Henrik R Jørgensen

Kommentarer

Gældende lovgivning mv.

Problemet for Michael mv. er jo netop, at en total overvågning af borgere uden diskretion ift. specifikt behov for dataindsamling, netop er ulovligt (disproportionalt). Det er problemet med Gladsaxemodellen, det er problemet med en række ML løsninger, der ligger på bordet. Det er ikke etik eller...

Oprigtigt spørgsmål fra en nysgerrig

De data, vi forsøger at lægge ind i algoritmen lige nu, og som vi ikke har en tilstrækkelig mængde af, er egne data fra Gladsaxe Kommune. Det er eksisterende sager, hvor man laver en vurdering af, hvad der er et udsat barn. Og det er alle de børn, som modtager en foranstaltning efter paragraf 52 ...
Kommentar til Dataetik – det handler om tillid

Om etik

Kære Erik, rart at læse, at du er aktiv også i kommentarsporet. Jeg har kommenteret på dette før, men altså det er i sin essens forkert at anskue etik som en driver for noget som helst andet end en holdning om at ville gøre det rigtige. Hele italesættelsen omkring dataetik har været, at det fr...

Datatilsynets stilling som myndighed

Der har været dækning fra Datatilsynet, hvor det har været tilkendegivet, at man godt kunne have ønsket sig at bevissikringen, der skete via politiet, kunne være gået hurtigere. Det læser jeg som den beklagelse, som Karin her efterlyser, og jeg tænker sådan set ikke hun kommer det nærmere ved at ...

Re: Problemets omfang

Det kunne jo tyde på, at der er lavet en brugeridentifikation i bookingsystemet på grund af det oplyste telefonnummer. Om det alene gælder for 8x0 eller alle numre, man måtte indføre, er lidt uklart. Det er faktisk en smule svævende, hvorfor det skulle gøre en forskel, men måske nogle mere tech s...

Ethics washing

Min oplevelse er desværre den, at "dataetik som konkurrencefordel" er blevet skamredet dels på grund af et noget uklart indhold, dels på grund af sammensætningen af ekspertrådet og dets opdrag og dels på grund af udtalt umodenhed og utilstrækkelig viden på databeskyttelsesområdet. 1) Det...
Kommentar til Minister beroliger: Nyt persondata-overblik bliver ikke en database

Re: Fundamental misforståelse

Altså hvis et dataetisk råd skal forholde sig til fuldstændigt anonymiserede persondata eller andre typer af oplysninger, så by all means. Ellers hedder det Datatilsynet, Datarådet og EDPB. For det etiske råderum, når det kommer til persondata er nemlig meget begrænset, når vi taler privatlivsbes...
Kommentar til Minister beroliger: Nyt persondata-overblik bliver ikke en database

Fundamental misforståelse

Det skriger jo til himlen, at man på den ene side vil have "dataetik" og på den anden vil kommercialisere og Googleficere vores alle sammens oplysninger. MEN det bekræfter mig blot til fulde, at den digitaliseringsstrategi, der er lagt for det offentlige, er skrupforkert baseret på...
Kommentar til Øget regulering stiller nye krav til it-udvikling

Rådgiverinddragelse er afgørende

Der er nogle gode pointer, der centrerer sig om at tænke sikkerhed og privacy ind i systemer/løsninger på så tidligt et tidspunkt som muligt. Selv hvis man har med danske leverandører at gøre, kan man ikke som dataansvarlig forlige sig på at GDPR-krav i en RfP er tilstrækkelig. Du er nødt til a...

Re: Lidt ufint...

Det er en meget fin erkendelse, at når man ikke ved alt, ved man måske kun meget lidt, Hans. Som jeg har redegjort for oven for, er det ret tvivlsomt, om der overhovedet er tale om en misvedligeholdelse (sic). Jeg kan ikke være uenig med dig i, at manglende håndhævelse i form af bøder kan have ...

Lidt ufint...

At hænge "konsulenten" ud med navn, Version2. Det er ikke rigtigt til at se nødvendigheden i det. At starte en egen drift-sag er en ledelsesbeslutning, og ikke én den enkelte medarbejder træffer. Og lige nu kan det virke massivt i denne @anders.dk-kampagne. Men hvis du som...

Forkert udgangspunkt

Som andre har været inde på er det helt rigtige at starte med spørgsmålet, hvorfor er det nødvendigt at gennemføre undersøgelsen på identificerbart niveau. Kan man ikke redegøre for det, er det jo sådan set bare data mining til fordel for forskere og oplagt (og konstateret) misbrug af myndighede...

Bum-bum

I artiklen citeres to personer, der angiveligt lever af at rådgive om databeskyttelse. Begge taler om GDPR og Datatilsynet, uagtet at sikkerhedsbrister vedrørende teledata er særreguleret i anden lovgivning samt henhører under Erhvervsstyrelsen. Det er selvfølgelig ikke oplagt, hvis man kun ken...