Martin Tästensen

Søgefunktion i Windows 10 ramt af fejl

Det gør de vel heller ikke?

Er det ikke "bare" fordi de direkte har et punkt i din start menu som søger på web?

Så er spørgsmålet jo bare om søgningen først bliver lavet når du trykker på "see web results" eller om den rent faktisk har lavet søgningen (og derved sendt resulatet til bing først).

bing_integration.png?st=2020-02-08T07%3A56%3A05Z&se=2065-02-09T07%3A56%3A00Z&sp=rl&sv=2018-03-28&sr=b&sig=5n7TcQMqQgJOGaJHzHENALXrcGyN%2Bq8oP95X7Jgg51s%3D

8. februar 2020 kl. 09:13
Kinesisk tiltag om computerspil på vej: Børn under 18 må ikke spille online mellem 22 og 8

Som jeg forstår det, vil de oprettet en database som alle udbydere af spil skal authentikere op imod når du forsøger at oprette dig.

I den portal/database (eller hvad det nu bliver) vil der ligge en profil på dig, med alder osv.

Såh ja, det sker jo ikke med mindre overvågning. Men siden Kina er så kæmpe et marked som det er, så gør udviklerne jo nok bare som der bliver sagt.

7. november 2019 kl. 12:08
Tillid til cloud = masseselvbedrag?

De har nu adgang ganske mange penge og resuer, så hvorfor ikke.</p>
<p>Alle blev vel også overrasket over hvor omfatende, og uloveligt den overvågning som Edward Snowden beviste var.

Du overså vist det sidste jeg skrev, en ting er om de har penge og ressourcer til at få fat i alt data, det vil vel alt andet lige kræve nogle datacentre i stil med dem som alle cloud udbydere har, og dertil en bunke ekstra ressourcer for at kunne koble data sammen.

Men der er stadig en kæmpe forskel på at få adgang til data, hente data og **forstå **data. Eller for den sags skyld at få sat det op så de får en notifikation når de rammer noget data som rent faktisk er interessant.

Ifølge en artikel på forbes (hurtig google søgning) bliver der genereret 2.500 Petabytes om dagen. Lad os så sige at en stor del af det bliver genereret i en cloud service, og NSA/CIA har adgang herned i, så er det en seriøst stor stak data de skal igennem, alene for at lave et index. Og derefter et endnu større arbejde for at arbejde sig igennem hvad der evt. måtte være krypteret derfra, for at vi så skal videre til at de skal have en eller anden form for automatik som slår ud når den rammer noget relevant data. I de her data ligger jo så også når jeg laver en madplan på min firma onedrive konto el.

Vi er ikke uenige om at de har penge, men i min verden er det helt urealistisk at de har den slags ressourcer. Snowden beviste at de har ressourcer, og har placeret dem på steder, som gør de har en stor magt. Men det betyder ikke deres ressourcer er endeløse.

13. oktober 2019 kl. 22:49
Tillid til cloud = masseselvbedrag?

Men når de direkte modificere det, så er det når modtager er specielt interessant

Og det mener du ikke "modtageren" er, hvis de går ind i et Amazon eller Azure datacenter og beder om adgang til data på en specifik kunde?

tvivler på at nogen, hverken NSA eller CIA har ressourcer til at læse og forstå samtlige kunders data i eks. Azure's datacentre.

12. oktober 2019 kl. 23:04
Tillid til cloud = masseselvbedrag?

@Claus Futtrup

Håber da at alle de kunder bliver rådgivet inden. At gå i cloud (uanset leverandør) er jo ikke det samme som at man overholder GDPR. Dog er der værktøjer (i hvert fald i Azure og M365) som kan hjælpe en med at overholde det. Men tvivler på at små virksomheder har pengene eller lysten til at sætte det op (få sat det op) .

Cloud kan hjælpe små virksomheder til at de skal undgå at have ting stående ude i skabet, med det vedligehold det kan give. Men det i sig selv løser intet omkring GDPR, og det er nødvendigvis heller ikke billigere end hvis de købte en server med essentials og lod den trille i et kælder lokale med TSM el. kørerne.

12. oktober 2019 kl. 18:38
Tillid til cloud = masseselvbedrag?

Nu har jeg læst kommentarerne, og jeg undrer mig voldsomt over 2 ting.

