Henning Wettendorff

Sådan kan Google-skolernes exit-strategi se ud

Hvis man ikke vil hoste det på eget domæne, opretter man ( eller i skolernes kontekst undervisningsministeriet eller måske Kombit) en PeerTube instance til indholdet.

Som nævn i en anden kommentar, har næsten alle skoler adgang til at uploade videoer på SkoleTube. Mht. dataethics.eu videoer skal de måske kunne klare en del samtidige afspilninger - muligvis grunden til at man ikke blot uploader video til og afspiller fra websitets eget mediebibliotek - hvor der jo ellers er oplagt at hoste sit eget indhold.

11. september kl. 17:39
Kommunerne skal gå sammen om at håndtere GDPR og Google

Google og MS tilbyder EN løsning der har alt ikke noget med at skulle sammensætte og vedligeholde, de levere bogen med alt ikke et bibliotek du skal plukke ud fra og selv lave din bog.. Husk at lærerne er uddannet til at undervise IKKE rode med IT

Rigtigt - det var nu ikke meningen, at Googles og Microsofts totalløsninger skulle spille så afgørende en rolle i det danske brugerportalsinitiativ, hvor de var tænkt som en værktøjsdel af Samarbejdsplatformen (Aula) men efterhånden risikerer at udmanøvre de lovpligtige læringsplatforme fra KMD, Meebook m.fl. (hvis ikke det var fordi disse netop er lovpligtige at anskaffe)https://digst.dk/media/12653/foranalyse-i-forbindelse-med-faelles-brugerportal-for-folkeskolen.pdf

Det vil kræve en hel del at omstille sig fra MS/Google i undervisningen til fx Nextcloud og Collabora som en del franske grundskoler bl.a. - det skal der ikke lægges skjul på, skolerne er trængte nok i forvejen. Men det er de sikkert også i Toulouse og Lyon fx, som alligevel ser værdien:https://disciplines.ac-toulouse.fr/dane/usages/dispositifs/apps-education

I Tyskland lader disse løsninger også til at kunne sælges til skolernehttps://sdui.de/gruppenarbeit-online/

Men selv om en lignende dansk pakkeløsning rettet mod grundskolen sikkert er på vej, skal man ikke gøre sig illusioner om at sådan en omlægning ikke vil stille nye - andre - krav til skolerne end de persondatamæssige. Og til den fællesoffentlige infrastruktur.

Og selvfølgelig er der udfordringer og brug for yderligere udvikling også på kontinentet - tænker at open source er et godt udgangspunkt for det - hent evt. SIB-whitepaper med nogle franske erfaringer gennem flere år:https://nextcloud.com/blog/sib-delivering-nextcloud-to-educational-institutions/

5. september kl. 12:10
Kommunerne skal gå sammen om at håndtere GDPR og Google

Og er der ingen overhovedet i Europa, som tilbyder åbne platforme for kontorpakker og læringsportaler, hvor data forbliver på Europæisk jord?

Jo, det gør ikke mindst tyske Nextcloud - som dels selv tilbyder standardpakken Nextcloud in Education, dels står til rådighed for LMS'er og open source kontorpakker som Collabora Online (baseret på LibreOffice) etc.

2. september kl. 14:12
Hvad mener I med der er regler der skal overholdes ?!

Når it fungerer, når data bruges med varsomhed, og når eleverne samarbejder og er engagerede i undervisningen, er computeren vel generelt et stort plus i skolen - bortset fra når børnene sættes til "pasning" foran standardforløb i en læringsportal.

https://lawrenceburke.org/2013/06/03/the-mad-men-and-their-21st-century-skills-mantra/Men det godtgør ITL Research altså ikke - pointen var snarere at nogle techgiganter har været aktive i at lancere 21stC skills (Apple og Microsoft bl.a.) og at it er blevet gjort til et centralt reformelement det seneste årti - et standardelement i "whole system reform" à la Ontario - med især MS-rapporter som belæg. Du har ret i, at de faglige resultater nok ikke står mål med disse satsninger, det kan man sikkert også sige om den danske folkeskolereform og satsningen på lange skoledage med it-båret læringsmålstyring i obligatoriske læringsplatforme etc. Det er ikke vejen frem.

https://onedrive.live.com/redir?resid=91F4E618548FC604%21300&authkey=%21AOE-MnST_ZCMc1Q&page=View&wd=target%2821%20CLD%20Introduction.one%7Cdf218e5b-3e6e-403d-a932-930f4447fd14%2F21st%20Century%20Learning%20Design%7Ce47c0d13-fcf5-498c-8edc-83ac3bc07243%2F%29&wdorigin=NavigationUrl

22. august kl. 14:40
Hvad mener I med der er regler der skal overholdes ?!

