres på et standardprodukt, i dette tilfælde ScanJours ESDH-system? Hvis projektet aldrig har været tænkt som et udviklingsprojekt, men som implementering af "standardfunktionalitet med mindre...