  1. Hvorfor er det at mange herinde antager, at det at skifte sit datacenter ud med cloud (eks. Azure) er det samme som at skifte vidensmedarbejdere ud? Microsoft drifter jo ikke andet end selve Hypervisorne (hvis det er VM'ere), så skulle du selv håndtere dem før, så skal du også stadig bagefter.
  2. Mange herinde skriver det ikke kan betale sig. Dette kan de have ret i til en vis grad. Argumentet omkring prisen har bare den forudsætning at man vil spare på økonomien og kun det. Det er bare ikke det indtryk jeg har når jeg snakker med kunder, her er det fleksibiliteten der er det kunden køber ind på. Skal udviklerne bygge et test miljø, super, de får en subscription og GO! så kan de gå igang, ikke nogen øvelser med en sag til IT der skal godkendes hvorefter en server skal bygges og de misforståelser det kan give. som bonus bliver prisen på applikationen synlig fordi du betaler per asset, så noget som før lignede en god business case bliver pludselig synlig (og måske en dårlig case) fordi man kan se den æder både SQL og andre ressourcer for at virke, samt den præcise cost på dem. Skal en ekstern have adgang fordi det er en 3. part leverandør? Så giver vi dem da adgang til de præcist de resourcer de skal bruge, vi skal ikke arbejde med VPN og alt muligt andet, de kan logge direkte på med deres egen konto og vi har alt logget. De samme kunder har typisk i øvrig deres egen IT afdeling, og den bliver ikke mindre af at bruge cloud.

Omkring sikkerheds aspektet i det, så mindes jeg en sag for nogle år siden, hvor (jeg mener det var NSA) blev afsløret i at stoppe pakker fra de store amerikanske selskaber under forsendelsen, montere noget nyt software i dem, og derefter pakke og forsegle dem, inden de blev sendt videre. Så hvorfor går i ud fra det klassiske jern sikkert? Det samme jern som i øvrig bliver produceret i Kina (typisk ved Foxconn) hvor vi så igen må formode, at hvis Kina ville, så kunne de også pille ved det der.

12. oktober 2019 kl. 18:30
VOL II: Det bliver en endnu dårligere business case at få en el-bil – ikke kun som firmabil

Vi bliver nødt til at få ryddet grundigt op i dét afgiftscirkus. Det må kunne lade sig gøre at finde ud af hvad det koster at drive landet, og så opkræve dette beløb i skat. Det er trods alt dét skatten er til for, at finansiere landets drift.

Enig, tænker også det kunne lette et hårdt ramt skattesystem hvis tingene generelt blev simplificeret.

Og resten skal klares med lovgivning.
Et forslag kan være, at et hus skal have monteret et solcelleanlæg på taget.
Et andet, at familiens bil nr. 2 skal være en elbil.
Hvis arbejdsstyrken i en familie har mindre end 80 km til og fra arbejde, må der overhovedet ikke køres fossilt.
Etc.
Der er masser af måder at gøre det på, og det er sådan set bare at få trykket på 'Start'.

Er egentlig enig i meget af det du skriver, men problemet ligger vel i at alle i Danmark lever forskelligt, ikke bare i forhold til livsstil, men også i forhold til landsdel. Det er vanvittig svært at formulere en lovgivning som kan bruges som favner de scenarier som der er.

eks. hvordan definere du afstanden til arbejde? At du kan sige fra hjem --> kontor = X antal kilometer. Hvis det er under 80 så går de under den regel. Men hvad hvis arbejdsstyrken i en familie har jobfunktioner som gør de eks. kører til kunder? Er det så stadig ruten fra hjem til arbejde der er gældende? eller hvis nu en familie har hest eller campingvogn (bare for at komme med et eksempel), men har under 80 km til arbejde, så er behovet for at køre langt ikke gældende hver dag, men til gengæld vil en el-bil ikke være tilstrækkelig når de så har behov for dem, hvilket gør en fossil/hybrid bil til et nødvendigt unde, forudsat at vi ikke vil ulovligøre ferieformer og fritidsinteresser.

Ovenstående er ikke en kritisering af det du skriver, er klar over det er eksempler, men det er lige så meget for at sige at du ikke kan lovgive dig ud af alt.

