Jan E. Sørensen

Algoritme-koks i Sundhedsplatformen: 500 hjertepatienter kan være opereret unødvendigt

Sundhedsplatformen ordinerede kraftig medicin, der ville have modarbejdet den medicin jeg får, og muligvis have slået mig i hjel.

Efter lidt recearch gik det op for mig at et fundamentalt problem ser ud til at være at der ikke er nogen, der tager ansvaret for at Sundhedsplatformens data er rigtige, retvisende og bliver brugt rigtigt.

MVH Jan - der tilfældigvis var ved bevidsthed og forhørte sygeplejersken om doseringen

12. november 2021 kl. 14:43
Sundhedsplatformen: Kan et 40 år gammelt regelinferno overhovedet digitaliseres?

Jeg er lige blevet opereret på Køge Sygehus. Her fortalte både læger og sygeplejersker at man lukkede ned for ikke-livsvigtige operationer i to måneder for i stedet at bruge tiden på at implementere Sundhedsplatformen.

Altså systemet frem for mennesket.

Jeg kan ikke se produktivitetsforøgelsen i dette.

MVH Jan

29. september 2017 kl. 09:28
Rigsrevisionen er i gang med at undersøge Sundhedsplatformen

En meget vigtig disciplin i ledelse af projekter, der rulles ud i flere tempi, er at opsamle erfaringer i en "Lessons learned log" og at omhyggeligt sørge for at næste trin får nøje gennemgået disse erfaringdata så man undgår at begå samme fejl igen. Ligeså skal loggen vedligeholdes af næste implementeringssted og så videre.

Det var nok et hovetema som Rigsrevisonen skulel have med så vi ikke får endnu en Rejsekortskandale.

MVH Jan

13. september 2017 kl. 08:26
Coop: »Alle vores it-problemer skyldes KMD«

Så vidt jeg er orienteret har Coop lige indført SAP på økonomistyringen. Problemerne med det kan KMD vel næppe være ansvarlige over - med mindre implementeringen er outsourcet til KMD.

MVH Jan

28. februar 2017 kl. 10:40
Dankort på mobilen smækker døren i for Apple og Android Pay

Jeg har da haft Coops app med Dankort længe. Den kan man også betale med samtidig med at éns Coop-konto bliver opdateret med bonuspoint og bon'er, som jeg senere kan hente frem. Altså meget mere end Dankortet alene kan.

Det skal så bemærkes at det endnu ikke er helt stabilt, men det bliver det vel.

MVH Jan

29. december 2016 kl. 11:39
Nets om Dankort på mobil: Apples lukkethed tvang os til at bygge to parallelle systemer

Er her nogen der ved hvordan Coops betalingsapp fungerer? Jeg har brugt den et stykke tid.

MVH Jan

Coops app: https://medlem.coop.dk/medlemsfordele/betal+med+mobil

28. december 2016 kl. 14:00
Nets tester Dankort på mobilen i udvalgte butikker

Samtidig med at jeg scanner min Coop-app (i stedet for Coop-medlemskort), kan jeg betale med telefonen. Det betyder at jeg ikke skal stå og fumle med kort, telefon og pung. Kun smartphonen. Samtidig får jeg rabat.

Teknisk fungerer det ikke godt nok endnu, men hvis det kommer til det er det simpelthen fremtiden

16. december 2016 kl. 09:08
Salesforce dropper Android-mobiler der ikke er Nexus eller Samsung

Ja tak til en faktabox der forklarer hvad den app, Salesforce1, som Salesforce ikke længere vil supportere er for noget og hvad den kan

18. juli 2016 kl. 14:33
Version2-læsere: Windows 10 er både lækkert og fyldt med pjat

Jeg sad og arbejde ved PCen, da den pludselig fortalte at den måtte genstarte, hvilket den gjorde uden accept fra min side. Derefter spammede den mig med at installere W10 uden at jeg havde bedt den om det.

Det er altså dårlig stil.

11. august 2015 kl. 11:25
500 kontakter Rejsekortets kundeservice om dagen

Jeg orker ikke at klage over alle de fejl og uhensigtsmæssigheder Rejsekortet har. Der nok andre der har det ligesom mig så antallet af klager kan ikke bruges til noget.

MVH Jan

19. november 2014 kl. 15:42
500 kontakter Rejsekortets kundeservice om dagen

En almindelig tur for mig: På bussen. Tjek-ind virker trægt, men efter et par forsøg lykkedes det. På Køge Station havde man flyttet fodgængerovergangen og den nærmeste tjek-ind vendte væk fra publikum og mod et byggehegn, så man ikke kunne aflæse displayet. Tjek-ind fungerede dog. På næste bus samme morgen: Træg tjek-ind, der dog virkede. Da jeg skulle tjekke ud gjorde en venlig medpassager mig opmærksom på at automaten var gået ud (Det kan man ikke se når man står trængt i bussen og bussen larmer med over 85 dB under acceleration så man kan ikke altid høre bing'et). Jeg løb gennem mængden i bussen til den anden, der heller ikke virkede. Først den tredje virkede. -------- senere, hjem igen. Sædvanligt bøvl i bus og tog, men det virkede dog. I den sidste bus var jeg blevet ekstremt mistroisk af dagens oplevelser og tjekkede displayet, da jeg tjekkede ud. Det sagde "God rejse". Det viste sig at terminalen var fejlprogrammeret så den ved udgangen også tjekkede ind. Jeg forsinkede bussen til det var omprogrammeret. (Hvor mange mon fik dummebøde af den grund?)

----- Alle oplevelser på samme dag...

