Søren Ørslund

Se og Hørs hemmelige kilde sendt hjem fra arbejde i Nordea

den største skandale er at det kan lade sig gøre og til og med gennem en længere periode.

1. maj 2014 kl. 00:19
Hård kritik af Digital Post: Myndigheder kan ændre i din indbakke

Det kan være det ligner e-post, men det er ikke e-post, og meddelelserne sendes ikke, medmindre man har integreret med e-post. Digital post er en database med meddelelser mellem myndighed, virksomhed og borgere. Så mit gæt er at dette designvalg alene skyldes arkitekturen i løsningen.

26. november 2013 kl. 22:55
Anmeldelse: Nokia Lumia 925 er en gennemlækker telefon - desværre

Mærkelig konklusion. Der er to typer af brugere, hvilket ovenstående tråd også viser. Denne ene type der i forvejen er Office / Win8 / RT brugere er begejstret på trods af nogle små mærkværdigheder i Windows Phone, den anden gruppe der har andre app behov (spil mm.) mangler applikationer.

20. september 2013 kl. 00:46
13,5 millioner kroner senere: Staten opgiver Nationalt Patientindeks

Ja, 13,5 mill. senere i forhold til et isoleret projekt budget fra 2012, men nu er NPI startet i 2000 og har næppe være omkostningsfrit i den mellemliggende periode. Så man må håbe at denne investering bliver varetaget.

31. maj 2013 kl. 01:23
13,5 millioner kroner senere: Staten opgiver Nationalt Patientindeks

Hej Klavs,

Ja, det kan virke simpelt, men dette er ikke et spørgsmål om teknik men om at integrere processer og herunder semantisk afklaring. En anden mulig vej er at anvende de samme systemer, og dermed udskyde problematikken til der skal integreres ud af landet.

29. maj 2013 kl. 01:16
Statens It smider 15.500 pc’er ud - og køber 11.000 nye

mht. Microsoft Office versus Libre Office så er svaret at begge office pakker er tilgængelige på den nye arbejdsplads. Men, da rigtig mange fagapplikationer (esdh mm) benytter MS Office så vil et skift til Libre Office blive for dyrt(uddannelse mm.) eller ganske enkelt umuligt. Hvis der var en forretningsmæssig fordel for software leverandørene i at understøtte Libre Office ville situationen formodentlig være anderledes men sådan er virkeligheden bare ikke.

11. april 2013 kl. 13:06
Universitet flytter 3.000 studerende på Office 365

se denne rapport som er relativ ny og som behandler diverse problematikker. http://www.norden.org/da/publikationer/publikationer/2011-566

29. januar 2013 kl. 23:12
Universitet flytter 3.000 studerende på Office 365

Hej Martin Eriksen (og øvrige), Hvis man læser artiklen vil man kunne se at der har været et længere juridisk slagsmål herunder diskussioner omkring Patriot Act, Safe Habor mm. Men, konklusionen er kort fortalt, at det selvfølgelig (ligesom i dag) er ITU (medarbejdere og studerende) der har ansvar for at materiale der kan være kritisk på den ene eller den anden måde er beskyttet. Det gælder i dag også eksisterende e-post som der vel ikke er nogen i dag med eksisterende e-post løsninger der ukritisk sender ud i æteren. Den slags information skal krypteres om man anvender det ene eller andet e-postsystem. ITU har anvendt materiale fra ENISA som guide for den slags retningslinier og politikker.

29. januar 2013 kl. 23:04
Pilotprojekt skal afgøre skæbnen for grundstødt national patientjournal

Jeg er fuldstændig enig. Stort er ikke nødvendigvis godt. Specielt ikke når det gælder meget forskellige videnstunge forretningsgange. Jeg synes også at sundhed.dk er et godt eksempel på at mange af digitaliseringsprojekterne er gået op i en højere enhed. Derfor tror jeg også at nye ínvesteringer bør anvendes til det lange seje træk der skal sikre at disse ting bliver implementeret med større sikkerhed og tilgængelighed i stedet for at man adderer nye tiltag eller anlægger højere ambitionsniveau.

24. oktober 2012 kl. 00:44
Pilotprojekt skal afgøre skæbnen for grundstødt national patientjournal

korrekt konlusion, men forkert fremgangsmåde. Vi har 5 regioner i dk, og under hver region flere hospitaler. Af historiske årsager har disse hospitaler ageret selvstændigt, og derfor er processer, politikker mm. ikke standardiseret. Hvordan er det så lige - skal et it system sikre fælles forretningsgange, eller skal forrretningsgangene standardiseres og understøttes af et fælles it-system. Den første løsning er nu forsøgt i 15 år både med og uden åbne standarder og med fælles datamodeller ol. så skal vi ikke konkludere at dette nok ikke er værd at ofre mere på. Den sidste model har ikke gang på jord uden centralisering af sundhedsvæsenet. En centralisering af sundhedsvæsenet sikre ikke nødvendigvis ens forretningsgange, så derfor har denne vej også lange udsigter.... så konklusionen er nok desværre at der ikke findes nogen nemme løsninger, hvilket også kan bekræftes af samtlige internationale forsøg på at løse samme opgave.
ps. er det kinesiske sundhedsvæsen et forbillede, eller hvad vil du med den historie. Vi har ikke et dårligt sundhedsvæsen, men vi er MEGET tidligt ude med forsøg på at digitalisere det, og det er ET af problemerne.