8. oktober 2019 kl. 10:22
Amazon sendte 1.700 lydfiler til en kunde fra en fremmed kundes Alexa

Vi prøver lige igen

Amazon sendte kunden et download link, som ganske rigtigt indeholdt alle hans tidligere Amazon-søgninger

Godt så, så hvis vi tager udgangspunkt i dette, så har kunden bedt om at få udleveret alle oplysninger som Amazon har om ham, han modtager et link og downloader disse informationer. informationerne omhandler ham, men også en ukendt 3. part

Du skal vel forholde dig, som hvis du får et brev adreseret til en anden.

Er det et brev adreseret til en anden, når der står dit navn på kuverten, og den indeholder din data? Hvis jeg sender et brev til dig, med dit navn på kuverten, til din adresse, men kommer til at brevflette informationer til dig og en anden i brevet, er det så stadig adreseret til dig? Jeg går ud fra (ved det naturligvis ikke), at han har modtaget de her filer i en eller anden form for dato format, så hvis bruger A i det her tilfælde siger noget d. 24/12-2018 klokken 20:00 og bruger B (ukendt) siger noget til sin d. 24/12-2018 klokken 20:10, så er de flettet sammen.

Hvis du IKKE opdager at brev er til dig, hvilke kan ske. Så bør du stoppe med at læse, når du opdager fejlen og foretage dig 1.[/quote</p>
<p>Samme svar som tidligere, brevet er adresseret til dig, og indeholder informationer omkring dig selv som du har bedt om. Men derudover når du læser videre er der ikke kun oplysninger om dig, men også andre. Er brevet stadig adresseret til dig?</p>
<p>[quote]Yderligere skal du, ligesom når du opdager at afløser postbudet, laver betænkeligt mange fejl. Anmelde dette, så der næste år kommmer en anden afløser. I dette tilfælde svaren til en GDPR anmeldelse.

Her er vi enige, men det forandrer ikke på at du vel som udgangspunkt må gå ud fra at et brev er til dig når dit navn står på kuverten, samt indholdet passer med det du forventer?

24. december 2018 kl. 22:40
Amazon sendte 1.700 lydfiler til en kunde fra en fremmed kundes Alexa

Gert, hvis jeg beder en virksomhed udlevere alt data som de har om mig

Det er netop sket for en tysk Amazon-kunde, efter han bad internethandelsgiganten udlevere al data, de havde på ham

Skal jeg så forvente at jeg har fået data om andre? eller må jeg gerne se det data som de sender mig igennem? Hvis du sender en mail til mig, med en rapport jeg har bedt dig producere, og sende, skal jeg så forvente du sender en rapport, lavet til en anden kunde, eller må jeg gå ud fra det tilsendte er relevant for mig?

Forstår godt hvor du vil hen, men mener ikke det er relevant i det her tilfælde, ifølge artiklen var data jo tydeligvis blandet sammen, siden han også fik data om sig selv.

Amazon sendte kunden et download link, som ganske rigtigt indeholdt alle hans tidligere Amazon-søgninger

23. december 2018 kl. 21:13
Rigsrevisionen: Markant hacker-risiko i Region Syd med admin-rettigheder til 27.000 ansatte

Claus er nu ikke helt forkert på den, brugerne er lokal administratorer, hvilket i sig selv ikke er nogen god idé, og åbner for nogle grimme muligheder lokalt på pcerne. Men den tekst i snakker om her omhandler de privilegerede brugere, om defineres i ordlisten som domain admins.

Privilegerede rettigheder "Det højeste niveau af rettigheder, adgang og kontrol over institutionens it-systemer og data. Desuden kan de privilegerede rettigheder give mulighed for at omgå institutionens sikringsforanstaltninger. I nogle tilfælde kan de privilegerede rettigheder – afhængigt af institutionens systemopbygning – også give adgang til andre væsentlige it-systemer og data. Privilegerede rettigheder betegner i denne beretning de it-medarbejdere og/eller system- og servicekonti, der er medlem af ”Domain Admins-gruppen” i AD. "

16. november 2017 kl. 07:59
Ny ejer af familedomæne: Urigtige oplysninger om forlig

er blevet brugt af Ulrich Kallesøe Wester Bale til forskellige projekter og testsider i tilknytning til hans uddannelse.

Derudover blev samtlige andre oplysninger om domænets brug til undervisningsformål tilbagevist som udokumentered

Okay, så han skal simpelthen dokumentere at der har lagt projekter på den som han har benyttet i forbindelse med sin uddannelse? Måske det bare er mig, men de test sider jeg har på mit domæne ryger da så snart jeg er færdig projektet..

