Christian Nobels billede

Christian Nobel

Kommentarer

Kommentar til DSB om nedbruddet: Hvis NNIT får et strømsvigt, går vores ting ned

Re: Vi kan gøre det bedre sammen

Havde du brugt Round-robin DNS, så var kun halv dele af; informationstavlerne nede, og der var gået korte tid inden alle var oppe igen. Har du praktiske erfaringer med RR DNS? Mit spørgsmål er ud fra oprigtig nysgerrighed, for som jeg kan læse mig frem til, så er det som sagt ikke helt tri...
Kommentar til DSB om nedbruddet: Hvis NNIT får et strømsvigt, går vores ting ned

Re: Vi kan gøre det bedre sammen

Priserne i markedet for drift er efterhånden presset så langt ned at det går ud over kvaliteten og mange af de klassiske dyder som vi diskuterer her, er der simpelthen ikke råd tid hos mange af leverandørerne. Er det noget du har belæg for - for når man ser hvordan de store selskaber indkas...
Kommentar til DSB om nedbruddet: Hvis NNIT får et strømsvigt, går vores ting ned

Re: Vi kan gøre det bedre sammen

I stedet for at bruge penge på EN ”sikre” data-center, så kan det være beder, at bruge penge på flere, men billiger data center, ved brug af; Round-robin DNS. Chresten, det er ikke nødvendigvis helt trivielt at gøre. Men, hvis vi f.eks. taler informationstavlerne, så laver jeg signage løsn...
Kommentar til DSB om nedbruddet: Hvis NNIT får et strømsvigt, går vores ting ned

Re: Vi kan gøre det bedre sammen

@Anne-Marie - her er der tale om helt almindelig prissætning. Når prisen bliver for høj, så er der ikke kunder nok der vil betale og dermed bliver varen urelevant og udgår eller bliver aldrig fremstillet. Henrik, sådan kan du ikke stille det op. Når vi har at gøre med disse meget store udb...
Kommentar til DSB om nedbruddet: Hvis NNIT får et strømsvigt, går vores ting ned

Re: Vi kan gøre det bedre sammen

Jeg har dog fortsat til gode at se fakta, der viser at alle æg er lagt i samme kurv. Indtil videre er det vist kun gisninger her i tråden. Sidder du inde med faktuel viden, så del den endelig med os andre. Når informationstavler, billetapp, billetautomater og kommunikationssystem går ned på...
Kommentar til DSB om nedbruddet: Hvis NNIT får et strømsvigt, går vores ting ned

Re: Vi kan gøre det bedre sammen

Indtil den måtte indfinde sig, så synes jeg at det er mest givende for fællesskabet, hvis vi i en behagelig tone kan diskutere, hvad der mon kan være gået galt og hvordan man kan imødegå tilsvarende situationer fremfor at håne hinanden. Jeg synes faktisk at Anne-Marie har formuleret det meg...
Kommentar til DSB om nedbruddet: Hvis NNIT får et strømsvigt, går vores ting ned

Re: Strømsvigt bør ikke give nedtid for NNIT's kunder

Naturligvis har NNIT nødstrøm i deres datacenter Er det noget du ved, eller er det noget du gætter på?
Kommentar til DSB om nedbruddet: Hvis NNIT får et strømsvigt, går vores ting ned

Re: Vi kan gøre det bedre sammen

Dermed er vi alle sammen afskåret fra at få bedre indsigt i de bagvedliggende problemer så vi fremadrettet kan lære af hinanden og undgå at begå de samme fejl. Hvis vi skal have en kvalificeret debat, så kræver det fuld åbenhed fra de involverede parter, og hvor mange gange ser man det i fo...
Kommentar til DSB om nedbruddet: Hvis NNIT får et strømsvigt, går vores ting ned

Re: Strømsvigt bør ikke give nedtid for NNIT's kunder

Der var i hvert fald mindst een anden stor NNIT kunde hvis produktion blev ramt rimeligt hårdt da NNIT hoster deres SAP løsning. Men da der sikkert er lavet nogle non disclosure aftaler, så kommer den fulde sandhed nok aldrig frem. Da der er tale om at en offentlig instans gik i dørken, ka...

