Peter Fischer

Eksamensstart i dag: Folkeskoler kæmper med prøver på forældede cd-rom'er

Kom lige til at tænke på at Pisa undersøgelsen bruger USB penne når de skal teste eleverne. Efter prøven indsamler man alle usb'erne, der indeholder resultaterne. Det er vist mere tåbeligt en brugen af CD til skriftlig eksamen.

3. maj 2016 kl. 18:52
Eksamensstart i dag: Folkeskoler kæmper med prøver på forældede cd-rom'er

Nu skal vi måske også huske på at der er tale om en forsøgsordning. Formålet er ikke at finde en teknisk løsning. Det er faktisk det mindst komplicerede i den sammenhæng. Formålet er at undersøge hvordan man kan modanesire de skriftlige prøver så de minder mere om den arbejdsmåde eleverne oplever til dagligt og indsamle information om hvilke didaktisk konsekvenser dette for for undervisningen.

Selve det at eleverne pludselig har adgang til internettet er faktisk et kvantespring i ministeriets tænkning! Det skal de have ros for!!!!!!!

3. maj 2016 kl. 09:51
Eksamensstart i dag: Folkeskoler kæmper med prøver på forældede cd-rom'er

Løsningen med krypterede filer bruges idag til Elever Med Særlige Behov (EMSB). Det kører desværre ikke helt gnidningsfrit i forhold til de forskellige hjælpeprogrammer. Elever med oplæsnings og ordforslagsprogrammer skal faktisk være temmelig dygtige og krypterede filer er absolut ikke et skridt i den rigtige retning. Opgaven for dem er noget svære end for eleverne uden særlige behov.

3. maj 2016 kl. 09:41
Eksamensstart i dag: Folkeskoler kæmper med prøver på forældede cd-rom'er

Det i ikke forstår er, at det er virkelig mange brugere, der inden for få sekunder tilgår de samme oplysninger. Det er samtidigheden der er problemet. Det svare lidt til de problemer skat står i når vi alle vil vide om vi skal betale restskat! Så jeg forstår godt at UVM ikke vil forsøge at køre det over internettet. Tænk iøvrigt på hvor sårbart det ville være over for et simpelt DDoS angreb. På min skole kørte jeg det, uden problemer, fra en lille lokal webserver. Det gav inden for de første minutter en belastning på 50 BM/s på serveren og herefter faldt det til ca. 20 MB/s i løbet af den første time. Det er egentligt ikke en voldsom belastning i sig selv. Problemet er den belastningen der kom fra resten af skolen (der også skulle bruge vores netvæk/internet) og fra de elever der ikke lige havde fået slukket for Steam og andet netværks-dræbende software. Min lille server var på et 1 GB netværk og de lidt over 100 eleverne kom på med 3 accespoints. Med den interferens der kan være i sådan en situation er jeg faktisk imponeret. Jeg ville ikke blive overrasket hvis der har været noget mere end 250 trådløse (WiFi og bluetooth) enheder af meget svingende kvalitet tændt på samme meget lille område. Det kan bestemt ikke lade sig gøre på alle skoler! Det er rigtigt at opgaven i år var på lidt under 80 mb, men tidligere eksempler har været på ca. 250 mb. Det kan man som skolen ikke vide før man sidder med den konkrete CD. (Opgavesættet med den 250 mb har i tidligere test også kørt gnidningsfrit.) Opgaverne var iøvrigt ikke pakket i en zip-fil på cderne, det ville have givet problemer for de elever der ikke er så IT-kloge.

2. maj 2016 kl. 18:06