That being said, så må jeg vel hellere oprette et firma med mit efternavn så der ikke kan komme nogen at fratage mig retten til det domæne, vil være ret ked af at miste min e-mail adresse...

2. juni 2013 kl. 02:19
Microsoft: Nu er det tid til at begrave Windows XP

Hvad er det du mener der mangler i windows 7? Jeg kan da nøjagtig det samme i min windows 7 som jeg kunne med windows XP, begge dele har jeg brugt professionelt ligesom du nok har.

Når det så er sagt så er det skam ganske let at få fat i en windows XP SP2 lovligt selvom den ikke supporteres af microsoft længere, licensen koster blot det samme som en XP SP3.

12. juli 2012 kl. 20:30
Microsoft: Nu er det tid til at begrave Windows XP

Forkert..

Det Jens skriver er at det ikke virker på Windows XP SERVICE PACK 3!

Rigtig mange af de gamle programmer virker fint på SP1 og SP2, men ikke på service pack 3, en del af producenterne understøtter også SP3, men er aldrig kommet længere efter det.

Når det så er sagt så er jeg overhovedet ikke enig med dig angående at XP er et så fantastisk styresystem, jo det var fint dengang, men hvis valget står mellem XP og windows 7 idag ville jeg klart vælge Windows 7

12. juli 2012 kl. 13:54
Microsoft: Nu er det tid til at begrave Windows XP

evt. så prøv hwt.dk, de plejer at være rimelig hurtige til at svare :-)

On Topic, så er det altså også ved at være på tide at XP ikke længere bliver supporteret, Så længe de holder det i live vil producenterne af systemer som det Jens snakker om blive ved med kun at supportere XP i stedet for at invistere tiden i at lave en version som virker med windows 7, . Vi har selv 3-4 systemer her på mit arbejde hvor vi er tvunget til at køre XP for at de virker.

12. juli 2012 kl. 10:34
Virus afskærer 275.000 fra internettet på mandag - se om du bliver ramt

Hvis jeg skal være helt ærlig så tror jeg ikke at hr og fru Danmark tænker "jeg har fået virus, lad os tage en backup og reinstallere pcen", derimod tror jeg nærmere de reagerer ved at sige "internettet virker ikke.. Det er da for galt, lad os ringe og klage til det der mærkelige firma som vi betaler i dyre domme for at have internet ved"

Specielt hvis de kun har én pc i huset og derfor ikke kan teste om de kan komme på nettet med en anden pc.

6. juli 2012 kl. 01:00
To switches i selvsving kostede Berlingske 5 timers nedbrud

Det kommer da helt an på hvordan du ser det.. En fejl som den der må bare ikke ske ligesom den ikke bare bør opstå af sig selv. Hvis det skulle være en loop i netværket som du foreslår så er der en tekniker der burde give kvajekage over ikke at have aktivere STP :/

17. januar 2012 kl. 10:09
Sikkerhedsbrist: Skift kodeord i Mac OS Lion uden at kende det gamle

Der er ingen der betvivler at det er en fejl at man kan. men sarkasme er naturligvis velkommen.

Men for at komme til den del jeg egentlig ville kommentere, for du har helt ret i hvad du skriver, udover der er en meget stor forskel på denne fejl og det du nævner. Denne fejl kræver IKKE at du har fysisk adgang til maskinen det gør den metode du nævner. Desuden hvis en person der har planer om at lave ligge noget snavs på din maskine har fysisk adgang til den har du vist helt helt helt andre problemer :P

21. september 2011 kl. 16:29
Sikkerhedsbrist: Skift kodeord i Mac OS Lion uden at kende det gamle

Husker jeg forkert eller er det 2. gang på et halvt år der er problemer med sikkerheden i forbindelse med login på mac?

Men som Torben siger ;) det er farligt at blive populær.

21. september 2011 kl. 12:43
Danskers snydekoder til Google+ er viral verdenssucces

Invite sendt

29. juli 2011 kl. 15:14
Danskers snydekoder til Google+ er viral verdenssucces

Invite er sendt :)

Kreativ måde at skrive din e-mail addresse på herinde så diverse spam bots ikke kan genkende den :P

29. juli 2011 kl. 14:27