Bjarne Goldman CoryDong..

.. er så et glimrende eksempel på hvordan man har kunnet manipulere politikernes manglende intelligens til at samfundet har mistet milliarder af kroner. Men måske folketinget burde skiftes ud med 179 * kunstig intelligens - det kan ikke blive værre.
Kommentar til DSB ramt af omfattende nedbrud

Re: Single point of failure.

Du elsker jo papkort. Jeg har ikke noget følelsesmæssigt forhold til papkort, men jeg ser da i udlandet hvor fantastisk effektivt de fungerer, helt lavpraktisk, samtidig med man har ro i maven, fordi man har beviselig styr på sin rejsehjemmel.
Kommentar til DSB ramt af omfattende nedbrud

Re: Arrogance

Og en uforbeholden undskyldning var også på sin plads fremfor at skyde skylden på den underleverandør, man har valgt. Selvfølgelig skal DSB informere (men information er jo ikke just DSB stærke side i al almindelighed), og især undskylde, men en reel og dybgående forklaring på hvad der er s...
Kommentar til DSB ramt af omfattende nedbrud

Re: Single point of failure.

Rejsekortet fungerede som normalt. Ja, men det drives heller ikke af DSB/Nitten. Som jeg skrev tidligere, men åbenbart skal skære ud i pap for dig, så var det (ud over dit elskede profileringskort) åbenbart alt andet i DSB regi der røg ned - og det er det der er utilgiveligt, da der skal v...
Kommentar til DSB ramt af omfattende nedbrud

Re: Så gjorde DSB problemet til kundernes

Og værst: Der burde ligge beskrevne nødplaner for netop sådan et scenarie: Hvem der skal informeres og hvordan man skal forholde sig. Beredskab er simpelthen ikke en del af DBS's vokabularium. Tag eksempelvis de hyppige gange hvor der af den ene eller anden grund skal indsættes...
Kommentar til DSB ramt af omfattende nedbrud

Re: Så gjorde DSB problemet til kundernes

Tak for svar, Kasper Damm Larsen. Man kan så undre sig over, at dette ikke har været vurderet som akut - for det har det vel været - for passagererne, i det mindste. I følge den artikel jeg læste i går, så var deres kommunikationssystem, herunder telefoner, jo også gået ned - og så kan det ...
Kommentar til DSB ramt af omfattende nedbrud

Re: Så gjorde DSB problemet til kundernes

Hvad er der egentligt i vejen for, at chaufførerne kunne være koblet op på en fælles kommunikationscentral vedr. den slags, selv om driften i øvrigt går gennem forskellige selskaber? DSB har åbenbart valgt at lægge alle æg i en kurv, så det hele kunne fejle over hele linien. Det udstiller ...
Kommentar til DSB ramt af omfattende nedbrud

Re: NNIT

Ja der kan man virkelig tale om at have trukket nitten!
Kommentar til DSB ramt af omfattende nedbrud

Single point of failure.

En hjemmeside kan gå ned, en billetautomat kan gå i udu, et kommunikationssystem kan gå ned, en app kan fejle, etc. Men at det hele går i dørken på en og samme gang er imo utilgiveligt, og udtryk for eksorbitant dilettanteri, det må simpelthen ikke kunne ske. Men selvfølgelig, for et firma der ...

Jeg bliver så glad..

.. når ordet "patenteret" benyttes som salgsargument, for så ved jeg hvad jeg ikke skal købe. Og hvis man vitterlig tror at man kan proppe WiFi og "uden udfald" ind i samme sætning, så tyder det et betydeligt ukendskab til WiFi's lunefulde natur og svagheder. Nå men...

Re: færre ressourcer

Det jeg anholder er den lange sagsbehandlingstid. LEAN erfaring viser at det koster mere tid og flere ressourcer at have sager liggende end at behandle dem hurtigt og effektivt. Du mener nok mere anfægter. Anyways, set fra ydersiden af firewallen (som den offentlige administration er ved a...