Jeg er helt i tråd med dine holdninger. Selvfølgelig er det ikke godt at der skal gå så lang tid. Men resten af historien kender vi jo, SKAT der blev barberet, Sygeplejersker der ikke kan følge med, IT folk der skal løfte flere og flere tiltag osv osv, alt sammen for færre penge. Så kærer politikere og beslutningstagere, det koster altså nogle penge at drive biksen.
Det er de sandelig også overfor deres medarbejdere, altså tilbageholdende med oplysninger.
Men man kan måske næsten forstå dem! Jeg sagde NÆSTEN!
Når man først fornylig har fundet ud af, hvad forskellen er på outsourcing og at have en service i skyen er, så vækker det bekymring (hørt på gangen).
Når man ikke ved hvad ens it medarbejdere går og laver til daglig, selvfølgelig ikke i detaljer, men bare sådan overordnet, hvordan skal man så kunne beslutte, eller rådgive andre om fornuftige it løsninger.
Man taler også om "Fremtidens Digitalisering", et mere agilt og omstillingsparat CIMT der understøtter den fremtidige digitale udfordring på IT og MEDICO området, Øh ja men hvem skal lave arbejdet, det hele kan ikke udføres med Excel og PowerPoint præsentationer. Al udvikling af IT koster penge også den efterfølgende drift og der kommer næppe flere penge i disse tider.
Så selvfølgelig har man et forklarings problem over for RegionsRådet, man har simpelthen ikke den fornødende tekniske viden til at kunne rådgive og havner dermed i en suppedas der er svær at komme ud af. Og den gevinstrealisering man har stillet politikkere og hospitals direktører i udsigt bliver ikke lige om hjørnet.
Man fik at vide at alt disponibelt it-personel skulle allokeres over på SP, problemet er at der ikke er nogen at allokere. RegionH står for udvikling af SP, RegionS står for driften af hardware.
Da regionen har valgt ikke selv at have udviklere ud over dem der sidder på SP, er der i sagens natur ingen folk at tage af. Ud over det skal man så hvidt vides på et Epic kursus og certificeres før du får lov til at rode i maven på SP og gæt selv hvor.
Så hvordan man vil forklare RegionsRådet, at der ikke er noget personale at flytte rundt med og at der ikke kan spares, gad jeg også godt vide, men tror vi går et spændende efterår i møde.
Og samtidig forsøger man sig med en outsourcing af "CIMT Infrastruktur", nogen kalder det at vaske hænder da man så kan skyde skylden på en ekstern.
Måske man skulle stoppe op og lige tænke sig om og fokusere på at få en ting ad gangen til at fungere for hold da op hvor det sejler i CIMT.
Ledende personer på sourcing projektet har allerede forladt biksen, det ville jeg også gøre hvis jeg kunne se at dette her kommer til at gå galt.
Jeg håber sku ikke Hjalte for bonus for det arbejde han har lavet i RegionH
"I Region Hovedstaden er det planen, at der skal udpeges en såkaldt brugertilpasningsansvarlig på alle afdelinger"
"I Region Hovedstaden indebærer det blandt andet, at der skal lukkes ned for andre it-aktiviteter, så flere medarbejdere i Center for It, Medico og Telefoni (CIMT) kan koncentrere sig om Sundhedsplatformen."
"Derudover skal der indkøbes teknisk konsulentbistand fra Epic og/eller Cambridge University Hospitals til at rette fejl i systemet."
Det bliver så lidt svært at lukke andre it-aktiviteter ned, da CIMT kun står for udvikling og ikke drift. Så det er udviklere der er brug for.
Dette, plus de øvrige ting får mig til at tænke, er man gået helt væk fra businescasen og den gevinstrealisering man var sat i udsigt, ligger vist langt ude i fremtiden.
"Dvs. varme hænder bliver konverteret til kolde hænder. Er det i tråd med en strategi, som skal understøtte vores behov om føje år?"
Problemet er nok at man i CIMT, slet ikke har en overordnet it strategi. Men det kan jo også knibe med at tage den slags beslutninger, når man ikke har den fornødende viden.
Hmmmm er det bare mig, eller lyder det ikke som samme historie. SunhedsPlatformen er også en hylde vare der bare lige skulle rettes til, bliver spændende med den opgradering i November.
Tænkte lidt det samme, men måske et indlæg der er blevet slettet... Argh ser først de øvrige kommentare nu, man skal huske at læse hele indholdet før man poster et indlæg, SORRY!
Så kunne jeg godt tænke mig at se, hvor vrede de bliver, når man finder ud af, at de "Gamle" systemer alligevel ikke kunne erstattes af SP.
Ledelsen i CIMT var ikke klar over, hvad de gamle systemer består af og troede at de kunne afvikles i forbindelse med implementeringen af SP. Nu prøver man at pakke det ind i en outsourcing øvelse og lade hospitalerne betale regningen, en regning de allerede har betalt.
Jeg er så enig, men mangler du ikke "Inkompetent ledelse"!
Er denne nye krise - for det må det vel være - nået at bliver forelagt regionsrådet
Det skulle jeg mene, tjek https://www.regionh.dk/politik/nye-moeder/Sider/default.aspx?udvalg=2&year=2018&month=0&status=0
"Ekstraordinært møde i forretningsudvalget den 28. juni 2018"
Men lyder det ikke mere som om, man nu ikke aner, hvad man skal gøre?