18. oktober 2012 kl. 23:27
Tvangsdigitalisering rammer alle virksomheder - med én undtagelse

Din løsning kræver tillid til at den offentlige forvaltning tidligere kørte som en velsmurt maskine manuelt. Det er ikke mit indtryk at det var den generelle opfattelse den gang? Jeg synes det er synd at der ikke er forståelse for at det kræver en investering, vilje og indsats at opnå en mere effektiv offentlig forvaltning og dette selvfølgelig er en vanskelig proces. Samtidig med digitaliseringen er forvaltningerne udsat for forandringer med stigende hastighed hvilket ikke er med til at gøre opgaven nemmere. Samtidig synes jeg man bør have en smule respekt for dem der både tør tænke frem og tage de nødvendige skridt.

5. oktober 2012 kl. 00:07
Rigspolitiet fyrer it-chef

Hvor plat og ufin har man lov til at være? et hurtigt check viser at Lars Fuglsang har været ansat siden nov. 2010 og derfor på ingen måde har været med til at sætte scenen for de nævnte projekter, og mit gæt er at det ikke har været en nem position.. hvorfor sværte mandens gode navn til i forbindelse med projekter som han ikke på nogen måde kan have haft indflydelse på andet end formodentlig konstant damage control. Gå dog efter bolden og ikke manden.

1. maj 2012 kl. 23:32
Sygeplejerskers dobbeltindtastning af data bliver til 12,5 mio. timer ved pc'en årligt

Hvis der var både var nemme løsninger og de samme interesser, så var dette problem nok løst for længe siden. Vi taler om brugere, roller, processer og it systemer der skal understøtte vidensbaserede komplicerede og sikkerhedsmæssigt kritiske forretningsgange. Det betyder ikke at problemet ikke er løsbart,men det betyder at der ikke er nemme løsninger, kun et meget langt og loyalt træk mod fælles standarder. Desværre.

9. februar 2012 kl. 12:48
35.000 danskere har købt NemID-nøgleviseren

ja, det er helt korrekt - nøgleviseren kan f.eks ikke bruges til f.eks sikre Outlook emails - virkelig smart!

31. januar 2012 kl. 12:10
NemID's store succes: Kun én netbank-tyv havde heldet med sig i 2011

@Thomas Hansen Ok, lod mig måske påvirke en anelse af maskinestormer stemningen, og er selvfølgelig også selv bekymret overfor monopolet. Jeg tror bare ikke kunden (Økonomistyrelsen) kan bruge kritikken til specielt meget, hvis ikke der er nogle der bliver konkrete i forhold til den kontrakt der er indgået. Det kan være jeg ikke får læst alt, men jeg savner faktisk realiserbare forslag. Som udgangspunkt tror jeg ikke på der findes en løsning der stiller alle tilfredse. Man vil altid skulle vægte sikkerhed, økonomi og brugervenlighed, og vi vægter alle disse tre parametre forskelligt. Danid opfatter resultatet af undersøgelsen positivt fordi de vægter økonomi højt, vi opfatter resultatet negativt fordi vi vægter sikkerhed højt. Kritikken får ofte en form som antyder at dette blot er et spørgsmål om at der sidder de forkerte personer og laver dårlige løsninger, men det mener jeg er manglende respekt, og jeg er sikker på at hvis det blot var et spørgsmål om kompetence var problemerne løst. I debatten har jeg samtidig bemærket at mange pludselig er blevet fortalere for den "gamle" signatur løsning, og det virker som om man helt har glemt den hetz som den løsning var udsat for. Måske kunne den løsning have været forbedret og, hvis kritikken havde været konstruktiv. Mht. tvang (SU problematikken), så er den sag vel ikke så anderledes end at man vel heller ikke kan bestemme hvilket pas eller kørekort man anvender eller hvem der udsteder det. Jeg forstår heller ikke din betragtning omkring leveringstid? har du en opfattelse af at udviklingen af denne løsning skulle stoppe på et tidspunkt, eller hvad er det præcist du opfatter som en deadline?

8. december 2011 kl. 23:29
NemID's store succes: Kun én netbank-tyv havde heldet med sig i 2011

@Jonathan Jørgensen Du har fuldstændig ret, man glemmer nogle ting, blandt andet den kæmpe gevinst der allerede er realiseret ved digitalisering af de finansielle transaktioner, samt tiltroen til at yderligere digitalisering er nødvendig for at kunne effektivisere yderligere, og dermed imødegå demografiske medarbejderproblemer i både den offentlige og samt finansielle sektor, og her er denne lille dims vældig central.

8. december 2011 kl. 01:52
Kom med dit forslag: Hvem skal kigge i NemID-kildekoden?

I stedet for altid at hoppe op som trold af en æske, kunne du for en gang skyld sætte dig ind i de aftaler der er indgået og vise mig hvor danid er forpligtet til det tilbud de giver. De er mig bekendt kun underlagt statsautoriseret revision og underholdelse af DS484 i følge aftale nmed Staten. Så temaet må være at pege på en team der kan udføre dette betryggende, og ikke alle mulige nye krav, i modsat fald vil jeg godt have at at Danid sikrer solskin i næste uge.

24. november 2011 kl. 00:36
Kom med dit forslag: Hvem skal kigge i NemID-kildekoden?

der er mange tråde i den debat:-) Danid har vel ejerskab til de applikationer der anvendes her, og har vel derfor nogle IP rettigheder? det er da flot at de gerne vil auditeres, men det troede jeg faktisk den slags firmaer blev i forvejen?

23. november 2011 kl. 00:26
Sådan overlevede Surftown vandkatastrofen

Ja, det kan godt være det er godt kæmpet. Det afhænger vel helt af om de har opfyldt de tilgængelighedskrav de har lovet deres kunder?

15. august 2011 kl. 00:17