Rejsekortet er måske snart klar til at komme i betatest. I hvert fald slet ikke klar til fuld udrulning

19. november 2014 kl. 13:16
Danskerne holder fast i gammeldags tv-pakker trods nye streaming-tjenester

Vi skal være meget kritiske overfor den slags undersøgelser. Jeg har set flere af den slags hvor spørgeren gik ud fra at man havde dobbelt-betalings-TV, altså TV fra en udbyder der skulle betales ud over licensen. Disse undersøgelser gav slet ikke mulighed for at svare at man udelukkende modtog licensbetalt TV (Og altså ikke betalte en gang til til en anden udbyder).

Resultaterne af den slags undersøgelser vil derfor skulle filtreres meget, eller er måske slet ikke anvendelige.

MVH Jan - der ikke vil betale to gange for TV

23. oktober 2014 kl. 11:17
Forbrugerombudsmanden til Rejsekort A/S: Få styr på rabat-info, saldo og historik

Bus 253: Efter tredje forsøg lykkes det at få den træge kortlæser til at virke. S-tog: Der er lavet hegn om Køge station og ingen (midlertidig) rejsekortautomat, så man skal fare rundt på stationen for at finde en der virker. Bus 400S: Indtjekning OK, men træg. Da jeg skal tjekke ud fortæller en venlig medpassager at udtjekningemaskinen ikke bingede. Det kunne jeg ikke høre da bussen udsender mere end 85dB i passagerkabinen. Jeg farer til den anden udgang, hvor automaten heller ikke virkede. Først den tredje virkede. Hjem igen: Bus 400S: Træg, men ingen problemer. S-tog: Træg, men ingen problemer. Bus 253: Jeg var efterhånden blevet mistroisk og bøjede mig ned til udtjekningsautomaten (der sidder under mavehøjde og derfor ikke kan aflæses i menneskemylder). Det viste sig at udtjekningsautomaten var indstillet til at tjekke ind i stedet. Havde jeg ikke opdaget det - og forsinket bussen med at lave det om - havde jeg fået endnu en dummebøde.

Kvalitetskontrollen af systemerne i virkeligheden fungerer tilsyneladende slet ikke.

MVH Jan - der bliver så træt, så træt

6. september 2014 kl. 09:18
Forbrugerombudsmanden til Rejsekort A/S: Få styr på rabat-info, saldo og historik

Da bussernes rejsekortlæsere opdaterer offline når de er i garage, og ikke alle er i garage hver nat, er den saldo man kan se på Nettet ikke nødvendigvis ajour og det er tilfældigt om den er opdateret eller ej.

Det vil sige at man skal finde en automat på en station for at få oplyst data.

MVH Jan - der elsker at hade det juks

6. september 2014 kl. 09:11
Sådan vil DMI håndtere op mod 2 gigabit/s trafik under stormen

Lige nu er der flere minutters svartid på DMIs varsler og "Vejret lige nu".

Det er bare ikke i orden!

MVH Jan - der bor ude på landet

5. december 2013 kl. 15:00
Rejsekort har udstedt 700.000 dummebøder

"Der kan gå dage inden rejsekortet.dk udviser et korrekt billede af transaktionerne. Derfor check dit rejsekort i en Rejsekortautomat, eller mærk dig saldoen ved næste check-ud (selv om du måske skal bukke dig lidt ;-))"

Tak for den oplysning. Så gør man da også meget for at genere os rejsende.

Hvad med at Rejsekortet lavede en konkurrence: "Gæt en pris (på din rejse")?

[Disclaimer: Ironi kan være anvendt i sidste linje]

25. november 2013 kl. 10:36
Rejsekort har udstedt 700.000 dummebøder

@Peter Kyllesbeck: Jeg ved ikke helt hvad du mener med det spørgsmål når jeg har skrevet at jeg HAR FÅET en dummebøde? Så er der da ikke mere jeg skal tjekke, med mindre du forventer at jeg er barnepige for rejsekortet

25. november 2013 kl. 09:34
Rejsekort har udstedt 700.000 dummebøder

Antallet af mennesker er vel ikke bestemmende for betjenings-/betragtningsafstanden.

Jo, netop! Når der er mylder står man tættere på hinanden og inventaret og bliver nødt til at skynde sig forbi, da der er tryk på menneskemassen bagfra.

Det bliver mere og mere indlysende for mig at folkene bag rejsekortet - og især standerne - ikke forstår vores forhold ude i virkeligheden

Og man kan ikke kontrollere på rejsekorts hjemmeside, for den er ikke opdateret med f.eks. buscheckind/ud. Det har jeg lige fået bekræftet fra dem:

"Data fra bussernes rejsekortudstyr bliver først overført til systemet, når busserne kommer i garage. Det gør de ofte først om natten eller morgenen. Derfor kan der være en del forsinkelse på, hvornår du kan se de rette oplysninger om dine busrejser på selvbetjeningen. Oplysningerne om denne rejse burde have rettet sig nu."

Og det system kostede mig så en dummebøde

24. november 2013 kl. 11:37
Rejsekort har udstedt 700.000 dummebøder

"Nu får man prisen på rejsen vist på standeren, når man checker ud og rejsen er afsluttet. Først da kender man rejsens pris. Regnskabet holdes på kortet."

Så husker vi lige at displayet er anbragt under mavehøjde og kan ikke aflæses når der er mange mennesker...

24. november 2013 kl. 10:42
Rejsekort har udstedt 700.000 dummebøder

Og det har så kostet mig en dummebøde.....

23. november 2013 kl. 17:58