Ja, og ITL-programmet er som sagt nedlagt, men har haft stor indflydelse også i DK fx. https://www.21iskolen.dk/bag-21iskolen-dk

Microsoft har ikke opfundet 21C Skills, men har fremført det big time - og understreger ofte det kollaborative element som afgørende i didaktik og arbejdsliv. I 2011 var det sjovt nok kun Google der havde en effektiv platform til realtime dokumentsamarbejde - men MS havde O365 på vej (som vel i dag bruges på ca. halvdelen af de danske skoler)https://www.sri.com/publication/itl-research-design-document

21. august kl. 10:37
Hvad mener I med der er regler der skal overholdes ?!

Jeg påstår ikke, at IT ikke kan have en positiv betydning, kun at jeg forgæves har ledt med lys og lygte efter evidens for det.

Microsoft stod i forrige årti bag en del forskning i form af nu nedlagte ITL Research, som blev centralt input i policydokumenter og vestlige skolereformer à la Ontario. Ikke mindst Michael Fullan (2011) om 21st century skills og "Whole System Reform for Innovative Teaching and Learning" (websøg på Michael Fullan + reform, også på dansk)http://www.michaelfullan.ca/wp-content/uploads/2016/06/Untitled_Document_5.pdf

21. august kl. 08:06
Kommuner går sammen om at løse Chromebook-problemerne

Det kan du sige - mange af projekterne i kataloget stammer fra årene hvor den vilde samkørsel af registerdata mm. var blevet tilladt (og GDPR ikke på tale endnu) 2013 så KL-visionen for it i folkeskolen mm. nogenlunde sådan ud i "Pejlemærker for digital kommunikation og videndeling i folkeskolen samt dag-, fritids- og klubtilbud" https://twitter.com/HenningCella/status/1559400097074581506?s=20&t=YGaQzrezoAnhHgSeIQx6CA

16. august kl. 07:39
Kommuner går sammen om at løse Chromebook-problemerne

I mine øjne er kommunerne ekstremt dårlige til at samarbejde. Det gælder flere områder, de opfinder alle den dybe tallerken igen og igen. Derved spilder de borgernes penge.

Brugerportalsinitiativet har været koordineret af KL - på en måde der giver plads til private leverandører af bl.a. læringsplatforme, læremidler og widgets. Styrelser har stået for datavarehus, støttepuljer m.v. Alt i alt et meget komplekst fællesoffentligt projekt, spørgsmål om (person)databeskyttelse har måske ikke stået øverst fra start.https://www.kl.dk/media/18933/initiativoversigt-for-faellesoffentlige-og-faelleskommunale-initiativer-januar-2019.pdf

16. august kl. 07:10
Helsingør trodser Chromebook-forbud: Har sendt tusindevis af siders forklaring til Datatilsynet

Ja, det skriver EasyIQ også om Office 365 - men MS som samarbejdspartner må være firmaets favorit, da disse løsninger fremhæves under deres kundecases (incl. den fra Helsingør i 2014)https://easyiq.dk/kundecase

7. august kl. 11:46
Helsingør trodser Chromebook-forbud: Har sendt tusindevis af siders forklaring til Datatilsynet

Google i Holland skal ikke som her kun holde sig fra at bruge elevdata til markedsføring og annoncering - de må fremover heller ikke bruges til profilering eller big data analytics (vel bl.a. progressionsmåling og 'learning analytics') Det er jo udmærket, men overholder Microsoft det i fx Minecraft?https://education.minecraft.net/da-dk

4. august kl. 12:20
Fra vred far til kommuner i krise: Få overblikket i Helsingørsagen

Wammen har den vel lige nu, men foruden trafikken af chefer frem og tilbage mellem DI og Digitaliseringsstyrelsen er der gået en række mere ansvarlige ministre forud - ikke mindst Corydon og Vestager - og ikke mindst hvad angår it i folkeskolen. De aktuelle problemer med Chromebooks burde ikke komme bag på den tidl. undervisningsminister (og økonomi- og indenrigsminister) samt nu EU-kommissær.