Det tror jeg du har så evig ret i.
Man troede man købte en hyldevare (SP) der kunne erstatte en anden hyldevare (CIMT-Infrastruktur, de gamle systemer), der efterfølgende kunne lukkes. Man kan ikke lukke de gamle systemer ned da SP har snablen nede i rigtig mange af de gamle systemer og som i denne forbindelse måske er blevet endnu mere kritiske.
På et ekstra ordinært møde i forretningsudvalget 28-06-2018, beslutter man bl.a.
" b) at regionens IT-ressourcer skal omdirigeres til at løse opgaver/problemer i Sundhedsplatformen med fuld kraft, og at administrationen redegør for, hvordan de omlægger IT-kompetencer til at løse SP-problemerne" Jeg gad godt vide hvor de skal komme fra. for der er ikke nogen på Borgervænget der kan løfte den opgave.
Så jeg tror også det er stilhed før panikken, man står med store "udfordringer" i SP, man har lovet at lukke de gamle systemer ned og spare personale, derfor en outsorcing øvelse der skal sende regningen på de gamle systemer videre til hospitalerne, selvom de allerede betaler for den ydelse.
Det er resultatet af, ikke at have det for nødende kendskab til den virksomhed man er leder af, ledelsen i CIMT har fejlet "Big Time" Bossen er jo også ved at blive fritstillet, så hans åremål ikke kommer i fare LOL
Det bliver spændende at følge og krydser fingre for Hospitaler og deres personale
Spørgsmålet er hvor den dårlige vejledning stammer fra!!!
Mit bud er at når ledelsen i CIMT "tror" at man køber en ny hyldevare (SP) der erstatter den gamle hyldevare (de gamle systemer), så vil jeg mene at det er her problemet starter. Man troede ganske enkelt at SP kunne erstatte de gamle systemer.
Og hvorfor gjorde man så det, fordi ledelsen i CIMT ikke var og er klar over hvad CIMT’S IT folk går og laver. Så man informerede regionsgården og politikerne, med at det nye system kunne erstatte det gamle system.
Men her tog man gevaldig fejl, SP har snablen langt nede i de gamle systemer, der er et hav af integrationer mellem de gamle systemer (nogle enda Windows 2003 LOL) og det nye system SP, så at tro det var hyldevare man købte var en stor illusion.
Så den gevinstrealisering og besparelser man troede man fik ud af det og som man havde fortalt beslutningstagerne, var i virkeligheden Excel ark og ikke facts fra det virkelige liv. Nu har man svært ved at forklare at der skal bruges store ressourcer på udvikling af SP samt drift af de gamle systemer som jeg tror er den eneste løsning.
Jeg ønsker hospitalerne og medarbejderne held og lykke derude, jeg tror ikke det bliver nemt.
Her til er jeg enig Problemet er, at så vidt jeg kan læse mig til i diverse referater, så troede man at man købte en hyldevare og den hyldevare kunne erstatte den gamle hyldevare (de gamle systemer). Men nej, den nye hyldevare, har "snablen" nede i de gamle systemer, så der er stadig behov for den gamle hyldevare, der jo stadig koster penge og som man troede man kunne spare. I øvrigt derfor jeg tror man er i gang med en stor outsourcing øvelse af Infrastruktur i regionh. Dette vidste beslutningstagerne ikke, men troede man fik noget nyt der kunne erstatte noget gammelt. Hvem der så har givet dem den mangelfulde oplysning, har jeg ikke kunnet finde svar på, men der er nogen der har fortalt beslutningstagerne, at den gamle hyldevare kunne spares væk.
Så hvad havde i forestillet jer, her opfinder vi den dybe tallerken, selv om den er helt flad. Bagefter kan man ansætte en masse personer med regneark, der kan sidde og regne på den teoretiske indtægt på 73 millioner, i øvrigt tror jeg den er forsvindene lille. Der kunne komme mange nummerplade skannere i politibilerne, for de penge man bruger på at lave dette avancerede system, med mange integrationer i andre systemer hmmmm... lyder som et SART system, hvor fejlraten er høj.
På den måde kan han også få sin velfortjente bonux :-/
Tjek :-)
Mig bekendt har NNIT ikke været inde over i forbindelse med SP
"For der skulle gerne være flere gevinster end at vi har installeret noget nyt it-grej og er kommet af med de gamle it-systemer, som ikke længere duede."
Problemet er nok at man troede man købte en hyldevare, som kunne erstatte den gamle hyldevare (den eksisterende infrastruktur). Nope SP er afhængig af data fra systemer i den gamle infrastruktur. Så jeg tror beslutningstagerne var fejlinformeret fra starten, fordi ledelsen i CIMT ikke ved hvad de enkelte afdelinger laver. Derfor troede ledelsen at den eksisterende infrastruktur kunne lukkes efter implementeringen af SP.
Det er
Det har du evig ret i, desværre
Men direktøren forlader den sunkne skude - skal sikkert forfremmes.
Hvad tror du, at gennemføre sådan et projekt på under et år, kan da kun skrige til himlen på inkompetance og at der lige skal høstes en bonus
- Forrige side
- Nuværende side
- Side
- Næste side
Claus Petersen