30. juli kl. 14:48
KL kalder ansatte hjem fra sommerferie for at undersøge Chromebook-afgørelse

It-funktion på skoler er en del steder knyttet til netop skolebiblioteket - PLC - en bemanding som denne er vist meget almindelig.https://tingagerskolen.dk/laeringscenter

26. juli kl. 09:50
KL kalder ansatte hjem fra sommerferie for at undersøge Chromebook-afgørelse

Det må være begge dele. Hvis eleverne havde måttet starte deres chromebooks op overhovedet, kunne de hente en gratis Collabora Office app til ChromeOS - og til iOS/Android - alt. køre Collabora Online med dokumentsamarbejde etc. i en anden browser end Chrome.

Så ville de i den grad være forberedt den dag Nextcloud forhåbentlig implementeres (og understøttes af AULA og læringsplatforme som Meebook og MinUddannelse)

21. juli kl. 19:23
Minecraft skal lære skoleelever at forstå klimaudfordringer

Der er allerede nogle danske erfaringer med at bruge Minecraft på den måde ITU-lektoren gerne vil:

https://www.verdensmaal.org/nyheder/gymnasieelever-bruger-computerspil-til-undervisning

Microsoft har selvsagt også interesse i yderligere at udbrede brugen af det produkt, firmaet har erhvervet og udviklet til Education Edition. Ikke mindst er der masser af data at hente fra elevernes interaktion med et spil.

20. februar kl. 16:53
Minecraft skal lære skoleelever at forstå klimaudfordringer

Altså bliver dem der ikke hører efter normalt bedre?

Det tyder en del på, at nogle gør - og at andre kan blive endnu mere motiverede - nogle gør sikkert ikke. Der er forskellige studier af måder at bruge spil i undervisningen bl.a. her (ikke kun Minecraft)https://clausiuspress.com/article/2435.html

19. februar kl. 17:16
Helsingør Kommune i kovending: Google er ikke uundværlig i folkeskolen

Det kunne Lotus Smartsuite sådan set også for 25 år siden (selvfølgelig ikke på tablets, da de ikke eksisterede den gang)

Netop. Og dengang havde eleverne heller ikke hver deres win/mac i tasken samt til rådighed i gruppearbejdet.

3. februar kl. 10:43
Helsingør Kommune i kovending: Google er ikke uundværlig i folkeskolen

Friskoler og privatskoler har kunnet fortsætte med SkoleIntra/Itslearning - uden de fællesoffentlige krav til Aula og læringsplatforme - men jeg ved ikke meget om deres erfaringer.

3. februar kl. 08:40
Helsingør Kommune i kovending: Google er ikke uundværlig i folkeskolen

Pædagogisk er det især samarbejdsfunktionerne, der har gjort Google Docs mm. utroligt populært i skolerne. Allerede for et årti siden kunne elever med hver deres computer eller tablet samarbejde om dokumenter, og der kan skrues op og ned for lærerens rolle med løbende feedback i dokumentet etc.

Det kunne Office365 også for 5 år siden - næsten - mens kontorpakker på fx Nextcloud baseret på OnlyOffice/LibreOffice først har understøttet dokumentsamarbejde ordentligt i de seneste år. Formentlig derfor blev der kun stillet krav om understøttelse af MS og Google i bl.a. AULA, men der er i dag reelle alternativer.

3. februar kl. 08:25
Eksperter dumper Helsingør-forklaring: Google er ikke nødvendig i folkeskolen

Som jeg læser det har lægger STIL ikke navn til dokumentet, deres systemer omtaltes bare af KL. Så alt i det må være KLs ansvar.

Jeg tror da gerne, at STIL og Digitaliseringsstyrelsen tager sin del af æren - der ligger masser af dokumentation bl.a. på BPI (delvis finansieret gennem en aftale mellem KL og regeringen, men desværre også af de enkelte skoler)

https://www.stil.dk/it-og-laering/brugerportalinitiativet

https://arkitektur.digst.dk/sites/default/files/561_session_3_arkitektur_i_brugerportalinitiativet.pdf

1. februar kl. 08:44
Eksperter dumper Helsingør-forklaring: Google er ikke nødvendig i folkeskolen

Google Drev og MS OneDrive nævnes direkte i KL/STIL målarkitekturen for folkeskolens såkaldte Brugerportalinitiativ (BPI). Det gælder også kravspecifikationen for Aula, som indgår i BPI. Formentlig vil ingen kommune med det udgangspunkt kunne klare sig uden enten Microsoft og Google i folkeskolen, men det kan undre at de statslige og fælleskommunale krav var så beskedne for få år siden . Det var nok “en anden tid”.

https://www.kl.dk/media/21570/e19-maalarkitektur-for-brugerportalsinitiativet.pdf

31. januar kl. 22:29